helemaal gestoord word ik van mezelf! (voeding)

Ik ben weer zwanger, helemaal blij natuurlijk maar nu moet ik weer op de voeding gaan letten. Geen punt, heb ik bij dana ook gedaan, maar toen kreeg ik vaak te horen “waarom eet jij dat niet? dat kan toch geen kwaad?” Ik ontzegde mezelf meer dan nodig, maar goed ik kon er prima mee leven.

Ook hoorde ik van velen “dat had ik bij de eerste zwangerschap ook, maar bij de tweede maak je je niet meer zo druk erom hoor”



Nou, inmiddels wordt ik knettergestoord van mezelf. Schreef ik een paar weken geleden nog in een topic dat ik er prima mee kon leven, nu word ik langzaamaan gek. Ik lijk wel doorgeslagen!

Als ik ook maar ergens op zie staan dat er iets met melk of ei in zit (melkpoeder, melkeiwit enz.) dan leg ik het zonder pardon weer terug in de schappen.

Ook het feit dat met verplicht is te vermelden als het “lait au cru” is, vertrouw ik niet. Als er geen gepasteuriseerd op melkproducten staat wordt het hier niet gekocht :hand:



Op zich niet zo’n probleem, maar ik kan amper meer iets eten. Had ik van de week eindelijk de optimel gevonden, kom ik thuis zie ik dat er fenylalanine inzit :x



Ook de mayo laat ik voort staan, dus een lekker frietje met is een frietje ketchup geworden, want ik kan nergens mayo vinden zonder eieren.



Het probleem is, dat ik me er echt totaal niet goed bij voel als ik iets eet wat ik niet vertrouw, maar de dingen die ik wel vertrouw staan me amper aan. Maw ik eet echt weinig nu, ben extreem moe en voel me echt een dweil.



Inmiddels heb ik al zovele sites afgezocht en dingen gelezen maar wat ik weten wil kan ik gewoon niet vinden, die detaildingen :frowning:



Heeft iemand enig idee waar ik meer info kan vinden over voeding bij zwangerschap (en dan bedoel ik niet de voedingswijzer enzo, die zijn erg duidelijk maar niet zo in detail als ik zoek :oops: ) of hoe ik toch in godsnaam die knop om kan zetten, zodat ik weer vertrouwen krijg in wat ik eet?

Oppassen met rauwe melk (zit alleen in buitenlandse kazen) en rauw vlees, voor de rest zou ik me niet al te druk maken. :hug:

@femmie wrote:

Heeft iemand enig idee waar ik meer info kan vinden over voeding bij zwangerschap (en dan bedoel ik niet de voedingswijzer enzo, die zijn erg duidelijk maar niet zo in detail als ik zoek :oops: ) of hoe ik toch in godsnaam die knop om kan zetten, zodat ik weer vertrouwen krijg in wat ik eet?






:-* allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap!



Denk dat 't dikgedrukte stukje van je tekst het belangrijkste is eigenlijk. Ergens weet je zelf ook wel dat 't niet nodig is om je zó druk te maken toch? Tuurlijk moet je oppassen met kaas die van rauwe melk gemaakt is (en écht: probeer die maar eens te vinden in de supermarkt :wink: ) en rauw vlees etc zou ik ook laten staan, maar de rest… meis, dan zou je bijna niets meer mogen eten (en zoals ik uit je berichtje begrijp dóe je dat nu ook bijna niet :? ) en dat kan/mag de bedoeling niet zijn!!



Zou echt, voordat je nog verder ‘doorslaat’ contact opnemen met een deskundige als een VK of desnoods een diëtiste, als het maar iemand is die jou weer het vertrouwen in eten terug kan geven. Iemand van wie jij aanneemt dat je écht niet alles hoeft te laten staan.



Dat je zelf doorhebt dat je er ‘knettergestoord’ van wordt is in ieder geval al een grote stap trouwens!



Hoop dat je binnenkort weer goed kunt eten en kunt genieten van je zwangerschap!

jiska, dank je voor je reactie, ja ik denk wel dat je een punt hebt, ik durf het gewoon niet terwijl iets tegen me zegt, stel je niet aan iedereen eet dat, wat kan het voor kwaad. Maar ondertussen voelt het niet goed en laat ik het staan.

Ik heb ook zitten denken wie te bellen. Dacht aan de vk, daar was ik met dana en daar heb ik vertrouwen in, maar zit op dit moment nog bij de gyn, die ass op de poli geeft me niet veel vertrouwen en ik weet niet of ik de vk al zomaar kan bellen voor ik me aangemeld heb.

Dietiste is misschien wel een goed idee, heb er nog nooit mee van doen gehad, maar ja ooit moet de eerste keer zijn natuurlijk…

:cry: :cry: :cry: zie je ik wist het, ik bel die poli en dat mens verklaard met gewoon voor gek! :cry: :cry: :cry:

Heb ik dus ook niets aan, heb de dietiste gebeld maar die neemt de telefoon niet aan :cry: :cry: :cry:

Zit er echt ff doorheen, ben zo bang dat ik de baby tekort doe met mij gebrek aan voeding :cry: :cry: :cry:

Femmie, ik denk dat je je zo druk maakt over voeding mede door de hormonen, een vriendin van mij (die normaal vrij rustig en helder is en zich niet gauw druk maakt) had dat ook een beetje in haar zwangerschap; lag al wakker van een stukje kaas wat ze gegeten had…

Erg jammer dat de poli je niet serieus neemt… :thumbdown:

Ik zou toch echt je vk uitleggen (eis desnoods bij de poli dat je eerder een afspraak krijgt) dat je je enorm druk maakt om het eten en dat je hierdoor dus nauwelijks eet. Of anders via je huisarts een doorverwijzing vragen naar een psycholoog ofzoiets want dit is voor jou gewoon niet leefbaar zo. Dietist bellen is ook een goed idee. Misschien kan je via haar wel sneller hulp krijgen.

Kijk, wij kunnen allemaal wel zeggen dat je het meeste gewoon mag eten en dat je je niet druk moet maken, maar bij jou zit het probleem echt dieper, daar heb je naar mijn idee wel wat meer hulp voor nodig… :think:

Sterkte!

Toevallig gister over gepraat met de VK. De kans dat je iets eet wat niet goed is, is in NL niet groot. Rauwemelkse kazen ligt zelden in de supermarkt. Producten als kaneel en pepermunt moet je wel in zúlke grote hoeveelheden eten dat het niet eens lekker meer is. Een stuk appaltaart, kaneelthee, pepermunthee, een pepermuntje, het kan en mag allemaal.



Het is alleen uitkijken met:

rauw vlees

rauwe melk (dus vers van de boerderij of kazen die je in frankrijk koopt)

rauwe eieren



Verder moet je gerookte zalm en paling e.d. uit de voorverpakking eerst bevriezen, of je meot het gewoon vers kopen op de markt.



Groenten en fruit goed wassen.



Niet teveel koffie, thee en cola (maar drie kopjes/ glazen per dag kan makkelijk).



En voor de rest gewoon genieten van het eten. Ik eet zelf gewoon alles. Altijd al gedaan, bij alle zwangerschappen.



Maar zoals mijn voorganger al zegt, praat anders met je verloskundige of een huisarts, als je het echt moeilijk vind om te geloven dat je het meeste gewoon veilig kunt eten.

http://www.voedingscentrum.nl

Lees even rustig door!


Van harte in ieder geval!

dank jullie meiden. Die site ken ik al uit mijn hoofd, maar dat is het probleem. Ik weet idd wat ik wel en niet mag eten en oa deze twee zijn de boosdoeners bij me:



rauwe melk (dus vers van de boerderij of kazen die je in frankrijk koopt)

rauwe eieren




Wat ik al schreef, als er geen “gepasteuriseerd” op staat vertrouw ik het niet. Maar hetgeen het me onmogelijk maakt is dat er overal wel iets van “melkpoeder” “melkeiwitten” oid inzitten.

Het is ook onzinnig, een bacterie kan daar toch nooit in overleven, maar toch als ik het zie koop ik het gewoon niet.



Ik heb vriend ook gevraagd om mijn schoolboeken van zolder te halen. Daar moeten nog boeken voedingsleer tussen zitten, hoop dat ik daar ook wat antwoord op mijn vragen kan vinden :pray:

Melkpoeder en melkeiwitten is toch heel wat anders dan rauwe melk? Rauwe melk zit alleen in buitenlandse kazen, verder nergens in. Rauwe eieren zitten alleen soms in bepaalde toetjes zoals tiramisu en cakebeslag (dus niet de pan uitlikken!). Voor de rest is alles gekookt, verhit, gepasteuriseerd, enz.



Ik zou toch eens hulp vragen aan een verloskundige of dietiste, want het lijkt me niet zo gezond als je niks meer eet en alles tot in het kleinste detail uit moet zoeken van jezelf. :hug:

haha ja jippie, die pan uitlikken is hier zoiezo not done. Ik at al geen cake omdat dat met een ei bereid wordt, maar na logisch nadenken heb ik mezelf inmiddels ook wel overtuigd dat evt bacterieen in dat ei wel kapot gegaan zijn in de oven.



wat die melkpoeder en melkeiwitten, tja dan denk ik, is dat wel uit gepasteuriseerde melk gewonnen? :think:

Aan de andere kant kunnen in poeders vlgs mij geen bacterieen zitten (maar ja dat denk ik, weet ik niet zeker) en die melkeiwitten, tja daar ben ik nog niet over uit natuurlijk.



En idd em, het zullen misschien wel de hormonen zijn waardoor dit komt, geen idee, maar ik ga zeker nog kijken wie me wat meer duidelijkheid en vertrouwen kan geven. :pray:

He Fem,



Rot om te lezen dat je jezelf zo druk maakt. Ik had het in de 1e zwangerschap wel heel erg. Vertrouwde niets en kon ook overal wakker van liggen. Tot mijn verloskundige gelukkig bij mij het knopje omzette.

Ze zei: je moet je niet druk maken om wat je niet mag eten, je moet je druk maken om wat je wel moet eten!!!



M.a.w., maak je niet druk om wissewasjes. Zoals je al zegt, de echte boosdoeners ken je uit je hoofd. Ga de dingen eten waarvan je sowieso weet dat het goed is voor de beeb (en voor jou!!). Groente, fruit, vette vis, vezels, vitamientjes. Probeer zelf die knop om te zetten meis, jij bent de enige die het kan.



Heel veel sterkte. Ik hoop dat je er snel weer wat relaxter mee om kan gaan.



Dikke knuf, Angel

:hug: Wat moeilijk dat je zo loopt te tobben zeg! Ik denk dat het wel heel verstandig is om dit aan te geven bij je huisarts of verloskundige, want het probleem lijkt wel echt dieper te liggen. Ben je van jezelf altijd al een piekeraar geweest?

Voor zover ik het allemaal begrepen heb moet je met rauwe melk/eieren/vlees etc voral opletten vanwege bacteria’s zoals listeria en parasieten die bijvoorbeeld toxoplasmose kunnen veroorzaken.



Dus gooi ik er even wat ‘wetenschappelijke’ verklaringen ertegenaan in de hoop dat jij weer wat rustiger wordt :wink: :

Pasteuriseren is een proces in de voedselindustrie waarbij schadelijke bacteriën in aan bederf onderhevige voedselproducten worden vernietigd door het voedselproduct kortstondig te verhitten, zonder het product te beschadigen.



Wat ik me kan herinneren van school is dat de meeste organismen(dus ook bacteria en parasieten) WATER nodig hebben om te overleven. Bij melkpoeder wordt het water uit de melk gehaald, waarbij enkel de droge stof van de melk overblijft. Maw. nog bacteria nog parasieten kunnen erin overleven.



Eiwitten of -proteïnen vormen een grote klasse van biologische moleculen, die bestaan uit ketens van aminozuren. Zo ook melkeiwit ook Caseïne genoemd. Caseïne is een dierlijk eiwit dat voorkomt in melk. Het is veruit het belangrijkste melkeiwit. Als melk verzuurd wordt door bacteriële werking wordt de pH-waarde lager, waardoor de caseïne begint uit te vlokken (klontering van melk). Caseïne wordt gewonnen door afgeroomde melk met water te verdunnen en er vervolgens azijnzuur aan toe te voegen zodat de caseïne neerslaat. Caseïne kan op industriële schaal uit ondermelk gewonnen worden door de melk te verwarmen en aan te zuren met zwavelzuur(bron). Knappe bacterie/parasiet die dat overleeft :wink:



Enne eet smakelijk :-*

zoals zovelen al hebben gezegt



allen als het rauw is moet je het niet eten

en ei die je hart kookt of door en door bak of in de oven doet in beslag mag je gewoon.



ei poeder en melk poeder is ook ok

dus kortom femmie maak je niet te druk maar geniet van je zwangerschap.

Aangezien er al meer dan genoeg tips zijn gegeven, geef ik je alleen even een dikke, warme :hug: ! Ik ben zelf ook erg bezig met wat op dit moment wel of niet mag, dus ik begrijp je wel…

owwwwwwww meiden thx thx thx!!!



eisblume, dat was precies info zoals ik zocht! Heel erg bedankt, ik kreeg het nergens gevonden, wel van die caseine, maar ik kreeg niet helder of dat nu wel of niet kwaad kon. Je hebt me overtuigd :dance:



en angeltje, ja je vk heeft gelijk, focus idd op wat je wel mag.



Ik heb vanmorgen al jullie berichtjes gelezen, maar had niet de tijd te reageren, moest naar de tandarts.



Ik heb het op me in laten werken en ben na de tandarts naar de winkel gegaan en heb mijn mandje volgeladen met: kwark, fristi, foe yong hai voor vanavond voor het menu, smeerkaas, cracottes en jawel ik heb koekjes gekocht met chocola en vitamine en mineralen en ik heb NIET gekeken wat erin zat (al was de drang wel erg groot :silenced: )



Jullie zullen wel denken, dat zijn toch dingen die je prima kan eten? Maar ja, dat waren dus ook dingen die ik mezelf ontzegde omdat er het woordje ei of melk bij de ingredienten stond :oops:

Ik zat ook te denken, vorige keer bij dana nam ik elke dag een bak kwark mee naar mijn werk vanwege de eiwitten die erin zitten, er staat niet op gepasteuriseerd, maar ik MOET gewoon gaan vertrouwen op het feit dat de wet voorschrijft het te vermelden als het NIET gepasteuriseerd is.



De mayo en softijs laat ik voorlopig nog wel ff staan, daarin ben ik nog niet volledig overtuigd maar daar is prima mee te leven (al zal “une glace fraise/vanille” dadelijk op vakantie in frankrijk wel heeeeeeel lekker zijn :drool: :drool: )







Hihi nogmaals bedankt meiden, al jullie berichtjes bij elkaar (incl die uit andere topics en van meiden op msn) hebben me weten te overtuigen. Heerlijk is dit, heb net een heerlijke lunch achter de rug en voel me nu weer zoveel beter:

Meiden JOEPIE IK BEN WEER ZWANGER!!! :dance: :dance: :dance:

Goed zo :-* en nu lekker genieten!

Goed om te horen :thumbup:



Groetjes, Angel

softijsje :drool: je brengt me op een idee :lol: ook softijs kan je prima eten geen enkel probleem hoor,zolang je het maar haald bij een zaak die de hele dag door klantjes hebben voor softijs.die machine blijft werken en worden ook regelmatig schoongemaakt.

ai ai wat had er van floris moeten komen? ik heb me suf gegegeten aan softijs. :drool: