Help: drastisch weinig drinken!

Als ik mijn vraag op een ander deel van het forum moet plaatsen… ver plaats mij maar dan. Ik heb namelijk een vraag over drinken algemeen. Dus niet BV of KV.

Britt is altijd een slechte drinker geweest.

BV weigerde ze na 5 maanden (van af dag 1 heb ik 100% gekolfd voor haar) We zijn toen over moeten stappen op KV. Dat ging “aardig” maar nu weigert ze dus ook KV.

Buiten dat drinkt ze ook niet graag andere drankjes zoals diksap, roosvice, water etc.

Maak ik mij zorgen of drinkt ze echt te weinig en wat zouden jullie daar aan doen? Ze slaat de fles of beker uit je handen, ze draait haar hoofd weg, en slokken die ze per ongeluk binnen krijgt, spuugt ze uit. Dwingen? Maar hoe? En dwingen werkt denk ik averchts.

Morgen ga ik naar het CB (had toch een afspraak) en ga het dan voorleggen. Volgende week moet ik ook naar de kinderarts met haar en dan zal ik het ook voorleggen. Ze is overigens nog wel vrolijk enzo.

Dit is wat ze de afgelopen 3 dagen gedronken heeft

maandag:

melk: 200 cc | sap 155 cc | samen 355 cc vocht

dinsdag

melk 220 cc | sap 60 cc | samen 280 cc vocht

woensdag

melk +/- 300 cc | sap 30 cc | samen 330 vocht

Marga ik weet niet wat ze verder eet qua groenten en fruit, maar Jim drinkt niet veel meer volgens mij…

's ochtends 180 cc + 6 schepjes met pap of uit pap uit een fles

tussendoor 50-60 cc diksap/water

's avonds 180 cc + 6 schepjes en meestal laat hij hier tussen de 60 en 100 van staan

Ook wij gaan morgen naar het CB dus ik zal het ook eens vragen. Op het kdv geven ze vaak een bordje pap als hij slecht drinkt en dat vindt hij meestal wel lekker… daar heeft hij het ook wat harder nodig dan thuis, daar verbruikt hij veel meer energie. Ik kom morgen weer lezen wat het CB heeft gezegd.

Maandag:

4 eetlepels bambixpap

1/2 perzik

1 aarbei

1 bakje fruitmix met granen van n*stlé

1 danoontje xl

1/2 potje andijvie

1 danoontje xl

(tweede danoontje was om medicijnen binnen te krijgen en wat extra calcium)

dinsdag

4 eetlepels bambixpap

zelf gemaakte fruithap (beetje)

boterham

yogurt

2 cracottes

avondeten 1/2 potje

danoontje

woensdag

4 hapjes pap

flinke fruithap

1/2 sneetje brood

beetje yogurt

1/2 cracottes

avond eten wilde ze niet wel 1/4 banaan

maandag was thuis, dinsdag en woensdag bij mijn ouders en KDV.

Ik ben benieuwd!

Marg

Volgens mij moeten kindjes minimum 500 cc vocht binnen hebben… :think:

Senne drinkt 4 flessen van 210 cc dus dat maakt samen 840 cc + tussendoor ook nog water (niet erg veel).

Ik zou het zeker navragen! :-*

P.s. Hoe zijn de plasluiers? :think:

Marga, ik lees met je mee, zoals je weet drinkt Jasmijn ook zo slecht.

Met eten zit ze verder wel goed volgens mij, ze eet ongeveer net zoveel als Jasmijn (alleen krijgt Jasmijn geen yoghurt waardoor ze haar groente beter ging eten).

Ook krijgt Jasmijn een danoontje toe.

Bieke: tsjee 500 cc vocht :shock: dat haalt Jasmijn ook niet!

(maar je mag fruithap toch ook meetellen dan?)

Fruithapje,… daar zitten ook sappen in dus dat zou je idd ook als vocht kunnen zien.

Deze info klopt:

In principe moet een zuigeling tot de leeftijd van zes maanden ongeveer 150 ml/kg lichaamsgewicht per dag krijgen. Dus bijvoorbeeld bij een gewicht van 7 kg ruim een liter. Deze hoeveelheid blijft ongeveer gelijk tot de leeftijd van 1 jaar; dan geldt: ca. 100ml/kg lichaamsgewicht per dag.

Senne weegt dus 10 kg en zou dus 1500 ml per dag moeten drinken, nou hij krijgt dus iets te weinig vocht binnen maar hij heeft genoeg plasluiers, is alert en vrolijk dus spin je er niet te hard op vast maar zo heb je iig een juist beeld er van! :-*

Yeline is ook altijd een slechte drinker geweest vanaf haar geboorte al en nu nog steeds.

Met 6 maanden zaten wij al op 2 flessen per dag in totaal van rond de 350cc meer kreeg ik er niet in ook geen andere drinken. De plasluiers zijn hier ook altijd minimaal.

Zolang ze nog genoeg plasluiers hebben en allert zijn zit het nog wel goed gewoon je kindje goed in de gaten houden.

Hier een meisje dat bv krijgt, en overdag is het ook moeilijk om ze aan het drinken te krijgen, ze is zó snel afgeleid…

Wat ik doe is zorgen dat ze met de fruithap voldoende vocht binnenkrijgt, ik kook de appels vooraf en ben niet zuinig met het kooknat, dus ik laat weinig uitlekken, zodat er meer water in zit.

Ook door het avondeten, bij aardappels, prak ik wat vocht mee. Tussendoor probeer ik ze extra slokjes te geven.

En het schijnt normaal te zijn bij actiever worden dat ze meer belangstelling hebben voor andere dingen. Wat je nog zou kunnen proberen is om ze vóór het eten eerst drinken te geven en daarna pas eten.

Ik ben gelukkig niet de enige die worstelt met dit probleem.

Britt heeft, zoals sommige weten, een botaandoening. Eén van de kenmerken is anorexia. Klinkt zwaar, maar dat is het ook. Door de pijn weigeren ze eten. Omdat haar beetje weer wat opspeelt (denken we, maar dat is door de medicatie moeilijk te merken), zouden we het daarop kunnen gooien. Maarja, je kan dat natuurlijk niet zomaar doen en ik ga er voorlopig nog vanuit dat de problemen door wat anders komen.

We hebben vanmorgen en gisteravond weer eens rijstebloem door haar melk gedaan en daardoor dronk ze wel weer wat meer.

Ik ga inderdaad maar eens wat kookvocht toevoegen.

Kiddo: jij had het over appels koken. Gebruik jij speciale appels? Britt krijgt gewoon haar appel zo, zonder koken.

hoi hoi,

Wat gek zeg eigenlijk…ik had pas geiinformeerd bij zo’n zorglijn, daar vertelden ze me; niet minder dan 800 cc, maar ook niet meer dan een liter vocht moet onze kleine ongeveer binnen krijgen per dag.

Maar als ik dus de eerdere berekening hier lees van 150ml per kg lichaamsgewicht is dat dus veel meer.

Ja, en wie moet je dan nog geloven :?

Wat ik wel even wil zeggen, (weet niet of dat al duidelijk was :wink: ), maar in een potje voeding zit ook vocht, ook in gewoon zelfgemaakt warm eten, en in brood natuurlijk ook.

Gr. van Mij

ik kook de appels nog ivm allergieen hier. Hoeft niet standaard hoor, ik doe het voor de zekerheid. Bij peer moet ik koken anders krijgt ze eczeem. Daarom voorlopig alle fruit gekookt. Als er geen allergie is hoeft dat vast ook niet.

Kiddo: bedankt voor de uitleg. Ik had het al vaker voorbij zien komen dat Fenna last heeft van allergie. Het zit jullie niet mee wat dat betreft, maar volgens mij ga je er super mee om! :thumbup:

Hier het antwoord van de CB arts:

• het is weinig, ze adviseren 500 cc aan vocht (buiten voeding om). Wat niet wil, wil niet. Soms zijn ze bang voor vermindering van de nierfunctie. Maar dat laten we al elke maan in het ziekenhuis controleren, dus daar hoeven we niet zo bang voor te zijn.

Er zijn kinderen die meer of minder drinken.

Dat ik extra granen geef is goed omdat de ontlasting zo hard is.

Dan het probleem van 's nachts wakker worden en willen drinken. ALS er niks medisch is, is het wel de tijd om dat af te gaan bouwen omdat je nu op een leeftijd komt van gewenning. Dus water geven en altijd consequent blijven. In Britt haar geval moeten we het met de kinderarts bespreken wat het minimum aan vocht is wat ze binnen moet krijgen. Als ze te weinig drinkt: dan de nachtvoedingen niet afbouwen, als ze voldoende drinkt, dan de nachtvoedingen wel afbouwen. Ze durfde niet echt een antwoord te geven en wilde graag dat de kinderarts een definitef besluit zou nemen.

Ze at verder wel prima en sommige kinder drinken gewoon weinig. Ze is nogsteeds een lichtgewicht, maar ze groeit wel in haar lijn.

Nou, even dinsdag afwachten dus.

Groeten Marg

enne: idereen bedankt voor het meedenken, ik hou jullie op de hoogte

@Bietje wrote:

Fruithapje,… daar zitten ook sappen in dus dat zou je idd ook als vocht kunnen zien.

Deze info klopt:

In principe moet een zuigeling tot de leeftijd van zes maanden ongeveer 150 ml/kg lichaamsgewicht per dag krijgen. Dus bijvoorbeeld bij een gewicht van 7 kg ruim een liter. Deze hoeveelheid blijft ongeveer gelijk tot de leeftijd van 1 jaar; dan geldt: ca. 100ml/kg lichaamsgewicht per dag.

Senne weegt dus 10 kg en zou dus 1500 ml per dag moeten drinken, nou hij krijgt dus iets te weinig vocht binnen maar hij heeft genoeg plasluiers, is alert en vrolijk dus spin je er niet te hard op vast maar zo heb je iig een juist beeld er van! :-*

dit geldt tot de 6 maanden volgens mij…

Want anders had Veron ook wel erg veel moeten drinken…

Veron drinkt en dronk ook altijd slecht… Ik heb tot de 10 maanden bv gegeven en hij dronk dan altijd maar een paar min…

na die 10 maanden dronk hij nog 3 flessen melk van 150 cc en 100cc sap…

Nu drinkt hij al een hele tijd 240cc melk en 200cc sap op een dag, 2 stuks fruit en yoghurt (daar zit natuurlijk ook veel vocht in)…

gewoon de plasluiers een beetje in de gaten houden, Veron plast overdag niet veel maar snachts :shock: … lag hij vaak drijfnat in bed…

gr patricia

Gisteren naar het CB geweest: ik heb nog even gevraagd hoe het zit met drinken omdat dat ook bij Jim de laatste tijd wat minder gaat. Een beeb van 9 maanden hoeft in principe nog maar 2 flessen te drinken. Als hij maar ongeveer 300-350 cc vocht per dag binnenkrijgt naast fruit/groente/yoghurt.

Toevallig heb ik het vorige week ook gevraagd op het CB. Zij hanteren 300-500 cc aan melkproducten. De sap die erbij gegeven wordt, hoeft dan maar een klein laagje te zijn.

Joost drinkt qua melk achtereenvolgens: 200-60-150.

Het advies van CB is buiten het vocht uit het eten om overigens.

hoi

mijn zoontje heeft vanwege kokhalzen en eet problemen logopedie en die geven aan net als het buro dat dwingen kwa eten echt averechts werkt.

Ik zou zowiezo het drinken wel heel veel aanbieden maar ook veel andere dingen geven zoals fruitsoorten met veel sap bijv. ?

Ben je inmideels al bij het buro geweest ?