Hartslag was moeilijk te vinden... nu twijfels...

Hoi,



Afgelopen maandag ben ik op een tussentijdse controle geweest bij de HA.

Urine en bleoddruk.

Daarna ging ze even naar het hartje luisteren.

Dus ik gaan liggen, gel op mijn buik, doptone erop… en dat duurde en duurde maar. Ik hoorde wel vanalles en ook een hartslag, maar dat was steeds de mijne…

Wat extra gel op mijn buik, weer proberen…



Ik kreeg er intussen steeds meer de zenuwen van… :cry:



Ineens zei ze: ja, dat was ie! Hoorde je het? Tegelijk met de jouwe.



Nouja… ik hoorde het dus helemaal niet, maar ik dacht; als zij het gehoord heeft, dan zal het wel goed zijn.



Ik vroeg of dit wel normaal was. Ze zei dat dit kindje waarschijnlijk verder richting mijn rug lag, zeg maar. Ipv naar voren.

En nu meen ik me ook te herinneren dat de gyn bij 12 weken had gezegd dat de placenta voorop lag.

(weet niet of dat er ook mee te maken heeft hoor)



Maar nu begin ik me er elke dag drukker over te maken :oops:

En natuurlijk dom van me dat ik toen niet meteen zei dat ik het niet gehoord had, misschien had ze het dan nog even geprobeerd.

Aan de ene kant denk ik; over een kleine 3 weken heb ik de 20-weken-echo toch. Aan de andere kant zou ik eigenlijk wel terug willen om echt zelf het hartje te kunnen horen.



Of is dat toch overdreven?? (aangezien zij het toch gehoord heeft. En neem toch aan dat als ze het niet vertrouwde of wat dan ook, dat ze me wel doorgestuurd had!)



Ik weet dat ze altijd zeggen; bij twijfel bellen! Maar twijfel daar dus ook over :wall:



Groetjes, Marieke

lastig Meid



Maar als er idd iets was geweest,.enige twijfel

dan zouden ze je zeker doorgestuurd hebben !



T kan idd echt heel goed dat de placenta voor ligt

en je kleine lekker naar achteren ligt…



Maar voel je je echt ongerust gewoon de vk bellen joh !

daar zijn ze voor hoor,.

en stress is ook niet goed voor je kleine



Sterkte !

Toen ik zwanger was van Luc en Stan, mocht ik ook onder controle bij de verloskundige blijven. Ik heb dus ook regelmatig controle met doptone gahd. Bij Stan was vaak de hartslag moeilijk te vinden, maar zijn placenta lag aan de voorzijde, dan schijnt het inderdaad moeilijker te zijn om onderscheid te maken met eigen hartslag en van je kindje.



Waarom sta je onder controle van de huisarts? Wij hebben ook een doptone op werk (ik werk als doktersassistente) maar deze is minder nauwkeurig als degene bij een verloskundige, omdat bij de huisarts alleen oppervlakkige hartslag gezocht wordt o.a. enkel en liesstreek.



Voel je al beweging?

@ Han, thanks! Ja, dacht zelf ook al; ze zou me wel doorgestuurd hebben als ze twijfels had! Maar dan nog he… :wall:

Zal nog eens bij de februari-mama’s gaan kijken trouwens…:oops:



@Sassie, ik woon in België en daar is dat standaard. Echo’s bij de gyn en controle via de ha.

Voel nog niet echt beweging… af en toe wel iets, maar durf nog niet met zekerheid te zeggen dat dat het beebje is…

Mijn placenta ligt ook aan de voorzijde en afgelopen keer bij de vk kon ze het ook moeilijker vinden dan anders bij mijn andere zwangerschappen. Uiteindelijk wel goed gehoord want ze ging door tot ze het "galop"gehoord had. Vind het niet gek dat je gezegd hebt dat je het wel hoorde, ik ben ook zo’n mutsie die zich dan thuis druk gaat maken van ja maar…

Ik zou gewoon de ha even bellen en vragen of ze opnieuw willen luisteren, zodat je je er ook niet druk om hoeft te maken.

Het voelen is ook echt heel anders als bij een aan de achterkant liggende placenta, heb ook heel lang getwijfeld en sinds een week of 3-4 dat ik echt zeker weet dat het de beebis…



groetjes

Als het je vertrouwen geeft om het toch een keer wel te horen moet je gewoon even bellen. Misschien kunnen ze nog even een afspraak inplannen om je gerust te stellen :hug:

Bij mij was t tot de 20ste week ook soms lastig te vinden… dan zoeken ze je hele buik af.

Nu hebben ze de hartslag altijd in 1 keer.



Denk dus dat t vrij normaal is, maar je kunt natuurlijk altijd bellen…

Heb je eerder al wel eens het hartje gehoord? En voel je de kleine bewegen?



Hopelijk kan ik je wat geruststellen met mijn verhaal.

Met 13 weken kon de vk het hartje niet vinden. En om alle ongerustheid weg te nemen stuurde ze me in voor een echo.



Wat bleek: Mijn baarmoeder ligt heel diep, kindje lag helemaal tegen mijn rug en de placenta ligt aan de voorkant. De afstand van de echokop naar het hartje van het kindje was 8 cm! En dat is erg ver heb ik me laten vertellen. Maar alles was dus verder helemaal goed.



Met 19 weken kon ze het hartje weer heel moeilijk vinden. Maar ik voelde het kindje bewegen, dus dat was voor mij minder stressvol. Dat ik het kindje met 18,5 weken al voelde trappen was ook bijzonder, omdat mijn placenta voor ligt. (en het is mijn 1e kindje, dus weet je nog niet zo goed wat je moet voelen) En nu was de beeb dus ook weer zo druk aan het draaien en schoppen dat we alleen maar: poef, bats en woesj hoorden. :inlove: Pas na 1 of 2 minuten had ze het hartje te pakken.



Dus hier gewoon een hele drukke beeb. Verloskundige en echoscopiste waren beide verbaasd dat ik het kindje al voelde, maar na het zien en horen van de beeb begrepen ze het wel. Klein druktemakertje. :mrgreen:



En wat zegt je intuitie? Toen met 13 weken, was ik er van overtuigd dat alles goed was met ons kindje. Maar ik was evengoed nerveus hoor, omdat ik niet wist of ik op mijn intuitie kon vertrouwen. Mijn intuitie bleek het wel goed te hebben. Dus als jij verder een goed gevoel hebt over je zwangerschap en de afloop daarvan, probeer daar dan op te vertrouwen.



Maar blijf je verschrikkelijk piekeren, dan zou ik vragen of je nog eens terug mag komen om het hartje te luisteren.

Mijn gyn is 2 weken terug bij 24 weken ook mijn hele buik afgegaan op jacht naar het hartje. Nu hoorden, zágen en voelden we beeb wel bewegen, maar het hartje gaf hij/zij écht niet prijs! :lol:

Als ze zegt dat ze het gehoord heeft, dan denk ik dat je daar wel op kan vertrouwen hoor meis. Maar als het je dwars blijft zitten, maak je gewoon een nieuwe afspraak en gaat ze nog eens voor je luisteren! :-*

Hoi



Nog bedankt voor jullie reacties :thumbup:



Ik heb mezelf de afgelopen 2 weken heeeeeeeeeeeeeeelemaal gek lopen maken :frowning: en manlief kreeg er ook wat van denk ik :wink:

Ik droomde zelfs een keer dat ons kindje was overleden… echt naar :frowning:



Maar vanmorgen toch maar terug gegaan naar de HA, 't hele verhaal verteld (was ook fijn om tegen haar te vertellen, want ik durfde het gewoon bijna niet hardop tegen anderen uit te spreken, ik was zooo bang dat er iets mis was…)

Ze was heel begripvol en ook ze verontschuldigde zich ook een paar keer, ze vond het zo oprecht vervelend voor me dat ik zo in de zenuwen had gezeten. Nouja, dat was natuurlijk ook wel mijn eigen schuld omdat ik toen de vorige keer niet meteen zei dat ik het hartje niet gehoord had.

(maar hier heb ik dus wel echt mijn lesje uit geleerd!! Dat is dan het positieve punt).

En ze zei ook; maar als ik het niet vertrouwde, dan had ik je echt naar het zh gestuurd hoor!!

En dat wist ik ook eigenlijk wel, mede daarom heb ik ook zo lopen twijfelen of ik terug zou gaan.



Ze ging luisteren… en ja hoor… METEEN was het hartje te horen!!! :inlove:

Luid en duidelijk!!! :dance:

Ik was zoooooooooo opgelucht, moest even een traantje laten :shifty:



Dus ik kan weer genieten!! En wacht vol spanning wanneer ik ons ukje echt duidelijk ga voelen!!! :inlove:



Groetjes, Marieke

soms liggen ze ook gewoon niet stil genoeg. Ik heb regelmatig aan dat apparaat gemoeten (hoe heet dat ook alweer :think: ) in het ziekenhuis dat je zo’n band om krijgt en die registreert dan de hartslag. Ze hebben zelfs 2x het echo-apparaat erbij gepakt om te kijken waar nummer 2 dan gebleven was. We voelden hem bewegen, maar zijn hartje kregen ze niet te pakken :smiley:



Hoeft dus echt niets te betekenen als dat moeilijk gaat

CTG :wink:



Fijn dat je het hartje nu direct hoorde!! :dance:

@angelbaby wrote:

soms liggen ze ook gewoon niet stil genoeg.




Bij mijn laatste bezoek aan het zh konden ze ook geen hartslag vinden en moest ik direct voor een echo, op de echo zagen ze dat mini de hele tijd boing boing boing boing boing van boven naar beneden, op zn kop aan het stuiteren was haha (fijn vooruitzicht voor als mini er is, zeggen we maar :shock: ) De placenta ligt er ook dik voor, dus ik bereid me al voor op de volgende poging dat ze weer niks vinden :?



Ik vraag me ook af of het zinvol is om zo’n angelsounds aan te schaffen nou, als de placenta er voor ligt vind ik het zelf waarschijnlijk ook niet :oops:

Wat fijn dat het hartje nu zo duidelijk was! :dance:



Enne… wat betreft angelsounds: mijn placenta ligt ook voor, maar wj hebben tot nu toe altijd nog het hartje kunnen vinden. Eén keer wat langer om moeten zoeken, maar verder hadden we hem steeds heel snel. Heerlijk geluid! :inlove: