gunstige nekplooimeting, verder onderzoeken of niet ?

Op mijn leeftijd had ik een kans van 1 op 200 dat ik een kindje met Down kan krijgen.



Dus ik heb een nekplooimeting laten doen, daar kwam een gunstige uitslag uit in combinatie met bloedonderzoek. De kans is daardoor 1 op 1600 geworden. Ik heb nu zoiets van , ik doe verder geen vlokkentest of punctie.

Maar wat vinden jullie, zouden jullie dat wel of niet doen ?? Ben weer aan het twijfelen, ik weet er ook eigenlijk verder niet veel van.

Ik wil dat soort dingen niet, omdat ik mezelf helemaal gek kan maken met ‘de kans op…’. Ook al is die kans piepklein. Maar je moet voor jezelf daarin een juiste afweging maken. Als het je geruster maakt en je wil het graag, dan juist wel doen.

Of je wel of niet verder onderzoek laat doen is een hele persoonlijke keuze.

ik zou eerst meer informatie vragen aan je vk, op internet etc. zet de risico’s af tegen de eventuele voordelen en denk er rustig over na.

succes!

Een belangrijke afweging, lijkt me, is de vraag of de uitslag van bv. een kindje met Downsyndroom of open ruggetje o.i.d. voor jullie heel erg belangrijk is?



Dan bedoel ik: zou je met zo’n uitslag de zwangerschap afbreken?

Heeft verdere duidelijkheid m.b.t. Down invloed op de keuze of je dit kindje geboren wilt laten worden of niet?



Een hele persoonlijke keuze, waar alleen jij en je partner antwoord op kunnen geven…



Veel succes!

mijn uitslag was 1 op 600 dus de uitslag van jou is nog eens veel hoger.

wij hebben besloten verder geen onderzoeken te verrichten.

ja, weet je, ik werd ook erg onzeker van iemand die zondermeer een vruchtwaterpunctie liet doen. want zij vond een kansberekening niet voldoende. Maar ik laat het hier maar bij. 20 weken echo komt ook nog, en het is mooi dat al die testen er zijn, maar knap lastig soms al die keuzes :slight_smile:

1599 op 1600 is ok :slight_smile: Zo kan je het ook zien he…

Heb het ook laten doen, zo een getal zou me geruststellen denk ik :think:

Ik heb bij beide zwangerschappen niet voor onderzoek gekozen (was bij lasse 38 en nu 40) omdat wij besloten hadden dat syndroom van Down geen reden zou zijn om zwangerschap af te breken. En ik vertrouwde ook op mijn gevoel dat alles goed was en dat was bij lasse ook zo.



Dus zoals iemand al zei het hangt er vanaf wat je er mee wilt mocht je meer weten.



En mooi toch dat je kansen alleen maar beter zijn geworden ipv slechter.



Ik heb beide keren wel voor 20 weken echo gekozen.



Mij is het prima bevallen om al die onderzoeken te laten en gewoon lekker zwanger te zijn.



Een fijne zwangerschap verder.

Bij mij was de uitslag ook 1:1600, ik ben nu 35 jaar, en dat was een goede uitslag, geen reden voor verder onderzoek, zei de VK… :think: :think:

Ik denk eerlijk gezegd dat je de keus al gemaakt hebt… :wink:



Het is inderdaad persoonlijk. En het ligt eraan wat je met de uitslag zou doen. Als die uit verder onderzoek niet goed blijkt te zijn.



Persoonlijk zou ik, als ik ouder zou zijn dan 36 jaar geen nekplooimeting laten verrichten, maar direct een vruchtwaterpunctie laten doen. Dat geeft direct zekerheid.



Succes!



:-*

De uitslag van de combitest was voor mij ook erg gunstig, zeker gezien mijn leeftijd. (Was geloof ik ook iets van 1 op 1600 of 1 op 1800 en ik was toen 36). Ik heb me niet verder laten testen omdat ze toch de kans op een mk verhogen. Ik wilde de combitest alleen omdat ik wilde weten hoe groot de kans was zodat ik als die hoog was het niet als een donderslag bij heldere hemel kwam en omdat ik dan in de 13e week nog een echo zou hebben en ik had daarvoor 2 miskramen gehad. Ik weet overigens niet wat ik gedaan zou hebben als ik gehoord had dat de kans op een andere chromosomale afwijking dan die van down erg groot was geweest. Waarschijnlijk had ik dan wel een test gedaan. Je moet doen wat je zelf wil en lekker bij voelt. Als je geen testen meer wilt, doe het niet en ga lekker genieten. 1 op 1600, ik zou er zo voor tekenen.

Ik had bij deze zwangerschap een kans van 1:5. We hebben wel verder laten onderzoeken, maar zelfs bij deze uitslag vond ik het een moeilijke beslissing. Je kans op een miskraam door een vruchtwaterpunctie is 1:300 en dat is een kleine kans, maar je zal het zijn…

Ik heb ontzettend veel moeite gehad met het nemen van de beslissing van de vruchtwaterpunctie. Het is overigens wel goed gegaan met een positieve uitkomst, en dan ben je weer wel heel blij dat je het weet. Bij jou is de kans op een afwijking bij je kindje VEEL kleiner dan de kans op een miskraam door een vruchtwaterpunctie.

Succes met de beslissing.

Hoi hoi,



Ook wij hebben een combinatietest laten doen; met een gunstige uitslag; een zeer klein risico; kleiner dan 1:5000.

Natuurlijk hebben wij ook nagedacht over “wat als er sprake is van een hoge kans?” Kiezen we dan voor bv. een vruchtwaterpunctie? Zo ja, wat als het een kindje met Down betreft? In ieder geval was voor ons duidelijk dat een kindje met Down ook in ons gezin welkom is, dus afbreken van de zwangerschap, daar was bij ons geen sprake van. We hebben die combinatietest laten doen voor een klein beetje geruststelling (vooral ook na onze MK in januari dit jaar), wetende dat die combinatietest ook “maar” een kansberekening is, geen 100% zekerheid…

Ook hebben wij rond de 20 weken zwangerschap een zgn. screeningsecho laten doen. En die echo heeft toch voor wat onrust gezorgd, en alsnog hebben we moeten nadenken over wel of niet een vruchtwaterpunctie? Uiteindelijk ook hier gekozen voor geen verder onderzoek, dus geen vruchtwaterpunctie! (het hele verhaal rondom die screeningsecho kun je lezen op mijn website; in mijn dagboekje, klik op de www-button).

Ik heb nu toch ook een beetje ervaren dat zo’n test, die echo, eigenlijk al die “wetendheid” voor onrust kan zorgen, terwijl nog maar zeer de vraag is of dit terechte onrust is…

In ieder geval veel succes, het zijn zeer persoonlijke overwegingen en niet altijd gemakkelijk om een besluit te nemen. Probeer hierin ook je gevoel te volgen, heeft mij in ieder geval op weg geholpen!



gr, Diana :-*

Toen ik zwanger was (39 jaar) heb ik juist de keuze gemaakt voor WEL een vlokkentest. We hebben niet eens de nekplooimeting etc. laten doen en zijn direct voor zekerheid (voor wat betreft de chromosoomafwijkingen) gegaan.



Ik zou dus ook in jouw geval doorgaan voor een vlokkentest, maar dat heeft meer te maken met mijn keuze destijds… niet met de uitslag van JOUW nekplooimeting.