halen/brengen psz en gastouder en ploegendienst

Hallo dames,



Ik heb een vraag, hoe lossen jullie het op als je ploegendiensten draait, je kind dus wisselend naar de gastouder gaat en je wilt je kind laten inschrijven bij een psz.

Hoe los je dat praktisch op als je gastouder je kind niet kan brengen?

En dan bedoel ik dus, meestal worden er 2 of 3 vaste dagdelen aan je voorgesteld door de psz waarop je kind kan komen. Maar door ploegendienst is hier geen touw aan vast te knopen. Laat je dan bv je kind niet naar de psz gaan als je moet werken en je kind dus naar de gastouder moet? :think:



Hoe hebben andere ouders dit gedaan die ploegendiensten lopen, een gastouder hebben en hun kind naar de PSZ willen laten gaan?



Graag praktische tips.

misschien word de psz dan een beetje veel en wat uitstellen



(okee mijn antwoord niet praktisch sorry)

Heb ik ook al aan gedacht, maar ik vind het wel prettig dat ze alvast een beetje wennen aan een soort van schoolvorm. dat ze niet helemaal bleu naar groep 1 gaan straks.

Het grote voordeel van een gastouder tov een kdv is toch juist de flexibiliteit :angel: Heb je al een gastouder? Dan zou je het gewoon met haar kunnen bespreken :think: Ik zie geen reden om haar niet door de go te laten brengen en halen :think: Ik snap dat het door de ploegendienst allemaal erg ‘onregelmatig’ wordt/is, maar kinderen wennen gauw aan structuur, wat deze structuur ook is :wink: Een go is voor haar natuurlijk een soort tweede ‘thuis’ dus waarom niet vanuit daar naar de psz :think: Als je ouders op zouden passen, zouden die haar dan wel brengen(als het aan jou ligt…)?

Daarom zit mijn zoon niet op het kdv. niet perse dat wij beiden in ploegendienst werken, maar ik werk onregelmatig en kan echt niet zeggen dat ik 3 bepaalde dagdelen al niet wil werken. Nu zit mijn zoon nog wel op het kdv, en heeft hij kinderen zat om zich heen, dus vind ik de peuterspeelzaal sowieso een beetje overbodig, maar ook als hij bij een gastouder zat, had ik hem niet op de psz kunnen doen.

@eisblume wrote:

Het grote voordeel van een gastouder tov een kdv is toch juist de flexibiliteit :angel: Heb je al een gastouder? Dan zou je het gewoon met haar kunnen bespreken :think: Ik zie geen reden om haar niet door de go te laten brengen en halen :think: Ik snap dat het door de ploegendienst allemaal erg ‘onregelmatig’ wordt/is, maar kinderen wennen gauw aan structuur, wat deze structuur ook is :wink: Een go is voor haar natuurlijk een soort tweede ‘thuis’ dus waarom niet vanuit daar naar de psz :think: Als je ouders op zouden passen, zouden die haar dan wel brengen(als het aan jou ligt…)?




Eisblume, de meeste gastouders hebben meerdere kindjes, dan is het ondoenlijk voor ze om ze her en der naar PSZ te brengen. Zeker als je gastouder ver van de PSZ woont.

Ik heb 2 gastouders. 1 zou evt wel kunnen brengen/halen als het zo uitkomt, maar die dagen komen dan weer niet overeen met de dagen op de PSZ. (zou Imke naar 2 verschillende groepen moeten)



Enne, helaas zijn mijn man en ik al jong wees geworden, dus geen opa’s en oma’s voor onze kinderen. :frowning:

@littlewonder wrote:

Daarom zit mijn zoon niet op het kdv. niet perse dat wij beiden in ploegendienst werken, maar ik werk onregelmatig en kan echt niet zeggen dat ik 3 bepaalde dagdelen al niet wil werken. Nu zit mijn zoon nog wel op het kdv, en heeft hij kinderen zat om zich heen, dus vind ik de peuterspeelzaal sowieso een beetje overbodig, maar ook als hij bij een gastouder zat, had ik hem niet op de psz kunnen doen.




Ik heb het dus over gastouder en PSZ, KDV kan in onze situatie niet door de ploegendiensten.

Vroeger had ik een gastouder aan huis voor de andere kinderen, toen speelde dit probleem niet, vandaar mijn vraag voor praktische oplossingen.

Je hebt wel gelijk dat ze bij de gastouder ook al in contact komen met andere kindjes, maar een grotere groep van dezelfde leeftijd kom je daar dan weer niet tegen.

Hier een man die in wisselende ploegen werkt.

Ik werk 2,5 dag, op maandag en dinsdag gaat ons oudste kereltje (en over een paar weekjes ook onze jongste… slik :oops: ) gewoon naar het kdv, óók als hub thuis is.

Is gewoon voor hem, voor het ritme erin te houden.

(alleen was het dan wel dat als hub thuis is, dat hij dan 's morgens op zijn gemakje ons ventje naar het kdv bracht, zodat ik niet zo hoefde te haasten :D)

Als ik in aug weer ga werken, dan laten we het gewoon zo doorgaan. Alleen dan met 2 kids :wink:



Ik zou de psz dan maar laten zitten denk ik… maar dat ligt misschien ook je GO, doet zij misschien al wat voorbereidende activiteitjes met de kinderen?



Of misschien dat je contact kunt opnemen met de psz, om te vragen of er een adressenlijst is van andere ouders?

Misschien is er wel een ouder waarvan het kindje op dezelfde dagdelen naar de PSZ gaat als jouw kind, en die jouw kindje op kan halen bij de GO?



Succes!

@kantjeboord wrote:

@littlewonder wrote:
Daarom zit mijn zoon niet op het kdv. niet perse dat wij beiden in ploegendienst werken, maar ik werk onregelmatig en kan echt niet zeggen dat ik 3 bepaalde dagdelen al niet wil werken. Nu zit mijn zoon nog wel op het kdv, en heeft hij kinderen zat om zich heen, dus vind ik de peuterspeelzaal sowieso een beetje overbodig, maar ook als hij bij een gastouder zat, had ik hem niet op de psz kunnen doen.




Ik heb het dus over gastouder en PSZ, KDV kan in onze situatie niet door de ploegendiensten.

Vroeger had ik een gastouder aan huis voor de andere kinderen, toen speelde dit probleem niet, vandaar mijn vraag voor praktische oplossingen.

Je hebt wel gelijk dat ze bij de gastouder ook al in contact komen met andere kindjes, maar een grotere groep van dezelfde leeftijd kom je daar dan weer niet tegen.




Sorry, ik bedoelde ook peuterspeelzaal hoor i.p.v. kdv. Al die afkortingen ook :wink:

Ik heb niet de indruk dat de gastouders heel erg bezig zijn met voorbereidende dingen. 1 in elk geval niet. Niet in de zin van plakken e.d.



Maar je laatste optie is misschien wel een idee Marieke!



Little Wonder, ja, van al die afko’s wordt je af en toe helemaal kierewiet he? :mrgreen:

het is per gastouder heel verschillend of ze voorbereiden op school of niet bij mij wel vind dat zelf meerwaarde geven.

plakken knippen verven kleien komt volgens mij bij elke GO wel voorbij.

zelf werk ik ook nog met peutervolgsystemen,als puk en taalkoffertje van van dalen.Ook houd ik ontwikkeling van kinderen van baby af aan in het oog door opservatielijsten te gebruiken en zo nodig kindjes op spelenderwijs extra te stimuleren op vlakken wat nog niet zo vlot gaat.

wordt hier door de ouders erg gewardeerd,ik dwing niks af maar verzin spelletjes of activiteiten om kindjes verder te helpen in hun ontwikkeling.



Moet zeggen dat ik daarbij toch altijd als het mogelijk is PSZ/Voorschool adviseer al is het maar half jaar,wennen aan grotere groepen kringactiviteiten en wennen aan andere kindjes en leidster is de reden daarvan.aangezien meeste kindjes hier van baby af aan zijn en dus heel vertrouwd 2e thuis zeg ik vaak zijn hier vaak heel wat uurtjes.

Ik vraag me dan af of als je besluit je kind naar een psz te doen je je plek bij je gastouder niet kwijt bent?



Want ik ben gastouder (ben ook niet in staat om kinderen weg te brengen naar een psz ) en als een ouder besluit haar kind naar een psz te doen is het bij mij niet zo dat ze dan wel gebracht kunnen worden als de psz een dagje dicht is ofzo. Tenzij de plek die het kindje heeft in mijn opvang doorbetaald wordt ook al komt ze soms niet.



En over voorbereidend bezig zijn… Tja dat zal per gastouder wel verschillend zijn denk ik. Ik knutsel bijvoorbeeld heel veel met de kinderen maar op de psz waar mijn eigen dochter heen ging knutselden ze bijvoorbeeld zelden. Daar speelde ze heel veel buiten. Dus het is ook nog eens heel verschillend wat ze op een psz doen.



Maar goed… Ik heb zelf geen ervaring met ploegendiensten dus echt een antwoord op je vraag heb ik ook niet maar ik vroeg me bovenstaande gewoon even af. :slight_smile:

@kantjeboord wrote:

@eisblume wrote:
Het grote voordeel van een gastouder tov een kdv is toch juist de flexibiliteit :angel: Heb je al een gastouder? Dan zou je het gewoon met haar kunnen bespreken :think: Ik zie geen reden om haar niet door de go te laten brengen en halen :think: Ik snap dat het door de ploegendienst allemaal erg ‘onregelmatig’ wordt/is, maar kinderen wennen gauw aan structuur, wat deze structuur ook is :wink: Een go is voor haar natuurlijk een soort tweede ‘thuis’ dus waarom niet vanuit daar naar de psz :think: Als je ouders op zouden passen, zouden die haar dan wel brengen(als het aan jou ligt…)?




Eisblume, de meeste gastouders hebben meerdere kindjes, dan is het ondoenlijk voor ze om ze her en der naar PSZ te brengen. Zeker als je gastouder ver van de PSZ woont.

Ik heb 2 gastouders. 1 zou evt wel kunnen brengen/halen als het zo uitkomt, maar die dagen komen dan weer niet overeen met de dagen op de PSZ. (zou Imke naar 2 verschillende groepen moeten)



Enne, helaas zijn mijn man en ik al jong wees geworden, dus geen opa’s en oma’s voor onze kinderen. :frowning:


Tja, hier dus gewoon 2 jongens die naar het kdv gaan, dus geen ervaring met go, vandaar dat ik aannam dat die ze ook wel kon brengen :think: Ik bedoel: ik heb(straks) ook meerdere kinderen van verschillende leeftijden thuis(en dat zal voor de meeste ouders niet anders zijn), en toch zou ik mijn kind naar de psz kunnen/moeten brengen :slight_smile:



Ik dacht dat je vooral twijfelde vanwege het heen-en weergesleep- om het maar zo te noemen, niet vanwege praktische bezwaren… Als het niet kan, dan kan het niet, dan maar geen psz, maar misschien is er nog een tussenweg:



Ik weet natuurlijk niet hoe jullie/jouw ploegendiensten zijn opgebouwt, maar mijn vriend werkt bijv. in een roulerend rooster van 7 weken. Toen ik op zoek ging naar een kdv voor dagen waarop ik kon werken heb ik dus zijn rooster erbij gepakt en geturft hoe vaak hij op maandag overdag moest werken, hoe vaak op dinsdag etc. Op basis daarvan heb ik dagen uitgekozen voor het kdv, waarop hij het vaakst werkt, zodat wij samen toch nog genoeg tijd met de kinderen door kunnen brengen. Misschien kun jij ook zo het rooster bekijken en dan een dag voor de psz bedenken waarop jij haar het vaakst zelf kunt brengen/halen.



Als je bijvoorbeeld maar eens in de 3 weken op woensdag overdag werkt, dan kun je haar op woensdag inschrijven. De dag dat jij dan wel moet werken, gaat ze gewoon naar de go, niet naar de psz. De psz is toch vrijwillig, zo erg zal het niet zijn als ze er niet altijd bij is, toch :think:

Het het blijft lastig… 2 verschillende groepen zou voor het kind niet uitmaken, zie het hier ook op de psz, 1 jongen die zit ook op 2 verschillende groepen en dan een ochtend en middag, maar dit is wel een uitzondering bij onze psz.

Marit, goed zeg, dat je de kindjes evt extra stimuleert als ze dat nodig hebben. Denk trouwens ook wel dat mijn go dat doen als ikhet ze zou vragen. maar Imke oefent thuis al genoeg. :wink:



Purpled, ik ben haar plekje niet kwijt hoor, omdat ik flexibel heb afgesproken.



Eisblume, het turven in het rooster is wel een goed plan, daar kan ik wel wat mee! :thumbup:



Pitje, hier doen ze het ook niet standaard, een kindje in 2 verschillende groepen, maar onbespreekbaar is het ook niet. Ze zou dan wel bij dezelfde juf komen.

Ik ken wel een hoop gastouders die heel erg veel doen met de kinderen qua activiteiten. Er zijn er niet ontzettend veel die van die VVE programma’s gebruiken, omdat die nu eenmaal erg duur zijn. Maar je kunt allerlei activiteiten doen met de kinderen om de kinderen voor te bereiden op school.



Ik ben zelf ook gastouder en breng en haal ook geen kinderen van de psz. Dit doe ik niet, omdat ik het voor de rust van de kleintjes niet goed vind. Als ik hier 3 ukkies onder de 2 heb en een kind van 3 die naar de psz moet, ja dat gaat dus niet. Dat past niet in de auto. Lopend wordt dat ook lastig met al die kleintjes en daarnaast moet ik dan dus jonge kinderen wakker houden, omdat er 1 naar de psz moet. Dat vind ik dus niet goed voor de rust van de kinderen.



Als het je eigen kinderen zijn, heb je er meestal niet 3 of 4 onder de 2 jaar, wat dus al een groot verschil maakt. Daarnaast kun je dan kijken of het in het schema van je kinderen past, of het uit komt. Dus dat is niet zomaar te vergelijken.



Praktisch heb ik even geen tips voor je, succes er mee in ieder geval!

Hahaha, het schema van de andere kinderen is geen touw aan vast te knopen Noekie, heb er nl al 3 op het VO! :wink:



Snap dat je als g.o. niet gaat halen en brengen nee.



Maar ach, komt tijd, komt raad.