Zoals mij onderschrift al zegt ben ik 16 weken zwanger nu. Ik voel me de laatste tijd al niet zo lekker, erg moe (had ik eerst geen last van), niet lekker, voelde me blehhhh, veel hoofdpijn, Nu gaat het de laatste week iets beter maar nu heb ik jeuk!!! Begon vanmorgen, tijdens werk weinig last, soms krabben maar verder oke. Nu thuis sinds een 3 uur heb ik een last. Ik probee niet te krabben maar ohhh soms moet ik wel. En als ik krab dan word het logisch helemaal rood maar komen er ook blaasjes op. Die verdwijnen (als ik me kan beheersen) dan weer en er blijven rode bultjes over.
Weet iemand wat dit kan zijn? Ik weet dat er zangerschapsjeuk bestaat maar dat is pas in het laatste trimester lees ik?
Zwangerschascholestase is een oorzaak van jeuk! Is in het laatste trimester erg gevaarlijk voor je kindje. Heeft te maken met eiwitten en je lever, ofzo! Hoe het precies zit weet ik niet, maar het is wel goed om te weten dat het bestaat, volgens mij kreeg je dan ook galbulten enzo. Ik zat te twijfelen of ik dit wel moest reageren, wil je niet bang maken. Maar jeuk is Disney altijd onschuldig!
Lijkt me wat vroeg voor cholestase, maar voor de zekerheid zou ik even met de vk of gyn bellen :hug:
Niet leuk, jeuk
Moet morgen om half vijf bij de vk zijn. Dus hoop dat ik het uit kan houden tot zo. Moet zeggen dat ik van de verhalen op internet niet vrolijk werd, als dit mijn voorbode voor de komende 23 weken is…
Ik heb ook zo’n periode gehad, rond de 20weken. Werd gek van de jeuk!
En inderdaad ook allemaal bultjes etc.
Had toen net ander spul gekocht om mn buik in te smeren, dus wijdde het daaraan.
Uiteindelijk was 't binnen 2dagen weg toen ik met amandelolie ging smeren.
Succes morgen, en hopelijk ben je snel van die ellendige jeuk af :hug:
heeeel herkenbaar, die jeuk… had er ook zo’n last van! Had gelukkig. ik had het vooral als ik 's ochtends door de kou was gegaan, en dan op mijn werk was aangekomen… mijn benen, dat was echt niet grappig… toen het weer wat warmer werd, zeg maar begin maart, was het gelukkig over… niets voor gesmeerd ofzo.
Alleen in het 3e trimester?? Wat een fabel :mrgreen:
Ik heb rond de 16-17 weken ook vreselijke jeuk gehad :evil:. Vorige zwangerschappen ook meen ik. Vooral op m’n onderbenen. Het enige dat ‘hielp’ - niet krabben! Als ik eenmaal met krabben begon was er helemaal geen houden meer aan (idd bultjes). Flink insmeren met verkoelende creme wilde ook nog wel helpen. Het heeft een tijdje geduurd, maar het is vanzelf weer overgegaan (tot het lezen van dit topic natuurlijk :shifty:)
Ik dacht dat typisch voor zwangerschapscholestase de jeuk aan handpalmen en/of voetzolen is?
@Mex wrote:
Ik dacht dat typisch voor zwangerschapscholestase de jeuk aan handpalmen en/of voetzolen is?
Dat klopt en dan wordt het ook heel erg warm.
@Karin, waar heb je jeuk? Over je hele lichaam?
Toen ik 38 weken zwanger was kreeg ik ineens 's nachts ongelofelijk jeuk (aan m’n handpalmen en voetzolen), het brandde enorm. Niet leuk meer.
Ik twijfelde of ik moest bellen met de vk. Uiteindelijk wel gedaan.
Ik moest gelijk komen enzo. Ze namen het allemaal wel erg serieus. Allerlei onderzoeken gedaan. Gelukkig bleek het geen cholestase te zijn, maar had het te maken met de bevalling die begon. :mrgreen:
Het kan dus van alles zijn… ik zal gewoon even contact op nemen met je vk/gyn.
Nou vannacht maar 1,5 geslapen in stukjes
Nu mijn hele lichaam onder de uitslag, heb echt zitten janken van de ellende vannacht. Vanmorgen de ha gebeld, kan ik om half 11 tercht, en vanmiddag moest ik al naar de vk om haf 5. Hoop echt wel dat ze er wat aan kunnen doen, word nu al gek :?
Ik ben benieuwd wat het zou kunnen zijn… Sterkte. :hug:
Ik heb het ook alleen op mijn voeten/tenen. Ook loop ook te krabben tot er blaasjes komen inderdaad, vreselijk.
Nou om 15 uur afspraak met de dermatoloog. Ha vond het ook erg raar en verevlend dat hij niets kon geven ivm zwangerschap. Dus hij gelijk bellen met de dermatoloog of ik er tussen kon, vandaag nog.
Zwemmen was echt heerlijk verkoelend maar nu begint het weer :?
Jeuk is erger dan pijn :hug:
Ik heb vaak netelroos en dat is exact wat jij nu beschrijft. Daar heb ik pilletjes voor maar die mag je niet als je zwanger bent. Al schijnt er wel eentje te zijn die mag tijdens de zwangerschap. De dermatoloog weet vast welke dat is. En anders via de gyn?
Sterkte :hug:
Hoe is 't bij de dermatoloog gegaan? Heeft ie je kunnen helpen, of iets gegeven tegen de jeuk?
:hug:
Helaas heb ik de vroege variant van puppp. In de volksmond zwangerschapsjeuk genoemd. Ik heb een hormoonzalf gekregen die mag in combinatie met de zwangerschap. Deze moet ik nu 6 dagen intensief gebruiken en daarna alleen bij last. Vannacht wel weer wat geslapen en de jeuk is veel minder. De roodheid ook, alleen benen voeten en handen zijn nog erg. En af en toe een aanval ergens maar ik probeer niet te krabben.
Maar er zIt wel verbetering in
Vind het ergens wel eng om hormoonzalf te gebruiken met zwangerschap maar volgens de dermatoloog is de periode te kort om echt schadelijk te zijn. En op internet lees je alleen maar dat het schadelijk kan zijn maar waarom dan en wat de bijwerkingen voor het kindje zijn?
Weet misschien iemand dat?
Hier een cholestase ervaring. Mijn gyn heeft verteld dat het pad de 3e trimster zich ontwikkeld. Jeuk kan je natuurlijk hele zwangerschap krijgen
Ik had op gegeven moment overal (behalve de buik) jeuk armen benen handen voeten knetter werd.
De bloedwaarden werden ook hoger en hoger.
Voor mij was het alleen vervelend maar voor de kleine is cholestase bedreigend
@karinvandam wrote:
Helaas heb ik de vroege variant van puppp. In de volksmond zwangerschapsjeuk genoemd. Ik heb een hormoonzalf gekregen die mag in combinatie met de zwangerschap. Deze moet ik nu 6 dagen intensief gebruiken en daarna alleen bij last. Vannacht wel weer wat geslapen en de jeuk is veel minder. De roodheid ook, alleen benen voeten en handen zijn nog erg. En af en toe een aanval ergens maar ik probeer niet te krabben.
Maar er zIt wel verbetering in
Vind het ergens wel eng om hormoonzalf te gebruiken met zwangerschap maar volgens de dermatoloog is de periode te kort om echt schadelijk te zijn. En op internet lees je alleen maar dat het schadelijk kan zijn maar waarom dan en wat de bijwerkingen voor het kindje zijn?
Weet misschien iemand dat?
Gelukkig weet je wat het is , dikke knuffel voor jou :hug: :hug: :hug:
Gelukkig weet je nu wat 't is en lijkt de zalf zn werk al te doen. Hopelijk blijft dat zo, en blijft 't weg of in ieder geval goed te hanteren.
Heb geen antwoord op je vragen verder :hug: zijn vast anderen die dat wel weten.
Misschien staat in de bijsluiter welke klasse het is? Naar mijn weten (google :oops: ) kan in ieder geval klasse 1 en 2 absoluut geen kwaad. klasse 3 en 4 alleen in overleg met de arts.
Oh wat akelig Karin!
Mijn jeuk aan de tenen bleef ook maar aanhouden, vandaag de ha gebeld, en wat blijkt? ik heb schimmelnagels! blehhh…