Hoewel ik niet tegen oorlogsfilms kan en deze dus al jaren niet meer kijk, ben ik op aanraden van een vriendin, eergister toch begonnen in het boek ‘Haar naam was Sarah’.
Ik heb het binnen 1 dag uitgelezen…
Maar wat heftig zeg… ik lees zoveel boeken, heb nooit moeite, maar zit er al 2 dagen vol van! Als ik naar mijn kinderen kijk en dan vooral naar mijn dochter van 2, blijft het me de hele dag door aangrijpen wat die kinderen in die tijd is overkomen… Door de fransen (niet eens de duitsers) hardhandig met knuppels weg gerukt van hun moeder, dagen lang in erbarmelijke omstandigheden zonder verzorging opgesloten zitten in te kleine barakken, de kleinsten van 2 volgeplakt met poep, dorst en honger niemand die naar ze omkijkt, geen ouders, die zijn dan al dood… om dan vervolgens als nog met duizenden afgevoerd te worden om meteen vergast te worden. Hoeveel er over de holocaust veel geschreven en gezegd is… doe ik dit ook nog een keer. Ik snap dit niet, niet dat wie dan ook, in welke tijd dan ook, zoveel onschuldige wezentjes dit aan kan doen. Als ik het zo opschrijf krijg ik weer de kriebels… bah…
Ik wordt er al 2 dagen mee wakker en ga er mee slapen.
Gewoon even een kaarsje voor die kindjes :kaars:
Dat ze nooit vergeten zullen worden…
Hebben jullie dit boek ook gelezen?
Wat vonden jullie ervan?
marda een heel indrukwekkend boek is het idd heb hem ook aan 1 stuk doorgelezen en lag er avonds wakker van (las altijd voor het slapen gaan)
heftig hoor de film schijnt niet zo mooi te zijn als het boek maar die heb ik nog niet gezien
Pff, heel heavy boek. Heb m ook binnen een paar dagen uitgelezen, zwaar indrukwekkend.
Boek was binnen 1 dag uit,erg heftig was er ook een poosje stil van.
Film heb ik ook gezien, valt tegen als je het boek hebt gelezen maar dat is vaak zo vindt ik…
heel heftig boek idd
zoiets blijft je idd dagen bij
er zijn zoveel erge dingen gebeurd in die tijd
Ik heb hem wel, maar eerlijk gezegd 1 keer aan begonnen en niet meer aangeraakt…
Echt een aanrader Selena, maar wel erg heftig… Heb er ook nog dagen mee in mijn hoofd gezeten, idd het idee dat wie dan ook, dit andere mensen en zeker kinderen aan kan doen…
Ik heb het boek ook heel snel uitgelezen,
bijzonder emotioneel…
Film niet gezien trouwens…
Ook hier het boek in heel korte tijd uitgelezen. Vond het indrukwekkend en erg heftig.
Heb na het boek de film gezien, maar vond het boek beter. Het is en blijft tenslotte moeilijk om een boek in 1,5 uur te verfilmen
Hij ligt hier en ik heb hem nog altijd niet uit.
Ik begon te lezen toen Salomé in het ziekenhuis lag en ik ben er toen niet door gekomen. Vond het ook niet prettig lezen eigenlijk :oops:
Klopt, je moet er wel even doorheen, maar dat heb ik vaker. Maar daarna leest hij heel erg prettig juist, vond ik…
Ik wil de film niet meer zien, vond dit heftig genoeg… de beelden die ik in mijn hoofd erbij heb gezien liegen er niet om, als de film die verbeeld, zal het ongetwijfeld een hele heftige film zijn.
Wat ik nog steeds heel onwerkelijk vind is de rol van de Fransen hierin. De Duitsers vroegen de Fransen enkel alle joden tussen de 16 en 50 de deporteren, al helemaal onbegrijpelijk dat de Fransen dan uit eigen initiatief ook de kleine kinderen tussen 2 en 12, kinderen die daar ook geboren zijn hebben meegenomen, vast gezet, mishandeld en gedeporteerd om de duitsers tevreden te stellen… dat is zo onmenselijk, gewoon niet voor te stellen!!
Ik had er overigens geen probleem mee er door te komen, wel om het weg te leggen :mrgreen:
Heb overigens heel wat tranen gelaten bij het lezen.
Ik heb alleen de film gezien en heb enorm zitten janken (was blij dat ik alleen thuis was). Vreselijk verhaal!
Ohww boek wil ik al zoo lang eens lezen.
Iemand die hem eens wil uitlenen ? :shifty:
@lydia wrote:
Hij ligt hier en ik heb hem nog altijd niet uit.
Ik begon te lezen toen Salomé in het ziekenhuis lag en ik ben er toen niet door gekomen. Vond het ook niet prettig lezen eigenlijk :oops:
Ik heb hetzelfde. Ben er ooit eens in begonnen, maar kom er niet doorheen.
Boek gelezen en gejankt zeg
Daarna de film gezien.Pfff…
Het zet me aan het denken, ik ga terug in de tijd en probeer me in te voelen. Vreselijk…
Het broertje in de kast, oh mennn, net zo oud als onze C. Hartverscheurend, dat heb ik gevoeld…
We zijn jaren terug in Auschwitz geweest, het meest indrukwekkende wat ik ooit gezien heb. Je kon de dood ruiken. De barakken, latrines, de ber schoenen, haar, koffers, foto’s…
De gaskamers en de krassen op de muur van de nagels.
Ik heb het boek gelezen en de film gezien en bij allebei moeten huilen, zo indrukwekkend, pfff…
@Karin2 wrote:
We zijn jaren terug in Auschwitz geweest, het meest indrukwekkende wat ik ooit gezien heb. Je kon de dood ruiken. De barakken, latrines, de ber schoenen, haar, koffers, foto’s…
Ik ben er nooit geweest, en als ik dit zo lees denk ik ook niet dat ik er naar toe wil… brrrrr

@Marda wrote:
@Karin2 wrote:
Ik ben er nooit geweest, en als ik dit zo lees denk ik ook niet dat ik er naar toe wil… brrrrr![]()
Ik ben er ook geweest en het is heel eh concreet.
We zijn toen ook naar Birkenau geweest, dat vond ik nog indrukwekkender. Zo’n lang kaal perron, en toen wij er waren werd het donker en brak het onweer los. Was een bizar moment.
Ik heb het boek in een ruk uitgelezen, maar ik heb de film heel bewust niet gezien. Omdat ik het boek al zo heftig vond.
Vorige week heb ik haar volgende boek : “het huis waar jij van hield” gelezen, maar dat vond ik echt een teleurstellend saai boek.