HCG hormoon gebruiken voor afslanken.

was vandaag nogmaals bij kassa.



er wordt het hcg hormoon gebruikt door schoonheidssalon/plastisch chirugen etc voor af te vallen.



heb het even in een spoiler gezet… is zo’n lange verhaal



toen ik het hoorde werd ik erg kwaad.

Hier doe je het niet voor.

Misschien dat ik het zo naar vind omdat ik die hormonen juist nodig heb om zwanger te worden en ben vrouwen heel erg dankbaar die hun urine hiervoor afstaan, maar als ik dan lees dat het hiervoor gebruikt wordt…



nee vind ik niet kunnen





Waar zwangere vrouwen zo hun best voor doen voor het idee om andere zwangere te helpen.Afslanken met HCG is populair. Een kuur van drie weken zou een gewichtsverlies van 9 kilo opleveren. Kassa test dit middel in de afslankspecial. Maar onze redactie ontving na onze uitzending op 24 oktober veel boze mailtjes over het gebruik van HCG. Het middel zou oneigenlijk gebruikt worden als afslankmiddel. Het geneesmiddel is gemaakt voor vrouwen die moeilijk zwanger kunnen worden.



HCG alleen verkrijgbaar op doktersrecept

HCG zit in het geneesmiddel Pregnyl dat alleen verkrijgbaar is op doktersrecept. Moeders voor Moeders zamelt al 75 jaar urine in van zwangere vrouwen. Deze vrouwen krijgen een klein presentje in ruil voor hun plas. Uit hun urine wordt het kostbare hormoon HCG gewonnen en dat verhoogt de vruchtbaarheid. En zo helpen aanstaande moeders andere vrouwen met een kinderwens. Volgens Organon, de fabrikant van Pregnyl is er een schaarste en zij vervaardigen het geneesmiddel tegen kostprijs. Eén ampul bevat 1500 eenheden Pregnyl en kost 1 euro 63. Een doosje met 3 ampullen kost 4,89 euro. De apotheek verstrekt het middel voor 13,50 euro aan de arts. Vervolgens vragen de verschillende webwinkels en schoonheidsklinieken er 175 tot 425 euro voor. Kortom: de plas van deze zwangere vrouwen is goud waard.



Myrthe Willemsen die zelf vier maanden lang al haar urine opving voor Moeders voor Moeders mailde de Kassa-redactie. “Ik werd een beetje boos, verdrietig en teleurgesteld toen ik zag dat jullie gebruik gaan maken voor de afvaltest van het HCG hormoon. Er zijn honderden vrouwen die onvruchtbaar zijn en gebruik moeten maken van dit hormoon. Zij moeten hier honderden euro’s voor betalen, omdat het een zeldzaam hormoon is. Uit een zwembad vol urine wordt maar een klein kopje HCG gehaald. Het kan en mag niet de bedoeling zijn dat dit middel voor afvallen wordt gebruikt. Ik hoop dat Kassa hiermee wil stoppen.â€? Ook ontvingen we een mail dat afslanken met HCG niet is toegestaan. In 2001 is een afslankdokter voor de tuchtrechter gesleept. Hier kunt u het artikel in Medisch Contact lezen.



Moeders voor Moeders

Ook Jos de Laat, de directeur van Moeders voor Moeders mailde de redactie van Kassa. Hij schrijft: “Afslanken is geen indicatie voor de toediening van het HCG-hormoon. Er is geen medisch wetenschappelijke ondersteuning beschikbaar om te stellen dat het HCG-hormoon als afslankmiddel werkzaam is. Het gebruik van het HCG-hormoon buiten de officiële indicaties wordt dan ook ten sterkste afgeraden. En in de bijsluiter staat: Pregnyl dient niet te worden gebruikt voor verlaging van het lichaamsgewicht. HCG heeft geen effect op het metabolisme of de verdeling van vet en op de eetlust. De eindconclusie luidt dat de HCG-kuur of Simeonstherapie een vorm van ongefundeerd medisch handelen is. Daarbij is er bovendien sprake van misbruik van urine van zwangere vrouwen.�



Mag HCG als afslankmiddel?

Kassa belde vervolgens de inspectie voor de gezondheidszorg met de vraag of HCG gebruikt mag worden als afslankmiddel? De hoofdinspecteur Josée Hansen belde terug. Ze zegt: “Het gebruik van HCG als afslankpreparaat is illegaal. Het is een hormoonpreparaat om vrouwen te helpen zwanger te worden. Je mag dit geneesmiddel op doktersrecept niet voor een ander doeleind gebruiken. Dit heet off label use en dat is in dit geval niet toegestaan.�



Diana Gabriëls verkoopt in haar schoonheidskliniek en op haar webwinkel al tien jaar met veel succes HCG. Ze zegt niets illegaals te doen. “Al onze HCG is verkregen op doktersrecept. Het recept is uitgeschreven door een BIG-geregistreerde arts. Het recept gaat vervolgens naar de apotheek en die bestelt Pregnyl rechtstreeks bij de Nederlandse fabrikant Organon. En die levert het middel weer aan de apotheek en dan krijgen wij het. En wij hebben een verpleegkundige die Pregnyl verdund met fysiologisch zout en in kant en klare spuitjes stopt. Deze pakketjes worden gekoeld afgeleverd aan onze klanten in heel Nederland. We hebben al honderden mensen succesvol laten afslanken. Ik verkoop per week zo’n 250 HCG-kuren, dus er is geen sprake van een schaarste.�



Constructie mag niet

Volgens hoofdinspecteur Josée Hansen mag deze constructie niet. Ze zegt: “Dit voorbeeld is op vijf punten illegaal. In het voorschrift bepaling geneesmiddelenwet van de KNMG staat dat je een geneesmiddel alleen mag voorschrijven aan een patiënt die je kent. De apotheker moet het middel op naam van de patiënt uitschrijven of op naam van de arts die het middel toedient. Dat gebeurt niet bij een webwinkel. Zij handelen dan als een groothandel. En dat mag niet. Zowel de apotheek als de arts gaan over de schreef, omdat ze het middel verstrekken buiten de geregistreerde indicaties. Daarnaast mag een verpleegkundige Pregnyl niet verdunnen van 1500 eenheden naar 200 eenheden. Dan gedraag je je als een apotheek. Dat is allemaal illegaal. Daarnaast is het niet toegestaan om een middel off label use (dus voor een ander doeleind) te gebruiken. Er is een protocol en richtlijn voor (artikel 68 van de geneesmiddelenwet) dat dit niet mag.�



Als deze praktijk strafbaar is, is het vreemd dat HCG - open en bloot - en op grote schaal in heel Nederland te koop is. Je hoeft niet lang te zoeken op internet om de diverse schoonheidssalons en webwinkels te vinden die HCG aanbieden. Diana Gabriëls zegt per jaar duizenden HCG-kuren te verkopen aan haar klanten. En zij – en haar collega’s - zijn nooit op de vingers getikt door de inspectie.



Gerrit van der Wal was in 1996 al werkzaam als toezichthouder bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg. Hij schreef 13 jaar geleden al een artikel over het misbruik van HCG. Waarom is er dan al die jaren niet ingegrepen. Josée Hansen zegt dat de inspectie al langer op de hoogte is van deze ongewenste praktijk. “De inspectie voor de gezondheidszorg heeft een beperkt aantal mensen in dienst om alles in de gaten te houden. We houden toezicht op 800.000 mensen en 3.000 instellingen in Nederland. Maar we gaan nu actie ondernemen. We kunnen de BIG-geregistreerde artsen die oneigenlijk een recept uitschrijven voor de tuchtrechter slepen. En we gaan in 2010 ook apothekers aanpakken die HCG leveren als afslankmiddel. En er loopt momenteel ook al een zaak tegen een apotheek die HCG verstrekt heeft als afslankmiddel.�



Waarom geen indicatie op het recept?

Kassa vraagt zich af waarom er op een recept niet verplicht een indicatie staat? Dus waarvoor het geneesmiddel wordt gebruikt? Is Pregnyl bedoeld voor het verhogen van de vruchtbaarheid of om af te slanken? Dan is in één klap duidelijk of een arts Pregnyl terecht voorschrijft. Hierop zegt de hoofdinspecteur Hansen. “Een indicatie op een recept is NIET verplicht. Dit is al een lang een debat tussen artsen en apothekers. Artsen vinden dat apothekers daar niets mee te maken hebben en dit is een gevoelig punt tussen de beroepsgroepen. Dus een apotheek hoeft niet te weten wat een arts met het middel gaat doen.�



De afslanktest

De drie deelnemers aan de Kassa afslankspecial zijn – op verzoek van de inspectie - gevraagd te stoppen met het gebruik van HCG. Zij krijgen een vervangend dieet aangeboden. En op 2 januari is te zien hoeveel gewicht alle 24 deelnemers zijn afgevallen

http://www.kindjeopkomstforum.nl/viewtopic.php?t=82787 :wink: