Haren wassen... drama!

Bij onze Dana van nu goed 2,5 jaar is het haren wassen een waar drama. :frowning: Dit is altijd al zo geweest, een tijdje ging het iets beter, toen hield ze zelf haar hoofdje goed achterover, maar momenteel is het weer helemaal waardeloos.



Iedere zaterdag (en vaker als de zon flink schijnt, want haar haren worden vies vet van de zonnebrand) is het een huilpartij van jewelste. Niet leuk voor haar, maar ook niet voor ons want ik zie steeds meer op tegen deze badpartijen.



We hebben al het een en ander geprobeerd: washandje voor de ogen (rukt ze weg), zo’n ‘petje’ (trekt ze af), hoofd dus achterover (laten) houden (weigert ze of ze gaat staan).



Volgens mij is ze niet eens zozeer bang van het water dat in haar ogen komt, maar vooral dat er iets boven haar gebeurt wat ze niet kan zien/waar ze geen controle over heeft. Zelf haar haren uitspoelen doet ze helaas niet. Het gaat ook puur om het uitspoelen, niet om het wassen zelf.



Wie heeft een echt goede tip voor ons? :pray:

uhhh weinig, alleen wel de tip om het met je jongste van jongs af aan spelenderwijs te doen… dus om niks gewoon ineens een beker water over het hoofd te mikken, de eerste keer vinden ze dat niet leuk , de tweede derde keer ook nog niet, maar dan vinden ze het niet meer eng… en heb je dus ook geen moeite met het uitspoelen van het haar…



Wellicht dat je het bij je dochter nog kunt proberen? De meeste kindershampoo’s prikken neit in de ogen dus kun je gewoon rechtop spoelen… Of haren wassen onder de douche wil ook wel helpen, met speelgoed erbij spoelt het vanzelf schoon…

Oh nee Hermione, het is echt drama hoor!! Onder de douche is het zo mogelijk nog erger, dan loopt ze gewoon weg met het risico op uitglijden. Ze raakt gewoon in paniek, en dat heeft naar mijn idee niet met de shampoo te maken, maar puur met de sproeier boven/over haar hoofd.



Het natmaken van de haren doe ik met een washand, dat is allemaal oké. Dan shampoo erin (idd kindershampoo) -> ook nog oké, maar dan het uitspoelen… pff. Ik mag met de sproeikop wel bijv. de rug afspoelen en ook de rest van haar lichaam, maar echt niet het hoofd. Onder de douche vindt ze ook NIET leuk en dat doen we ook maar nauwelijks. Het is echt een gil- en krijspartij, de achterburen kunnen ons met gemak horen. :oops: Een bekertje met water over haar hoofd gaat niet beter, en duurt bovendien langer, vandaar dat we wel steeds maar met de sproeier doen (onder het motto, het moet toch, dan maar snel).

En misschien zelf laten doen?

Ik was vroeger ook de paniek zelf als mn haren gewassen moesten worden.



Ik kreeg indd, washand voor mn ogen, en mn moeder vulde een kan water wat ze er langzaam over heen goot… kwam toch anders over dan de sproeier dr op. :mrgreen:

Hoi



Hier hetzelfde verhaal. Als de douchkop al los kwam was het mis.

Wat wij nu doen is met een klein bakje water, steeds water op haar hoofd scheppen. Met een kommetje van onze hand. Ze vult zelf het bakje en gaat daarna zitten. Zij helpt een beetje mee en zelf kieperen we steeds water over het hoofd.



Veel succes ermee. Misschien mag je wel een klein bakje boven haar hoofd legen?

hoi



hier t zelfde verhaal.

T gaat nu iets beter door…de prinsessenshampoo!!

We zeggen dan dat ze heerlijk naar snoepjes ruikt en dan mag papa dadelijk na t douchen ruiken.En een prinses daar hoort prinsessenshampoo bij.

T gaat nog niet altijd goed,maar wel stukken beter.

En idd helpen.Ze mag helpen met zeep op dr hand doen,zichzelf insmeren en afspoelen,dan gaat ze krijten(speciaal krijt voor onder de douche of in bad,kan je er zo weer afwassen)terwijl ze dat doet,was en spoel ik dr haar.Ik sta wel bij haar onder de douche,dus ze kan evt tegen mij aanleunen



succes

Op haar rug laten liggen in bad, met een klein laagje water in het bad Hoofd plat op de bodem, met de haren in het water, maar het gezicht nog vrij. Op die manier kun je het ook heel goed uitspoelen!



Joost vindt het uitspoelen geen drama, maar ook niet prettig. Op deze manier vindt hij het geen probleem.

Ik lees even mee, want het is hier ook al 3 jaar een drama!

Alles wat jullie voordragen al gedaan, maar niets helpt. Ook met zwemles (doen we al vanaf dat ze 3 mnd is)

klapt ze helemaal dicht en wilt ze niet meer, als ze iets met water op haar hoofd moet…

Even kleine update: vanavond haren gewassen mbv een (maat)kan water, en dat ging echt fantastisch goed!! :dance: Ik was zooo trots, en Dana zelf ook, helemaal super!! :inlove:

Oh, wat goed zeg :thumbup:



Super. Hopen dat de goede lijn gezet is.



Groot gelijk dat je trots of jezelf bent en op die knappe dochter van je.