Ons zoontje Quint gaat 1 dag in de week naar een kdv. Hij zit in een groep van 12 kinderen en twee leidsters. Quint voelt zich daar wat verloren, hij valt met zijn leeftijd precies tussen de kleintjes en de groten in. Maar dat is maar tijdelijk, als hij goed kan lopen en wat meer kan babbelen dan kan hij denk ik wel wat makkelijker meekomen en zal hij het wel weer leuker gaan vinden. Nu heeft hij in ieder geval redelijk wat aandacht nodig. Maar… nu gaan ze verbouwen en uitbreiden en ze gaan groepen van 15 a 16 kinderen maken met twee leidsters. Ik vind de groep dan eigenlijk te groot worden en ik ben bang dat mijn zoontje (en straks ook het tweede kindje) dan een beetje aan hun lot overgelaten gaan worden. Hoe denken jullie daarover?
Liefs,
Winnie
Jeetje, ik ben er weer even uit, maar 15/16 kinderen op 1 groep mag volgens mij niet… .tenminste niet met 2 leidsters… Of het moet weer aangepast zijn. :think:
Kun je navragen bij de GGD volgens mij.
Ik weet dat het per kind een aantal m2 is, maar hoeveel weet ik echt niet meer. Is het een baby-groep of een vertikale groep?
Ik zal eens op mijn gemak kijken of ik meer info kan vinden.
Ik dacht ook altijd dat 12 kids de max was met 2 leidsters, en zelfs max 10 kinderen als het om een babygroep gaat…
Zo was het iig wel bij mijn zoontje op de kdv en eerlijk gezegd dacht ik ook altijd dat dat wettelijk bepaald was?!?!?!?
15-16 kids lijkt mij eerlijk gezegd ook best veel met “maar” 2 leidsters. Denk niet dat ze echt aan hun lot overgelaten zullen worden… maar minder aandacht/tijd zal er automatisch wel zijn denk ik als de groep groter wordt.
Kan me goed voorstellen dat je daar nu een beetje mee in je maag zit…
Maar hee, misschien valt het in de praktijk wel reuze mee joh…
Hoi
ik werk ook op een dagverblijf maar de leidster-kindratio is wettelijk vastgesteld. Dat is ook afhankelijk van de leeftijd van de kinderen maar even uit mijn hoofd…er mogen max. 15 kinderen op een groep met 2 leidsters als alle kinderen 3 jaar of ouder zijn. Dus dat is dan niet van toepassing bij jullie toch?
Bedankt voor jullie reacties! Het is een verticale groep, er zitten ook een paar baby’s bij. Ik ga eens zoeken naar de wettelijke bepalingen.
Liefs,
Winnie
bij een vertikale groep;
het is 1 leidster op 6 kinderen
2 op 12
maximaal 16 kinderen met 3 leidsters
( we zijn bezig met risico inventarisatie, ggd etc vandaar het ik het zo even uit mn hoofd weet)
ja het gaat per procenten
0-1 jarige is 25%
1-2 jarige is 20%
2-3 jarige is 15 %
3-4 jarige is 12,5%
in totaal mag je per leidster 100% hebben
op een groep
0-1 jarige is 4 kindjes alleen
1-2 jarige is 5 kindjes alleen
2-3 jarige is 6 kindjes alleen
3-4 jarige is 8 kindjes alleen
dus idd 16 kindjes mag alleen als ze allemaal 3-4 jaar zijn!
en op een verticale groep zal dit nooit het geval zijn denk ik!
( we zijn bezig met risico inventarisatie, ggd etc vandaar het ik het zo even uit mn hoofd weet)
wij ook gehad deze week komt de ggd weer!!!!
bij ons volgende week of de week erna
( weet ik zo even niet meer)
Hedwich je hebt helemaal gelijk (werk op een kdv, verticaal)
In een verticale groep, 16 kids 3 leidsters geld een max van 4 baby’s daarnaast zijn het dus peuters en dreumessen.
Lucas zit nu in een groep van 12 kinderen en daar zijn 2 leidsters bij. Dit zijn kinderen van 2-4 jaar.
Hiervoor zat hij op een groep met 7 kinderen van 0-2 jaar en dat was ook met 2 leidster.
Jouw zoon is nog geen 1,5 dus lijkt me dat hij of op een babygroep of op een groep van 0-4 zit. In die groepen is 15 kids op 2 leidsters echt veel te veel.
Jasmijn zit in een groep met verschillende leeftijden, 0-4 jaar. Daar is zelfs op bepaalde tijden van de dag, bijv. 's morgens een uurtje en aan het eind van de dag een uurtje maar 1 leidster op 12 kinderen. Ik heb begrepen dat dat dus mag. Vind ik wel vreemd want zo kunnen ze de kindje die na vijven nog groente of een flesje moeten hebben niks geven.
klopt zo staat het in de CAO
je mag 3 uren per dag de helft minder leidsters inzetten op de groep
over het algemeen word aan het begin, halverwege en aan het eind van de dag zo ingevuld.
@Miepel wrote:
Jasmijn zit in een groep met verschillende leeftijden, 0-4 jaar. Daar is zelfs op bepaalde tijden van de dag, bijv. 's morgens een uurtje en aan het eind van de dag een uurtje maar 1 leidster op 12 kinderen. Ik heb begrepen dat dat dus mag. Vind ik wel vreemd want zo kunnen ze de kindje die na vijven nog groente of een flesje moeten hebben niks geven.
Dit is bij ons ook zo. Maar vanaf 4 uur worden er al kindjes op gehaald en de laatste leidster is bij ons eigenlijk nooit met de hele groep over.
Wij hebben 14babys(0-18mnd) met twee, en een groep van 14 peuters (18-36mnd) voor alleen te doen :shock:
Vicky dat mag helemaal niet!
ik neem aan dat jullie ook de jaarlijkse ggd bezoeken hebben, daar word op gecontroleerd.
Ik vind het ook erg veel… Daarom kies ik dus bewust voor gastouderopvang!
Joy, wij zitten in Belgie, en daar mag het wel
Is te doen, hoor!
Ik werk als leidster via een uitzendburo op verschillende kdv. Ik werk soms ook op groepen van inderdaad 16 kinderen. Ik ben hier niet mee eens. IK vind dat de overheid niet moet stimuleren om meer kinderen per leidster te nemen, we zijn geen BSO. Met zoveel kinderen op een groep en met welke leeftijden dan ook is individuele aandacht voor het kind soms ver te zoeken.
De leidsters hebben er geen tijd voor, terwijl ze wel graag willlen…
Als de kdv geen groepshulp heeft, dan zijn de leidsters ook bezig met wassen, schoonmaken, eten bestellen en administratie naast het verzorgen van de kinderen. Ik ben van mening dat iedere kdv een groepshulp zou moeten hebben en maximaal 14 kinderen op een peutergroep. Ik vind het jammer dat de overheid alleen aan geld denkt en niet aan de kinderen, en erg jammer aan de kdvs die daaraan meedoen…ze zouden massaal moeten weigeren.
Op veel kdv’s zullen de komende tijd groepen worden vergroot i.v.m. de wachtlijsten. Waar ik werk gaan ze uitbreiden van 24 naar 30 kinderen met 5 leidsters. Wettelijk gezien mag dat, maar het wordt natuurlijk wel erg druk op een groep als er zoveel kinderen rondlopen. De ruimte blijft overigens even groot. Een groep met 12 kinderen is in mijn ogen daarom klein, het is maar wat je gewend bent. Je zal ook geen kleinere groepen vinden denk ik. Ik denk trouwens dat het inderdaad scheelt als hij straks loopt. Dan is hij wat minder afhankelijk.
Liefs Moirah