Help hij drinkt bijna niet meer!

Onze kleine man krijgt borstvoeding, en vanaf 6 maanden begonnen met bijvoeding.

Gaat op zich allemaal prima, tot aan de bijvoeding dronk hij 5-7 keer per dag waarvan meestal ook 1x in de nacht. Toen de bijvoeding kwam is hij zelf steeds minder gaan drinken, logisch en geen probleem natuurlijk…

Alleen drinkt hij inmiddels nog maar 2x aan de borst, soms krijg ik er met moeite overdag nog een enkele slok in maar das dan bijv. 5x zuigen en dan draait hij zijn hoofd weg en wil echt niet.

Ik wil liever nog geen ander drinken bijgeven omdat ik bang ben dat de productie dan helemaal terugloopt, en eigenlijk wil ik nog helemaal niet stoppen! De oudste heeft tot bijna 1,5 jaar borstvoeding gehad (dronk op het laatst ook nog maar 1x) en wilde dit nu eigenlijk weer zo doen.

Even een voorbeeldje wat hij nu binnen krijgt.

-Meestal tussen 4:00 en 5:30 B.v. (drinkt meestal 2 borsten maar toch zeker 1 heel goed.)

-8:00 boterham 2/3 tot een hele

-9:30/10:00 Fruit

-11:30/12:00 Na het slapen bied ik BV aan maar wil meestal niet. Weer een boterham rond 12:3-/13:00.

-In de middag een rijstwafel of nog wat fruit, dan weer slapen.

-Einde van de middag na het slapen wil hij meestal ook geen BV.

-17:30 Warme hap, soms een beetje fruit of toetje na als hij nog niet voldaan is.

-19:00/20:00 Naar bed, heel soms drinkt hij ervoor nog wat maar ook dat is dan een enkele slok en uitzondering.

-Rond 23:00/24:00 word hij zelf wakker en dan drinkt hij 2 kanten heel goed.

Hij plast dus echt maar heel weinig de laatste dagen, nou zat ik eigenlijk te denken om anders maar 1 broodmaaltijd door pap te gaan vervangen, maar misschien heeft iemand nog wat iedeen? Want liever geef ik in de middag nog een BV, maar dat gaat zo dus niet lukken :frowning: Gister na weer een paar keer aanbieden en weigeren een beetje water in een bekertje gedaan en daar dronk hij meteen van, waar zou dit nou aan kunnen liggen… Help?

Misschien geeft hij gewoon echt de voorkeur aan de vaste hapjes?

Ik zou gaan proberen voor je aan tafel gaat voor fruit/brood/warme hap de borst aan te bieden. Dan zou hij wel echt trek moeten hebben als het tijd is voor een maaltje dus wie weet drinkt hij dan wel goed.

hij is idd gek op normaal eten :mrgreen:

Maar hij moet toch ook zijn drinken binnen krijgen lijkt me, en helaas al heel vaak geprobeerd als hij honger heeft, zelfs al geprobeerd een keer geen fruit of brood te geven maar hij blijft de borst dan gewoon weigeren…

Oja om even aan te geven hoe weinig hij plast, meestal alleen s’ochtend een natte luier (niet heel vol) en de rest van de dag moet je goed zoeken of er wel wat in zit.

Hij drinkt dus overdag de laatste paar dagen eigenlijk niks :?

Ik zou even een lactatiekundige bellen.

Kan me voorstellen dat je geneigd bent hem desnoods chocolademelk te geven als hij drinkt maar 8 mnd is geen gewone leeftijd om uit zichzelf te stoppen met bv.

Zat ik ook al aan te denken, maar die hebben maar op beperkte tijden telefonisch spreekuur… En dinsdag moeten we naar het bureau maar tot die tijd moet ik het dus wel zien te redden.

Verder niemand??

Hij heeft net toevallig wel weer wat gedronken, ik had hem slapend uit bed gepakt dus net wakker en toen dronk hij wel even. Helaas werkt dit niet altijd.

Je kan ook een vrijwilligster van de LLL of VBN bellen, moet je ff googlen voor een telefoonnr. Dat komt qua tijd misschien wat beter uit. Met zo weinig plasluiers zou ik zeker niet aanmodderen tot dinsdag.

Ik kan me zo goed voorstellen dat je hier wanhopig van wordt :frowning: Je wilt ervoor zorgen dat je zoontje voldoende vocht binnenkrijgt en dan het allerliefst gewoon bv…

Voorop staat dat je zoontje toch echt wel voldoende vocht binnen moet blijven krijgen. Gezien de matige plasluiers denk ik dat het aan te raden is om dit nu echt wel aan te bieden idd in de vorm van o.a. water of wat slappe thee in een bekertje. Je melkproductie zou je ondanks dat toch zoveel mogelijk op peil kunnen houden door te gaan kolven. Wellicht wil hij ook wel mm uit een bekertje drinken? Dan komt hij in ieder geval ook qua zuivel toch aan zijn behoefte (tot de leeftijd van één jaar ongeveer 500-600 cc ).

Daarnaast kun je op zoek gaan naar de oorzaak van het borstweigeren en eventuele mogelijke oplossingen daarvan. Wellicht liggen er lichamelijke klachten ten grondslag aan het borstweigeren? Denk bijvoorbeeld aan tandenpijn (en daardoor misschien oorpijn?), verkoudheid en/of oorontsteking, spruw of in geval van voedselallergie via de melk een reactie op een bepaald allergeen. Je kunt e.e.a. voor de zekerheid altijd even door je huisarts laten nakijken. Of kan het te maken hebben met je menstruatie? Vaak loopt tegen die tijd de melkproductie wat terug, laat de toeschietreflex wat langer op zich wachten en kan de smaak van de melk tijdelijk anders zijn. Sommige kindjes kunnen daar op reageren door minder te gaan drinken. Verder vind je hier een overzicht van mogelijke oorzaken en tips: bv.com-zuigelingenstaking.

Afgaande op jullie dagelijkse ritme zou het een idee kunnen zijn om je kindje overdag vlak vóór het slapengaan proberen te laten drinken. Als hij moe is, accepteert hij de borst wellicht wel. Of eens kijken of hij het fijn vindt om onder de douche of in bad bij je te drinken; dat wil het cirkeltje nog wel eens doorbreken.

Kun je hier iets mee? Ik hoop in ieder geval van harte dat je je zoontje snel weer gewoon aan de borst hebt, sterkte en succes!

Hoi Yvonne,

Bedankt voor je uitgebreide antwoord :thumbup:

Spruw denk ik niet, er is niks in zijn mondje te zien en de avond en nacht drinkt hij echt super, hij zou dan toch ook last moeten hebben lijkt me. Menstruatie heb ik al 2x gehad en idd is hij dan erg ongeduldig maar weigert niet. (overigens ook al weer 1,5 week geleden)

Voor het slapen, in de douche e.d. heb ik allemaal al geprobeerd maar dat werkt dus ook niet. Meneer is een beetje koppig vrees ik :shifty:

Tandenpijn zou misschien wel kunnen, hij heeft namelijk nog niks en onderin zitten wel 2 tandjes al een poosje te wringen.

Ik heb hem net ipv een boterham maar pap met opvolgmelk gegeven (heb een paar van die proefzakjes liggen) en dan straks na het slapen maar weer proberen.

Kolven kan wel maar gaat ondanks mijn mooie medela kolf maar moeizaam :wall:

Zal straks ook even je link doorlezen.

Blijf idd als hij weigert maar water aanbieden, heb intussen ook een flesje gekolfde melk uit de vriezer gehaald en in de koelkast gezet om te ontdooien, dan kan ik dat in een bekertje of rietjesbeker aanbieden. (Komt dat tenminste ook eens op want meneer wil ook geen flessen :roll:

Einde van de ochtend had hij wat gedronken en vanmiddag na zijn slaapje ook weer :shock: :shifty: :dance:

Hopelijk blijft het zo en is het niet “alleen maar een goede dag” als het nu over is dan is het echt iets stoms geweest :doh:

Ik had nieuwe zeep van therme gekregen met kokosgeur, fijn spul maar ik heb normaal dove dus ruikt heel anders. Sinds gister ben ik weer overgegaan op dove voor de zekerheid… (nou was ik alleen onder mijn borsten met zeep en eromheen dus niet op of rond de tepel) maar wie weet hoe hij dat ruikt :think:

To be continued 8) Hopelijk blijft het nu weer goed gaan :pray: