Heel veel kwijlen....

Even een vraagje…

Stan kwijlt echt super super veel.

De peuterspeelzaal zegt dat we naar de logopedie moeten.

De arts van het concentratiebureau weet niet hoe het komt en denkt ook niet mee ofzo… :roll:

De ha haalt zijn schouders op en heeft me een verwijzing gegeven voor de logopedie omdat ik daarom vroeg door de psz. Maar hij vond het “onzin” en het zal waarschijnlijk zelf over gaan.

Ik heb a.s. woensdag een afspraak gemaakt met logo om “is het nodig, dan zit ik goed en als het niet nodig is, dan hebben we dit maar uitgesloten”-reden.

Heeft iemand ervaring met veel kwijlen?

Stan heeft alle tanden en kiezen al en is 2,5 jaar.

En is het vanzelf overgegaan? Of heb je er iets aan kunnen doen?

Ik roep de hele dag: “slikken!” en dat kan toch ook niet leuk zijn voor zo’n peuter. :?

Liefs,

Noortje

Hier ook een kind war erg veel kwijlde. Wij deden gewoon een slabbetje om, en steeds een nieuwe het is vanzelf over gegaan. Hij was ruim 3.

Merijn ook. Heeft van de logopediste die in groep 2 op school komt oefeningen meegekregen om zijn mondspieren sterker te maken.

Runs in the family. Mn moeder heeft er ook heel veel last van gehad. Teveel aan speeksel, te weinig slikken

Mijn zoon kwijlt nog steeds af en toe. Maar het is voornamelijk als hij naar de tv aan het kijken is en hij zijn vingers in zijn mond steekt. Het kwijl loopt dan van zijn handen over zijn onderarm :? Of als hij huilt, dan hangen er ook slierten aan zijn mond. Ik vind dat dus niet meer nodig en word er ook wel chagrijnig van. Hopelijk gaat het snel over.

In jouw geval zou ik ook even voor alle zekerheid langs de logopediste gaan. Kwaad kan het niet.

Succes ermee!!

Noortje hier weet je het antwoord wel.

Hier komt het door de slechte (mond) motoriek en we hopen dat het deels met logo beter gaat.

Gewoon naar een goede logo gaan voor advies!

bij mijn dochter is het beter gegaan nadat ze geen fles meer kreeg in de ochtend en avond, dat was rond 2,5 jr. Nu kwijlt ze nog wel als ze aan het spelen is en heel geconcentreerd is.

gr

Thanks ladies… :-

Maantje: zelf ben ik er ook van overtuigd dat het vanzelf over gaat… Maar hij lijkt soms wel een bulldog…

Jet: woensdag dus logo… en hopelijk wat oefeningen mee. We hadden van de psz al een oefening gekregen: een papiertje tussen de lippen laten klemmen tijdens tv kijken ofzo…

Moosje: tijdens ontspanning/moeheid is het idd veel erger nog. Vind het zo sneu om elke keer te mopperen… En helemaal als hij er niets aan kan doen waarschijnlijk.

Krabje: ja, ik ken jullie verhaal… :-
… Maar het verschil is dat Stan wel redelijk goed praat en ook veel praat. :think: :hug: Maar ik ga zeker naar logo!

Leonie, Stan krijgt al vanaf zijn 2e geen flessen meer. En vanaf oud-en-nieuw geen tuitbekers o.i.d. meer… alleen nog maar gewone bekers en als we weg gaan pakjes met rietje.

En wat zeiden ze bij logopedie?

Madelief kwijlt ook ontzettend, teveel speeksel misschien, dat heb ik ook :wink:

Heeft Stan nog een speen eigenlijk?

Madelief wel, over het algemeen alleen voor in bed, maar ze is er erg aan ‘verslaafd’ :roll:

kwijlen heeft toch vaak te maken met open-mond-gedrag? hier maken we de kinderen atent erop door een gebaar, naam noemen, duim en vinger op elkaar en klaar.

Of tijdens het tv kijken oid een flippo tussen de lippen.

edit: typ dit nu… maar lees net terug dat de tips al eerder zijn gegeven.

Inderdaad logopedie ben benieuwt wat die ervan zegt…

wel sneu hoor , kan hij wel goed praten of is dat het probleem niet… of hij "vergeet"echt te slikken…

Moosje hoe kun je daar nu chaggerijnig van worden, hij doet het toch niet express lijkt me …

Hier ook een die echt een bulldog was…wij deden ook een slabbetje om de hele dag. Geen gezicht maar ja.

Hier is het ook denk ik een paar maanden geleden ineens minder geworden en soms doet hij het nog wel maar merkt dat blijkbaar zelf en slikt dan een paar keer extra :mrgreen:

Als hij verder niet slecht praat zou ik me niet meteen zorgen maken als ik heel eerlijk ben :-*

Sorry voor de late reactie… :oops:

Ben dus woensdagochtend bij de logo geweest.

Stan heeft veel speekselvorming en omdat zijn onderkaak nog “klein” (lees: in de groei) is, duwt zijn tong de speeksel extra naar buiten.

Wel laat hij zijn mond veel open en worden zijn mondspieren slap.

Dat kaakgedeelte kan niet echt veel aan worden gedaan. Zijn kaak moet gewoon groeien en verder gaan ze kijken of er al oefeningen geschikt zijn voor hem, ivm het open mond/slik gedeelte. Maar het zou goed kunnen dat dat nog niet kan, omdat hij nog zo jong is.

Het kan zomaar minder worden/over gaan.

Het kan dat er toch echt actie nodig is, omdat hij zou kunnen gaan slissen, maar oefeningen bij slissen kan pas rond het 7e levensjaar en daar is nu ook nog geen sprake van.

Enz…

Toevallig moesten we diezelfde middag naar de tandarts en die zei: Zijn onderkaak is nog klein en daarom gaan hij met zijn tong naar voren.

Dus die zei eigenlijk precies hetzelfde als de logo.

Nu vrijdag moeten we terug naar de logo en dan gaan we bekijken of er oefeningen of zoiets geschikt zijn voor hem.

Dyfaine: slabbetje werkt hier ook maar de laatste tijd begint hij heel erg te kokhalzen als er iets voor zijn gevoel te strak om zijn keel zit. Dus dan is een slab ook niet leuk. Ik heb zelf het gevoel dat hij er wel overheen groeit hoor… :thumbup:

Melanie: hij praat heel erg goed. De logo vond dat ook absoluut het probleem niet. Juist woorden met meerdere lettergrepen gaat heel goed. En er kwam geen eind aan de oefening met plaatjes aanwijzen. Die oefening stopt als hij het niet meer weet (of zijn concentratie verliest), dus zijn kennis is ook goed.

Konijn: open-mond-gedrag is het idd. Maar daar kunnen dus meerdere oorzaken liggen. Kan in de neus zitten (niet goed kunnen ademhalen), amandelen/verkouden, moeheid. Ikzelf merk gewoon dat hij heel erg door de mond ademhaalt, maar dat wordt een beetje weggeveegd door de artsen. Beetje jammer als straks blijkt dat er een relatief makkelijke oplossing voor het “probleem” zou zijn. Nu ik dit typ, moet ik toch maar weer de arts bellen, denk ik (en me niet weer laten wegsturen)

Sterre, ik heb ook veel speeksel, en ik heb ook een kleine onderkaak. Zal dus ook wel een deel erfelijk zijn… :wink: Stan heeft alleen in bed nog een speen, maar daar valt hij mee in slaap en een kwartier later heeft hij hem uitgespuugd. Dus het is puur om in slaap te komen.

:-* :-* :-*

Heb je al oefeningen gekregen Noortje?

Madelief lijkt wel al iets minder te kwijlen, maar nu zit ze continue met haar vingers in haar mond en daar gaat ze natuurlijk wel van kwijlen.

Vraag me af waarom ze dat doet, haar gebit is al heel lang compleet, dus daar kan het niet aan liggen.

Op het kinderdagverblijf valt het ze ook op van die vingers, maar ze vinden niet dat ze veel kwijlt, ze zien het wel erger zeggen ze :wink:

Nee, moet komende vrijdag weer… als we mogen komen met die pokken. Afgelopen vrijdag wilde Stan niet meewerken. :roll: :mrgreen: 't Blijft een peuter natuurlijk…

Zal ze zo eens bellen…

Oh ja… Stan doet ook af en toe zijn vingers in de mond. :eh: Een fase misschien?