Hebben jullie hier over nagedacht?

Stel het is alleen mogelijk om zwanger te worden via een hormoon behandelingen denken jullie dan na over wat je moet slikken/spuiten?

En of het misschien concuquenties heeft voor nu of later? En weten jullie wat de bijwerkingen allemaal zijn? Zo mag je bijvoorbeeld primolut niet slikken als je borstkanker hebt gehad…En kan je stemmingswisselingen krijgen van de clomid…

Denken jullie hier over na of slik en spuit je gewoon zonder te weten wat je slikt/spuit?

Ik ben totaal niet blij met dat ik clomid moet slikken… Het is troep, maar wel de enige manier om mijn cyclus op orde te krijgen en mijn eitjes te laten groeien… Heb hier heel goed over na moeten denken of ik het wel wilde slikken… Over de gevolgen op langere termijn is niks tot nauwelijks iets bekent…

Weten jullie wat je slikt/spuit ?

Tot nu toe heb ik daar nog niet over nagedacht, zijn daar geen onderzoeken naar gedaan, wat die hormoon behandelingen op de lange termijn kunnen veroorzaken?

Tot nu toe ben ik nog niet verder gekomen dan nadenken over of ik wel of niet aan dat soort behandelingen wil gaan beginnen. Nu is het ‘alleen’ nog Primolut, waarvan ik helemaal niet weet hoelang ik dat moet gaan slikken, ik hou het voorlopig op deze kuur van 10 dagen.

Maar wat nou als er meer aan de hand is en ik andere dingen moet gaan slikken, of langer? Ik denk meer aan de aanslag die het op mijn lijf maakt, tijdens het slikken. Clomid zou ik, na wat ik gehoord heb, behoorlijk tegenopzien vanwege de bijwerkingen. Ik weet amper wat het is, noem je het troep vanwege de bijwerkingen?

De bijwerkingen lees ik altijd ja, maar dat zijn natuurlijk alleen de bijwerkingen die je krijgt tijdens gebruik.

Waarom mag je geen Primolut gebruiken als je borstkanker hebt gehad? Het stond in de bijsluiter, maar natuurlijk niet waarom het dan niet mag.

Maargoed, je hebt me aan het denken gezet :shifty:

Heel vaak nemen mensen ook maar aan van een gyn en slikken/spuiten ze zonder er ook maar iets over te vragen, laat staan doorvragen… Het is natuurlijk niet gezond al die hormonen… Maar goed voor sommige van ons wel de enige manier om dichter bij de wens te komen…

Waarom ik het troep noem, is gewoonweg omdat het wel goed werk levert maar dus niet gezond is… Ook de bijwerkingen zijn niet altijd prettig…

Ik wil er niet mee zeggen dat ik niet blij ben dat het er is, maar merk gewoon om me heen, dat heel veel vrouwen het gewoon slikken/spuiten zonder er ook maar iets van af te weten…

In primolut zit een bepaalde stof, die niet echt gunstig is als je bk hebt gehad…

Bijwerkingen kunnen, en hoeven niet te komen… Toen ik clomid net slikte de eerste maand had ik nergens last van… Daarna kwamen de kwaaltjes in alle hefigheid op zetten… Tot opvliegers aan toe…

Ik denk daar heel vaak over na…

En soms maakt me dat heel triest…

Ik zit nu ook aan de Clomid en ik heb er ook last van. Heel veel last. Stemming, emoties… Bah…

Ook denk ik na over de toekomst. De medicijnen die ik allemaal moet gaan slikken/spuiten als ik IVF zou willen, en als ik zwanger ben, moet ik met mijn autoimuunziekte nog meer spuiten/slikken. En niemand kan me vertellen wat eventuele gevolgen zijn… Daar baal ik van en vaak denk ik: Moet ik het allemaal wel doen? Maar ja… mijn kinderwens is echt zo groot, dat ik het wel doe!

Ik heb een cyste als gevolg van Clomid. Gelukkig doet die cyste niets, maar het hoort er ook niet te zitten! En wat gaat er nu allemaal in mijn lijf gebeuren? Weer Clomid, weer Pregnyl…

Maar eerlijk gezegd, toen ik voor het eerst Clomid gebruikte, dacht ik er helemaal niet over na. De gyn vertelde ook niets. Het was alleen voor ei-bevordering… Nu na jaren ervaring weet ik wel beter…! En toch slik ik het!

Liefs,

Noortje

Ik heb clomid geslikt toen we bezig waren met IUI. En nee eigenlijk heb ik niet nagedacht over eventuele gevolgen die daar aan zaten. Maar ik gebruik bijv. ook hormoonzalven voor mijn psoriasis, en ook daarbij denk ik niet na over wat ik er eventueel van zou kunnen krijgen. En tja… over 25 jaar kan ook wel blijken dat de kroppen sla die we nu eten hartstikke ongezond zijn en je er vanalles van kan krijgen. Ik probeer daar juist maar niet te veel over na te denken.

Bij de clomid had ik overigens de eerste 2 maanden nergens last van. Toen ik de derde maand met clomid zwanger werd had gigantische stemmingswisselingen. Blij dat ik ervan af ben, maar als het nodig mocht blijken om weer zwanger te worden dan slik ik ze zo weer hoor.

Ik ben er absoluut mee bezig.

Tijdens de IVFpogingen heb ik veel hormonen moeten spuiten (hoge dosis)

Hierdoor ben ik aan het denken gezet. Met veel geluk ben ik gestopt met alle hormonen, op de gok dat het goed gaat.

Met nog meer geluk hoop ik zwanger te worden, zonder hormonen.

We gaan kijken of het mogelijk is om zonder hormoongebruik IUI te gaan doen. Het voelt voor mij niet goed om weer aan de hormonen te gaan.

Ik heb een keurige cyclus en daar ligt het (gelukkig) ook niet aan.

In Nijmegen willen ze alleen IUI doen met hormoonstimulatie. Daar voel ik niks voor. Door die hormonen groeit ook de endometriose weer. En dat wil ik juist voorkomen.

Mocht het alsnog niet lukken, kijken we weer verder, maar tot die tijd even geen troep in mijn lichaam.

En mocht het nodig zijn, laat ik me eerst goed voorlichten over WAT het is en wat het doet. Wat de eventuele gevolgen zijn op langer termijn.

Yeps hier ook een vrager. IVF hormonen is natuurlijk al meer over bekend omdat het al bijna een generatie in gebruik is. Weinig tot geen risico’s (ligt deels wel aan ‘welke’ hormonen je gebruikt) veelal ook omdat als je geluk hebt en zwanger wordt die zwangerschap negatieve bijwerkingen (zoals borstkanker en baarmoederhalskanker) weer balanceren. Je bootst een soort ‘extreme’ hormonale onbalans na in je lijf bij bv IVF. Je krijgt een soort supercyclus met veel eitjes. Gelukkig heb ik ook artsen in het team zitten die dus liever niet 20 follikels kweken maar heeeel tevreden zijn met een stuk of 10. De kwaliteit van de eitjes hangt nl niet af van de hoeveelheid, sterker nog het kan eerder andersom zijn dat er een slechtere rijping is door teveel ‘actieve’ (met eitje) follikels. Gemiddeld genomen zit er in 10 follikels ong 6/7 eitjes.

Te bedenken dat in een gewone natuurlijke cyclus er ook wel 2 of 3 kunnen groeien valt het extreme dus wel mee.

Nadeel is wel dat meestal na een gestimuleerde cyclus het een beetje Harrie door de Warrie raakt.

Met Clomid bv doe je eigenlijk het omgekeerde. Je cyclus is al in onbalans en de Clomid stimuleert juist een balans al dan niet samen met Pregnyl. Veel vrouwen die stoppen met Clomid merken de positieve bijwerkingen naderhand ook nog door een wel natuurlijke cyclus met regelmaat en eisprong. Andersom komt helaas ook voor dat je resistent kunt worden. Ik heb er zelf nog niet mee te maken gehad want ik ben bijna regelmatiger dan een klok en heb ook nooit Clomid gekregen, maar wat ik vaak hoor en lees is dat er veel minder bijwerkingen zijn van Puregon en dat je daar niet resistent tegen wordt. Dus mij lijkt Puregon natuurlijker dan Clomid… :think:

Maar net wat ook al eerder is gezegt, het is de enige methode om toch die wens uit te laten komen. Er sterven ook nog dagelijks vrouwen bij een bevalling, er krijgen ook mensen kanker zonder dat er een directe aanleiding voor aan te wijzen is, wat nu gezond is en goed is qua voeding kan over 30 jaar weer totaal anders zijn sterker nog dat kan volgende week veranderen. Tot nu toe is iig gebleken dat bv de kinderen geboren uit dergelijke behandelingen (op een ietsje lager geboortegewicht, risico op meerlingen en daarbij behorende complicaties) niet ‘slechter af’ of ‘ongezonder’ zijn dan kinderen die natuurlijk verwekt zijn. Wat er verder met mijzelf over 40/50 jaar gebeurd…euh tja daar heb ik maar deels zelf de hand in en ik zie in de behandelingen niet echt een verhoogd risico gelukkig.