Hebben jullie tips?? Dringend!!

Hallo,

Afgelopen dinsdag ben ik bevallen van een wolk van een dochter.

Ik ben begonnen met borstvoeding, alleen wilde de kleine meid niet goed drinken. De productie kwam slecht op gang en ze dronkt niet lang genoeg. Eigenlijk is het nog steeds zo dat ze een hele grote hap neemt, paar slokken neemt, dus aanleggen gaat goed, maar dan laat ze los. Ze probeert nog eens en dan word ze driftig en lukt het niet meer. Ik heb erg grote tepels en mijn tepels zijn wel wat aan de vlakke kant. Ze hapt wel goed, maar laat dus steeds los en word driftig. De productie komt nu goed op gang, dus geef borstvoeding in een fles en geef daarnaast als bijvoeding friso. Wat zou het probleem kunnen zijn dat ze niet goed vast houd en wat kan ik eraan doen?? Heeft er iemand tips??

Helemaal niemand???

Er zijn mensen van BVN online, misschien kan je YvonneZ een PBtje sturen?

Ik heb helaas voor jou geen ervaring hiermee, maar er zijn volgens mij meestal 2 redenen voor kindjes om driftig te worden(maar misschien zijn er nog wel meer :shifty: ben alleen ‘ervaringsdeskundige’ heb er dus niet echt verstand van :wink: ):

1. is spruw en
  2. is dat je geen goede toeschietreflex krijgt…

3. Spruw bij de baby is te herkennen aan een witte waas in de mond van de baby. Bij verdacht op spruw is een afspraak bij de ha misschien het handigst, die je kan je precies vertellen of het om spruw gaat of niet. Spruw is eenvoudig te bestrijden door zowel aan moeder als baby medicatie voor te schrijven, deze krijg je dus van de ha. Meer tips tegen spruw kun je vinden op http://www.borstvoedingsforum.nl/faq.php?mode=bvfaq#7 .

4. er zij verschillende redenen die een goede tsrkunnen verhinderen: denk aan een slecht aangelegd kindje, stress bij de moeder etc.

Zorgvuldig aanleggen is van groot belang (kijk ook eens hier). Let er op, dat de baby de tepel en een zo groot mogelijk deel van de tepelhof in zijn mondje neemt. Daarmee voorkom je, dat hij alleen de tepel te pakken krijgt, er wat op sabbelt, de borst niet goed leegt, snel weer honger heeft, borstontstekingen etc. etc. Blaasjes op de onderkant, bovenkant, zijkant van je tepel kunnen hierdoor ontstaan en erg pijnlijk zijn. Als je voelt, dat je kindje de tepel en tepelhof niet goed of niet ver genoeg in zijn mondje heeft genomen, steek dan je pink in zijn mondhoek en verbreek het vacuüm. Streel met je tepel over zijn wangetje zodat hij zich ernaar toe draait en zijn mondje openspert, plaag hem maar een beetje. Breng dan het hoofdje naar de borst toe (niet andersom!) en let erop, dat het mondje goed open is en het onderlipje naar buiten gekruld is.

Probeer ook zelf te ontspannen. Ga rustig voor een voeding zitten. kies een comfortabele houding en pak lekker een glas drinken voor jezelf.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Succes!

Groetjes,

Dagmar

Ik kan je niet helpen, maar wil je wel van harte feliciteren met de geboorte van je dochter!

Kan het niet zijn dat zij juist driftig wordt doordat de borst niet zo makkelijk en snel gaat als de fles??

Dat ze ‘‘verwarring’’ heeft wat dat betreft?

Ik zeg maar wat hoor…maar ik denk dat je de eerste tijd het beste de borst alleen maar aan kan bieden,voor de productie en het wennen eraan,ze moet er voor werken aan de borst…

Gefeliciteerd meis…ik hoop dat je het goed op gang krijgt en straks heerlijk ka genieten van live voeden :pray:

:-*

Tammy: ik wilde gisteravond niet reageren omdat ik iets ga zeggen dat een beetje strijdig is met goede adviezen van bijv. VBN. Dus daarom wilde ik eerst afwachten of Yvonne misschien met een beter advies kwam.

Hier met jart heb ik precies hetzelfde meegemaakt. Hij hapte nauwelijks. We zijn ook op dag 2 begonnen met bijvoeden. We hebben hem met fingerfeeden eerst bijna moeten leren dat er pas melk komt als hij zuigt. Toen de melk bij mij goed op gang was, is hij aan de borst gaan drinken. Maar hij hapte en liet los, hapte en liet weer los. Na veel gezeur hapte die dan een keer en dronk effe. Goed aanleggen was heel moeilijk, hij heeft een klein inderkaakje, ik heb kleine vlakketepels, die hij nauwelijks in ovorm krijgt gezogen en heb grote borsten.

Ik ben uiteindelijk met tepelhoedje gaan voeden, hoewel ik hier echt op tegen was. Toch is het voor ons op dit moment de oplossing.

Ik probeer nog dagelijks of hij zonder wil, maar het blijft dan zo’n gerommel. Ik blijf gewoon even op deze manier voeden en probeer regelmatig zonder. Uiteindelijk krijg ik Jart ook wel weer aan de borst zonder tepelhoedje.

Als je voor een tepeljhoedje zou gan, let dan wel even op de maat, aangezien jij grote tepels hebt.

Tamara, spring even in op het voeden met een tepelhoedje.

Ik heb 4 maanden gevoed met een tepelhoedje, om meerdere redenen. Na 4 maanden had Sanne wel de mogelijkheid om goed aan te happen en vast te houden en dat gaat nog steeds prima. Al laat ze nu steeds los als ze denk wat te zien of te horen :naughty: en dan spuit de melk overal heen, wel 5-10 straaltjes tegelijk :mrgreen:

Als ze los laat, stroomt dan de melk uit je borst?, druppelsgewijs of met straaltjes?

LK bellen… focussen op aanleggen… de productie kwam bij mij pas na dag 5… en weg met de fles en KV… :silenced: het word haar te makkelijk gemaakt zo… LK erbij dus, aanleggen leren en doorzetten… vooral dat laatste :silenced: Geef je productie de kans ook want doordat je bijvoed, krijgen je borsten geen signaal dat ze aan de slag moeten wat vervolgens je Amy weer frustreerd… zit je in die cirkel… snap je? Als je die KV eens aan de kant zet, je kan altijd in overleg met LK bijvoeden door middel van vingervoeden…

Ikzelf denk tepelspeen verwarring als ik je verhaal hoor…

Maar idd de optie spruw wat hier al genoemd is ook even laten checken…

Controleer tongriempje…

Maak het Amy niet te makkelijk door fles met KV aan te bieden… de boob is werken… de borst moet leeggemolken worden…

En ga vervolgens met die LK aan de slag…

Ik ken ook mama’s die hadden pas NA 5 dgn productie… dus geef het de kans om op gang te komen…

Ow en kijk hier nog eens…

http://www.borstvoeding.com/kindjeaandeborst/kraamtijd/

Bedankt voor jullie adviezen.

Ik ben echt helemaal happy :smiley:

Amy heeft vandaag met behulp van een tepelhoedje al 2 keer 20 minuten aan de borst gedronken, dit gaat echt super goed!!

Ik leg haar nu elke voeding aan behalve even s’nachts, dan geef ik haar gekolfte melk in een flesje.

Hoop dat zo blijft gaan, maar heb er alle vertrouwen in.

Waarschijnlijk was het probleem dat het haar nog teveel moeite kost om mij tepel te pakken. Dit bracht frustratie met zich mee.

Tepel speen verwarring is het volgens mij niet, want heb de eerst 3 dagen niet gevoed met de fles en toen ging het happen ook al zo.

Amy word alleen na een paar keer proberen zo boos, dat het echt niet meer lukt. Moet er ook even bij zeggen dat Amy erg veel was afgevallen en ook erg suf werd, dus we moesten wel aan de gang met de fles.

Ik wilde wel doorgaan, maar als Amy driftig word, raakte ze overstuur en dit koste haar zoveel energie dat ik niet eens kon voeden met een cupje. Ze sliep heel veel in ieder geval.

Ben benieuwd hoe het nu blijft gaan. We gaan het zien.

Ga van de week nog wel proberen zonder hoedje, maar als dat niet lukt vind ik het wel prima zo.

Echt super bedankt voor jullie adviezen

Ah top!!! wat een goed nieuws zeg!! Gooooo Amy… :inlove:

Tammy: fijn om te horen dat je nu in ieder geval weer kunt voeden. Kolf je wel 's nachts af als je het flesje geeft? Is echt veel beter voor je productie. Zeker die nachtvoeding is erg belangrijk voor je productie.

Allereerst van harte gefeliciteerd met de geboorte van je dochtertje :inlove:

Wat fijn dat het nu toch gelukt is om haar aan de borst te laten drinken. Je hebt al veel goede tips gekregen. Met name het concentreren op het aanleggen is een hele waardevolle tip. Borstvoeding geven is aangeleerd gedrag, zowel jij als je baby moeten het leren. In principe maakt de vorm of de grootte van de tepel niet veel uit. Je baby moet namelijk niet alleen de tepel, maar ook een groot gedeelte van de tepelhof in het mondje hebben om de borst effectief te kunnen leegmasseren. Je geeft immers borstvoeding, geen tepelvoeding :wink:

Je baby zal dan van de borst als het ware zelf een soort speen vormen, waarbij jouw tepel zo’n anderhalf tot drie centimeter zal uitrekken en helemaal achterin het mondje komt te liggen. Dit korte instructiefilmpje van Ameda geeft je een idee hoe dat eruit ziet: Ameda-Latch on. Meer informatie over aanleggen kun je vinden op Bv.com-Als je aanlegt en op Eurolac-Borstvoeding Basis (door lk Gonneke van Veldhuizen).

Tepelhoedjes kunnen in sommige gevallen een nuttig hulpmiddel zijn, het daadwerkelijke probleem (vaak dus het aanleggen) wordt er echter niet mee opgelost. Daarnaast kleven aan het gebruik van tepelhoedjes veel nadelen. Zo hebben ze een vaste vorm, waardoor de baby minder borstweefsel in haar mondje krijgt en de borst minder effectief kan leegdrinken. Daarnaast is er minder huid-op-huidcontact, waardoor prikkeling van tepel en tepelhof minder sterk zijn en een toeschietreflex minder goed wordt gestimuleerd. Ook kan het gebruik van tepelhoedjes bijdragen aan het ontstaan van zuigverwarring. Uiteindelijk kan het gebruik van tepelhoedjes tot gevolg hebben dat de melkproductie terugloopt (dit is vaak een sluipend proces). Daarom is het aan te raden om het gebruik van tepelhoedjes te beperken tot het noodzakelijke (en dan het liefst onder begeleiding van een lactatiekundige) en dit zo snel mogelijk af te bouwen. Het afbouwen van het gebruik van tepelhoedjes kan bij een oudere baby nog wel eens wat voeten in aarde hebben, omdat deze al helemaal gewend is aan een borst met hoedje; een borst zonder hoedje is ‘haar borst’ dan niet meer. Lactatiekundige Nanny Gortzak besteedt op haar site aandacht aan het gebruik en afwennen van tepelhoedjes:

Ecoparents-Tepelhoedjes.

Je schrijft dat je kindje overstuur raakte wanneer je haar probeerde aan te leggen. Je kunt proberen om in te gaan op de eerste hongersignalen die je baby afgeeft, zoals nog heel licht slapen of wakker worden, (smak)geluidjes maken, zoeken of op vingertjes of knuistjes sabbelen. Als je die signalen waarneemt, dan kun je je kindje gerust bij je nemen en aanleggen. De meeste baby’s hebben op dat punt nog voldoende geduld om het aanleggen te oefenen. Huilen is een verlaat hongersignaal.

Het is niet vreemd wanneer je dan misschien om 10 of meer voedingsmomenten per etmaal uitkomt. Een jonge baby heeft die frequente voedingen echt nog nodig om o.a. energie uit te putten, krachtiger te worden, te groeien en de bloedsuikerspiegel op peil te houden. Daarnaast bieden die vele voedingsmomenten ook de mogelijkheid om het drinken aan de borst goed te oefenen. En net als met vele andere dingen geldt ook voor borstvoeding: oefening baart kunst :slight_smile:

Ik hoop dat je hiermee uit de voeten kunt? Je kunt overigens ook altijd bellen met de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk. Contactpersonen van de VBN hebben, met hun eigen borstvoedingservaring als basis, een opleiding gevolgd via hun organisatie en geven wetenschappelijk verantwoorde informatie over borstvoeding. De VBN is zowel overdag als 's avonds en in de weekenden telefonisch bereikbaar via nummer 0343-576626. Je hoeft geen lid te zijn om te kunnen bellen en er zijn geen extra kosten aan verbonden (je betaalt alleen je eigen gesprekskosten). Zeker als je dringende vragen hebt, kan ik me voorstellen dat je graag zo snel mogelijk meer informatie wilt hebben zodat je weer verder kunt. Met ongeveer 175 contactpersonen die in heel Nederland actief zijn is de kans groot dat je wel iemand thuis treft :slight_smile:

@Yvonne Z. wrote:

Tepelhoedjes kunnen in sommige gevallen een nuttig hulpmiddel zijn, het daadwerkelijke probleem (vaak dus het aanleggen) wordt er echter niet mee opgelost. Daarnaast kleven aan het gebruik van tepelhoedjes veel nadelen. Zo hebben ze een vaste vorm, waardoor de baby minder borstweefsel in haar mondje krijgt en de borst minder effectief kan leegdrinken. Daarnaast is er minder huid-op-huidcontact, waardoor prikkeling van tepel en tepelhof minder sterk zijn en een toeschietreflex minder goed wordt gestimuleerd. Ook kan het gebruik van tepelhoedjes bijdragen aan het ontstaan van zuigverwarring. Uiteindelijk kan het gebruik van tepelhoedjes tot gevolg hebben dat de melkproductie terugloopt (dit is vaak een sluipend proces). Daarom is het aan te raden om het gebruik van tepelhoedjes te beperken tot het noodzakelijke (en dan het liefst onder begeleiding van een lactatiekundige) en dit zo snel mogelijk af te bouwen. Het afbouwen van het gebruik van tepelhoedjes kan bij een oudere baby nog wel eens wat voeten in aarde hebben, omdat deze al helemaal gewend is aan een borst met hoedje; een borst zonder hoedje is ‘haar borst’ dan niet meer. Lactatiekundige Nanny Gortzak besteedt op haar site aandacht aan het gebruik en afwennen van tepelhoedjes:

Ecoparents-Tepelhoedjes.

Klopt inderdaad in de meeste gvallen, Sanne dronk de borsten niet effectief leeg, maar kwam meer dan voldoende aan dus prima volgens het cb. Bij mij is het pas na 4 maanden gelukt volledig te stoppen met een tepelhoedje, maar ik had genoeg toeschiet en ook mijn bv liep niet terug, dus de keuze om wat langer te voeden met een tepelhoedje was makkelijk. Ik zal zeker als er een derde kindje ooit mag komen niet snel meer naar een teplhoedje grijpen, want zonder werkt inderdaad veel effectiever voor voeding en kind. Ik blijf er wel bij dat een tepehoedje in sommige gevallen en dus nu bij jou een ideale oplossing kunnen zijn.

@welkom wrote:

Ik blijf er wel bij dat een tepehoedje in sommige gevallen en dus nu bij jou een ideale oplossing kunnen zijn.

Ik zou het niet als een oplossing zien; eerder als een laatste redmiddel wanneer alle andere tips en trucs niet lijken te werken. Gezien de nadelen die aan het gebruik van tepelhoedjes kleven, durf ik er zeker niet het predikaat ‘ideaal’ aan te geven :shifty:

Verder kan ik er geen uitspraak over doen of het gebruik van tepelhoedjes in Tammy’s situatie de manier is om het voeden op de rails te krijgen. Daarvoor is er in mijn ogen te weinig achtergrondinformatie bekend en bovendien ben ik geen lk :wink:

Hoi Tammy,

Hier een (preverbale) logopedist, ik behandel baby’s met zuig/ slik problemen.

Ik sluit me helemaal aan bij het verhaal van Yvonne, ook wb de tepelhoedjes.

Het is goed om te weten dat het goed op gang komen van het zuig/slik reflex te maken heeft met neurologische rijping (je kindje heeft in je baarmoeder al geleerd om te zuigen en te slikken, na de geboorte is het grote verschil dat ze het zuigen en slikken moet gaan combineren met ademhalen, hier ontstaan de eerste dagen vaak de meeste problemen, die zich door rijping vaak vanzelf oplossen) Tot die tijd is het belangrijk dat de borstvoeding en de zuigontwikkeling goed op gang komt (bv kan door kolven en zuigen via de fles, nooit meer dan 30cc per keer) Als beide goed op gang komen is er geen gevaar voor tepel-speen verwarring.

Door het zuigslik reflex is je kindje op dit moment nog in staat om uit allerlei vormen te zuigen (fles en of tepel, je tepel is immers ook altijd anders van vorm).

Concentreer je op het goed aanleggen en hulp inschakelen van een LK lijkt mij zinvol, zij kan met je meekijken en adviezen geven die op jou van toepassing zijn. Via het internet kunnen we niet met je meekijken.

Succes

:-*