haperende rits

Wat doen jullie met haperende ritsen (van een jas). Dit is nu de tweede jas, waarvan de rits niet soepel loopt.



Wie heeft er een goede tip?

ik heb wel eens gehoord dat je er een kaars overheen moet wrijven en dat ie het dan weer beter doet maar zelf nog nooit geprobeert

Kaars of zeep ja, ik kan me herinneren dat mam dat ook vaak bij mijn ritsen deed vroegah.

Ok, ga ik even proberen. :thumbup:

Ligt er ook aan waarom de rits gaat haperen. Als er een ‘tandje’ stuk is helpt was van een kaars helaas ook niet enkel een nieuwe rits. Vaak is het wel veel voordeliger dan een nieuwe jas (naaiatelier kan het er zo voor je inzetten en de kosten vallen geloof ik ook wel mee, precies weet ik het niet want mijn moeder doet zulke dingen voor ons, een nieuwe rits voor de jas van mijn man was kostprijs iets van 10 euro)

Lukt het niet met kaarsvet dan kun je nog voorzichtig een druppeltje WD40 proberen net op/in de rits dus openritsen tot onder, dan in dat dingetje waar je de twee kanten mee aan elkaar ritst een druppeltje doen en gelijk gaan ritsen om het te verdelen.

En wat te doen met ritsen die elke keer open springen zeg maar?

Euhm vervangen Marieke…de tandjes grijpen dan helaas niet meer goed genoeg in elkaar…heeeeel soms helpt het om ze ‘opnieuw’ in elkaar te zetten (Pinterest heeft daar geloof ik wel iets op staan daar vind je de meeste bijzondere handleidingen gni gni).

Maar die handleiding werkt enkel als ze rits ‘scheef’ in elkaar gaat en niet als het echt slijtage van de tandjes is.

Ik had dus schoentjes gekocht voor Wessel, ritsje elke keer open. Geruild en andere gekregen. Weer hetzelfde euvel. Nu dus een boze mail naar Scapino gestuurd. Ben benieuwd.

wat je eventueel kunt proberen als de rits steeds open gaat is om de onderkant van het zippertje (de smalle kant dus) iets naar elkaar toe te knijpen met een tangetje (proberen het iets smaller te maken, zodat de tanden van de rits weer goed in elkaar gedrukt worden). Bij een heel goedkope rits werkt dit niet heb ik laatst gemerkt. Toen was het hele zippertje in 2-en :roll: .

Een andere oplossing, als het zippertje versleten/uitgelubberd is: nieuwe zipper erop. Ik heb op internet afgelopen weekend 2 stuks gekocht, maar helaas nog niet binnen gekregen. Die kan je er, volgens hun website, zo op klikken en dan doet de rits het weer. Het merk is zlideon en er zijn verschillende webshops die ze leveren.

Dat zou ik kunnen proberen maar aangezien het nieuwe schoentjes zijn wacht ik even de reactie van scapino af voordat ik er zelf aan ga zitten.

Ik heb ze wel gezegd dat ik hier hoe dan ook een oplossing voor vind aangezien wij op deze manier verplicht zijn om nog een paar schoenen te kopen omdat ik de kleine man niet met open schoentjes laat lopen.