harig monster

Wie weet raad?



Ik heb een zwarte labrador en hij haart op dit moment in flinke plukken uit. Die plukken die hij verliest lijken wel bruin, ipv zwart.

Ik trek echt hele plukken eruit en het hele huis ligt vol met die plukken, ondanks veel, heel veel stofzuigen.



Het is erger dan de normale rui.



Starks blijft er geen haar meer op dat beest zitten ( is mijn probleem wel opgelost, maar dan moet ik weer een jas voor hem breien)



heeft iemand een idee hoe dat komt en wat ik eraan zou kunnen doen?

Wintervacht misschien aan het verliezen?

Ik denk dat je daar weinig aan kan doen…



Ik heb het met mijn kat… Kan blijven stofzuigen

hier ook met onze Stabij. Niet normaal wat een haar daar vanaf komt op het moment!

We sturen haar vrijdag naar de trimmer om het meeste van de ondervacht weg te laten halen, scheelt ons een hóóp stofzuigen… :roll:

Het is toch nog veel te vroeg om z’n wintervacht kwijt te raken?

Vitamine te kort ?

Dan verliezen ze ook veel haren he .



Je kan bij de dierenwinkel een flesje kopen tegen haaruitval. zitten vitamines in ! Heb het hier ook staan maar gebruik het eigenlijk nooit vergeet het altijd.

Volgens mij is het ook te vroeg om de wintervacht kwijt te raken. Mijn hond verhaart nog niet.

Ik zou de trimmer even om raad vragen.

Mijn hond is nog nooit getrimd :oops: Is dat nodig voor een kortharige labrabor, dan?

Hij krijgt Royal Canin, dus dat is volgens mij goed voer ( geven ze bij de kennel ook) zou hij ondanks dat toch een vitamine tekort kunnen hebben?

@Elka wrote:

Mijn hond is nog nooit getrimd :oops: Is dat nodig voor een kortharige labrabor, dan?

Hij krijgt Royal Canin, dus dat is volgens mij goed voer ( geven ze bij de kennel ook) zou hij ondanks dat toch een vitamine tekort kunnen hebben?






Die hoef je niet te trimmen hoor. Als je het niet vertrouwd gewoon even de dierenarts vragen.

Mijn broer heeft een labrador die ook overmatig haren verloor. Hun zijn naar de dierenarts gegaan en hebben medicijnen gekregen (geloof ook iets van vitamines). Het is nu al een stuk minder, al blijft hij meer haren dan doorsnee.



(o ja schapenvet kan ook weleens helpen, dat krijgt onze hond dagelijks)

Hier ook een ernstig verharende zwarte labrador! :roll: Valt haast niet tegenop te zuigen… haar vacht glimt nog wel, maar hier en daar een doffe plek door loslatende vacht.



Mijn moeder geeft haar blonde labrador altijd een eetlepel zonnebloemolie door haar voer, kreeg ze als tip van haar dierenarts om het verharen iets minder te laten worden.



De winter is natuurlijk wel relatief vroeg begonnen… misschien dat ze daardoor eerder hun wintervacht verliezen? De temperatuur is in principe ook wat hoger aan het worden…

Je weet het soms toch niet met moeder natuur :wink:

onze herder verhaard op dit moment ook… je kan der niks tegen doen dan 1x in de week goed borstelen (vooral langharige honden) maar het heeft te maken met het weer tis niet echt de rui maar meer de tempratuur… buiten is het koud en binnen is het nu lekker warm dus raken ze een beetje van slag…



schapenvet is meer voor de droge huid… elke dag een dopje door het voer…



ik zou niet gelijk beginngne met middeltjes enzo want er zit genoeg in de voeding die ze krijgen (als je ze volvaardige voeding geeft niet teveel en niet te weinig)



en verder tja stofzuigen :mrgreen:

@pearlie wrote:

onze herder verhaard op dit moment ook… je kan der niks tegen doen dan 1x in de week goed borstelen (vooral langharige honden) maar het heeft te maken met het weer tis niet echt de rui maar meer de tempratuur… buiten is het koud en binnen is het nu lekker warm dus raken ze een beetje van slag…



schapenvet is meer voor de droge huid… elke dag een dopje door het voer…



ik zou niet gelijk beginngne met middeltjes enzo want er zit genoeg in de voeding die ze krijgen (als je ze volvaardige voeding geeft niet teveel en niet te weinig)



en verder tja stofzuigen :mrgreen:




Toch is schapenvet niet alleen tegen een droge huid hoor, het helpt ook tegen verharen en nog meer dingen, google maar eens. Voor de ene hond helpt het een en voor de ander het andere.

Hier een herder die al weken mega in de rui is en de labrador van mijn schoonouders ook.

Tis niet normaal lijkt wel of het sneeuwt binnen :smiley: Hele plukken trek je er uit.



Toch is het even goed normaal hoor voor deze tijd van het jaar :wink:

Mede door dat het buiten erg koud is en binnen warm (door de kachel)

Daarvan gaan honden van in de rui, vacht weet eerlijk gezegd niet waar hij aan toe is en gaat dan verharen.

En dit kan in de winter soms wel 2 keer gebeuren dat ze volledig verharen.

Volgens de dierenarts zijn er drie dingen die kunnen helpen.

A: kachel helemaal uit in huis.

B: hond vaker buiten laten b.v in de tuin, voor een langere periode.

C: accepteren dat het zo is, diep zuchten en vaker stofzuigen :lol:



Ik hoor tijdens mijn trainingen veel honden eigenaren hier over.



Mijn herder gaat in de rui naar de trimmer maar dan moet je wel wachten tot de vacht “rijp” is.

Dus compleet aan het verharen is en je de plukken op verschillende plaatsen van het lichaam er uit kan trekken zonder pijn!

Is de vacht namelijk nog niet rijp dan heeft het nog niet veel zin, want dan kun je over een paar weken weer heen voor de rest.

Hebben wij een keer gehad, lekker naar de trimmer geweest begon 2 weken later haar kraag volledig te ruien…



Je moet trouwens wel kijken naar de algemene conditie van je hond hè.

B.v van stres kunnen honden ook gaan verharen, plotseling verandering van voer, verschillende inwendige aandoeningen.

Merk je dus verschil in gedrag of dergelijke dan is het verstandig even de dierenarts te bellen.

Bedankt voor het meedenken!



Ik ben niet van voer verandert en mijn hond raakt gelukkig niet snel gestressed. Ik denk dat het dan toch de rui is.

Ik heb wel een olie gekocht net bij de dierenwinkel die heel goed is voor de huid en waar je maar een klein beetje van moet geven.



Ik heb hem ook ooit eens lijnzaadolie moeten geven voor zijn vacht van de dierenarts, maar daar werd hij zo dik van.

Ja, dat heb je met die labjes he… die hebben heel snel de aanleg om dik te worden… (hoewel die van mij echt een scharregatje is hahaha)

Maar ze is ook nog maar bijna 2,5 jaartjes jong.



Maar het is één bonk met spieren… soms denk ik wel eens dat ze schizofreen is… soms denkt ze dat ze een maltezertje is wat op schoot kan en het andere moment denkt ze dat ze één of andere pittbull is hahaha Maar ze is ook wel lief! :inlove:

Die van mij wordt deze zomer al weer 11, maar gelukkig is hij nog heel vitaal.

Ik oktober liet hij onz even schrikken toen de dierenarts een knobbel ontdekte in zijn anaalklier. Gelukkig bleek het een rest van een ontsteking te zijn, maar toen waren we wel 1000 euro verder. Röntgen, echo en een gespecializeerde operatie vanwege de slecht bereikbare plek. :roll:

Maar goed dankzij die operatie weten we wel dat er geen andere rare dingen zaten.

toen ik nog niet de opleiding verzogende ig deed ging ik in de vakanties mijn vriendin helpen in de trimsalon

en het helpt echt om te wassen en hierna met de waterblazer door de vacht te gaan wat dus bij een trimsalon gedaan word

echt bergen haar vliegen er dan vanaf en dat scheelt dan weer in het stofzuigen thuis :mrgreen:

heb zelf 2 honden 1 halflang harige en een kortharige en deze is toch wel de gene die het meeste haar verliest… de halflang harige verliest veel minder en moet ik ook regelmatig bij trimmen

maar tis net wat je zelf wil

schapenvet scheint te werken of maiskiem olie maar hier doet het geen bal.

@Elka wrote:

Het is toch nog veel te vroeg om z’n wintervacht kwijt te raken?




Veel honden zijn momenteel in de rui. Dankzij de cv en dus sterk temperatuurverschil tussen binnen en buiten.In de natuur ontstaat de rui bij het langer worden van de dagen, maar dat is nu nog niet zo erg merkbaar… :think:



Maar goed, jouw hond is niet de enige dus. Eventueel wat aanvulling geven door het voer, om beter door de rui te komen.

@poeizie wrote:

het helpt echt om te wassen en hierna met de waterblazer door de vacht te gaan wat dus bij een trimsalon gedaan word

echt bergen haar vliegen er dan vanaf en dat scheelt dan weer in het stofzuigen thuis :mrgreen:


Idd zo als ik al eerder in een post aangaf, werkt dit echt perfect :thumbup:
Mijn herder is er dan zo door heen en scheelt mij een hoop haar ergernis :mrgreen:
Ben wel €75,- armer maar dat heb ik er dan ook wel graaaaaaag voor over :wink: