half witte kleding bij witte was of niet?

Met manlief de :roll: discussie:

Ik heb een omslagdoek voor mijn baby. De buitenkant is lichtblauw, de binnenkant is wit. Ik zeg; ‘bij de witte was’. Hij zegt: ‘bij de lichtbonte was’. :think:

Wat doen jullie?



Zo heb ik vaak ook de discussie bij kleding waar witte en gekleurde strepen of vlakken in voorkomen. Ik doe vooral dat soort kleding eerst 24 uur in koud water met azijn. Vaak geeft het dan ook niet af en dus denk ik dat het wel bij de witte was kan. Want anders worden die witte strepen toch zo smoezelig?? :eh:

Ik zou voor witte was gaan, als 't lichtblauwe best 'n tintje lichter mag worden.

Wit wasmiddel bleekt iets meer dan bont wasmiddel, is mij wijsgemaakt. Ik zou dus ook gaan voor wit! Daar wordt 't hooguit ietsje vaal van, maar denk niet dat 't gaat afgeven op je wit.

Ik heb heel van van die kleding dus spaar het meestal op voor een apart wasje. Maar ook wel bij wit :thumbup:

heb een man die veel meehelpt in het huishouden, maar dit is nou net een onderwerp waar wij geen discussie over zouden krijgen :lol:

Ik doe de was, hij hangt regelmatig, sjouwt het naar boven etc, maar ik ben voor het echte wassen (nou ja… het echte werk is voor de machine :mrgreen: ).



Maar ik zou het bij de witte was doen.

Ik doe nooit lichtbonte wasjes. Ik heb gewoon bont en licht. En bij licht zit ook wit. Ik heb maar 4 wassen per week, dan ga ik niet sparen voor zelfde kleuren. Hier zou zoiets dus bij licht/wit gaan :slight_smile:

Als ik weet dat het niet meer afgeeft (dus evt de eerste keer met de hand) dan doe ik dit soort was bij de witte was.

@littlewonder wrote:

Ik doe nooit lichtbonte wasjes. Ik heb gewoon bont en licht. En bij licht zit ook wit. Ik heb maar 4 wassen per week, dan ga ik niet sparen voor zelfde kleuren. Hier zou zoiets dus bij licht/wit gaan :slight_smile:




wauw maar 4 wasjes in de week… dat voelt als lang geleden :lol:

bij de lichte was.



en als je er veel was van hebt een lichte was met allerlei lichte kleurtjes maar ook hier weinig wasjes, 3 a 4, dus dit soort was gaat bij de lichte was.



Ik wil binnenkort wel een derde wasmand voor dit soort kleurtjes want ik merk dat ik daar heel veel van heb, dus:

wit echt wit (handdoeken, washandjes, mijn uniform, (op 60 graden)

licht: lichte kleuren en gestreept met wit.

donker: alle donkere kleuren, zwart en rood.



maar dat zijn dan ook meteen mijn 3 ‘wasjes’ in de week. Vierde is dan eventueel beddengoed, dat gaat apart anders spoelt het wasmiddel niet goed uit en krijg ik van die vieze vlekken.

Ik doe dat soort dingen wel gewoon bij de witte was.

Tot nu toe altijd gewoon goed gegaan.

Thanx dames! Krijg ik toch mijn gelijk! :wink: :smiley:





@mamaMarije wrote:

heb een man die veel meehelpt in het huishouden, maar dit is nou net een onderwerp waar wij geen discussie over zouden krijgen :lol:

Ik doe de was, hij hangt regelmatig, sjouwt het naar boven etc, maar ik ben voor het echte wassen (nou ja… het echte werk is voor de machine :mrgreen: ).




De mijne heeft, voordat we gingen samenwonen, een tijdje bij zijn tante gewoond waar hij zelf de was moest doen. Dus dat is nu een van de weinige huishoudelijke klussen die hij vrijwel uit zichzelf oppakt. :pray:

@Ellisss wrote:

Thanx dames! Krijg ik toch mijn gelijk! :wink: :smiley:





@mamaMarije wrote:
heb een man die veel meehelpt in het huishouden, maar dit is nou net een onderwerp waar wij geen discussie over zouden krijgen :lol:

Ik doe de was, hij hangt regelmatig, sjouwt het naar boven etc, maar ik ben voor het echte wassen (nou ja… het echte werk is voor de machine :mrgreen: ).




De mijne heeft, voordat we gingen samenwonen, een tijdje bij zijn tante gewoond waar hij zelf de was moest doen. Dus dat is nu een van de weinige huishoudelijke klussen die hij vrijwel uit zichzelf oppakt. :pray:


Mijn man heeft 5 jaar op zichzelf gewoond voor we gingen samenwonen en deed ook gewoon zijn eigen was... het is dus niet dat hij het niet kan :wink: dat is een typisch gevalletje ingesleten gewoonte van sinds de kinderen er zijn (toen de kinderen er nog niet waren deed hij ook nog weleens een machine aan namelijk.... maar eigenlijk vanaf het moment dat er klein babyspul bij kwam steeds minder :lol: ).

Ik doe dat ook gewoon bij de witte was, tenzij ik er genoeg van heb en er een machine mee kan vullen. Ik doe zelfs roze/zwart/donkerblauw/paars met wit bij de witte was, want als het de kleur zou aflaten, dan hadden ze het niet met wit in een kledingstuk verwerkt :wink:

Ik was gewoon op 40 graden of op 60 graden of op tere weefsels, en overal zit wel iets gekleurds in :mrgreen:



Echte witte was ken ik nauwelijks, hooguit witte zomerbroeken en als ik die genoeg heb doe ik ze samen met een witwasmiddel, anders gewoon op de 40 graden was.



Lage temperaturen was geloof ik niet in, vind ik vies :naughty: alleen tere weefsels of wol/zijde dan he.



Dus antwoord op je vraag, gewoon bij de was op 40 graden.



Groetjes, Petri

Het kan allebei wel, maar als je bang bent dat de kleuren door gaan lopen dan zou ik er een doekje bij doen die verkleuringen op andere kleding tegengaat. Het werkt echt!!