grote broer en klein zusje

1 oktober is onze dochter Lynn geboren.

Ivan is erg lief voor haar , wil vaak kijken en aait haar dan heel lief of geeft haar knuffeltjes

Maar ik ben eigenlijk heel bang dat hij te wild doet. Vanmiddag zat Ivan bij Erwin op schoot en heb ik Lynn bij Ivan gelegd. Ook dan is hij erg lief maar wel enthousiast, hij klopt haar dan op haar hoofdje.

We pushen niks bij hem laten hem zelf aangeven als hij bij zijn zusje wil kijken.

Iemand tips en ervaring hoe hun dreumes het deed met een broertje of zusje. daartegen? het is denk ik met name mijn eigen gevoel dat hij te hard doet bij haar hoofdje :oops: :oops: Ik ben zelf nog een beetje panish :oops: :angel:

Anna was ook wat ruig met het betuigen van haar liefde voor Jasper (anna was net 2 jaar) maar ik heb altijd maar gedacht, als de baby het geboortekanaal door past, met al dat geweld… dan kan het de onhandigheid van een grote zus ook wel aan.

Tuurlijk hebben we Anna uitgelegd en voorgedaan dat ze zachtjes moest doen…maar he hebben het wel zijn beloop gelaten

Dankje wel Fietje,

Hij bedoeld het ook absoluut niet uit jaloezie , zit geen bewuste actie in , hij is alleen erg enthousiast , zoals hij altijd is. We zeggen ook steeds , zachtjes ,aaien, niet slaan

ze kunnen best wel wat hebben de kleine kindjes. Wij zeiden ook zachtjes en pakte soms haar handje vast om haar te helpen met aaien als ze te ruw was.

zou idd ook zeggen zachtjs doen, lief aaien anders doet het auw / pijn

dit gewoon telkens herhalen…

meer kan je denk ik niet doen, erbij blijven staan en zijn handje vasthouden om dan tesamen haar te gaan aaien…

ik heb Dave toen geleerd dat hij alleen de armpjes mocht aaien :mrgreen:

hij was wel wat ouder, maar niet minder enthousiast :mrgreen:

misschien ook een optie?

Afspreken wat hij wel mag inderdaad, hier mocht de oudste (I.sabel was 14 mnd toen J.asmijn geboren werd) helpen met een luier en doekjes pakken.

Maar ook met uitkleden, door bijvoorbeeld aan de sokken te trekken helpen met de broek uitdoen. Dan kan je zelf het shirt doen i.v.m. hoofdje enzo.

Het blijft toch opletten. De middelste nu is ook nog wel eens te enthousiast, maar wil wel graag dat ze dat mogen uiten naar Mees toe. Dus aaien en laten helpen met van alles en nog wat (inzepen…uitkleden…luier verschonen/ doekjes aangeven en stripjes vast plakken enz).

mischa was al wat ouder natuurlijk, maar heb heb ik uitgelegd dat Daimen nog een gaatje in zijn hoofd heeft (fontanel) en dat hij daar voorzichtig mee moet zijn.

Ook vertelde ik dat aan de klein (1,5) van een vriendin van mij, en zij begreep dat prima! En deed ook voorzichtig.

Verder idd blijven zeggen dat hij voorzichtig moet zijn

Wij hebben beide kids geleerd om het handje te aaien en dat ze van het hoofdje moeten afblijven. Voor Bas was het nu de 2e keer dat hij er een zusje bij kreeg. Je moet ze natuurlijk wel in de gaten houden, maar ik waarschuw ze nog wel regelmatig en hoef nauwelijks te mopperen. Lara is nu 8 maanden en laat nu zelf van zich hore als het haar niet aanstaat of als ze te ruw zijn :mrgreen: