Help! (amalgaamvulling en prille zwangerschap)

Ik hoop dat deze vraag hier mag blijven staan, omdat hij bedoeld is voor iedereen die ooit zwanger geweest is en ik in de huiskamer denk de meeste reacties te kunnen krijgen.

Tien dagen geleden (ik was toen 5,5 week zwanger) heb ik bij een spoedtandarts een wortelkanaalbehandeling gehad. Hiervoor moest hij boren in een amalgaamvulling (zo’n zilveren). Ik weet dat hier kwik bij vrij komt en dat dat heel slecht is tijdens een zwangerschap, dus ik heb hem gevraagd om het zo goed mogelijk af te zuigen etc. Uitstellen was helaas geen optie.

Nu ben ik sindsdien nog drie keer terug geweest bij mijn eigen tandarts en na een wortelkanaalbehandeling aan de naastgelegen kies, ben ik eindelijk pijnvrij. Tot mijn stomme verbazing had mijn tandarts een heel simpele oplossing om te voorkomen dat ik giftige stoffen binnen zou krijgen: hij had een soort rubberachtige lap, waar hij alleen de te behandelen kies door liet steken. De lap lag gewoon helemaal over mijn wangen, als een soort trechter om de kies heen.

Nu ik weet hoe simpel de tandarts mij had kunnen beschermen, ben ik zo boos! Ik heb gelezen dat kwik een neurologisch gif is, wat o.a. kan leiden tot zwakbegaafdheid en autisme, autoimmuunstoornissen en nog allerlei zaken. Ik ben dus niet alleen boos, maar ook erg bang voor ons kindje.

Mijn vragen aan jullie:

Wie heeft ooit tijdens een prille zwangerschap een behandeling gehad met amalgaam (vulling aanbrengen of verwijderen)? Hoe is het met je kindje?

Met je vraag kan ik je helaas niet helpen maar ik ben zo blij dat je nu eindelijk pijnvrij bent!!!

Wat een lullo die andere tandarts zeg :evil:

:-*

Tijdens alledrie mijn zwangerschappen heb ik wel een tandheelkundige behandeling ondergaan met amalgaam. (Ik heb alleen amalgaam vullingen). Er zijn geen extra voorzorgmaatregelen genomen. En mijn kinderen zijn alledrie kerngezond.

Ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken, “vroeger” werden bijna alle kiezen gevuld met amalgaam. Ik denk dat cofferdam ( het rubberen lapje ) met of zonder niet zo zeer helpt tegen de hoeveelheid kwik die je binnen zou krijgen, de tandarts of assistente zuigt wel zodanig af dat er in principe geen amalgaamstukjes doorgeslikt hoeven worden, en mijns inziens heb je dan ook geen probleem. Waar het denk ik omgaat is de kwikdamp die vrijkomt en die komt ondanks de cofferdam ook wel door je neus naar binnen. ( Meen zelfs dat je als je kauwgom kauwt er door de wrijving ook al kleine concentraties kwikdamp vrij konden komen. )Anyway ik denk niet dat je je druk hoeft te maken. ( Al begrijp ik wel dat je je enorm zorgen maakt, ook mede door het zwanger zijn. )

Liefs Marieke

Als het toch al in je kies zit… Tijdens het vullen dan gieten ze dat spul erin, dat kan! schadelijk zijn.

En het vruchtje is nog niet aangesloten op jouw bloeddinges. Dus mocht je al wat schadelijks binnen krijgen dan komt het niet bij je vruchtje.

Dat lapje gebruiken ze soms wel soms niet…

Ik zou me niet druk maken…

@Jenni wrote:

Tijdens alledrie mijn zwangerschappen heb ik wel een tandheelkundige behandeling ondergaan met amalgaam. (Ik heb alleen amalgaam vullingen). Er zijn geen extra voorzorgmaatregelen genomen. En mijn kinderen zijn alledrie kerngezond.

Pfoe, dat is een enorme geruststelling. Wanneer in je zwangerschappen heb je de behandelingen ongeveer gehad?

@Marieke1978 wrote:

Ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken, “vroeger” werden bijna alle kiezen gevuld met amalgaam. Ik denk dat cofferdam ( het rubberen lapje ) met of zonder niet zo zeer helpt tegen de hoeveelheid kwik die je binnen zou krijgen, de tandarts of assistente zuigt wel zodanig af dat er in principe geen amalgaamstukjes doorgeslikt hoeven worden, en mijns inziens heb je dan ook geen probleem. Waar het denk ik omgaat is de kwikdamp die vrijkomt en die komt ondanks de cofferdam ook wel door je neus naar binnen. ( Meen zelfs dat je als je kauwgom kauwt er door de wrijving ook al kleine concentraties kwikdamp vrij konden komen. )Anyway ik denk niet dat je je druk hoeft te maken. ( Al begrijp ik wel dat je je enorm zorgen maakt, ook mede door het zwanger zijn. )

Liefs Marieke

Bedankt voor de info. Ik heb even gegoogled nu ik weet hoe het lapje heet en de cofferdam helpt niet om kwikdamp tegen te houden. De damp gaat er gewoon doorheen.

Bij de eerste behandeling (zonder cofferdam) heb ik om de 2 minuten gespoeld geloof ik. De tandarts zal wel gek van me geworden zijn… :lol:

Inderdaad komt bij kauwen ook kwik vrij uit je vullingen, maar ik neem aan dat dit veel minder is dan tijdens zo’n ingreep.

@Kaar wrote:

Als het toch al in je kies zit… Tijdens het vullen dan gieten ze dat spul erin, dat kan! schadelijk zijn.

Ja, maar vooral tijdens het boren in een amalgaamvulling komt er kwik vrij, heb ik begrepen.

@Kaar wrote:
En het vruchtje is nog niet aangesloten op jouw bloeddinges. Dus mocht je al wat schadelijks binnen krijgen dan komt het niet bij je vruchtje.

Ik dacht dat er al wel uitwisseling is via de navelstreng bij 5,5 week? Of begint dat pas later?

@Kaar wrote:

Ik weet dat ik me er nu alleen maar bij neer kan leggen en vertrouwen op een goede afloop. Maar ik blijf het eng vinden, dus meer reacties over gezonde kindjes hoor ik natuurlijk graag! :wink:

Misschien moet het ook weer even bezinken. Zwangerschapshormonen en dan ook nog 10 dagen nauwelijks geslapen van de pijn; ik ben er gewoon een beetje labiel van geworden… :?

Ach de tandartsen krijgen wel meer zwangeren dus zullen niet heel vreemd opkijken denk ik :mrgreen:

Wij raden wel aan om zodra je zwanger bent dit te melden bij je tandarts wanneer je daar een afspraak hebt uiteraard ( niet dat je de vk gaat bellen voor een eerste afspraak en ook meteen de tandarts om hem of haar in te lichten :mrgreen: ) zodat alle nodige voorzorgsmaatregelen in acht genomen kunnen worden. ( al is dat ook weinig hoor, eventueel foto’s uitstellen en sommige tandartsen geven geen verdoving, wat wij dan weer wel doen )

@Hupsakee wrote:

@Jenni wrote:

Pfoe, dat is een enorme geruststelling. Wanneer in je zwangerschappen heb je de behandelingen ongeveer gehad?

Ik moest even terugdenken, van twee van de drie zwangerschappen kan ik het nog terughalen wanneer het was. Bij één van mijn kinderen in de vijfde maand en één keer in de zevende of achtste maand, als ik het goed heb.

Ik begrijp je ongerustheid. Ik denk alleen niet dat je teveel moet googelen e.d. hierop, ik heb het net even voor ‘de gein’ gedaan, en de berichten die ik lees zijn zeer uiteenlopend, variërend van “amalgaan is het meest veilige vulmiddel” tot “het is loodzwaar vergif”. Maak jezelf niet gek! Er zijn ongetwijfeld al duizenden vrouwen die een amalgaanbehandeling hebben ondergaan tijdens de zwangerschap en toch een gezond kindje hebben gekregen… en kindjes die iets mankeren kunnen altijd geboren worden, ook zonder aanwijsbare oorzaak! Het overgrote deel van alle kindjes die geboren worden zijn nog altijd gezond :slight_smile:

@Hupsakee wrote:

@Kaar wrote:

Ja, maar vooral tijdens het boren in een amalgaamvulling komt er kwik vrij, heb ik begrepen.

@Kaar wrote:

Ik dacht dat er al wel uitwisseling is via de navelstreng bij 5,5 week? Of begint dat pas later?

@Kaar wrote:

Ik weet dat ik me er nu alleen maar bij neer kan leggen en vertrouwen op een goede afloop. Maar ik blijf het eng vinden, dus meer reacties over gezonde kindjes hoor ik natuurlijk graag! :wink:

Misschien moet het ook weer even bezinken. Zwangerschapshormonen en dan ook nog 10 dagen nauwelijks geslapen van de pijn; ik ben er gewoon een beetje labiel van geworden… :?

Bij 5 en een halve week hebben beebjes nog een dooierzakje :wink:

@Mellie wrote:

Bij 5 en een halve week hebben beebjes nog een dooierzakje :wink:

Ja, ik heb het even nagezocht en pas aan het einde van week 10 gaat de placenta werken en pas in week 12 is de werking helemaal overgenomen!