Help.. baby valt af!!

Ik heb ons meis zojuist gewogen en ze is in de laatste week 50 gram afgevallen!!

Ik snap het niet, ben er erg van geschrokken.

Birgit krijgt borstvoeding (afgekolfd uit de fles en uit de borst), 120-170 ml per 4 uur… met nutriton aan toegevoegd…

Ze heeft veel volle plasluiers en een stuk of 5-6 poepluiers per dag, ze is wel nog steeds een beetje geel, en ze slaapt ook de hele dag behalve tijdens de voedingen.

Ik ben bang dat ze toch te weinig voedingsstoffen binnen krijgt. Laatst kwam ze nog zoveel aan… Snap het ff allemaal niet meer!!!

Haar gewicht:

Geboorte: 3260

6 dagen na geboorte: 2900

2 weken na geboorte: 3320

4 weken na geboorte: 4020

bijna 5 weken na de geboorte: 4150

Nu bijna 6 weken na de geboorte: 4100

Ik begrijp het niet… hoe kan ze nu tussen week 2 en week 4, 700 gram aankomen en tussen week 4 en week 6 intotaal maar 80 gram aankomen, terwijl ze er de eerst week 130 bij kwam en de laatste 50 gram afviel!!!

Ben beetje in paniek, zou dit door de voedingsstoffen in de moedermelk kunnen komen dat er te weinig in zit?

:hug: :-*

Dat is heel normaal, ook wij grote mensen wegen niet elke week hetzelfde, maar de ene week meer, dan de andere. Zo werkt een mensenlichaam.

Zeker een lichaam in de groei gebruikt op het ene moment meer bouwstoffen uit je melk dan op een ander moment.

Hadden je oudste dochters dat niet dan?

Naar mijn weten hoort een baby minimaal 120-150 gram in de week aan te komen zeker de eerste aantal weken…

Denk niet dat een baby te vergelijken valt met een volwassenen op dit gebied.

Dat is mij verteld, toen mijn dochter ook af viel destijds. :wink:

Hallo,

Ik kan me voorstellen dat je hiervan geschrokken bent!

Ik ga je tips geven om haar melkinname te vergroten.

Ook ga ik je een heleboel vragen stellen:

heb je haar telkens op dezelfde weegschaal gewogen? Weegschaal thuis of op het CB? Een andere weegschaal kan een vertekend beeld geven.

Je kunt het gewicht met de datums invullen op http://www.borstvoeding.com/groeicurve.

Je zult dan zien dat het niet volgens de curve verloopt en dat de groei naar beneden afbuigt. Ik zou nu daarover nog niet in paniek raken, ze heeft zo te zien wat reserves, maar je moet wel actie ondernemen zodat ze weer gaat groeien. Dus geen week wachten met iets te doen.

Mag ik vragen waarom ze nutriton erbij krijgt? Spuugt ze veel? hoe is dat nu?

Wat informatie over moedermelk. Dat er niet genoeg voedingsstoffen in de melk zouden zitten is een fabeltje. Een hardnekkig fabeltje. Moedermelk is altijd afgestemd op de behoefte van de baby en ‘groeit mee’ met de leeftijd van de baby. Als ze nu niet meer aankomt / niet genoeg aankomt dan moet er wat anders aan de hand zijn.

Dat kunnen meerdere dingen zijn. (dus weer meer vragen) Voed je met een tepelhoedje?

Hoe lang doet ze over een voeding als je live voedt? Voed je echt om de vier uur of op verzoek?

Hoeveel voedingen drinkt ze per etmaal? Hoeveel daarvan zijn borst en hoeveel fles?

Drinkt ze effectief als ze aan de borst drinkt? Hoor je ze glokken?

Geef je een of twee borsten per voeding?

Zijn je borsten na een voeding soepel? (en hoe was dat de afgelopen weken?) of zijn ze gespannen?

Hebben jij of je man allergieen?

De plasluiers… Heeft ze echt volle plasluiers, en hoeveel per dag? Je krijgt een goed beeld van een volle plasluier door een koffiekopje water in een luier uit te gieten.

Het is bij borstvoeding belangrijk om op verzoek te voeden en niet op schema. Door te voeden op verzoek wordt melkaanmaak afgestemd op wat je baby nodig heeft. Als ze hongersignalen geeft, zoals sabbelen op de handjes, smakken, dan kun je haar gewoon aanleggen. Als ze slaapt kun je ook kijken of ze een extra voeding wil drinken.

Verder kun je letten op het goed aanleggen. Ze moet een grote hap maken en een groot deel van de tepelhof in haar mondje nemen. Dus niet alleen te tepel. Het tongetje moet over het onderlipje liggen en de onderlip moet mooi naar buiten gekruld zijn bij het drinken. Bovenlipje ook. Goede info daarover met plaatjes vind je hier: http://www.borstvoeding.com/kindjeaandeborst/kraamtijd/als-je-aanlegt.html

Kijk daar eens naar en kijk of je de aanlegtechniek nog kunt verbeteren.

Om te zorgen dat ze meer melk binnenkrijgt kun je ook borstcompressie toepassen. Tijdens de voeding neem je de borst in de U-greep of C-greep. Als je zittend voedt, dan zet je de duim aan de buitenkant van de borst , de hand onderlangs en je vingers aan de binnenkant van de borst. Zodra ze drinkt, knijp je zachtjes in de borst zodat er meer melk uit komt.

http://www.borstvoeding.com/kindjeaandeborst/al-even-bezig/borstcompressie-2.html

Ik denk dat het in jouw geval verstandig is om regelmatig te blijven wegen. Normale groei ligt tussen de 100 en 250 gram per week. Gaat het om wat voor reden dan ook niet, raadpleeg dan een lactatiekundige. Veel verzekeraars vergoeden dit tegenwoordig.

Hier vind je een lijst met verzekeraars die de kosten vergoeden

http://www.nvlborstvoeding.nl/upload/Overzicht%20vergoedingen%20(2).pdf (even knippen en plakken in je browser, krijg de link niet goed)

succes, en blijf niet te lang modderen. Als dit niet helpt, schakel dan hulp in. Bel desnoods vanavond nog met een contactpersoon van de VBN of LLL. Telefoonnummers vind je op http://www.borstvoedingnatuurlijk.nl of http://www.lalecheleague.nl. Bellen kost alleen lokaal tarief, dus gewoon doen.

Onze dame had ook een afbuigende lijn. Dan met 7 maanden.

Bleek dat ze een zeer tevreden meisje was die niet mopperde, terwijl ze wel (veel) meer op kon. Je kunt in dat geval aanleggen, aanleggen, aanleggen. Gewoon iedere keer kijken of ze nog lust. Ik voedde ook volledig op verzoek, maar toch waren de meeste voedingen míjn initiatief omdat ze simpelweg niet mopperde.

Ikzelf zat toen op ca 7 maanden borstvoeding en heb de gelegenheid aangegrepen om over te stappen op flesvoeding. Niet omdat flesvoeding beter is, maar omdat ik het gehad had met de borstvoeding en er geen heil meer in zag om aan, aan en aan te leggen.

Maar inderdaad: wel actie ondernemen hoor. Als eerste advies met lekker vaak aanleggen. Mocht je dat om wat voor reden dan ook niet zien zitten, dan flesjes.

Misschien heb je ook zo’n liefje dat niet moppert ook al zou ze meer lusten.

Succes!

Hallo Jannigje,

Bedankt voor je antwoord…

Ik zal even al je vragen beantwoorden…

heb je haar telkens op dezelfde weegschaal gewogen? Weegschaal thuis of op het CB? Een andere weegschaal kan een vertekend beeld geven

Tot en met week 4 is ze op de weegschaal van het cb gewogen, daarna op een gehuurde digitale weegschaal van de thuiszorgwinkel, ik heb haar op dezelfde dag gewogen, en het kwam overeen bovendien zijn de laatste 3 waardes van de weegschaal thusi, dus ik ben er zeker van dat ze 50 gram is afgevallen.

Ik heb haar ook verschillende keren gewogen en de weegschaal op verschillende plekken gezet omdat ik het me niet voor kon stellen… maar moet concluderen dat het dus niet aan de weegschaal ligt.

Mag ik vragen waarom ze nutriton erbij krijgt? Spuugt ze veel? hoe is dat nu?

Ze spuugde heel veel (zie ook mijn vorige vraag in het borstvoedingforum waar ik een antwoord van jou heb gekregen) ik geef haar bij elke borstvoeding uit de fles per 50ml 1 schepje omdat het anders te dik wordt. Het spugen is daardoor afgenomen, maar het aantal poepluiers enorm toegenomen… na elke voeding wel een flinke poepluier met hele natte waterige (niet doorzichtige) ontlasting. Zou het misschien kunnen dat dit te laxerend werkt waardoor de voedingsstoffen niet meer goed worden opgenomen?> Ik geef haar regelmatig borstvoeding uit de fles omdat ze dit binnen 10 minuten leeg heeft en anders soms meer dan anderhalf uur aan de borst ligt te drinken, wat niet te combineren valt met de zorg en aandacht voor 2 oudere kinderen. Sinds ik kolf en uit de fles geef is ze ook veel meer tevreden, ik geef haar nog minimaal 2x per dag uit de borstvoeding, dan voeg ik nutriton op een theelepel toe volgens de gebruiksaanwijzing op de verpakking.

Dat kunnen meerdere dingen zijn. (dus weer meer vragen) Voed je met een tepelhoedje?

Hoe lang doet ze over een voeding als je live voedt? Voed je echt om de vier uur of op verzoek?

Hoeveel voedingen drinkt ze per etmaal? Hoeveel daarvan zijn borst en hoeveel fles?

Drinkt ze effectief als ze aan de borst drinkt? Hoor je ze glokken?

Geef je een of twee borsten per voeding?

Zijn je borsten na een voeding soepel? (en hoe was dat de afgelopen weken?) of zijn ze gespannen?

Hebben jij of je man allergieen?

Ik gebruik nooit een tepelhoedje, ze doet er 45 minuten tot anderhalf uur over als ik live voed en dan drinkt ze 2 borsten leeg.

Ze drinkt op verzoek, dat is verschillend afhankelijk van borst of fles maar ongeveer 8 voedingen per dag, waarvan ongeveer 50% borst, 50% fles. Na de borst komt ze om de 2,5 uur, na een fles om de 4 uur.

Ze drinkt de eerste tien minuten vrij effectief aan de borst daarna zwakt het snel af en valt ze soms zelfs inslaap, maar als ik haar dan wegleg blijft ze huilen met zuigen op haar handje… vervolgens leg ik haar weer aan drinkt ze weer even en dan stopt ze weer, leg ik haar weer weg enz… vandaar ook dat ze er zo lang over doet, als ze het uit de fles krijgt heeft ze die binnen 5-10 minuten leeg en valt daarna meteen in slaap.

Na een voeding zijn mijn borsten soepel, na een uur of 3-4 voelen ze gespannen aan. Als ik nog langer wacht met voeden/kolven worden ze echt pijnlijk, 's nachts wordt ik wakker van de pijn en weet ik dat ik moet gaan kolven.

De plasluiers… Heeft ze echt volle plasluiers, en hoeveel per dag? Je krijgt een goed beeld van een volle plasluier door een koffiekopje water in een luier uit te gieten.

Ze heeft echt flinke plasluiers, ik verschoon haar voor elke voeding, en vaak tussendoor omdat ze gepoept heeft en soms omdat ze is doorgelekt. Ze heeft er een stuk of 2-3 per dag, maar ook een stuk of 6 poepluiers waar naar mijn idee wat plas in zit. Voor de nutriton (gebruiken we sinds dag of 4) had ze veel minder poepluiers, maar 3 ofzo per dag.

Ik heb vanavond zelf contact gezocht met lactatiekundige en verloskundige (ook vanwege het geel zien), hun reactie was om dit te bespreken met het cb of anders naar de huisarts te gaan.

Hopelijk kun jij me nog een beetje verder helpen, in het geval dat te weinig voedingsstoffen volgens jou niet de reden kan zijn is het enige dat ik kan bedenken dat de nutriton zo laxerend werkt dat ze geen voedingsstoffen kan opnemen…

Ben benieuwd of jij nog andere oorzaken of suggesties weet!

Heel hartelijk bedankt!!

Marcella jij ook bedankt voor je antwoord, Birgit laat wel heel duidelijk merken als ze niet genoeg heeft gehad, en is heel tevreden als ze genoeg heeft, duwt dan zelfs de flessenspeen weg uit haar mond en slikt dan niet meer. Dus daar ben ik niet zo bang voor.

Hoi,

Oh ik herinner me nu je andere vraag.

Of nutriton laxerend werkt weet ik zo een twee drie niet dus daar kan ik je helaas niets over vertellen.

Het fabeltje van de voedingsstoffen in de melk heb ik inmiddels wel teruggevonden

http://www.borstvoeding.com/fabeltjes/bakerpraatjes-over-borstvoeding.html

Als ik het zo lees dan bestaat de kans dat ze aan de borst niet effectief genoeg drinkt. Helemaal zeker weet ik dat natuurlijk niet (daarvoor zou een LK moeten meekijken) maar ik maak het op uit de duur van de voeding, de plasluiers (dat moeten er 4-6 zijn) en het feit dat ze sneller zelf weer komt om voeding. Een voeding duurt normaal gezien rond de 40 minuten, je mag 20 minuten per borst rekenen. Als ze na een fles voldaan gaat slapen zou je mogen verwachten dat ze dat na een borst ook doet.

Kijk vooral even naar de aanleg tips en de borstcompressie. Vooral dat laatste zou je kunnen helpen.

Ik weet niet welke LK je hebt geraadpleegd, maar gecertificeerde LK’s vind je op http://www.nvlborstvoeding.nl/adreszoeken.asp

Wat je ook kunt doen is contact opnemen met Gonneke van Veldhuizen. Je bereikt haar via http://eurolac.net/index.php?p=53

Zij is LK en is erg goed. Ze geeft ook telefonisch consulten, misschien heb je daar iets aan?

Misschien ook een handige tip om eens 24 uur luiers te wegen…

even over de nutriton sinds wij dat gingen gebruiken popete onze meid net zoveel en dun als de jouwe .

ik lees steeds vaker dat nutriton bij een aantal kinderen erg laxerend werkt .

soraya dronk 1 flesje leeg met 1 schepje nutriton en poepte tegelijk 3 flessen weer uit met dun zeer nat geel waterpoep , ook zij groeide heel raar , de ene week maar 30 gram dan weer 10 gram afgevallen , 70 gram erbij.

ik geef KV en we zijn overgestapt op voeding voor de hongerige baby wat ook dikker is en waardoor ze minder spuugt , de nutriton voeg ik nu alleen maar toe als ze last heeft met poepen , en dan volstaat 1 schepje in 1 flesje over de hele dag , wat een garantie voor ons is dat ze 2 dagen heeeeeel makkelijk kan poepen.

ik kan je verder niet helpen met het BV probleem , maar wilde wel vertellen over de nutriton.

veel succes ik hoop dat je een oplossing vind !

Hoi, hoe is het nu?

Ik heb het nog even nagevraagd. De tips die ik je kan geven zijn: vaker voeden in kleinere hoeveelheden. Had ik al ergens gezegd geloof ik. Maar dit kan helpen tegen het spugen.’

Nutriton zou de boosdoener kunnen zijn.

De fles drinkt ze erg snel leeg, daar mag ze wat langer over doen. Weet niet welke grootte speen je gebruikt maar een speen met een kleiner gaatje zou hierbij kunnen helpen. Daardoor zou het spugen ook kunnen verminderen. En rechtop houden/dragen.

Verder wil ik je op het hart drukken om een professional mee te laten kijken naar het aanleggen. Een IBCLC gecertificeerde LK dus. Die kan echt meekijken, want over het internet zie/weet je niet alles.

Allemaal goede tips gezien. Zeker een keer een goede LK laten komen kijken.

Wat ik ook nog dacht: vergeet niet dat je al een enorm verschil kan hebben als je haar een keer weegt na een voeding (met volle maag) en/of met volle blaas en de keer daarop heeft ze net geplast en/of is het vlak voor haar voeding. Ook als ze een keer wat verkouden was bijvoorbeeld, kan dat natuurlijk tot gevolg hebben dat ze minder aan komt.

Sorry dat ik niet eerder gereageerd heb, heb borstontsteking gehad, maar die is nu gelukkig weer weg…

Wij zijn dinsdag na het wegen gestopt met de Nutriton, want ik had het idee dat het daar aan lag…

Gevolg: ons meisje had ineens ipv 6-10 poepluiers per dag, nog maar 3 poepluiers en was 2 dagen later 100 gram aangekomen!

Maar het spugen en de krampjes zijn weer terug…

Birgit heeft de hele morgen liggen huilen…

Ze had om 9.00 honger, dus ik haar afgekolfde mamamelk uit de fles gegeven (ik had een voorraadje van 240, en ze drinkt 120 per keer). om 9.30 kwam in 5x spugen de, in mijn ogen, volledige voeding er weer uit… Ik weet van de kopje, en dat het vaak meer lijkt dan wat het is, maar dit is dus echt veel en veel meer, komt er in flinke golven uit!

gevolg om 10.00 weer huilen van de honger (ja ik weet zeker dat het honger was!!). ik dus de overgebleven 120 gemaakt. Die heeft ze meteen opgedronken en daar kwam ook een groot gedeelte weer van uit… Zij vies, kleertjes vies, mijn kleren en beddengoed vol vlekken… Toen heeft ze kwartiertje geslapen, toen begon ze te huilen van de krampjes, vreslijk… met die benen trekken, helemaal rood hoofdje… kreeg haar met geen mogelijkheid stil… was gisteravond ook al zo…

Om 12.00 had ze opnieuw honger, heb ik haar aan de borst gelegd, want ik had geen afgekolfde melk meer staan… die voeding kwam er dus om 13.00 ook weer uit, zij weer huilen, toen heb ik maar friso comfort gemaakt, maar daar zit dus weer JPM in… nu wat dus bij haar zo laxerend werkt en waar ze zo van is afgevallen, maar nu slaapt ze als een roosje

Nu weet ik het ff niet meer hoor… al mijn moeilijk bij elkaar gespaarde melk zit nu in mijn beddengoed en in haar kleren… en ik heb geen mamamelk meer voor vanmiddag… door de borstontsteking, is ondanks het vele aanleggen en afkolven de productie terug gelopen en heb geen 120 in mijn borsten nu… dus vanmiddag sowieso bijvoeden, maar hoe daarna weer verder??

ik durf ook geen nutriton meer toe te voegen, maar zo gaat het dus ook niet, waar moet ik nu voor kiezen???

Nutriton toevoegen… melk blijft er dan in, geen krampjes maar wel laxerende werking

of moedermelk geven, die ik toch al niet genoeg heb op het moment die ze er echt bijna volledig uit spuugt (het zijn echt golven!) en waar ze krampjes van krijgt… of zijn er nog andere oplossingen.

Ik heb ook al aan die infacol gedacht, maar dat werkt alleen tegen krampjes, daar is het spugen nog niet mee opgelost.

Wat moet ik nou?

Advies is zeer welkom!

Nog maar één tip: ga naar de huisarts en vraag om een verwijzing naar de kinderarts! voor het spugen is dat echt nodig.

Voor je borstontsteking en het goed lopen van de borstvoeding kun je een lactatiekundige erbij betrekken zodat dat ook goed gaat lopen. Kies dan voor een vrijgevestigde LK, die kan je thuis ook nog verder begeleiden. Je vindt die op http://www.nvlborstvoeding.nl/adreszoeken.asp

Echt met klem bel vanmiddag nog voor een afspraak met de HA want zoals je het nu omschrijft moet er echt een arts naar kijken.

we zijn met jayden ook naar de kinderarts geweest aangezien hij ook giga spuugde. zelfs met johannes broodpitmeel.

bleek hij reflux te hebben. krampen had hij ook aangezien hij ook nog obstipatie heeft. hij heeft medicijnen gekregen voor de damen en ook andere tegen het spugen. het hielp wel

dus ik zou ook adviseren ga naar de HA voor een verwijzing naar de KA

succes

Kan het zijn dat ze ‘gewoon’ ziek is? Heeft ze ook koorts bijvoorbeeld? Je eerste stuk (over zonder Nutrilon) klonk namelijk heel goed. Je schrijft namelijk dat je dinsdag gestopt bent bent met de Nutriton en dat ze vandaag is begonnen met spugen? Dus misschien is dit nu gewoon pech hebben?

Belangrijk dan om zo vaak mogelijk aan te leggen. Er blijft altijd wat binnen, ook al spuugt ze het weer uit. Door aan de borst te drinken, krijgt ze niet in 1x een hele plens binnen. Meestal gaat vaak kleine beetjes beter. Moedermelk heeft ongeveer dezelfde samenstelling aan zouten en suikers als ORS en is dus heel geschikt tegen uitdroging.

Verder goed letten op voldoende plasluiers en op hoe alert ze is. En met zo’n klein meiske zeker even langs de HA gaan hoor.

Beterschap! :hug:

KA vind ik iets wat te rigoureus eerlijk gezegd, want mijn meisje heeft er zelf geen pijn van en het komt niet in haar longetjes…

Met JBPM spuugt ze bijna niet, dus dat werkt wel… dus er is dus niets mis met de klep naar de darmen of gevaar voor stikking, als jullie daarom dat advies geven…

Ik heb nu besloten om nog even af te wachten en opnieuw de melk in te dikken met JBPM…

Daar tegenover staat dat ik niet zoveel gebruik als is voorgeschreven, indien nodig infacol toevoeg, en haar iedere dag rond het zelfde tijdstip ga wegen en ook haar poepluiers ga wegen en alles bij ga houden…

Ik kijk het op deze manier nog even een paar dagen aan…

Tips en adviezen blijven welkom!

Nee ze is niet ziek geweest, ik heb al de LK ingeschakeld, zij zegt vaker kolven… en geeft als advies de JBPM te doseren…

Ik ben ook op borstvoedingscursus geweest en heb daar contact met een cursusleidster, maar zij weet te weinig van JBPM in combinatie met spugen om mij goed te kunnen adviseren.

Even aanleggen is geen punt, haar alle voeding uit de borst geven wel, zij is anderhalf uur bezig voor ze klaar is en dat valt niet te combineren met de aandacht en verzorging voor mijn andere kindjes.

Ook daarvoor heb ik een paar weken geleden al de LK ingeschakeld maar ondanks alle adviezen is de drinktijd niet korter geworden…