Heel onzeker bij de borstvoeding Tips?

hoi,



Ik ben heel erg onzeker over de borstvoeding en Kevin groeit bijna niet dag 4 90 gram erbij toen 2 dagen stilgestaan en nu 40 gram gegroeit. Daarnaast drinkt hij om de 3 uur maar kleine beetjes omdat hij snel vol zit. Om voldoende voeding te krijgen en te houden kolf ik naast de voeding en krijgt hij 30 cc erna zeker omdat er links maar 20/30 ml per keer uit komt.



De verloskundige en kraamverzorgster geven aan voormelk iets wegkolven dan aanleggen en eventueel als hij nog hapt iets met flesje nageven. Gisteren gingen we wegen voor en na de voeding maar daar wordt ik knettergek van ene keer 100 gram erbij andere keer na 40 min 0 gram erbij.



Kevin is momenteel maar 2580 gram nog niet weer op geboortegewicht dus. Daarom is voldoende voeding om verder afvallen te voorkomen wel belangrijk.



Wie herkent dit (klein kindje en weinig aankomen) of heeft tips? Hoe kan ik de borstvoeding zo goed mogelijk stimuleren? Ik doe al aanleggen en kolven om de boel te stimuleren. Maar toch loopt het nu na de stuwing terug.



Ben vooral onzeker omdat 1e erg slechte start had en steeds minder dronk en daardoor te slap werd. Die was echter 8 pond en had meerdere infecties etc achter elkaar.

Ok, even copy vanuit BV.com:



Hoe zie ik of hij goed drinkt

Een kindje dat goed is aangelegd en goed drinkt hóór je drinken en slikken! Hij heeft bolle wangetjes en je ziet zijn kaakjes bewegen. Je ziet dat hij zijn mond vol melk zuigt en dat hij dat doorslikt, en dan weer zuigt, en doorslikt. Binnen enkele minuten kan een geoefend kind een flinke slok drinken.



Hoeveel mag hij afvallen en moet hij groeien?

In de eerste week zal je kind misschien tot zeven procent van zijn geboortegewicht afvallen. Op de tiende, uiterlijk veertiende dag na de geboorte is hij weer terug op zijn geboortegewicht. Een netgeboren baby die een broertje of zusje heeft die al aan de borst drinkt, dat heet tandemen, zal minder afvallen en sneller terug op gewicht zijn omdat er misschien vanaf dag één relatief veel melk voor hem is of omdat de melkproductie heel snel op gang komt.



Tot dat je baby zijn geboortewicht verdubbeld heeft zal hij per week tussen de 110 en 220 gram aankomen. Meer mag ook, minder moet door je arts goed opgevolgd worden.



De groeigegevens kun je mooi bijhouden in de online groeicurve



Hoe veel en hoe vaak zal hij bij je drinken?

In het begin is het heel normaal als je kindje acht tot twaalf keer per dag wil drinken. Het ene kind is wat regelmatiger dan het ander, maar om de twee à drie uur -of nog vaker- is heel gewoon, zowel overdag als 's nachts.

Sommige kindjes clusteren een tijdje, ze drinken dan in een paar uur steeds kleine beetjes.

De eerste borst geef je zolang je kind dat wil, daarna bied je hem ook de tweede borst. En als je kindje niet gemakkelijk zelf komt om te drinken, maak hem dan regelmatig voorzichtig wakker door hem onder zijn voetjes zacht te masseren. Pas als hij regelmatig groeit en regelmatig zélf vraagt om een voeding, hoef je 'm niet meer wakker te maken.

Naarmate kinderen ouder worden zullen ze minder vaak op een dag drinken. Maar vaak drinken is niet erg en niet ongewoon. Het is prima en vooral goed voor het in stand houden van je productie.



Hongersignalen en voeden op verzoek

Een baby laat op verschillende manieren zien wanneer hij aan de borst wil. Ook als hij nog een beetje slaapt, kan je dat al zien: zijn mondje gaat af en toe open en dicht of het staat heel ver open, alsof hij direct aan je borst wil aanhappen. Dit is zijn eerste hongersignaal! Je baby is nu niet zomaar van je borsten aan het dromen, hij wil bij je drinken. Maakt hij al lichte zuigbewegingen met zijn mondje en wordt hij al wakker, dan is dat het tweede hongersignaal. Zuigt hij verwoed op zijn handjes, een mouw of een stukje deken? Dan zoekt hij de borst en heeft hij al flink honger.

Daarna is er voor je kleintje nog maar één hongersignaal, nu kan hij alleen nog maar huilen om te kennen te geven dat hij nu echt eten nodig heeft.



Kijk rustig naar je baby en leg hem aan zodra je het eerste of tweede hongersignaal ziet. Je zult zien dat het aanleggen dan meer vanzelfsprekend is dan op een later moment. Wacht dus niet tot zijn honger te groot is geworden, want dan is hij ongeduldig en dan is het lastiger om hem goed aan te leggen. Je baby aanleggen en voeden als hij dat vraagt, heeft nog een voordeel: je baby hoeft niet te huilen om aandacht te krijgen. Dat is fijn voor alle partijen.



Bij het voeden op verzoek bepaalt je baby wanneer hij drinkt en gevoed wordt. Dat is bevorderlijk voor een goede melkproductie en een succesvolle borstvoeding. Na verloop van tijd ontstaat vanzelf een patroon, een ritme dat jullie beiden goed bevalt.



Inbakeren is de laatste tijd weer in zwang. En hoewel een onrustig kindje er baat bij zou kunnen hebben, is inbakeren niet ongevaarlijk! Je kunt aan een ingebakerd kind heel moeilijk zien of hij honger heeft. Een ingebakerde baby kan moeilijk signalen afgeven. De eerste hongersignalen zou hij theoretisch nog wel kunnen tonen, maar vaak doet hij dat heel zwak en valt het niet op. Sabbelen op de handjes en de mouw kan hij niet als hij strak ingebakerd is. En omdat een ingebakerde baby ook niet goed signalen kan opnemen wordt hij niet zo gemakkelijk wakker. Het is verleidelijk als je baby lang slaapt, maar eigenlijk is het helemaal niet zo goed. Niet voor de gezondheid van de baby en uiteraard ook niet voor je melkproductie.



De plasluiers

De eerste drie dagen plast je kindje maar weinig. Dat wordt allengs meer omdat hij meer gaat drinken. Dus met een dag of vijf zal je vier of vijf zware luiers vervangen. Aan het einde van de eerste week zijn er gemiddeld zes zware, natte luiers. De urine moet kleur- en geurloos zijn.



De poepluiers

Groot voordeel van borstvoeding: de poep stinkt niet! Eerlijk waar. Geniet er maar van, want zodra je kind vaste voeding gaat eten is de lucht meestal niet meer te harden.

De eerste drie dagen is de poep meestal groen/zwart en plakkerig. Daarna wordt het lichter van kleur en geliger, zachter/zalvend of soms zelfs wat waterig.

Aan het eind van de eerste week produceert je kind drie tot vier keer per dag een luier met een plakje gele, zachte poep. Over de periode daarna valt weinig te zeggen, ieder kind ontwikkelt zo zijn eigen ontlastingpatroon. Normaal is dat een baby tot de leeftijd van zes tot acht weken elke dag ontlasting heeft, later kan het minderen. Het kan dan variëren van vaak poepen tot heel weinig, soms maar één keer in de tien tot veertien dagen. Moedermelk is zo goed te verteren dat er maar weinig overblijft om te poepen. Alles is goed zolang je kind zich goed ontwikkelt, goed groeit en er geen last van heeft.



Het kan zijn dat je hulp nodig hebt

Bel met een contactpersoon van de borstvoedingorganisatie of schakel een lactatiekundige in als:



je kind meer dan zeven procent gewicht verliest;

hij na de derde dag nog steeds afvalt;

de eerste zwarte ontlasting blijft komen, ook na dag vier;

je kind minder dan drie keer per dag poept;

hij na de vierde dag niet minstens zes kletsnatte luiers heeft;

je hem niet hoort slikken tijdens het voeden;

je kind zich niet lekker voelt: onrustig, geïrriteerd, slaperig en weigerachtig met het voeden;

je baby niet aankomt na de vijfde dag;

hij niet terug is op zijn geboortegewicht aan het einde van de tweede week;

je pijn hebt bij het voeden die niet weg gaat of minder wordt;

je stuwing hebt die niet minder is na het voeden;

je een tepelhoedje gebruikt;

je geen verschil aan je borsten merkt in omvang of gewicht rond de vijfde dag na de bevalling;

of als je geen verandering ziet in de melkhoeveelheid en/of samenstelling

fai heeft alles al gezegd :mrgreen:



toch even een :hug: in deze onzekere periode. maar je komt er wel hoor, en neem lekker je rust. veel slapen (voor zover dat kan). is ook goed voor de bv :hug:

De theorie ken ik gaat meer om de onzekerheid waardoor bv terug liep. Verloskundige en kraamverzorgster vonden na 2 dagen stilstaan het nodig voor en na de voeding te wegen. Hierdoor werd ik knettergek en liep bv terug. Nu dus gewoon aanleggen 1 borst leegdrinken dan toetje de ander.



Omdat het zo’n kleintje is is het belangrijk dat hij goed aankomt en weer op geboortegewicht komt. Morgen komt de kraamverzorgster nog wegen gister was ze voor het laatst en hopelijk dan iets erbij qua gewicht gisteren zaten we op 2580.

Zit vaak allemaal tussen de oren he… bij stress liep hier ook de BV terug… dat wegen voor en na :naughty: Ikzelf zou het dan beperken tot 1x per dag… (en dat vind ik eigenlijk al teveel maar goed, bij twijfel, doe het dan die 1x per dag)) Piekeren piekeren piekeren maakt het er niet leuker op en de onzekerheid is gewoon niet goed voor de productie… :frowning:

Probeer ervan te genieten, te vertrouwen op je lijf… jouw borsten zijn ervoor gemaakt om dit te kunnen he… :mrgreen: ‘laat het los’ en je zult zien dat het allemaal wat makkelijker gaat… :-*

Hou oud is hij nu eigenlijk? :angel:

idd, dat wegen is echt een spelbreker vind ik.

gewoon naar de luiers kijken, komt allemaal goed :hug:

Je doet het goed hoor!

Ik werd ook wat onzeker toen de ergste stuwing verdwenen was, dacht ook dat het wat terugliep, maar het is gewoon beter afgestemd op de baby, vond ik even wennen, niet meer die overvolle borsten, maar wat slapper…

om de 3 uur is lange tijd ertussen vind ik, ik had de eerste tijd toch ook vaak wel om de 3 uur, maar op een gegeven heb er niet meer opgelet…

en 40 gram aankomen op een dag is veel, weeg maar eens 1 per week, als het dan rond de 100/150 gram is is het goed…

gaat heel goed dus! :thumbup:

Kevin is nu 8 dagen en morgen wegen we weer om de 2 dagen en als dat goed is 1 keer per week.



Productie is links 40 ml en rechts meer dan 80 ml per keer.

@missmarm wrote:

Kevin is nu 8 dagen en morgen wegen we weer om de 2 dagen en als dat goed is 1 keer per week.



Productie is links 40 ml en rechts meer dan 80 ml per keer.




dat is een totaal van 120ml en dat is prima!!! niet te druk om maken.

Mijn ervaring is ook dat het allemaal wel goed komt. Mits het aanleggen goed gaat en het kindje goed zuigt.



Mijn beide kinderen waren niet zo licht (3500 en 3800 gram), maar vielen allebei na de geboorte zo’n 10% af. Ondanks echt 12+ keer per dag aanleggen. Wel hadden ze allebei op het eind van dag 2 al van die mostergele bv poep en ze plasten goed.



Pas na dag 4 kwam er weer wat bij. Mijn zoontje ging toen heeeeel hard groeien en was met 6 dagen weer op geboortegewicht. Mijn dochtertje heeft er 3 weken overgedaan om weer op geboortegewicht te komen.



Bij mijn dochter had ik een beetje stuwing. Bij mijn zoontje helemaal niet (hij dronk het gewoon weg). Toch heb/had ik echt genoeg melk. Dochter heeft 1 1/2 jaar bv gehad. Zoon is nu 7 maanden en we stoppen nog lang niet :slight_smile:



Gelukkig had ik beide keren wel relaxte kraamzorg en VK. Zowel zoon als dochter zijn nooit vaker gewogen dan 1x per dag ondanks het afvallen. Er is zelfs nooit gesproken over bijvoeden, omdat beide kinderen overduidelijk wel goed dronken.

Goed nieuws Kevin groeit super! eerst 2580 naar 2680 vorige week zaterdag. Donderdag was hij ineens 2900 gram. Binnen een week 220 gram erbij.



Klein vreetzakje krijgt spekwangetjes :inlove: . Omdat het goed gaat en ik door wil gaan 2 bv shirts gekocht.

wat goed zeg… :inlove: en een leuke cadeau voor jezelf… :thumbup:

toppie!!! :thumbup: