help....groot dilemma :-(

Momenteel ben ik een beetje verwikkeld in een inerlijke strijd met mijn zelf omtrend de borstvoeding :frowning:



Bij mijn 1e was de borstvoeding door verschillende factoren een heel groot drama…

verhaal staat hier http://www.kindjeopkomstforum.nl/viewtopic.php?p=4731045&highlight=#4731045



Nu met nummer 2 had ik gehoopt onbezorgd lekker te kunnen gaan voeden maar niets bleek minder waar te zijn.

Deze kleine hapt wel goed maar ondanks dat gaan mijn tepels nog steeds stuk of blijven ze een hele dag pijnlijk branden.

2 a 3 voedingen gaat het goed (brandend gevoel blijft) maar ga ik weer de hele dag voeden dan zijn mijn tepels weer stuk en behoorlijk pijnlijk.



Lactatiedeskundige is er bij geweest en heeft helaas gaan oplossing kunnen bieden :frowning:

Ze hapt namelijk goed aan, lippen zijn gekruld en tond ligt onder de tepel.

Tongriempje is niet te kort en ze heeft ook geen spruw.



Inmiddels kolf ik fulltime met een dubbele kolf, alleen de productie gaat wel snel achteruit waardoor ik nu dus vaker kolf of haar aanleg om de productie omhoog te houden.



Echter in dit kolven gaat zo veel tijd en energie zitten dat ik nog nauwelijks echt tijd heb om met onze andere bink wat leuks te doen :frowning:

Ik kolf per keer 100 CC wat ze ook allemaal op drinkt, maar heb wel minimaal 40 min of langer nodig om deze hoeveelheid eruit te halen.

Ook heb een neusspray voor het TSR gekregen, maar ook hier mee gaat het niet makkelijker.



Nu zit ik met me zelf in een dilemma ik voel met schuldig naar mijn zoon dat ik zo weinig tijd voor hem heb omdat ik of aan het kolven ben of de fles aan het geven ben,wat ook lang duurd aangezien onze meid hier onwijs mee knoeit en tussen door veel boerd omdat een 1 speen nog veel te snel voor haar gaat.

Nu zit ik dus te denken om haar nog maar 2 a 3 keer aan de borst te leggen op een dag en de overige voedingen KV te geven…

Zo hoef ik niet meer te kolven en heb ik meer tijd voor mijn zoon.

Maar met dat idee voel ik me weer schuldig naar onze dochter toe en het voelt ook als een soort falen…

Immers iedereen kan toch gewoon BV geven? Waarom gaat het dan bij mij zo ontzettend moeizaam?



Zit nu echt in dubio en dat maakt me heel verdrietig…

Wat moeilijk joh, ik kan me je dilemma helemaal voorstellen.

Ik zou zelf denk ik nogmaals aan een lk advies vragen, en als daar niets uitkomt toch af gaan bouwen denk ik. Je kunt misschien toch nog een tijdje die. Paar voedingen op een dag blijven geven, dat voelt dan misschien fijn, maar je moet jezelf met twee kleintjes ook niet voorbij gaan rennen he, als het echt niet gaat…

Normaliter word het niet meteen aangeraden maar heb je al eens geprobeerd met tepel hoedje gevoed om je tepels te ontzien?

De eerste weken deed het bij mij ook ontzettend zeer, Luna kon er ook niet voldoende uitkrijgen kolven was de eerste paar weken een hele dag alleen maar met voeden - kolven - voeden en zo door nu is het makkelijker en kolf ik vaak binnen 10-15min. Als het langer duurt dan geef ik tussendoor een fles of zelfs een fles en de kolf samen ( fles vers afgekolfde melk) daarna de rest in het flesje en drinkt ze leeg en leg ik haar aan voor achtermelk.

Toen mijn tepels geheeld waren, Luna deed het erg goed , dronk stukke beter met tepel hoedje maar ik ben af gaan bouwen en het leek wel of ze de techniek nog beter onder de knie had en mijn tepels waren niet meer zo gevoelig.

Ohja persoonlijk zou ik niet nog naar kv starten je heb kans dat je daarna voor de voedingen dat ze wel bij jouw kan/wil drinken dat je niet genoeg hebt .

Dit is idd geen leuke situatie, ik kan me heel goed voorstellen dat je daar verdrietig van wordt :frowning:

Uit je bericht leid ik af, dat het ondanks een bezoek van een lactatiekundige tot nu toe niet is gelukt om de daadwerkelijke oorzaak van de problemen te achterhalen. Dat is jammer, want er ligt echt iets aan je klachten ten grondslag; kapotte tepels zijn daarvan een duidelijk signaal. Je schrijft dat het aanhappen goed gaat. Hoe ziet je tepel eruit direct nadat deze uit het mondje van je baby komt? Is deze mooi rond en roze gebleven, of wit/afgeplat/met een randje erover? De conditie van de tepel direct na het voeden kan veel zeggen over het verloop van de voedingen.



Een aanhoudend, brandend gevoel kan idd een symptoom zijn van een schimmelinfectie. Soms zijn de klachten vaag, waardoor het lastig kan zijn om een goede diagnose te stellen. Op de volgende sites vind je omschrijvingen van mogelijke symptomen:

Eurolac-Spruw

Ecoparents-Spruw

Borstvoedingorganisatie LLL-Spruw

Herken je je eigen situatie hierin?



Je schrijft dat het kolven niet echt gemakkelijk gaat. Wat voor kolf gebruik je op dit moment? Kolf je één borst per keer of kun je beide borsten tegelijk kolven? Wordt de kolf op kamertemperatuur bewaard of in de koelkast?



De volgende tips kunnen het kolven vergemakkelijken: Bv.com-Hoe kolf ik genoeg melk

Sweet: tepelhoedjes heb ik idd ook algeprobeerd maar helaas zonder succes helaas.

Onze dame drinkt daar heel erg slecht mee en begint er behoorlijk van de koren.



yvonne bedankt voor je reactie…



lactatiedeskundige heeft inmiddels 2 keer meegekeken, maar kan ook nog steeds geen oorzaak vinden :frowning:



Tepels: Na het voeden zien deze er nog helemaal rond uit, zo als ze er in zijn gegaan :slight_smile: Echter zitter er soms vooral op de linkertepel wat “blauw/paarse” stipjes op en heel soms is de tepel een ietjes plat.

Niet afgevlakt aan een kant maar net als of deze ergens tussen heeft gezeten, beide kanten zijn dan even goed nog symetries…

Tijdens het kolven zijn mijn tepels bijna helemaal paars!

De huid om mijn tepels heen is na het voeden/kolfen rosig.



Voor de evt spruw ben ik inmiddels naar mijn huisarts geweest, maar die heeft naar mij en mijn dochter gekeken en zegt dat het geen spruw is.

Ik heb nog gevraagd of ik voor de zekerheid toch iets mee kon krijgen maar helaas, helemaal niets…

Zelf denk ik wel dat het mogelijk spruw kan zijn, maar de arts ontkend dit dus.

Bij onze dochter is namelijks niets te ontdekken in haar mond en kan het volgens de arts dus nooit spruw zijn :roll:



De kolf die ik momenteel gebruik is de dubbele elctriese Me.dela freestyle (nieuwste model). Kolf maak ik na elke kolf beurt helemaal schoon en deze bewaar ik in een schone theedoek op kamertemp.

De tips van bv. com had ik idd ook al gevonden en deze volg ik allemaal trouw maar toch is het nog steeds geen succes…



Nou moet ik wel zeggen dat onze meid heel ongeduldig is en heel klein hapt.

Het kost mij behoorlijk wat moeite om haar een fatsoenlijke grote hap te laten nemen zonder dat ze boos wordt omdat het te lang duurd en uit nijd dan haar hoofd boos wegdraait.

Daarnaast laat ze tijdens het voeden heel vaak even “los” (echt een paar sec) en zuigd dan direct weer aan.

Ik koppel haar dan direct los en leg haar weer opnieuw aan.

Ook smakt/klakt ze tijdens het voeden. ook de lactatiedesk. kon hier niet echt een antwoord op vinden? omdat ze het verder allemaal wel goed lijkt te doen en geen spruw in haar mond te bekennen is…