handvoetmondziekte, mag ik voeden??

Lev heeft zijn mond, handen en voetjes onder de blaasjes zitten.

Hoe zit dat met borstvoeding nu?

heb gezocht Leeds… maar niks kunnen vinden… misschien eens een LK bellen?

Hoi Lydia,

Wat sneu voor je ventje zeg, heeft hij er erg veel last van?

Ik heb gezocht in de archieven van onze collegiale mailinglist en vond een reactie van een VBN-lk, waarin zij aangaf dat de bv gewoon kan doorgaan.

Op het bv-forum is het volgende (korte) topic over dit onderwerp te vinden: Borstvoedingsforum-Hand-, voet- en mondziekte.

En in het archief van Lactnet zijn reacties van meerdere IBCLC-lk’s terug te lezen met nog wat extra tips om eventuele pijn te bestrijden (uiteraard met behulp van mm :wink:): Lactnet-coxsackie/hand foot and mouth disease.

Kun je hier verder mee?

Beterschap!

HIHI… ik had ook al gekeken op BV forum maar 16 pagina’s lang niks kunnen vinden… :think: :wall:

Succes Leeds… :-*

de huisarts heeft me een smeerseltje gegeven waardoor de pijn in zijn mondje even verdoofd wordt, zodat hij dan kan drinken :dance:

onze huisarts is goed :smiley:

:wall: het werkt alleen niet of ik doe iets niet goed met dat smeerseltje…

Hij probeert het wel, maar hij krijg het gewoon niet voor elkaar met dat blaren in zijn mond :frowning:

Nu zit ik met megastuwing. wat zal/kan ik doen, kolven?

En ik wilde al wel stoppen met de bv binnenkort, maar hij beslist het nu wel misschien. Zoals het ook zou horen.

er zijn alleen nu wat persoonlijke dingetjes waardoor ik nu eigenlijk het liefst wel met mijn kindje lekker ontspannen wil zitten, dat hij lekker drinkt en zo…

@lydia wrote:

:wall: het werkt alleen niet of ik doe iets niet goed met dat smeerseltje…

Hij probeert het wel, maar hij krijg het gewoon niet voor elkaar met dat blaren in zijn mond :frowning:

Ach die arme Lev :frowning:

@lydia wrote:
Nu zit ik met megastuwing. wat zal/kan ik doen, kolven?

Hij kan juist nu jouw melk zo ontzettend goed gebruiken; de antistoffen helpen hem om er sneller en gemakkelijker weer bovenop te komen. Mm is een lichaamseigen stof, waardoor het niet irriteert en het heeft een antibacteriële en genezende werking. Daarnaast is mm voedzaam en is het de optimale drank om de vochtbalans op peil te houden. Dus mocht je zoontje door de pijnlijke blaren minder vast voedsel gaan eten en of minder ander vocht tot zich nemen, dan kun je sowieso gerust op mm terugvallen.

En voor jezelf kan ik me zeker ook voorstellen dat het prettig is om toch nog te gaan kolven. Mocht je besluiten om op dit moment te gaan afbouwen, dan kun je dat op die manier toch nog geleidelijk aan doen afgestemd op het tempo van je lichaam en het risico van verstopte melkkanaaltjes of een borstontsteking behoorlijk beperken.

@lydia wrote:
En ik wilde al wel stoppen met de bv binnenkort, maar hij beslist het nu wel misschien. Zoals het ook zou horen.

Zoals ik het nu denk te begrijpen, weigert je zoontje de borst nu door de pijn die hij heeft van de blaren in zijn mondje. Ik denk dat dat iets anders is dan zijn algemene behoefte aan de borst en het uiteindelijk uitblijven daarvan…

er zijn alleen nu wat persoonlijke dingetjes waardoor ik nu eigenlijk het liefst wel met mijn kindje lekker ontspannen wil zitten, dat hij lekker drinkt en zo…

Het RIVM schrijft het volgende over het verloop van Hand-, voet- en mondziekte:

Is hand-, voet- en mondziekte te behandelen?

Als er veel pijnlijke plekken in de mond zijn kan daar soms een verdovende zalf voor worden voorgeschreven door uw arts. Bij de meerderheid van de gevallen van hand-, voet- en mondziekte verdwijnen alle blaasjes weer na 1 week zonder littekenvorming. Na het doormaken van hand-, voet- en mondziekte ontstaat er géén langdurige immuniteit.
(RIVM-HVMZ)

Jullie zitten nu waarschijnlijk net in het dieptepunt als het gaat om pijnklachten :frowning: Ik hoop dat er nu heel snel verbetering optreedt, zodat jullie toch nog kunnen genieten van een aantal fijne voedmomenten en je vervolgens, als je dat wenst, deze bv-periode met een mooie herinnering kunt afsluiten :hug:

Wat ontzettend vervelend voor je zoontje en voor jou natuurlijk.

Misschien kan je wel kolven voor de stuwing te verminderen en je zoontje het in een fles of beker geven dat is misschien iets minder pijnlijk.

Ik hoop dat het snel over is en je nog lekker bv kan geven op de normale manier :wink: :hug: