Hachee!

Ik sta te popelen om weer eens ouderwetse hachee te maken. Wie heeft er een heerlijk recept?

OOh ja heerlijk :drool:

Ik maak deze altijd.



benodigheden:

1runderboulion blokje

2 eetlepels azijn

2 theelepels suiker

750 gram runderriblappen

ongeveer 10 grote uien

3 kruidnagel

2 laurierblaadjes



Vlees in stukken snijden en bakken tot ze lekker bruin zijn.

Uien snijden en samen met de suiker bij het vlees doen.

Alles ff goed omscheppen.

Dan boulionblokje + water en azijn erbij.

Als het lekker prutelt de kruidnagel en laurier erbij doen.

Vuur zachter en dan zo’n 2,5 tot 3 uur op laten staan.

En dan natuurlijk eten met aardappels en rode kool.

esmie, dat klinkt heerlijk zo :drool: , denk dat ik dat ook maar eens ga maken

Wij doen er altijd drie plakken peperkoek doorheen kruimelen…

Word ie ietsje dikker en zoeter van.

ik doe hier:



Runderriblappen in blokjes snijden, meestal 700 a 1000 gram.

stuk of 6 middelgrote uien in ringen (beetje grof is erg lekker)

1 teentje knoflook door de pers en dat mengen met wat olijfolie, zout en peper en een theelepeltje koekkruiden/speculaaskruiden.

Daar smeer ik het vlees mee in en dan braad ik het aan, t liefst in een mengsel van roomboter en olijfolie.

Dan afblussen en dat doe ik met een 1 glas rode wijn die is opgewarmd in de magnetron en dat vul ik aan met warm kraanwater tot ongeveer 500 ml en een verkruimeld runderbouillonblokje.



Als het in de pan zit doe ik er nog 2 kruidnageltje en 1 blaadje laurier bij.



Dan laat ik het aan de kook komen en als het kookt dan zet ik het op een ouderwets sudderplaatje wat ik op een kleine gaspit zet.

Laat ik het dus heeeeeel zachtjes een uurtje of 2 a 3 sudderen tot het is ingekookt.



Regelmatig even omroeren en evt water aanvullen. :drool:

en het vlees insmeren… nouja… ik braad mijn suddervlees op dezelfde manier aan maar dan zonder uien en met hachee marineer ik het gewoon in een kom he :lol: (zag me al die blokjes per stuk insmeren :mrgreen: )

kilo riblappen, 6 grote uien, laurierblaadjes, kruidnagel,pijpje kaneel, peper/zout, ontbijtkoek, margarine, water.



vlees in dobbelstenen snijden en aanbakken in margarine met peper en zout.

terwijl het vlees opstaat de uien snijden, die in de pan erbij en dan de laurier ongeveer 3 blaadjes en daar prik ik dan de kruidnagel in (dan raak je ze niet kwijt in het vlees, meestal) en kaneel.

Meestal komt er zoveel vocht vrij van het vlees dat het water het eerste uur niet eens nodig is.

Pan op een klein pitje op een sudderplaatje in 2 uurtjes lekker zacht laten sudderen.

Af en toe kijken en roeren en zonodig een beetje warm water toevoegen.

Als het vlees lekker zacht is dan snijd ik wat plakjes ontbijtkoek in dobbelstenen en voeg deze toe.

De ontbijtkoek zorgt ervoor dat de hachee inbindt en het heerlijk zoet gaat smaken.



Lekker met rodekool met appeltjes en zelfgemaakte aardappelpuree :drool: :drool:



eet smakelijk!!

Ingrediënten


  • 750 gram runderriblappen
  • 25 gram roomboter
  • 2 uien
  • 0,5 eetlepel donkere basterdsuiker
  • 1 eetlepel bloem
  • 0,5 liter runderbouillon (van tablet)
  • 3 eetlepel balsamico azijn
  • 4 kruidnagels
  • 2 laurierblaadjes
  • 4 jeneverbessen



    Bereiden



    Vlees in blokjes snijden en bestrooien met peper en zout.

    In braadpan de boter verhitten en het vlees in ca. 5 min. rondom bruinbakken.

    Uien en suiker erdoor scheppen en de uien in ca. 10 min. zachtjes bruinbakken.

    Bloem erover strooien en al omscheppend lichtbruin laten kleuren.

    Warme bouillon en de azijn bij het vlees schenken. Kruidnagels, jeneverbessen en laurierblaadjes aan het vlees toevoegen.

    Vocht aan de kook brengen, deksel op de pan leggen en de hachee op een laag vuur (eventueel met een vlamverdeler) ca. 2 ½ uur laten sudderen, tot het vlees gaar en boterzacht is.

    Laurier, jeneverbessen en kruidnagels uit de pan nemen.

    Hachee op smaak brengen met peper en zout.



    Erg lekker met aardappelpuree!

@esmie wrote:

En dan natuurlijk eten met aardappels en rode kool.




en appelmoes! (vers gemaakt van goudreinetten!!!)

Oooh meiden…

mijn dank is groot :-* !! Met jullie receptjes kom ik een heel eind.

Morgen staat hier een heerlijke pan met hachee te pruttelen!

@Cell wrote:

en het vlees insmeren… nouja… ik braad mijn suddervlees op dezelfde manier aan maar dan zonder uien en met hachee marineer ik het gewoon in een kom he :lol: (zag me al die blokjes per stuk insmeren :mrgreen: )




Hahaha… als het per stukje vlees was geweest had ik je gevraagd me te komen helpen :mrgreen: !!