Heel jammer, is dit in Nederland ook zo?

Ava-Louise werd afgelopen donderdag via KS de wijde wereld ingetrokken. Na lang nadenken tijdens de zwangerschap heb ik besloten om toch te starten met flesvoeding. In het ziekenhuis op de kraam afdeling werd gevraagt of ik bv of fv wilde geven.

Dezelfde vraag werd gesteld aan de nieuwe moeder tegenover mij. Ik zei fv, zij zei bv.

Zij kreeg een vk aan haar bed die haar meteen hielp met huid op huid contact, en uitlegde hoe belangrijk dat contact was. Uietraard hiel ze ook met aanleggen en houding etc.

Ik kreeg een flesje voeding in mijn hand gedrukt, en de vk liep weer weg. Geen hele uitleg over huid op huid contact. Geen begeleiding over hoe het beste te voeden en wanneer te laten winden en schemas of wat dan ook. Nu is Ava niet mijn eerste, maar er zit 6 jaar tussen en een beetje hulp was wel op prijs gesteld.

Ik vond het erg jammer dat fv moeders niet hetzelfde behandeld werden als bv moeders. Er werd niet veroordeeld door de vk op de kraam afdeling. Niet in de zin van “oh, geef jij je kindje niet het beste wat er is dan…?” Maar in zekere zin weer wel, omdat een bv moeder meer begeleiding krijgt. Niet zozeer over het voeden zelf, maar met het contact en bonden tussen moeder en kind.

Alsof dat minder belangrijk is met een fv moeder/kind dan een bv moeder/kind.

Is dit in Nederland ook zo?

Mijn ervaring is juist dat toen ik aangaf bv te willen geven ze me nooit geen uitleg hebben gegeven, wel meteen bloot bovenop me gelegd enzo maar verder niets, en toen Rivano na 2 dagen nog niet had gegeten omdat het niet lukte wat ik overigens wel steeds aangaf maar werd afgedaan met ach een baby kan 3 dagen zonder eten… tja toen hielpen ze met aanleggen maar vraag niet hoe…

Daarbij gaven ze hem op een gegven moment maar gewoon bijvoeding in t zaaltje naast mij :shock:

Duss ik denk dat t in nl er ook maar net aan ligt in wel zh je bevalt.

Wel heel jammer, ik ben op een gegeven moment ook zelf over gegaan op fv omdat ik bv dus echt 30000x niets vind/vond maar wel heel jammer dus dat ze jou daar zo een gevoel hebben gegeven. bv of fv zou niet uit moeten maken je zou gewoon recht moeten hebben op dezelfde behandeling als je buurvrouw

denk dat t ligt aan de midwife die je had.

ik geef wel bv en bij mij werd er niets uitgelegd. Ik moest een spoed KS en vlak na Emma geboren was onder narcose vanwege grot bloeding. Pas 3 uren na de geboorte waren ze klaar met me en toe had emma inmiddels al lang een flesje van papa gehad (skin to skin trouwens :inlove: )

16 uren na haar geboorte leek ze dan eindelijk weer geinteresseerd in een (borst)voeding en de hulp die ik kreeg was dat ze mijn tepel in emma’s mond duwde…

heb ook meteen duidelijk gekozen voor fv…en ben super begeleid door het ziekenhuis waar ik bevallen ben!! tevens ook door de vk en de kraam…

Ik ervaar dat dus zo dat het nederland niet zo gaat…

Mijn ervaring is wel dat je minder uitleg krijgt. Ben bij allebei mijn meiden direct met de fles begonnen. Nu bij nummer 3 krijg ik zelfs minder kraamhulp omdat ik waarschijnlijk weer de fles ga geven! In andere woorden, als je bv gaat geven verdien je meer hulp dan wanneer je fv gaat geven.

@jabe wrote:

In andere woorden, als je bv gaat geven verdien je meer hulp dan wanneer je fv gaat geven.

uh ja, dat klopt. en dat komt omdat bv ook iets meer uitleg nodig heeft dan kv, dat er opstartproblemen kunnen zijn waarbij goede begeleiding best cruciaal is. Een fles is een fles, daar komt altijd genoeg uit, en het doet geen pijn als een kidnje daar anders uit drinkt dan zou moeten enz. enz. Het zou fijn zijn als je wel wat uitleg krijgt over de fles, wanneer voeden en zo, maar het lijkt me logisch dat dat veel minder tijd is dan de begeleiding bij bv.

Je klinkt nogal verontwaardigd, maar de hulp van mijn kraamhulp was ook voor een heel groot deel op bv-gebied.

Hey, nef, gefeliciteerd nog overigens!!! :mrgreen:

Ik heb bewust gekozen voor FV, ik zag BV echt niet zitten.

Gelukkig in het ZKH geen veroordeling, maar ook geen hulp.

Heb zelf iedere keer om een flesje moeten vragen…skin to skin is niet gebeurd. De kraamverzorgster heeft Isa uitgekleed toen we thuis kwamen, zodat ik haar eindelijk goed kon bekijken :cry:

uh ja, dat klopt. en dat komt omdat bv ook iets meer uitleg nodig heeft dan kv, dat er opstartproblemen kunnen zijn waarbij goede begeleiding best cruciaal is. Een fles is een fles, daar komt altijd genoeg uit

Helaas is dit niet waar. Onze oudste had na een week nog niet de juiste fles te pakken en dronk helemaal niet goed. Helaas gaat ook fv lang niet altijd vanzelf. Het ene kindje is nl het andere niet. Na de kraamweek hebben we nog heel lang met haar getobt om haar goed aan de fles te krijgen.

@fiep klophout wrote:

@jabe wrote:
In andere woorden, als je bv gaat geven verdien je meer hulp dan wanneer je fv gaat geven.

uh ja, dat klopt. en dat komt omdat bv ook iets meer uitleg nodig heeft dan kv, dat er opstartproblemen kunnen zijn waarbij goede begeleiding best cruciaal is. Een fles is een fles, daar komt altijd genoeg uit, en het doet geen pijn als een kidnje daar anders uit drinkt dan zou moeten enz. enz. Het zou fijn zijn als je wel wat uitleg krijgt over de fles, wanneer voeden en zo, maar het lijkt me logisch dat dat veel minder tijd is dan de begeleiding bij bv.

Je klinkt nogal verontwaardigd, maar de hulp van mijn kraamhulp was ook voor een heel groot deel op bv-gebied.

Hey, nef, gefeliciteerd nog overigens!!! :mrgreen:

Dank je!! :inlove:

Ik snap ook wel dat bv meer begeleiding nodig heeft dan fv, maar voor beide is skin to skin heel belangrijk. En ook een fv moeder moet weten hoe te voeden en wat het juiste schema is. Ik vond het zo onpersoonlijk…flesje in hand gedrukt krijgen en dan alleen gelaten worden.

Ik verwachte niet dat ze bij me bleven tot ik Ava-Louise gevoed had, maar iets meer aandacht was wel op prijs gesteld.

Ik heb bij Lynn duidelijk aangegeven dat ik borstvoeding wilde geven.

Direct na de geboorte werd Lynn aangelegd en daar werd wel even bij geholpen, maar geen uitleg of iets dergelijks.

Eenmaal daarna kreeg ik hulp zodra ik op het rode knopje drukte.

De verpleegster greep m’n tepel en duwde die bij Lynn in haar mondje… en dat was alle hulp en uitleg die ik kreeg daar.

Lynn wilde de eerste nacht heel vaak drinken… op een gegeven moment kwam er een verpleegster en die gaf Lynn zomaar een flesje bijvoeding. Met de mededeling: ‘het kind heeft honger en jij moet rusten’ :shock:

Nee, ik vond de BV begeleiding erg prut hier…

Na 3 dagen ziekenhuis kreeg ik gelukkig een schat van een kraamverzorgster (die tevens lactatiekundige was :dance: ) en die heeft me enorm geholpen… blij toe want de BV ging niet van een leien dakje.

Ik denk dat het niet alleen aan het zks ligt, maar ook aan de verpleegkundige die je hebt :?

Gelukkig ben ik niet lang in het ziekenhuis geweest ('s middags alweer naar huis), maar de verpleegkundige vond al het gedoe over bv maar onzin en lactatiedeskundige al helemaal :shock:

Ik wist dat ik Tejo zo snel mogelijk moest aanleggen en daarom wilde ze mij best wel ff helpen, want hoe moet dat??

Zoals hierboven al eerder geschreven ging het eigenlijk niet anders dan tepel moet daarin. En dat werkte dus ook niet.

:eh: Klopte want soms duurde het wel een paar dagen :wall:

Gelukkig een paar uurtjes later thuis hielp mijn kraamverzorgster mij en het ging prima. Er kwam zelfs ook al melk uit :inlove:

:-* Liefs, Evelien :vlinder:

huid tot huid contact…

Dat heb ik bij beide kinderen niks van gemerkt in het ziekenhuis.

Met bv he…

Na de keizersnedes kwam ik thuis en toen kreeg ik de kinderen pas naakt op mijn lijf.

Lev van de kraamvz en Anna Sofie toen ik ineens bedacht dat ik met haar kon douchen.

Dus of het met bv/fv te maken heeft weet ik niet…

o ja, bedacht me nog…

ik had op mijn “birth plan” zelf geschreven dat ik graag skin to skin wou gelijk na de geboorte en toen duidelijk werd dat het een ks werd, zei de midwife ook dat dat gewoon kon. Maar door de narcose liep t allemaal anders en heeft mijn vriend dus skin to skin gedaan met emma, maar wat ik dus net bedacht is dat ik het zelf helemaal niet meer gedaan heb… pas veel later, toen ik alweer een tijdje thuis was en een stuk mobieler

@Nefarious wrote:

Alsof dat minder belangrijk is met een fv moeder/kind dan een bv moeder/kind.

Is dit in Nederland ook zo?

In het IGZ-bulletin “Voeding van zuigelingen en peuters” wordt het belang van huid-op-huidcontact benadrukt, ook voor kindjes die de fles krijgen. Het IGZ-bulletin is bedoeld voor werkers in de gezondheidszorg die te maken hebben met voeding van pasgeborenen, zuigelingen en peuters met als doel eenduidige voedingsadvisering aan ouders en verzorgers voor kinderen van 0-4 jaar.

De praktijk wijst echter uit, dat je in Nederland zelf je wensen heel duidelijk kenbaar moet maken (zoals huid-op-huidcontact) en misschien zelfs op je strepen moet gaan staan. Dat laatste is vaak moeilijk als je net bevallen bent. Daarom is de steun van de partner erg belangrijk.

Het belang van “Pas geboren, niet storen” gaat helaas nog veel te vaak verloren in de ingesleten werkwijzes van de zorgverleners (eerst wegen, Apgar, wassen, kleertjes aan en dan weer terug naar moeder).

Voor ieder moeder-kindpaar is dat eerste contact, die eerste kennismaking heel belangrijk. Bij borstvoeding weegt dat belang nog zwaarder, omdat dat eerste contact grote invloed heeft op de start met borstvoeding. De meest optimale start met borstvoeding is de baby in eigen tempo kennis laten maken met de borst, door hem eerst op de buik van de moeder bij te laten komen van de bevalling. Als moeder en kind op deze manier ongestoord met elkaar kennis kunnen maken, zal de baby op zoek gaan naar de borst en in 99% van de gevallen zelf in één keer op de juiste manier aanhappen (dit proces wordt ook wel self attachment genoemd). Die eerste inprent is bepalend voor het verloop van de borstvoedingsperiode. Wanneer de baby vlak na de geboorte eerst is gewogen e.d. en daarna voor het eerst aan de borst gaat, blijkt de kans dat hij in één keer goed aanhapt al een stuk kleiner. Pijnstilling tijdens de bevalling (en dan met name pethidine) bemoeilijkt de start met borstvoeding nog weer meer.

Daarnaast zorgt huid-op-huidcontact ervoor, dat de borstvoeding sneller op gang komt en dat heeft weer te maken met het hormonale proces.

Je wordt ook in Nederland een beetje raar aangekeken als je bewust fv geeft. Dat heb ik zeker ervaren. En naar de reden vraagt men vaak niet, en dat doet dan best zeer…

Ik kan me je gevoel heel goed voorstellen. Alsof jij je kind op afstand wil houden en contact maken dus niet nodig is. :naughty:

Lekker op jouw manier doen meis, komt helemaal goed. En, nog gefeliciteerd! :-*

Ook ik heb bewust gekozen voor fv. En kreeg meteen na de geboorte chiara op mijn borst, waar ze ruim een uur niet vanaf is geweest. Pas toen de gyn weer terug kwam voor het hechten, kwam er ook een verpleegkundige met een flesje aangelopen. Het eerste flesje is door mijn zusje gegeven. (overigens op mijn eigen verzoek). Terug op de kamer, na het douchen kreeg ik de kleine bij me, kon ik alleen maar naar haar staren en heb haar alleen maar vastgehouden. Maar begeleiding heb ik er niet bij gekregen. Had zelf geen flauw idee van een schema en heb zelf maar op de gok een gebeld wanneer ze mocht eten. Kwamen wel toen het flesje geven, maar niet hoe ik het het beste kon geven. Erg jammer…