grote vakantie en opvang

Nog 3 weken en dan is het hier alweer grote schoolvakantie, de eerste van vele die nog zullen volgen!

De eerste 3 weken zijn we zelf vrij maar voor de laatste drie weken moeten we nog opvang regelen.

Ik werk 3 dagen dus dat zijn toch 9 dagen om op te vangen. Gelukkig hebben we hier 3 paar opa’s en oma’s en 2 vriendinnen die op een school werken die al aangeboden hadden als ik omhoog zat.

Maar ik vraag me dus af hoe jullie dat doen, hoe overbruggen/overleven jullie de schoolvakanties terwijl jezelf werkt?

(en nee, dit hield me niet wakker op dit tijdstip hoor :wink: )

Ik en mijn ex proberen onze vakanties te laten aansluiten, is een hoop gepuzzel omdat we nu met vier werkgevers te maken hebben (we hebben alle2 een nieuwe partner).

Dit jaar is het gelukt, mijn ex de eerste 3 en ik de laatste 3 weken.

Vorig jaar is het niet helemaal gelukt, en hadden we 1 week opvang nodig (2 dagen)

En dan is de BSO een uitkomst, daar kan tigo tijdens de schoolvakantie de hele dag naartoe!

De beide oma’s passen ook gewoon op in de vakantie en ze gaan een dag naar de bso en kdv. De ene oma houd niet van vakantie en mijn ouders gaan buiten de schoolvakanties om op vakantie. Hier gelukkig geen opvang problemen.

de bso is gewoon open in de vakantie gelukkig :mrgreen:

@boefje wrote:

Nog 3 weken en dan is het hier alweer grote schoolvakantie, de eerste van vele die nog zullen volgen!

De eerste 3 weken zijn we zelf vrij maar voor de laatste drie weken moeten we nog opvang regelen.

Ik werk 3 dagen dus dat zijn toch 9 dagen om op te vangen. Gelukkig hebben we hier 3 paar opa’s en oma’s en 2 vriendinnen die op een school werken die al aangeboden hadden als ik omhoog zat.

Maar ik vraag me dus af hoe jullie dat doen, hoe overbruggen/overleven jullie de schoolvakanties terwijl jezelf werkt?

(en nee, dit hield me niet wakker op dit tijdstip hoor :wink: )

2 weken zelf op vakantie, 1 week sm, 1 week moeder en dan 2 weken vakantie-opvang. Maar dat moet ik uit eigen zak dokken dus waarschijnlijk kijk ik mijn moeder lief aan.

Ik vind de grote vakantie veel te lang en nauwelijks te overbruggen wat betreft opvang. Niet iedereen heeft opa’s en oma’s etc. in de buurt.En niet iedereen kan (zo lang) vakantie nemen in het hoogseizoen. 6 weken is dan erg lang. En op het voortgezet onderwijs zijn de vakanties nog langer. Maar goed, dan zijn de kinderen ook wat ouder natuurlijk.

Ik vind eigenlijk dat de vakantiedagen in NL voor de werknemer meer moeten worden. Ik vind 25 dagen per jaar schandalig weinig. 30 dagen vind ik veel reëler.

Dat is HET grote voordeel als je zelf in het onderwijs werkt :mrgreen:

maar daar heb jij natuurlijk niets aan :shifty:

hier kun je bij de BSO ook vakantieopvang regelen, ze doen dan vaak heel erg leuke dingen en maken speciale uitstapjes. ik hoor van de kinderen vaak enthousiaste verhalen. En verder vang ik de eerste weken ook wat vriendjes op die om opvang verlegen zitten. Maar ik denk dat de BSO vakantieopvang juist speciaal is ingesteld voor werkende ouders…

Je maar de BSO is niet gratis bij mijn weten en het wordt je dan wel min of meer opgedrongen.

nee, dat klopt het is niet gratis. Maar dat is opvang toch nooit :think:

Je krijgt overigens wel een gedeelte terug.

Nee ik weet dat de opvang niet gratis is. Ik heb zelf een paar jaar in de kinderopvang en ook op een eigen groep op de BSO gewerkt. En ik moest ook betaald worden, het is geen overheidsinstelling en dus betaalt de overheid hier geen cent aan. En een school is wel een overheidsinstelling, eigenlijk zou dat ook samen moeten gaan.

Eigenlijk is de constructie een beetje vreemd. Je mag geen vakantie opnemen als jou dat uitkomt, je hebt je te houden aan de 6 of 7 weken in de zomervakantie. Oke, daar is overheen te komen. Maar we moet maar zelf zorgen dat onze kinderen opgevangen worden (snap ik, het zijn onze kinderen) maar je moet er wel voor betalen. Vergoeding of geen vergoeding, het kost gewoon geld!

Het kost onvrijwillig geld. En dat is nu net mijn punt. Je kinderen kunnen niet naar school, opa of oma .Ouders hebben niet genoeg vakantiedagen of kunnen de opvang niet delen met een partner en ze zijn gedwongen de kinderen naar de opvang te brengen wat geld kost. Dat is onvrijwillig geld uitgeven wat je misschien helemaal niet hebt. Dan kan het zijn dat je 3 weken voor de opvang aan het werk bent geweest.

Onze zoon gaat bijvoorbeeld nog naar de peuterspeelzaal. Deze hanteert dezelfde vakantieperioden als school. Logisch. Maar wat ik niet logisch vind, is dat we de 6 weken vakantie gewoon moeten doorbetalen! Dat is wel even 75 euro. Dat is dubbelop betalen.

Dat van die psz vind ik een rare constructie, bij ons was er met de vakanties rekening gehouden in het bedrag wat we betaalden.

Zelfde geld voor het kdv, daar was de prijs gebaseerd op het gemiddelde aantal uren waar je per jaar gebruik van maakte dus in die zin dat je dus niet betaalde voor de vakantie zeg maar…

Hier is de vakantie nooit een probleem geweest omdat we de werktijden altijd op elkaar af hebben weten te stemmen. Nadeel was ook wel weer dat we ons mede daardoor nooit 3 weken gezamelijke vakantie konden permiteren.

Inmiddels overlapt het niet meer helemaal maar zijn de oudste kinderen inmiddels zo groot dat ze in de vakantie die dagdelen op kunnen passen. Voor nood kan ik zo thuis zijn als het moet.

Opzich staan naar mijn idee het aantal vakantie dagen wat je zelf krijgt helemaal los van de schoolvakanties van de kinderen. Kan me voorstellen dat het practische problemen geeft maar ik vind dat aan de ouders zelf om dat in te vullen en in geval van bso is het niet meer dan logisch dat je daar voor betaald.

Tigo gaat normaal gesproken 2 dagen per week naar de bso. Het contract is zo dat ik 4 weken gebruik mag maken van zomervakantie opvang zonder extra kosten. Die zitten al in mijn maandbedrag verwerkt. Vind ik wel prima geregeld zo…

Ik snap nooit zo dat mensen zich zo druk maken erover, men lijkt school tegenwoordig wel als opvang te zien. Je moet dat gemekker op dat schoolplein horen van ouders als er weer een vakantie op stapel staat

School is school, kids hebben nu eenmaal die vakantie’s en dan zorg je als ouder voor opvang als je werkt. Dat is nu eenmaal het gevolg van werken en kinderen hebben.