halfvolle melk

Niels mag nu hij bijna 1 jaar is over op halfvolle melk (van t CB)

daarbij moeten dan wel vitamine D druppels(dat terzijde)

mijn vraag is; is dit niet een beetje vroeg??? er is nog een opvolgmelk vanaf 12 maanden!

en als ik melk geef,moet ik die dan verdunnen? of mengen met opvolgmelk??

vind het allemaal wat vaag nog…wat deden jullie met halfvolle melk…wanneer gaven jullie dat aan jullie peuters?

Ik heb het iets eerder dan een jaar gegeven, maar toen nog wel gemengd met water. Ook wisselde ik volle en half volle melk af.

Maar als het CB zegt dat je het kan geven, hoej je het niet te mengen (anders hadden ze dat erbij gezegd)

En die opvolg melk vanaf 12 maanden: er zijn zoveel dingen die niet ‘nodig’ zijn. Je hebt ook zoveel kinderkoekjes, terwijl een gewoon biscuitje hetzelfde is. (heb het niet over de ‘start’ koekjes zonder gluten dus!)

Wij hadden 4 probeerflessen peutermelk gekregen, die hebben we met 1 jaar opgemaakt en zijn toen gewone melk gaan gebruiken. Volgens ons cb kan je gewoon de melk gebruiken die je in huis hebt en hoef je niet speciaal volle of halfvolle melk te kopen. Wij drinken altijd ha;fvolle melk dus dat kreeg Anne ook, gewoon meteen en onverdund. Aamgezien het een hele andere smaak heeft kan het zijn dat je kindje (net als Anne) even aande nieuwe smaak moet wennen. Wij hebben ‘gewoon’ doorgezet en op een gegeven moment dronk ze het zo.

die opvolgmelk nummer drie is inderdaad leuk, maar in principe onnodig… Vanaf het jaar kunnen ze gewone(nouja, gewoon) halfvolle melk drinken. Verdunnen is niet nodig!

Hoi,

Hier adviseert het CB om idd me 1 jr. over te gaan naar ‘gewone’ melk, het liefst niet eerder. Zo werd mij toevallig gister nog verteld.

En ik weet vrijwel zeker dat je het dan niet hoeft te verdunnen hoor, je zou het misschien langzaam op kunnen bouwen, maar dat is dan meer om het overgaan te vergemakkelijken.

Het advies met 1 jr. is om het risico op koemelkallergie te verkleinen.

werd mij verteld.

Gr. van Mij

Precies, het CB zal aangeven of je het mag geven, en dat is meestal pas na een jaar…

Maar omdat ik het dus iets eerder heb gegeven, heb ik het nog wel verdund… EN dat ik afwissel (nog steeds dus) is omdat ik zelf volle melk lekkerder vind, maar halfvolle wat gezonder is. Maar we zijn alletwee niks te dik dus daar hoeven we het niet voor te laten :mrgreen:

Volle melk schijnt juist gezonder te zijn dan halfvolle. Ik weet even niet meer precies waarom, kan ik wel even nazoeken!

edit: hmmm… ik zie dat men elkaar overal tegenspreekt op dit vlak. Het is dus een afwegen van vetpercentage aan de ene kant, en iets anders (kan het nog niet vinden) aan de andere kant… :eh:

@Biebels wrote:

Volle melk schijnt juist gezonder te zijn dan halfvolle. Ik weet even niet meer precies waarom, kan ik wel even nazoeken!

edit: hmmm… ik zie dat men elkaar overal tegenspreekt op dit vlak. Het is dus een afwegen van vetpercentage aan de ene kant, en iets anders (kan het nog niet vinden) aan de andere kant… :eh:

hihi, ja, ik had ook begrepen dat volle melk gezonder is, maar omdat het dus ook zo vet is moet je ook oppassen. Daarom schreef ik erbij dat wij niet de diksten zijn…

Maar zo is het ook met boter. Voor de kleintjes kun je beter margarine dan halvarine gebruiken, en dat had ook weer met die vetten te maken…

@miranda79 wrote:

@Biebels wrote:

hihi, ja, ik had ook begrepen dat volle melk gezonder is, maar omdat het dus ook zo vet is moet je ook oppassen. Daarom schreef ik erbij dat wij niet de diksten zijn…

Maar zo is het ook met boter. Voor de kleintjes kun je beter margarine dan halvarine gebruiken, en dat had ook weer met die vetten te maken…

ongezouten roomboter :angel: (ik heb het boek van Stefan Kleintjes, daarin staat dit advies)

Overgang op halfvolle melk ligt aan de hoeveelheid melk die hij nog nodig heeft. Als hij al goed met de pot mee eet kun je makkelijk overgaan maar wel met mate en niet meer dan is voorgeschreven. Eet hij nog niet goed met de pot mee dan is de opvolgmelk handiger omdat daar meer toevoegingen inzitten en minder eiwitten.

Lees anders ook de discussie eens in het discussieforum. Je kunt dan de linken lezen en zelf een keuze maken wat je wilt.

Zelf zijn wij idd overgegaan op de peutermelk en daarna langzaam op halfvolle melk. Eerst nog de kou eruitgehaald en in de avondfles een beetje anijs (kwartblokje of 150 cc). Niels moest toch wat wennen aan de smaak en zo ging dat prima!

Hier deden we (en doen we nog) 's ochtends melk in een bekertje (120 cc) bij de boterham, 's avonds voor het slapen gaan ongeveer 120 cc. Ik doe bewust 's ochtends wat minder, als hij dan eens een slecht eetperiode heeft (wat hier overigens alleen tussen 12 en 15 maand zo was) dan kon ik wat meer avondmelk geven.

Natas

Jim wil geen fles en ook geen opvolgmelk meer drinken, pap gaat nog wel maar is ook niet super. Heb ook alle varianten geprobeerd van papsmaken en kant en klare pakjes, hij vindt er niet veel aan. Dan zou ik dus net als Miranda eens verdund moeten proberen om te kijken wat hij ervan vindt? Ik vind die pakken dreumesmelk eigenlijk maar niks omdat er smaakjes aan zitten (en ze zijn belachelijk duur) en heel kort na opening houdbaar.

Zou dan toch eerst het CB bellen om advies, want ik denk dat dit nog wel erg jong is? Het mag niet te vroeg ivm eventuele koemelk allergie namelijk

Nou ik krijg hier van het CB nooit enig voedingsadvies dus zie ik het nut ook niet echt om ze te bellen eerlijk gezegd. Jim is altijd een hele moeilijke drinker geweest (achteraf waren dat slikproblemen door te grote neusamandelen) en het enige advies dat ze me toen hij een paar weken oud was hebben gegeven is dat ik een extra voeding moest gaan geven. Het is gewoon geen flessenkind en op de opvolgmelk is hij volgens mij gewoon uitgekeken…

Tot 1 jaar mag een baby geen gewone melk omdat deze teveel ijzer en zout bevatten in vergelijking met opvolgmelk is mij bij het consultatieburo verteld.

Met 1 jaar overgestapt op halfvolle melk :thumbup:

Ruben drinkt al vanaf 7 maanden halfvolle melk op advies van het CB omdat hij weigerde om nog opvolgmelk te drinken (bij de eerste slok spuugde hij het weer uit).

Wel kregen wij het advies om halfvolle melk te nemen vanwege het vetpercentage en we hoefden het niet te verdunnen.