Even spuien ik heb last van mijn peuterpuber :roll:
He bah als ik het zo lees dan klinkt het al best irritant en eigenlijk valt het best wel mee hoor…
Niet dus he, werkelijk ik vraag me af of 29 mnd een zgn. sprong is want mijn mannetje zit zichzelf en ook mij in de weg.
ineens wil hij alles selluf doen, dat vind ik op zich geen punt voor zover het verantwoord is maar vanochtend stond hij op een stoel selluf koffie voor mama te zetten :shock: (en nee niet nep hij stond de koffiekan aan de kraan met water te vullen…)
Heel lief natuurlijk want het was voor mama :inlove:
En verder luistert hij echt helemaal niet. Hoe gaan jullie daar mee om: ik zeg nogal eens kom je even of doe je even en ik bedenk me ineens dat ik dan open laat of hij wel of niet komt of doet.
b.v. bij het naar bed gaan:
kom Niels dan gaan we eerst je kleren uit doen, dan rent hij alweer rond op de bovenverdieping… moet ik hem vangen, no way soms doen we dat wel eens en hij denkt dus nog weken dat ik dat dan blijf doen.
NOu ja kortom luisteren jullie kinderen soms ook zo slecht??
( hier noem ik dat bananen in je oren… en dat zegt hij zelf al als hij niet luistert zegt hij, mama kijk maar een hele tros bananen… kan Nies nie aan doen he?? …)
natas
heel herkenbaar ja :roll:
en zoals ik in topic hieronder heb gezet als ik iets zeg is het ssssssst :roll:
@Angel & Luna wrote:
heel herkenbaar ja :roll:
en zoals ik in topic hieronder heb gezet als ik iets zeg is het ssssssst :roll:
hier zei hij net toen ik zei, Niels dat mag niet: Ik ben het spuugzat :roll:
En ik zeg dat natuurlijk nooit :liar:
natas
:lol: :lol: :lol:
Luna heeft hier soms papagaai momenten (dus echt alles nazeggen wat wij zeggen :roll: )
en als ik dan vraag of ze een papagaai heeft ingeslikt zegt ze nog ja ook :lol: :lol: :lol:
als we van de trap naar beneden lopen staat ze op de trap en zegt ze tegen mij omdraaien (met vringer ook de gebaren maken :roll: ) en dan NU!!! :oops:
(ik loop altijd achteruit om in de gaten te houden of het allemaal wel goed gaat bij Luna)
ze is dan ook erg goed in commanderen :oops: heeft ze niet van mij hoor :liar:
ja het hoort erbij en het is hoop ik een fase.
ethan zit al een lange tijd in die fase.
koffie zetten enzo klinkt ook heel bekend alleen heeft ethan geen stoel nodig. ook alles seluf doen is ook erg bekend of het juist absoluut niet willen doen. ik doe altijd alles in de zelfde volgorde dus daar kan hij niet van in de war raken. soms werkt hij heel erg tegen en dat zet ik hem in bed wacht een minuutje en ik kom terug met de zelfde vraag en dan werkt hij meestal wel mee, werkt het nog niet loop ik weer weg todat hij wel gewoon doet wat ik vraag. dat kind weegt behoorlijk zwaar dus elke keer optillen dat kost me ook me rug als hij dan ook nog eens tegen werkt.
het aankleden is ook vaak een drama soms lukt het wel als ik hem afleid of zeg schiet op want de bus komt zo. dan zegt hij buus buus en dan laat hij zich soms wel helpen.
met het naar bed gaan zeg ik heel duidelijk: ethan je gaat naar bed,slapen. hij zegt wel nee maar meestal komt hij uiteindelijk wel.
hij zegt vaak nee maar dat lijkt meer op een stop woordje dan dat het ook echt nee is. ethan we gaan nu naar huis hij zegt NEE! ik draai me om en hij staat al bij de fiets huis huis zecht hij dan.
als ethan weg rent pak ik eerst zijn spullen en laat ik hem even rennen 2 tellen later staat hij er al weer. als hij dat niet doet pak ik hem zonder wat te zeggen of ik herhaal je gaat nu in bad, hup je kleren uit nu.
of soms ren ik met hem mee en ga ik hem nadoen en dat werkt ook wel eens om zijn aandacht weer te krijgen. ligt er ook maar net aan in wat voorbui ik zelf ben.
succes!
Ik weet niet hoe het gelukt is … maar als mama zegt “ik tel tot 3” en dan begin met tellen, dan komt ie er voor de 3 al aan gerend. Ik gebruik het niet zo vaak en verhef mijn stem duidelijk als ik het zeg en blijkbaar weet hij dat het dan menens is en hij moet luisteren. Werkt niet altijd hoor, maar vaak wel.
En ik heb gemerkt dat je ze grenzen moet leren, maar ook vrijheid binnen deze grenzen moet gunnen. Dus bijv. we gaan nu naar boven om in bad te gaan en dan naar bed, maar als je luistert, dan gaan we na het badje eerst nog even samen een boekje lezen voor je gaat slapen en even stoeien op het grote bed. Dat vindt hij prachtig en na twee keer etteren met het in bad gaan en uitkleden met als gevolg dat hij linea recta naar bed moest hierna, hoef ik maar te zeggen wat de gevolgen zijn en hij luistert. Hij mag even uitrazen en nog even lezen, maar wel na het badje.
Hetzelfde met los lopen in het centrum. Hij heeft “hier mag ik rennen” plekken en die weet hij. Verder moet hij bij me blijven lopen. Dat ging ook best snel goed. Hij weet waar hij mag rennen en ook waar hij weer moet stoppen. Luistert hij niet, dan houdt mama hem aan zijn handje of armpje vast en is het uit met de vrijheid.
Hetzelfde in de winkel. Hij mag loslopen en mama helpen boodschappen in de kar doen, maar als hij gaat rennen, waarschuw ik één keer en daarna gaat hij in de wagen (wat hij vreselijk vindt).
En laat hem op zijn manier meehelpen. Kinderen vinden dat prachtig. Koffiezetten is misschien wat lastig, maar laat hem dan op het knopje drukken. Als ze maar iets mogen doen, vinden ze het al geweldig. Zelf doen hoort er ook bij, ze moeten ook leren dingen zelf te laten doen. Laat hem zelf zijn schoenen uit doen en zijn jas (en opruimen). Laat hem wat weggooien in de prullenbak bijv. of een krant in de krantenbak gooien. En helpen schoonmaken (ok, echt helpen is het niet) vinden ze ook (nog) prachtig.
Consequent zijn en wat vrijheid tussen de regels door gunnen en dan gaat het steeds beter. Je moet het wel even de tijd geven en af en toe blijven het dan nog wel eigenwijze boefjes, maar mama is nog altijd sterker.
Mutti, ik herken veel in je verhaal en ik doe dat ook bij veel dingen.
Hij mag bv. altijd heel veel helpen en sinds vorige week dus ook met koffie zetten (schepjes koffie erin doen en knopje omdraaien) en hij had dat vanochtend ook nog mogen doen. Het was gewoon niet eens koffietijd en ik zat gewoon even te Poe*** op de wc :mrgreen:
Hoe jij de vrijheid met het bed/badritueel doe dat zal ik idd ook eens meer doen, van jij mag nog even dit of dat als je eerst luistert.
Buiten doe ik ook, ren maar naar de volgende lantaarnpaal en heb ik ook nog nooit geen problemen gehad.
Het ergste is op dit moment: klieren tijdens het eten en bad/bed…
Maar bedankt voor je tips en ook leuk om te lezen dat het werkt (ook al weet ik dat eigenlijk wel, soms is die bevestiging nodig he?!)
Natas
Hier ook bijna 29 mnd :roll:
en volgens mij een fijne ontwikkelingssprong.
Al 3 weken zit ze aan mij vastgeplakt
ik moet overal mee naar toe ‘mama ook mee hè?’
snel vallen (plat op t gezicht)
snel huilen
piepen en jengelen
‘lelijk’ doen tegen buurtkinderen (tis echt af en toe een kattekop)
Verder luistert ze meestal wel goed, alleen wil ze soms van dingen
(slapen, lezen, tandenpoetsen etc) wel eens een spelletje maken.
Heb ik niet altijd zin in
Als ze kliert met eten, pak ik het wel af. Ik geef haar sowieso altijd
wel veel vrijheid in het zelf doen (stimuleer dat), maar het is idd
nu meer: “Oisje doen!”
Oh, nog één die ze tegenwoordig kent: “van MIJ!”
Herkennen jullie dit trouwens ook:
ze is de laatste weken echt EXTREEM bang voor alles en nog wat.
Vliegtuigen, auto’s, brommers, mensen die opeens uit een huis komen,
noem het maar op. Dan wil ze gelijk getild worden. Als ik boodschappen
ga doen, wil ze de hele weg in de buggy zitten.
Als ik geen buggy heb, dan wilt ze getild worden. Als ik haar nog niet
getild heb en ze schrikt gaat ze gilletjes geven, handjes voor haar gezicht
en zegt: “uuuh uuuh Oisje (Olivia kan ze niet zeggen) bang.”
Hier lijkt de ‘sprong’ weer wat minder te worden…
ja hier ook hoor…
samen met het woord je NEE!!!
echt irri…
maar ondertussen ook wel erg lief hoor af en toe
@natas1 wrote:
Even spuien ik heb last van mijn peuterpuber :roll:
He bah als ik het zo lees dan klinkt het al best irritant en eigenlijk valt het best wel mee hoor…
Niet dus he, werkelijk ik vraag me af of 29 mnd een zgn. sprong is want mijn mannetje zit zichzelf en ook mij in de weg.
ineens wil hij alles selluf doen, dat vind ik op zich geen punt voor zover het verantwoord is maar vanochtend stond hij op een stoel selluf koffie voor mama te zetten :shock: (en nee niet nep hij stond de koffiekan aan de kraan met water te vullen…)
Heel lief natuurlijk want het was voor mama :inlove:
En verder luistert hij echt helemaal niet. Hoe gaan jullie daar mee om: ik zeg nogal eens kom je even of doe je even en ik bedenk me ineens dat ik dan open laat of hij wel of niet komt of doet.
b.v. bij het naar bed gaan:
kom Niels dan gaan we eerst je kleren uit doen, dan rent hij alweer rond op de bovenverdieping… moet ik hem vangen, no way soms doen we dat wel eens en hij denkt dus nog weken dat ik dat dan blijf doen.
NOu ja kortom luisteren jullie kinderen soms ook zo slecht??
( hier noem ik dat bananen in je oren… en dat zegt hij zelf al als hij niet luistert zegt hij, mama kijk maar een hele tros bananen… kan Nies nie aan doen he?? …)
natas
Oh LOL, ik lees dat je mijn zoon ook hebt ontmoet… oh nee het is toch echt de jouwe…
Met andere woorden … precies het zelfde schuitje… vooral met het naar bed/aankleden… Ik lees mee.