Help, hij plast weer in z'n broek.........

Mijn oudste zoon (4) zit nu sinds begin maart op de kleuterschool, en sindsdien plast hij dus weer in z’n broek, voor die tijd was hij volledig zindelijk (wel laat ,met 3,5 pas). Het leek 3 weken terug even weer de goede kant op te gaan, nadat ik bach bloesem remedies voor hem had laten maken. Natuurlijk de droge broeken uitgebreid beloond.

Maar sinds een kleine week valt hij weer terug en ik weet de aanleiding dus (nog) niet. Hij is er totaal niet meer mee bezig, hij gaat gewoon niet naar de wc (behalve om te poepen, gelukkig dat nog wel, en af en toe te plassen) en de rest laat hij gewoon lopen. Als hij net een schone broek aan heeft, plast hij deze binnen 5 tot 10 minuten weer nat. Niks helpt, belonen niet, boos worden niet, (ja, iedereen zegt dat het fout is, maar na 6 natte pakken op een dag heb je het gewoon gehad hoor! :x ), negeren natuurlijk ook niet, ik kan hem toch niet de hele dag in die natte zooi laten lopen…



Hij weet zelf ook niet hoe het komt en hij zit duidelijk niet goed in zn vel, maar ja, kom er maar eens achter wat het is…

Ook uit school komt hij steevast met een natte broek thuis.



Er zijn natuurlijk wel veel veranderingen geweest: naar school, naar de naschoolse opvang, overblijven. Het is gewoon teveel denk ik. Maar daarin kan ik helaas niks veranderen: ik moet nu eenmaal werken, en hij moet naar school en naar de opvang. Hij vindt het er wel leuk volgens mij en ik hoor steeds dat het goed gaat, maar het zijn natuurlijk zoveel verschillende dingen en nieuwe indrukken, ik denk dat daar echt het probleem in zit.



Wat moet ik nu doen? Hoe moet ik hier nu op reageren? Ik weet 't niet meer… :? Gaat het vanzelf over of moet ik echt gericht actie ondernemen? En wat voor actie? Kortom: tips en ervaringen gezocht! :pray: Alvast bedankt!

ik denk dat je vooral heeeeeeeel rustig en ontspannen moet blijven , geen extra aandacht aan besteden , als je er nu druk op gaat leggen gaat het helemaal mis , hij heeft al genoeg spanningen :wink:



ik zou hetproberen met een kookwekker dat als de wekker om het kwartier gaat hij toch even probeert te plassen , want een natte broek steeds is natuurlijk helemaal niet leuk.



mijn oudste deed het wel express die heb ik elke keer zijn eigen broeken met de hand laten uitwassen , toen was de lol er snel vanaf :wink:



enne laat met 3,5 jaar zindelijk ?!?! das helemaal niet laat !! dat is keurig netjes op tijd :thumbup:



heel heeeel veel sterkte , be calm , ik weet het is lastig , maar nog meer druk bij hem gaat zeker averechts werken :-*

Dank je wel Nathalie voor je tips! Je hebt ook gelijk, druk opvoeren werkt al helemaal niet natuurlijk…Dat van die kookwekker vind ik een goed idee, die ga ik zeker proberen! (even zoeken alleen waar ik hem heb, ik gebruik hem dus nooit, en anders morgen maar ff langs de blokker…:wink: )

op school gaat het wel goed ? ik bedoel daar plast hij wel op de wc ?

Wisselend. Hij gaat wel naar de wc maar ik haal hem de laatste week steeds op met natte broek…Ik zal morgen de juf eens vragen of hij geregeld naar de wc gaat.

Ik kreeg van m’n natuurgeneeskundige, die de bachbloesems voorgeschreven heeft, het advies om daar even een paar dagen mee te stoppen, en daarna in een lagere dosering te geven, dus dat ga ik ook maar doen.



En verder maar proberen eruit te krijgen waar hij mee zit, maar hoe krijg ik dat op een goede manier uit hem? :think: En hoe ga ik daar mee om?

Vanmiddag ook, hij zei dat hij tikkertje wilde doen met een jongetje maar dat hij niet wilde en daar was hij vreselijk teleurgesteld over.

Laatst zei hij ook dat een jongetje uit z’n klas z’n jas niet mooi vond, en dat vond ie ook zo erg. Ik zeg dan dat dat nu eenmaal kan, dat niet iedereen hetzelfde mooi vindt, en dat hij ook weleens wat niet mooi vindt, maar hij blijft het dan toch erg vinden. Dat soort dingen loop ik wel steeds tegenaan. En om daar dan op een goede manier mee om te gaan (pedagogisch verantwoord zeg maar… :shifty: ), dat vind ik nog een hele kunst! Ik denk ook dat het een vorm van aandacht vragen aan mij is (dat ‘klagen’) want hij doet dat geregeld. Ik heb dus het idee dat ik ook ergens iets niet goed doe, maar wat… :? Sorry, heel verhaal geworden maar ik zit er best wel mee…