Gynaecoloog of verloskundige? Wat vinden jullie?

Ik loop momenteel bij de gynaecoloog vanwege de IUI waarmee ik zwanger ben geworden. En nu ik zwanger ben is er natuurlijk eigenlijk geen indicatie meer voor het ziekenhuis en zou ik naar de verloskundige toe kunnen. Van de andere kant is het ook een beetje psychologisch effect dat het eindelijk gelukt is nu in het ziekenhuis en ik daarom eigenlijk het liefst daar onder controle wil blijven. Van de gyn kan ik bij hem blijven. Ik vraag me alleen af wat de voor en nadelen zijn van een verloskundige? Ik ben benieuwd naar jullie mening/ervaringen?

Als je van plan bent thuis te bevallen (ik weet niet of dat mag na jouw behandeling?), is het handig om naar een verloskundige te gaan, dan maak je alvast kennis met de persoon(en) die de bevalling straks gaat doen.

Maar als je toch in het ziekenhuis wilt (of moet) bevallen, zou je best bij je gyn kunnen blijven.

Ikzelf loop de eerste 36 weken bij de verloskundige en ga dan over naar de gyn, vanwege medische indicatie. Ik vind het zelf altijd een beetje raar om naar de verloskundige te gaan terwijl ik daar niets meer mee te maken heb tijdens de bevalling…

Ik ben zelf onder controle bij de gyn.

De zwangerschap verloopt gelukkig prima hoor, maar het lijkt wel alsof ze dat wel lekker makkelijk vinden. Ze hebben het superdruk, en mensen als ik worden dan even ‘afgeraffeld’ Ben amper 5 min binnen. Dit kan natuurlijk per ziekenhuis/gyn verschillen, maar ik heb het tot nu toe bij nagenoeg alle gynaecologen die ik in 39 weken gezien heb. (hoorde er in de wachtkamer meer klachten over…)

Het is maar net wat je zelf het prettigste vind :thumbup:

Ik mocht van de gyn ook kiezen waar ik onder controle wilde. Nu was ik het lange wachten voor je eindelijk aan de beurt ben bij de gyn helemaal zat. Ik heb dus voor de verloskundige gekozen.

Daarnaast vind ik de verloskundige minder medisch beladen en daar voel ik me prettig bij. :thumbup:

Plut, doet de vk dan de nacontroles niet bij je of krijg je een ks?

Bij mij was het zo dat na de bevalling de vk de nacontroles deed (zh bevalling maar wel snel weer thuis) en dan is het wel prettig als je ze al kent. Is het niet mogelijk een “combi” te maken? Dat je 2x naar de vk gaat en dan een keer naar de gyn ofzo?

Wat Luna zegt vind ik ook; de wachttijden bij de gyn (vooral als je een assistent of een co treft) kunnen erg uitlopen (ze hebben me met 38 weken eens 1.5 uur laten wachten voor een knullig bezoekje van 5 min :evil: ) en bij de vk is het vaak wat persoonlijker.

Kortom; vk is prima, zou zo niet direct heftige nadelen kunnen verzinnen.

Ik begrijp dat de verloskundige ook nacontroles doet thuis? ik neem aan dat de gyn dat niet doet?

Na 3 jaar wachten om zwanger te raken, waarvan 1,5 jaar bij de gyn, mocht ik ook kiezen wat ik wilde. Er was tenslotte geen medische reden meer. Ik ben direct overgestapt op de VK: Eindelijk “normaal”! En geen medisch raadsel nummer zoveel.

Veel persoonlijker, en daarnaast wist ik nog niet of ik thuis of in zkhs wilde bevallen. Als ik bij gyn zou bblijven zou dat automatisch zkhs worden. Heb nooit spijt gehad van mijn keuze, voelde mij er erg goed bij :slight_smile:

Ik ben de eerste 12 weken naar de gyn geweest.

Daarna mocht ik kiezen en toen werd het wel de vk.

Ik wist dat ik in het ziekenhuis moest bevallen en ik had de vk van het ziekenhuis. Scheelt zeker in wachttijd…

De gyn heeft uiteindelijk wel een ks moeten uitvoeren (en bij een evt. derde wordt dat het automatisch) maar de vk kwam thuis op nacontrole :thumbup:

de evt. volgende keer zal ik ook weer naar de vk gaan hoor. Het is gewoon lekker gewoon :wink:

Annemarie, de vk deed inderdaad de nacontrole, maar dat vond ik zelf eigenlijk niet prettig. De vk wist niet precies van de ins en outs van de bevalling en dat vond ik soms een beetje onhandig…

Pas op nacontrole bij de gyn bleek dat ik me echt niet had aangesteld, terwijl ik dat gevoel wel kreeg bij de vk…

Maar goed, voor de ‘zakelijke’ behandeling en de lange wachttijd valt wel wat te zeggen, alhoewel zeker die zakelijke behandeling per gyn toch ook wel weer verschillend is…

Ik ben ook zwanger door IUI en ben later ook overgestapt op de vk.

In het ziekenhuis had ik dat ik lang moest wachten op mijn beurt, wachtkamer vol met mensen met afspraken die waren uitgelopen.

Bij de vk vind ik het persoonlijker gaan.

Ik ga wel in het ziekenhuis bevallen maar de vk komt dan daar naartoe.

Ieder zijn eigen mening hoor maar ik dacht, ik vertel je even mijn rede van de vk.

Hoi,

Ik ben via IVF zwanger geworden en ik mocht kiezen. Ik heb uiteindelijk voor de gynaecoloog gekozen en achteraf gezien ben ik er toch wel blij mee. Het enige grote nadeel van het ziekenhuis vind ik de bereikbaarheid. Als er iets is, dan heb je sneller contact met je verloskundige. Ik had in februari flink de griep en als je dan even wilt overleggen dan moet je echt je huisarts bellen want de gyn is het grootste gedeelte van de tijd telefonisch onbereikbaar. Maar verder gaat het tot nu toe in het ziekenhuis wel naar wens hoor.

Wat fijn dat het met IUI is gelukt!!

Liefs,

NiBa

Ik liep in het ziekenhuis omdat het niet lukte om zwanger te worden, uiteindelijk toch spontaan zwanger geworden. Ne bevestiging van gyn naar verloskundige gaan, want er was geen medische indicatie om naar de gyn te gaan. En zou dan alles zelf moeten betalen, omdat er geen medische indicatie is. Ben blij dat ik nu bij verloskundige ben, vind het toch wel persoonlijker en als alles goed blijft gaan wil ik toch thuis bevallen.

ik zou kiezen voor de gyn :thumbup:

ik had 3 verloskundigen waarvan 1 leuk en 2 :thumbdown:

ik ben zelf naar de gyn gegaan heb er nooit 1 dag spijt van gehad, die verloskundigen heb ik daarna graag afgebeld, met de mededeling dat ik onder behandeling bleef bij de gyn, en ook dat het niet klikte .

als ik weer zwanger zou worden kom ik automatisch bij de gyn,

ik vindt het ook een prettig idee, alles is bij de hand.

maar je moet altijd doen waar je jezelf het prettigst bij voelt.

gr mel

Ik ben begonnen bij de gyn ivm fertiliteitsproblemen in een academisch, toen met 12 weken over naar de vk, met 20-weken ivm afwijking op de 20-wekenecho terug naar het academisch, weer terug naar de vk - afwijking toch normaal -, met 33 weken naar plaatselijk ziekenhuis ivm grootte van de beeb en ben toen niet meer terug gegaan.

Ik heb met alle goede ervaringe, zowel VK, als academisch als streekziekenhuis.

Mijn behandelend gyn kwam tijdens mijn bevalling even succes wensen -zijn dienst zat er op en een andere gyn deed mijn bevalling -

Verder nooit en nergens het gevoel gehad een nummer te zijn.

Succes met je keuze

xLuna

:think: Waarom kies je niet voor beide?

En om de zoveel weken bij de gyn en gewoon je controles bij de VK.

Ik heb in de vorige zwangerschap ook beide gezien heerlijk, gyn voor het medische en de VK voor het persoonlijke contact :thumbup:

Hopelijk kom je eruit, ga voor iets waar JIJ je goed bij voelt :wink: