heftige menstruaties na zwangerschap

5 maanden geleden ben ik bevallen. Eind oktober werd ik weer ongesteld. Nu had ik nooit zulke heftige menstruaties en vaak maar 1 dag ‘last’ (in de zin van buikpijn, sloom gevoel, e.d.).

Maar de keren dat ik nu mijn menstruatie heb gehad ben ik er echt ziek van. Ontzettende bonkende hoofdpijn, koortsig, buikkrampen, grieperig. Ook heb ik het idee dat ik zowat leegbloed. Is dit normaal na een zwangerschap, of wordt dit nog weer minder?

Ik wilde eigenlijk voorlopig niet aan de hormonale anti-conceptie, we gebruiken condooms, omdat we in de toekomst nog plannen hebben voor een 2e kindje. En vanwege mijn bloeddruk is iets als de pil niet verstandig. Toch overweeg ik nu wel op zoek te gaan naar iets wat de hormonenboel een beetje kan temmen.

Wie heeft hier ervaring mee, of een goede tip?

En wat is een aanrader op het moment dat ik die klachten heb, dus welke pijnstiller o.i.d. werkt goed?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Ervaring met menstruaties na de zwangerschap heb ik niet, dus daar kan ik niks over zeggen. Maar tegen de buikpijn gebruik ik aleve feminax.

Aleve werkt idd erg goed. Mijn menstruatie wordt daar wel heftiger van omdat het 't bloed verdunt.



Mijn menstruatie is na mijn zwangerschappen ook heftiger. Dat neemt met de tijd wel af. En die hormonen, dat wordt bij mij met de keer ook minder. Denk dat het een beetje bij ontzwangeren hoort, maar leuk is het niet :hug:

Bij mij zijn de menstruaties ook fors geworden. En dit nam jammer genoeg niet af.



Ibuprofen helpt wel iets, maar ik ben toch weer aan de pil gegaan.

Een echte verademing.





alhoewel ik nu met de pil ben gestopt :inlove: en ik weer heftige menstruaties terug heb…helaas. Maar voor het goede doel

Herkenbaar. Ik was nooit erg ongesteld, maar een paar dagen en dan nog amper, buikpijn al helemaal nooit. Maar sinds de bevallingen, pff…het werkte hier beide keren wel om een tijdje de pil te slikken. Bij beiden ook weer mee gestopt, omdat die hormonen me geen goed deden, maar voor mijn menstruatie was het wel fijn. Sindsdien weer normaal ongesteld.

Bij mij is het omgekeerd. Voor zwangerschappen heftige menstruaties erna juist een maand of 9 tot bijna een jaar minder heftig.

Uiteindelijk omdat ik op een bepaald moment tussen een zwangerschap en een volgende (poging tot) zwangerschap een kijkoperatie nodig had ed kortdurend (maand of 2 ) aan de Nuvaring gegaan. Minimaal hormonaal maar wauw wat hielp dat tegen het hevige bloeden en de schommelingen in hormonen. Ben geen fan van de pil juist ook door bijwerkingen die je kunt krijgen en het soms overhoop halen van je cyclus. Nuva had ik minimaal libidoverlies door en echt amper bijwerkingen vooral positieve eigenlijk.

Als het te heftig is (klinkt echt belabberd bij je :hug: ) zou ik het evt in de homeopatische hoek zoeken. In veel planten zitten een soort hormonen die vergelijkbaar maar minder heftig werken. Teunisbloem werkt bv cyclusregulerend bij veel vrouwen.

Bij de oudste werd ik na 4,5 mnd weer ongesteld. Oh wat had ik er last van. Verschrikkelijke buikpijn en ook meer vloeien. Dit heb ik zeker twee jaar zo gehad.

Na de bevalling van de jongste werd ik pas na 8mnd weer voor het eerst ongesteld. Of het door de bv kwam weet ik niet, maar heb er nauwelijks last van gehad. Ook het vloeien was veel minder.

Voel jij je koortsig of heb je dan ook echt koorts?

Op zich behoor je geen koorts te hebben bij een menstruatie, maar misschien dat er dan nog een stukje weefsel/placenta is achtergebleven?

Ik heb ook sinds mijn eerste bevalling enorm heftige menstruaties…en ondnaks dat ik net als jij niet meer aan de hormonale anticonceptie wilde, heb ik het toch gedaan.



Ik werd er knettergek van, ik was 14 dg per máánd bezig met het hele circus! Dagen van tevoren al misselijk, hoofdpijn, buikpijn. Op de dag dat het dan doorbrak stond ik echt te trillen op mijn benen van de hormonen, en dan duurde het hele feest 8-10 dagen. Nee, dankje.



Ik heb uiteindelijk voor cerazette gekozen omdat ik migraine krijg van een normale combinatiepil, en het bevalt me prima! Voel me ook veel meer ‘mezelf’ dan met een combinatiepil.

Rhiannon, heb even gegoogled op Nuvaring en dit is misschien wel wat voor me, bedankt voor de tip! Vraag me alleen af of de dosis hormonen niet te licht is, maar zal even met de huisarts doornemen.



Pé: wat een leuke reden, hoop dat je wens snel vervuld wordt!



Aapie, oplossing is dus zo snel mogelijk een tweede krijgen :wink:



Sassie, ik voel me koortsig (rode wangen enzo), of ik echt koorts heb betwijfel ik (tot nu toe ook niet echt kunnen checken omdat ik op die momenten op mijn werk zat). Alleen tijdens mijn 1e menstruatie na de zwangerschap had ik echt wat verhoging, maar toen zat ik waarschijnlijk ook tegen een griepje aan?



Lily, ik ben bang dat de cerazette voor mij te licht is. Ik heb eerder 8 jaar lang de pil geslikt. Eerst marvelon, maar daar kwam mijn mesntruatie dwars doorheen (hoewel die op zich niet heel erg heftig was ). Toen jarenlang de 3-fasenpil trigynon geslikt en dat ging redelijk goed, ook al kon ik deze ook niet 2 maanden doorslikken, want dan werd ik alsnog ongesteld.

Bohhh, ik voel ook weer waarom ik weer aan de pil ga :evil:



Ik kreeg van nuvaring enorme migraineaanvallen (als ik zou ‘doorringen’ niet denk ik), maar verder was ik er echt heel erg tevreden over!

Ik voelde echt ‘rust’ in mijn buik, terwijl ik met de pil vaak nog wel onrust voelde, krampjes of ditjes of datjes.

Ik voelde de ring ook niet zitten en merkte er verder niets van, en natuurlijk fijn dat je er niet elke dag aan hoeft te denken.

Mijn menstruatie was na een paar maanden ook een stuk minder, dus het zou een optie kunnen zijn.



Maar, idd wel heel laag qua hormonen, maar die hoeven weer niet door je hele lichaam, dus dat scheelt.

Wat Lily al aangeeft de hormonsters hoeven niet eerst je hele lijf door om op de plek van bestemming aan te komen. De meeste pilvarianten werken heel sterk in op je hypofyse meen ik dat het is en minder sterk op je baarmoederslijm en de opbouw (of juist verminderde) daarvan. Nuva is voor mijn gevoel iig andersom. Heeeel effectief om je lijf minder baarmoederslijm op te laten bouwen terwijl het op je hoofd dus minder effect heeft. Mss ook een reden dat je (Lily) meer/vaker migraine ervan kreeg? Je hebt die beinvloeding van een pil in je hoofd (letterlijk dan niet figuurlijk :angel: ) nodig.

Succes met je zoektocht en hopelijk vind je gauw een variant die bij jouw lijf past.

Rhiannon; ik krijg waarschijnlijk migraine van alle vormen van combinatie-‘pillen’ vanwege de oestrogenen; doordat je er in de stopweek mee stopt en je dus plotseling de oestrogenen-toevoer afbreekt, reageert mijn lijf met migraine. Als ik zou doorslikken of doorringen zou het waarsch. wel goed gaan. Ikzelf vind dat echter toch geen prettig idee…



Eigenlijk wordt hormonale anticonceptie afgeraden als je er migraine van krijgt, dus ik mocht van de huisarts alleen cerazette nog proberen. Als ik dan nog steeds migraine had, mocht ik geen hormonale anticonceptie meer gebruiken.



Gelukkig voel ik me er prima bij, en de onregelmatige (ong elke 6 wk) kleine bloedinkjes neem ik voor lief. Dat stelt niets voor vergeleken met wat ik nu elke máánd heb (echt, dit is gewoon niet leuk meer).



Maar los daarvan (dat is dus echt iets wat aan ‘mij’ ligt en niet aan de nuvaring) vond ik het écht ideaal, ik was één van de eersten die erom vroeg bij de huisarts (moest ik nog gaan vertellen hoe de ervaring was, haha) en ik was er echt heel tevreden over.



Het enige minpuntje wat ik kan bedenken is dat de nuvaring niet echt heel geschikt is als je ‘vies’ bent van jezelf, vanwege het inbrengen en uithalen.

Aj das idd balen dan! Houdt je een stuk minder opties over. Hier wist mijn HA ook nog niet veel van de Nuva af. Is ook al wel een jaar of 4/5 geleden dus dat zal tegenwoordig vast beter zijn. :wink:

Als je iig tampons kunt inbrengen is de Nuva ook prima te doen is mijn ervaring. Misschien dat ik er na de komende bevalling ook wel weer mee ga beginnen zodra ik klaar ben met BV ed.

Nuvaring is opgehaald bij de apotheek, nu even wachten op de menstruatie. Volgens de huisarts was dit een prima alternatief voor mij, gezien mijn hogere bloeddruk.

Ben erg benieuwd of het werkt!



1 vraag: ik moet beginnen op de 1e dag van mijn menstruatie. Dan blijft die ring 3 weken in, maar dan word ik na 3 weken dus al weer ongesteld, i.p.v. na 4 weken? Neem aan dat dat dan even moet om er mee te beginnen?

Ja hij blijft 3 weken zitten, fulltime dus eigenlijk geen omkijken naar. (en nee je voelt hem niet zitten als ie goed is ingebracht)

Sterker nog ik had reminders nodig om hem weer uit te doen of een nieuwe in. 8) Dan kun je na die 3 weken kiezen voor doorringen (net als doorslikken met de pil) of een stopweek zoals met de pil. Ergens in die stopweek start je menstruatie (heeeeeel soms bij de eerste maanden kun je lichte doorbraakbloedingen krijgen tussentijds). Je hoeft tijdens die stopweek NIET op dag 1 van je menstruatie te starten. Houdt je aan de gebruiksaanwijzing dan is ie betrouwbaar. :thumbup: Althans net zo betrouwbaar als de pil maar wel met een veeeeel kleiner risico op vergeten. Je vegeet hem eerder na de 3 weken uit te doen/wisselen dan dat je vergeet een pil in te nemen. Althans dat is mijn ervaring.

Ben benieuwd! En er zitten van die stickertjes bij om in je agenda te plakken, da’s wel handig.

Maar wat ik bedoelde is dat ik dan deze 1e maand een cyclus van 3 weken krijg, i.p.v. 4 weken? Omdat ik de ring al ga inbrengen op de 1e dag van mijn menstruatie, terwijl dat straks juist een ringvrije week wordt. Dus dan ben ik nu maar 2 weken niet ongesteld en dan alweer feest?