HB te laag

De 1ste x bloedprikken was mijn HB 7.4

Nu de 2de x met 32 weken is mijn HB 6.1

Duidelijk veel te laag dus, nu heb ik Ferrograd tablet voorgeschreven gekregen.

Bij de 1ste dag innemen werd ik een uuur na het innemen beetje licht in mijn hoofd.

2de dag nergens last van.

3de dag een uur na het innemen weer het gevoel dat ik elk moment flauw kan vallen, en daarbij diarree met buikkramp.

Ik denk nu dat het aan die FerroGrad Tablet licht, VK denkt aan een buikgriep, maja een buikgriep die maar een halve dag aanhoud vind ik een beetje vreemd… :think:

Nu willen ze me een Ferro bla bla geven op natuurlijke basis…

Maar herkent iemand mijn verhaal, en heeft iemand goede ervaring met die Ferro op natuurlijke basis ?

Iemand ook een idee wat de risico’s zijn van een te laag HB, ik wil namelijk graag thuis bevallen :shifty: ?

En hoe laag was jou HB, en op het einde van de zwangerschap na het innemen van medicijnen ?

Ik weet niet of die op natuurlijke basis is, maar ik had Ferrofumaraat die door de verloskundige en huisarts voorgeschreven was. Volgens de gezondheidsdrogist waar ik voor wat anders heen ging, was dat idd de goede versie, en heb je daar geen klachten bij, en is de andere (misschien de jouwe?) juist degene die voor extra klachten zorgt? Er zullen altijd uitzonderingen zijn denk ik, maar volgens hen was het dus de goede, de ferrofumaraat. In ieder geval sterkte met je klachten, hopelijk is het snel opgekrikt en heb je nergens meer last van.

De Ferrograd heeft een gereguleerde afgifte, je neemt 's ochtends voor het innemen (een uur voor het ontbijt het liefst) het tabletje met een glas water, en dan is hij 24 uur werkzaam (hij valt niet uiteen in je maag, maar in je darmen lost de coating op die eromheen zit.)

Ferrofumaraat heeft de vertraagde afgifte niet en geeft daarom juist vaker klachten van misselijkheid en braken.

Ik zou nog even volhouden, als je nu met een paar dagen je nog zo voelt met de FerroGrad kun je misschien de variant op natuurlijke basis proberen (geen idee welke dat is overigens, iets dat niet op recept gaat??)

mijn hb is ook te laag, terwil die de vorige keer prima was. Ze adviseerde om smorgens een gewone mutltivit voro zwangeren te slikken, en dan nog twee keer op de dag floradix. als dat niet het gewenste resultaat geeft, moet ik de floradix in combie met een vitamine c tablet doen, dan wordt het ijzer goed opgenomen.

Misselijkheid en diarree zijn op zich wel bijwerkingen van ferrofumaraat. Zie http://www.farmacotherapeutischkompas.nl en zoek dan op ferrofumaraat en kies voor de tabletten.

In overleg met de VK ben ik gestopt met de Ferrograd.

Ben vanmiddag bij de VK Floradix gaan halen, en inmiddels al 2 tabletten op en nergens geen last van. Verwacht ook geen bijwerkingen, aangezien het op natuurbasis is.

Lees goede dingen over de Floradix, over 3 weken nog eens mijn HB meten hopelijk is hij gestegen of in ieder geval stabiel. Want als hij lager dan 6.1 komt mag ik niet thuis bevallen.

Konijn waarom moet jij maar 2 tabletten nemen, want op de verpakking staat dat je er 3 per dag moet innemen :think:

Je hebt even niets aan mijn antwoord maar ik vind het vreemd dat toen ik zwanger was (ook rond 30 a 32 weken) en mijn hb 6.2 was de verloskundige bij ons op het dorp het niet eens zo laag vond. (ja moest ook floradix slikken maar verder niets)

Toen ik naar een andere vk ging omdat ik in het kraamhotel wilde bevallen vond ze het wel te laag en kreeg ik ijzertablettem. Gek dat ze allemaal iets anders aanhouden…

mijn HB was tijdens de bevalling 4.2 of zoiets!

Toen ik net zwanger was 6.7.

Ik heb de medicatie geslikt, maar het sloeg niet echt aan bij mij.

Toen zo’n kruidenelixar ook geprobeerd, maar ook geen succes (sloeg nog niet genoeg aan).

Ik heb ook Floradix geslikt ivm een (te) lage hb, de vloeibare, omdat je lijf die beter op zou nemen, maar volgens mij deed het niet extreem veel…? Over thuisbevallen of niet heb ik niets gehoord, want dat wilde ik toch niet. :wink:

Ze hebben mij geadviseerd om Roosvicee Ferro te drinken…

En de volgende tips meegekregen:

• Neem geen melkproducten gelijktijdig met ijzermedicatie (welke vorm dan ook… dat remt de opname van het ijzer en dan kun je dus net zo goed niets nemen.)
  • Voor een extra goede opname zou je sinaasappelsap samen met je ijzermedicatie moeten drinken… Dat stimuleert de opname…

Succes en sterkte…

Hier ook iemand met een laag HB.

Ben van 6.1 op 7 april naar een 5.4 op 25 mei gegaan en sinds dien aan de staal tabletten in combinatie met foliumzuur.

Op 16 juni was mijn HB al weer gestegen tot 6.2 en 14 juli was mijnHB 7.2.

Ik heb de staaltabletten een hele tijd niet willen slikken omdat ik bang was voor de bijwerkingen maar gelukkig was dat voor niks.

Stoelgang is nog steeds zoals altijd…en mijn ijzergehalte klimt lekker omhoog.

Ik moet morgen weer mijn HB laten controleren, ben benieuwd heb nu een aantal weken floradix geslikt…

Ik hoop voor je dat het flink gestegen is.

Ik ga zowiezo nog ff door met de staalpillen, ook als ik zometeen bevallen ben.

Vandaag dus weer mijn HB laten testen, en het is precies hetzelfde gebleven 6.1

De VK gaat even overleggen en als ik niets hoor dan is het prima zo, anders bellen ze me terug.

Ik vraag me af of je Ferro roosvicee mag gebruiken bij de floradix ?

mijn huisarts zei dat je met deze termijn een hb mag hebben van 6.1… die van mij is 6.4 ofzo… normaal is die 9… :think:

Hoi,

er is ook een roosvicee met ijzer er in. Niet echt lekker maar wel gezond. Verder zit er in appelstroop ijzer. (net als in lever maar wie krijgt dat weg :sick: ). Groene groenten zoals spinazie zijn ook een bron van ijzer. Idd geen melkproducten er bij nemen. Let er wel op dat je voldoende vezels binnen krijgt want ijzer stopt enorm en hoogzwanger met een verstopping zitten daar wordt je niet blij van. Ik ken iemand die naar het ziekenhuis moest voor een klysma zo verstopt zat ze en dat heeft het halve ziekenhuis gehoord. Succes en ik hoop voor je dat je lekker thuis kan bevallen, dat vond ik zo’n mooie ervaring en gun ik iedereen.