Gynaecologie of Verloskundige

Hi,



Ik weet het even niet en ik heb het er gisteren met me man over gehad en voor hem maakt het niet zo heel veel uit waar ik naar toe ga.



Vanwege medicijn gebruik bij me eerste zwangerschap (ma) ben ik bij de gynaecoloog terecht gekomen. Nu loop ik daar al anderhalfjaar. Vanwege 2e ma en syndroom van asherman. Het is een hele goede en aardige gyn. Maar gisteren was ik daar om een nieuw afspraak te maken en dat was allemaal lastig want ze is erg druk en nu kon het dan nog maar later in me zwangerschap hoefde ik niet te verwachten dat ik altijd bij haar terecht zou kunnen. En dat ze mss ook niet bij me bevalling zou zijn. Daar baalde ik van.



Nou slik ik geen med zijn meer dus ik heb gisteren middag een afspraak gemaakt met het geboorte centrum hier. Die vrouw was erg aardig over de tel en legde uit hoe zo een eerste afspraak gaat. En wat ik allemaal mee moet nemen.



Maar nou ben ik zo aan het twijfelen over wat ik moet doen. Ik moest vanwege med gebruik in het ziekenhuis bevallen en mocht geen bostvoeding geven en daar had ik me ook op ingesteld. Nou ben ik sinds dec gestopt en het gaat redelijk en zo lang ik zwanger ben ga ik ze niet meer slikken. Dus ik kan nu bortvoeding geven en ik heb keus over waar ik wil bevallen!



Ik ben van nature wel wispelturig maar het lijkt nu allemaal wel erger, want blijf ik bij de gyn en ziekenhuis bevalling, of blijf ik bij de verloskundige en thuis bevallen?



Kan iemand mij helpen de voor - nadelen van beide of heeft iemand ervaring met beide



groetjes

ik denk dat jij moet doen wat jioj het beste vind, als jij je prettiger voelt bij een thuis bevalling, ga je lekker thuis veallen, maar als je liever in het zienhuis bevalt, tja dan ga je naar het ziekenhuis,

je hoeft trouwens niet altijd bij de gyn te lopen om in het ziekenhuis te bevallen hoor!, dat kan ook gewoon via de vk



kweet niet hoelang je nou zwanger bent (nog van harte gefeliicteerd daarvoor) maar misschien zou je het eens kunnen overleggen met een vk,



heel veel succes met je keuze, en zelfs op het moment supréme kan je altijd nog beslissen wat je wilt

Het is maar net wat je zelf fijn vindt. Ik vind het fijn om bij de verloskundige te lopen (er zijn er 5 bij ons), die ken ik allemaal en ik vind ze allemaal prettig. Eén van die 5 ga ik met de bevalling treffen, nou prima.



Maar ik heb ook in het ziekenhuis gelopen, vorige zwangerschap en ook deze zwangerschap weer even, en nadeel is dat je dan inderdaad nooit weet wie je krijgt. Niet voor je afspraken en al helemaal niet voor je bevalling, want dan is het maar net wie er dienst heeft.



Mijn voorkeur gaat dus uit naar de gezelligheid en vertrouwelijkheid van de verloskundigenpraktijk. :thumbup: Bovendien vind ik het praktisch gezien ook allemaal wat makkelijker, ik ben met 10 min. bij de verloskundige, maar voor een ziekenhuisbezoekje moet ik zeker 3 kwartier uittrekken voor ik er ben.

Je moet idd doen waar jij je lekker bij voelt :thumbup: Ik had zelf graag een thuisbevalling gehad, maar dat kon helaas niet :? Ik heb 2x een keizersnede gehad, dus sowieso gyn. begeleiding :wink: Maar als je gyn. nu al niet weet of ze bij je bevalling kan zijn, zie ik er persoonlijk niet echt het voordeel van in om bij haar te blijven :think: Voordeel van het geboortecentrum vind ik (ja heb ze tot 28 weken gehad bij de 1e en nu na de 2e als nazorg thuis :thumbup: :thumbup: ) dat je gedurende je zwangerschap eigenlijk alle vk’s een keer ziet en je dus altijd wel degene kent die je bevalling doet, lijkt mij een heel prettig idee :wink: Maar keuze blijft uiteindelijk aan jou, succes met kiezen :wink:

hoihoi



Ik heb beide. In eerste instantie ga ik naar de vk en na 32 weken ga ik naar de gyn ivm met vroeggeboorte van mijn dochtertje.



groetjes

marlies

Bedankt voor de reacties, ik ben er nog niet uit dus ik ga er morgen nog maar is met me man over praten. Volgens de tel van het geboortecentrum mag je zonder med reden wel in het ziekenhuis bevallen maar dat kost een hoop geld.



Thuis bevallen en een pers aanpak spreekt me steeds meer aan, ik hoop alleen dat het te realiseren is hier, Vrij kleine slaapkamer en 2 honden&katten.



groetjes

Ik ben nu voor de 2e keer bij een gyn en ik verbaas me soms echt over de verhalen van “onpersoonlijkheid” en “niet steeds je eigen gyn”.



Toen ik voor de echo kwam of ik nu wel een kloppend hartje had, stond de gyn al te juichen in de gang voordat ik samen met d’r op een kamertje zat. Zij is echter een fertiliteitsarts en is heel goed maar dus ook heel druk. Ik kan daarom niet altijd bij haar terecht voor een in te plannen afspraak maar dan krijg ik gewoon een andere. Net zoals je bij een vk niet altijd je eigen vk krijgt.

Dus laat dat je niet afschrikken want dat is om het even :wink:



Thuis bevallen of in het zkh is ieder voor zich.

Ik vind het bijv. allesbehalve ontspannen om thuis te bevallen met het grote risico dat je naar het zkh moet omdat er toch iets niet volgens het boekje gaat. Dan maar gelijk naar dat zkh waar ik weet dat er altijd mensen klaarstaan om problemen direct op te vangen.



Nou moet ik wel even eerlijk bekennen dat ik niet zo’n hoge pet op heb van onze lokale vk’s. De zelfingenomenheid (ze lijken het altijd op te willen nemen tegen het zkh) en onpersoonlijke manier van behandelen en benaderen maken mijn beeld over een zkh wellicht wat rooskleuriger ;).



Succes!

Nannietje, ik verbaas me hier ook wel eens over :wink: Ik heb een supergyn. die toevallig diest had toen het slecht ging met mijn 1e kindje en er dus een spoedsectio moest worden gedaan :? Zodoende ben ik bij hem in de praktijk blijven hangen :thumbup: Maar ik heb zelfs halverwege de zwangerschap van de 2e zijn 06 nummer gekregen zodat mocht het weer eerder beginnen (1e kwam met 32.3 weken) en hij had geen dienst, dan moest ik hem zelf bellen en dan pas naar het ziekenhuis, dan zou hij zorgen dat hij op ok stond voor me :thumbup: Ik baal dan ook enorm dat de lieve man september dit jaar met pensioen gaat :wall: :wall: Wij willen namelijk in 2010 voor een 3e gaan :shifty: Maar ik mocht hem wel bellen heeft hij al gezegd :lol: :lol:





Franca, ben benieuwd hoe je man ertegenover staat, hoop dat hij jou steunt in wat je zelf het liefste wilt :thumbup: Hier was hub niet blij met mijn geplande thuisbevalling in speciaal bad en ondanks de hele nare situatie, was hij achteraf wel blij dat het toch een ziekenhuisbevalling is geworden en ook dat ik daardoor geen keuze meer had voor elke volgende bevalling :? Maar voor het misging heeft hij wel gezegd, ik heb liever dat we het in het ziekenhuis doen, maar jij moet het doen, dus we doen het zoals jij het wilt :thumbup: :inlove: :inlove: Succes meid en gelukkig heb je nog een poosje om te beslissen :wink: