Sinds Yana 14,5 maand is, is ze begonnen met het ontwikkelen van nieuwe (vrij irritante) gewoontes :x , zoals:
een hap eten nemen en daarna gelijk weer uit haar mond spugen (zooooo irritant). Boos worden, maakt totaal geen indruk.
speeksel uit haar mond laten lopen
soms ook drinken gewoon weer uit haar mond laten lopen
driftbuien en op de grond gaan liggen (en huilen) als ze haar zin niet krijgt
ze bleef altijd overal netjes vanaf, maar nu zit ze overal aan en wil ze alleen met grote mensen dingen spelen en niet met haar eigen speelgoed
elke ochtend 06:00 uur of eerder wakker en 's nachts ook wel een keer (of meer)
Ik merk gewoon dat Yana geestelijk heel erg aan het ontwikkelen is (15 maanden sprong is in volle gang). Ze begrijpt dingen beter en idd het opvoeden moet nu beginnen. Maar wat is nu de juiste manier om hiermee om te gaan en vooral met die irritante eetgewoontes??? Moet je het juist negeren? Geen toetje geven? Boos worden helpt dus duidelijk niet :think:
Nou… ben benieuwd. Alvast bedankt voor jullie reacties!
Boos worden is de mooiste reactie die ze kunnen krijgen, zoveel expressie, mama die zo apart kijkt en praat als ik alleen maar een hapje weer uit mijn mond laat vallen… apart… DAT doen we dan NOG een keer
Heb het hier met beide aan de hand gehad…
Beste wat werkte…
“Oh… Aniek heeft dus geen honger?” huppa bord weg en klaar.
“Oh, Peter hoeft geen limonade?” Prima, komt later wel.
Zulke reacties gaf geheid een brulsessie, en een wijzend vingertje met “die die die” en grote krokodillentranen…
Dan liep ik weifelend weer terug en zei ondertussen kalm… ja… maar mama denkt dat jij het niet hoeft, anders moet je het doorslikken he… niet eruit laten lopen…
Het lijkt wat veel zo een opmerking, maar ze zijn slim hoor en snappen zo wat je bedoeld.
Vervolgens… als ze het weer deden…zei ik gewoon “Als je het eruit laat vallen, krijg je niet en zet mama het NU weg” en dan zette ik het ook weg hoor.
Binnen een week of 2 hielden ze er weer mee op.
Speeksel laten lopen vind jij heel irritant, maar zij doet het omdat ze heeft ontdekt dat water een leuk materiaal is om mee te spelen en heeee, het zit ook in d’r mond.
Hier ben ik blijven zeggen dat water in de wasbak moet of in bad of in een emmer en als ze dat deden gaf ik ze een bakje.
Ze blijven het interessant vinden hoor, hier doen ze het soms nog, meestal als ze zin hebben om te schilderen :lol:
Overal aan zitten, ja…ze gaan die grote wereld ontdekken, zijn zich er nu meer van bewust dan voorheen.
ALLES tegenhouden zal je niet gaan lukken, dat frustreert beide.
Beslis welke items ze van jou mee mag leren omgaan.
Hier hebben we rond die tijd gewoon geleerd hoe bijvoorbeeld de tv aan en uit moet en ze op kind niveau verteld wat de vaatwasser doet.
Maar ook dat sommige dingen mama aan het huilen maken en dat dit dan niet lief is om te doen.
Dingen waar ze echt niet aan mogen komen heb ik eerst weggezet, ze zijn nog jong met anderhalf en je kunt niet verwachten dat ze alles in 1x snappen.
Nu zijn ze 2 en 3 en vinden het beide geweldig om mij te helpen om spullen in de vaatwasser te doen, het blokje te pakken en in het bakje te doen. Te helpen met het aandragen van pakken met drinken zodat ik drinken kan maken.
Helpen met lepeltjes brengen naar visite als ze koffie hebben.
plastic mesjes geven van ikea en ze zelf hun plakje koek te laten snijden… ja het word eerst een zooi, maar hier kunnen ze al prima smeren en snijden.
Ze zijn met 18 maand erg leergierig en als je daar handig op inspeelt en besluit wat je haar zou willen leren dan zul je er straks met 2 en 3 jaar veel plezier van hebben.
Zo pakken ze hier beide zelf een plastic vork en mes uit een la op hun hoogte om te gaan eten. Zijn ze zo kien op dat ze ALTIJD met vork willen eten…
zelf handen wassen, klimmen op een kruk en mama doet enkel de kraan aan en wat zeep op de handen.
Zelf sokken en schoenen pakken, zelf bed opslaan overdag, zelf hun kleertjes in de kast leggen, ik reik het aan, zij leggen het erin, dan ligt het door elkaar, maar dat doe ik later wel weer ordenen.
Onze kids waren ook snel door die periode heen en zijn nu behoorlijk zelfstandig op een leuke manier.
Oke, geef toe, toen onze 3,5 jarige dochter laatst om 5 uur s’ochtends als beneden zat met de tv aan en als commentaar had “Nika kon niet slapen en ben maar meneden gaan en visie aan want doen papa en mama ook as nie kunnen slapen…” Dat was wel minder… maar verder…
gebruik maken van deze fase, ze leren nu het meest!
Cell, super bedankt voor je bericht. Ik heb mezelf voorgehouden dat ze dat soort dingen als: oh, dus je hebt geen honger… nog niet snapt. Maar volgens mij begrijpt ze veel meer dan wij denken :think: Ik ga het morgen gelijk proberen :mrgreen:
Yana hoeft trouwens niet overal af te blijven hoor. Er zijn inderdaad zaken waar ze wel aan mag komen en ze helpt me ook al met de afwasmachine… ze mag van mij gewoon niet aan de prullenbak zitten. Dat vind ik vies.
Ik laat Yana trouwens ook steeds meer zelf doen. Daar moet ze wel aan wennen, maar ze vindt het wel onwijs spannend. Alleen soms haalt ze het bloed onder mijn nagels vandaan met dat uittesten en aangezien ik nogal ongeduldig ben (en Yana ook :shock:) is het lastig om dan niet te reageren. Maar we gaan oefenen
Misschien snapt ze het niet direct, maar dat jij haar bord weghaalt snapt ze wel en dat is eigelijk dan vaak weer niet waar ze op uit zijn. Ze zijn uit op gezichtsuitdrukkingen en boosheid, stemveranderingen en zulke andere interessante reacties van volwassenen die ze zelf nog gaan ontwikkelen.
Binnen no-time leggen ze de link wel tussen… ik laat iets uit mijn mond vallen en dan haalt mama het weg. Als ik het gewoon doorslik mag ik het opeten. Wat je erbij zegt maakt dan eigelijk niet zo uit, maar wat je zegt moet wel conseqeunt zijn zodat ze op een gegeven moment die woorden associeren met wat jij wil.
De prullenbak is idd vies, maar je kan haar wel leren waar hij voor is door haar bv zelf haar vieze luiers te laten weggooien en door ander afval door haar weg te laten gooien. En dan bv ook regelmatig even de handen wassen nadien zodat ze gaat snappen dat de bak vies is.
Nou, ik heb het geprobeerd… bord weghalen zodra ze het eten uit haar mond laat vallen… maakt ook geen indruk. Niks niet huilen… ze is dan dus blijkbaar echt klaar met eten (ook al is het al na 5 hapjes :shock: ). Drinken uit haar mond laten lopen heeft ze niet meer gedaan en speeksel laten lopen 1x ofzo. Toen stond ik meteen met een doekje haar mond te poetsen en dat vond ze niet prettig
ook alex heeft ontdekt dat je eten in je mond kan stoppen en er dan ook weer uit kan halen… en dan op de grond gooien. Ik heb het idee dat hij het nog niet snapt als ik het weghaal (hij is natuurlijk ook niet iets jonger, net 1 jaar) . Ik doe het wel weghalen want Ik dacht, als je ermee gaat spelen ben je dus uitgegeven. Nu komt het regelmatig voor dat hij ipv 2 maar 1 boterham eet omdat hij er op een gegeven moment zeer uitgebreid mee gaat zitten spelen.
Leonie doet dat ook wel eens, wij besteden er ‘gewoon’ geen aandacht aan. ‘Gewoon’ tussen haakjes, want als jij het irritante gewoonten vindt, is het natuurlijk heel lastig niet te reageren. Wij vinden het eten weer uitspugen en ‘pruttelen’ niet zo bijzonder, als ze dat over een jaar nog doet praten we dan wel met haar :mrgreen:
Hier ook een testende dreumes. Ik ben vanaf het moment dat hij zich door het huis kon bewegen (lees kruipen en optrekken) begonnen met aan te geven welke dingen wel en niet mochten. De spullen waar hij niet aan mag zitten zijn op een hand te tellen, maar ik ben er erg consequent in. Hij had het na een paar keer door. Toch maakt hij eens in de zoveel tijd een rondje om te kijken of het nog steeds niet mag.
Eten op de grond gooien mag ook niet en dat heeft hij redelijk door. Bord weghalen en streng zeggen dat het niet mag heeft geholpen. De prullebak was hier ook erg interessant. Hij mag nu spulletjes zelf weggooien en dat vindt hij helemaal fantastisch. Drinken uit de mond laten lopen heb ik genegeerd en dat doet hij niet echt meer. Ik haal wel op tijd zijn pakje drinken weg, anders wordt het wel een leuk speeltje om de inhoud op de grond te gooien
Ik vind het erg grappig om te merken dat kinderen zoveel begrijpen op zo’n jonge leeftijd. Het uitproberen zal blijven (en erger worden), maar consequent zijn helpt denk ik een hoop.
hier ook zo’n uittestende dreumes. Al bijna 2 maanden en dan vooral wat niet mag. Nee blijven zeggen en wegzetten als ze er weer aan zit, vond ze erg leuk. Nu zetten we haar in de gang. Dat vond ze niet leuk en hebben maar3 keer hoeven doen.
Nu pakt ze alleen Bumba om op te laten zetten.
Het enige wat wij er niet uitkrijgen is dat als ze iets niet wil of mag, ze mij of papa hard in het gezicht knijpt. Soms bijt ze op mijn vingers.
Alles al geprobeerd, tot een tik op haar hand toe. Het werkt alleen maar 2 tellen. Zijn er meer kindjes die dit doen? Of heeft iemand een goed idee om dit gedrag af te leren? :oops:
Juist in deze fase is consequent zijn in je handelen essentieel. Het is een unieke fase waar ze in zitten, maar inderdaad ook 1 die je soms tot wanhoop drijft!
Blijf consequent in wat je wel en wat je niet accepteert en wees vooral heel duidelijk tegen je dreumes. Houdt vol en bedenk je dat ze het niet doen om je te pesten!
Zo! Het gaat ietsie beter hier… misschien heeft dat vooral te maken met het feit dat ik me er bij neergelegd heb dat het een (lastige) fase is. Er zijn in mijn omgeving meer kindjes van dezelfde leeftijd als Yana en allen drijven hun moeder tot het uiterste (dat troost ook ). Bovendien merk ik dat Yana gewoon zelf niet weet wat ze met zichzelf aan moet. Ook best zielig :?
Ik ben erg consequent, dus daar zal het niet aan liggen :mrgreen:
Yana heeft ook een fase gehad waarin ze steeds mij kneep. Ook een bijtfase gehad, maar dat is volgens mij nu weer voorbij. Alleen laatst nog haar neefje omdat hij haar vreselijk zat te klieren :o Ook weer consequent laten merken dat je bijten/knijpen niet leuk/lief vindt en evt. even apart zetten, zodat duidelijk wordt dat je daar niet van gediend bent. Meer kun je toch niet doen.
aan deze tips heb ik zeker ook wat,DEAR gooit echt steeds haar brood op de grond,inderdaad ga ik nu gewoon alles weg halen,eens kijken hoe het werkt bij haar…
Hier exact hetzelfde als dat Do in haar bericht zet. En idd consequent blijven werkt het beste, maar dat is soms erg lastig, vooral als je het even niet goed kunt hebben :?