Groot terreurprobleem hier in huis! (slaan, bijten, knijpen)

L.R. is de laatste weken alleen maar aan het slaan, bijten, knijpen enz. Niet naar ons toe, nee, naar zijn zus.

Hij slaat haar in het voorbijlopen, als ze rustig op de bank zit, als ze aan tafel zit, als ze aan het spelen is, als ze aan het eten is. Het is echt niet normaal hoe vaak en vooral hoe hard! hij slaat. Hij slaat nog het liefst met houten treintjes op haar hoofd.

Hij is echt een terreur hier want I.S. krimpt al in elkaar als hij langs komt lopen :cry:

We hebben het proberen te negeren, maar ja, hoe negeer je dit?! We hebben straf gegeven door in de box of bedje te zetten. Consequent nee zeggen. Zelfs hetzelfde terugdoen. Maar niets lijkt te werken.

Het is nu zover dat L.R. in de stoel zit (de hele tijd) als I.S. thuis is. Maar dat zet natuurlijk ook geen zoden aan de dijk.

Het lijkt wel alsof het met de dag erger wordt.

Hij is echt de boel aan het terroriseren hier in huis.

En wij, wij weten het niet meer. We weten echt niet meer wat we moeten doen.

Hij heeft vorige week I.S. zelfs zo hard gebeten dat ze direct een blauwe plek had en bijna door was gebeten. :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:

En ze kunnen wel lief voor elkaar zijn. Maar dat zijn maar heel zeldzame momenten helaas.

ik heb het ook wel hier gehad, het bijten vooral, ik had ook alles geprobeerd, maar op het laatst wist ik het ookniet meer,

toen ben ik naast haar gaan zitten met alissa op mijn schoot , zwaar in tranen omdat haar zus haar zooooo hard gebeten had, en toen zei ik met tranen in mijn ogen, nou nina is dat nou leuk, kijk eens wat je gedaan hebt, alissa zooo veel pijn doen, , en haar ook echt laten zien wat ze deed en hoe alissa aan het huilen was, toen leek het wel dat ze zich realizeerde oohh wat heb ik gedaan,

en gaf ze meteen een knuffel en een kusje, ze vond het ook echt erg,

het lijkt nou dat ze nou nog maar af en toe bijt , en doe ik haar weer zo confronteren ermee dan bijt ze weer een tijdje niet ,

het lijkt stom maar dit simpels heeft hier echt wel wat geholpen, ze doet het echt nog wel eens hoor, maar het is een stuk minder,

maar het kan ook weer een fase zijn :roll:

succes er mee deb, het is moeilijk hoor ,

Hier ook een terror Tim,

die slaat zijn grote broer heel de dag.

Ik kreeg een foldertje mee van de psz.

Duidelijk blijven zeggen NEE, en uitleggen waarom niet. :think:

Ik ben nu al 2 maanden in gevecht met hem, maar zodra de oudste in de omgeving is, gaat Tim gooien, haren trekken, en alles afpakken.

Op de gang zetten heeft voor mijn gevoel geen zin voor mijn terrortje,

hij gaat na 15 min. gewoon weer opnieuw beginnen.

Dus ik lees even duidelijk mee…

levi is hier ook de boel aan het terrien.

als hij iets op de grond gooit dan dwing hem op het op te pakken (samen).

nu gooit hij nog steeds en ik tel nu tot 3 en hij komt bij tel 2 terug rennen en als nog oppakken.

hij bijt en slaat hier ook continu (ook mij) lijkt het net of hij een knuffel komt geven met zijn armpjes om mijn nek en dan in ene gniept hij mij in mijn nek. als het niet zo gaat als hij wilt slaat hij.

ik zeg steeds tegen hem dat hij moet aaien en pak dan ook zijn handje om te aaien en zeg dan aai aai. en vaak doet hij dat dan ook.

als hij dus ietd doet zoals extreem bijten en slaan, pak ik hem op zonder wat te zeggen en gooi ik hem in de gang of in zijn kamer. zonder waarschuwen zonder ook maar 1 woord te zeggen, maar dat gaat het wel om de extreme gevallen.

levi is 4jr maar heeft een behoorlijke achterstand en functioneert op een leeftijd van ongeveer 2jr. dus dst komt op het zelfde neer als jullie kindjrs leeftijd

Pff Debbie, ik zou het niet weten eerlijk gezegd. Lijkt me erg moeilijk. Vooral voor I.S. Vreselijk zeg dat je al bang moet zijn voor je kleine broertje. Ik hoop heel erg dat er snel een oplossing komt. Heel veel sterkte meid. :-* :hug:

Tjee Deb wat een lastig probleem is dit.

Ik zou proberen eerst ‘terug’ te gaan naar het moment waarop zijn gedrag zo omsloeg dat hij zijn zus elke keer ‘aanvalt’.

Is er iets gebeurd in zijn omgeving?

Is er een mogelijkheid dat hij zich in een bepaalde mate ‘verveelt’ in huis.

Heeft hij genoeg uitdaging in andere bezigheden. Is er genoeg bewegingsvrijheid?

Krijgt hij bijvoorbeeld andere voedingsmiddelen dan eerst? Ander yogidrink, koekjes, snoepjes, iets met kleurstoffen en/of kunstmatige zoetstoffen dat hij voorheen niet at?

En welke rol heeft je dochter hierin? Hoe reageert zij op haar broertje?

Dat zijn denk ik dingen die ik eerst zou proberen uit te pluizen. En vooral heel consequent blijven. Hem de hele dag in de stoel zetten als I.S thuis is, is een tijdelijke oplossing van de ‘symptomen’ maar je neemt er niet het ‘probleem’ mee weg. Met andere woorden. Je komt niet tot de kern van zijn gedrag. Het is natuurlijk fijn hem op die manier een time-out te geven, maar het kan ook juist zijn gedrag stimuleren wanneer hij wel de vrijheid krijgt.

Succes joh, hoop dat het toch snel betert. Dit is ook niet gezellig :snooty:

even de boel de boel laten en heel direct met de kinderen bezig gaan zodat je het gedrag voor kan zijn.

Peter heeft ook een hele tijd van dit soort terreur gedrag vertoont en ook hier wisten we het niet meer.

Bleek uiteindelijk dat hij snel gefrustreerd raakte en aangezien hij nog niet goed wist hoe hij dat kon zeggen/duidelijk maken, werd hij steeds boos en ging dan dus aggressief te keer.

Tot ik met de kids over de vloer de boel, de boel liet en heel bewust de kinderen in de gaten ging houden. Hem al wegtrekken als ik zag dat hij zijn blik weer richting Niek liet gaan. Hem steeds afleiden, steeds blijven zeggen " rustig blijven Peter, niet bijten, niet slaan.

Na een maand of 2a3 werd het beter. Vond het een dodelijk vermoeiende periode, maar ben toch blij dat we toen het huishouden maar even hebben laten verslonzen en wat later aten om zo Peter beter en meer 1 op 1 te begeleiden.

Mies is nu ook bezig met slaan op hoofden, liefst met vrachtwagentjes en houten treinbaandelen. Merk dat als ik ook bij hem 1 op 1 er bij ga zitten, observeer en steeds probeer voor te zijn, het beter gaat.

Lastig nu met mijn hoogzwangere toestand. Maar toch…

Pegje, ik heb probeer ook iedere keer tegen L.R. te zeggen en uit te leggen dat het niet leuk is en dat het niet mag. Hij kijkt mij dan aan en gaat lachen :wall:

Vanochtend om 6.15 uur begon het al. Ik ben op dat moment ZO vreselijk uit mijn stekker gegaan, want het gaat al weken zo en ik kon het echt even niet meer hebben (heb ook een gigantisch ochtendhumeur :roll: ). Ze waren er helemaal verbaasd van en gelijk ook rustig gelukkig. Maar dat is natuurlijk ook niet de optie.

Gab, jouw zin “maar zodra de oudste in de omgeving is, gaat Tim gooien, haren trekken, en alles afpakken.”

Identiek als bij ons. Als hij alleen is, is hij zo vreselijk lief, maar zodra I.S. er is dan is het hek van de dam.

Monique, dat is misschien ook wel een optie, om ipv te slaan te leren aaien als hij slaat.

Sooki, zal het puntgewijs antwoorden:

Wat is er gebeurd in zijn omgeving?

De box is weg omdat hij eruit viel en D. hem net op het laatste moment nog kon opvangen.

Is er een mogelijkheid dat hij zich verveeld in huis?

Geen idee eigenlijk, loopauto, blokken, treintjes, autootjes, bijna al het speelgoed staat hier. Ik heb wel gemerkt dat hij gek is op buitenspelen. Maar ik zie D. niet echt de hele dag in de tuin bivakkeren. Daar is hij gewoonweg de persoon niet naar helaas.

Heeft hij genoeg uitdaging in andere bezigheden. Is er genoeg bewegingsvrijheid?

Qua uitdaging heb ik eigenlijk geen idee. Ik weet wel dat hij erg actief is qua bewegen. Hij klautert de bank op en af, rent en vliegt door de kamer heen. En buiten is hij ook niet te houden als hij mag lopen. Maar ja, daar komen we dan weer. Ik zie D. dus niet de hele dag buiten zitten.

Krijgt hij bijvoorbeeld andere voedingsmiddelen dan eerst? Ander yogidrink, koekjes, snoepjes, iets met kleurstoffen en/of kunstmatige zoetstoffen dat hij voorheen niet at?

Nee, hij krijgt nog steeds hetzelfde. Ik kan niets bedenken dat we anders zijn gaan geven. Wel is er wat veranderd qua medicatie. Hij gebruikt nu veel minder Ventolin, geen Losecc en geen Motilium meer.

En welke rol heeft je dochter hierin? Hoe reageert zij op haar broertje?

I.S. pestte hem inderdaad de laatste tijd, toen hij nog in de box zat. En nu nog soms. Maar dan zie ik ook gelijk dat hij gaat meppen. Is ook wel logisch, maar hij slaat nu gewoon echt door in mijn ogen.

Ben ook heel erg met I.S. bezig dat ze hem niet mag pesten, want daardoor kan hij gaan slaan. Verder is zij eigenlijk wel dol op hem want hij moet altijd een kusje krijgen voor het slapen gaan. En als ik boos op hem wordt en hij gaat huilen, dan neemt zij het voor hem op.

Dat van in de stoel zetten was ook echt even om ons rust te gunnen zodat we even kunnen bedenken hoe we dit moeten gaan aanpakken. Want op dit moment zijn we echt bijna radeloos. En het is beter dan als een kip zonder kop te gaan staan schreeuwen dat het nu eens een keer moet ophouden.

Even een vraagje. Als ik straf ga geven door L.R. op een stoeltje te zetten, hoe moet ik dat aanpakken, wat als hij steeds van zijn stoeltje gaat, hoe lang moet hij daar zitten. Wordt de duur van de straf verlengd als hij van zijn stoeltje gaat?

Cell, het huishouden doen we hier al alleen 's avonds, juist omdat je de hele dag bezig bent met L.R. met opletten en zo.

Die 1 op 1 aandacht lijkt me ook wel goed, alleen is L.R. niet echt een persoontje die zoveel aandacht wil lijkt het wel. Hij wil wel heel veel kroelen en knuffelen en kusjes geven aan ons, maar dat is ook alles ook.

heel herkenbaar. Quinten was ook zo op die leeftijd. Lynn kon niks doen of ze kreeg al een mep, het liefst inderdaad met iets in zijn hand.

En dan niet 1 mep maar gelijk 10 achter elkaar…

Bij ons was het echt een fase…

Quinten kon niet duidelijk maken wat hij wilde en reageerde dat af op Lynn.

Hij kan nog steeds aardig meppen maar tegenwoordig gilt hij eerst keihard…

Wij hebben hem steeds consequent op schoot genomen en gezegd dat het niet mocht.

@Debbie & Lana wrote:

Cell, het huishouden doen we hier al alleen 's avonds, juist omdat je de hele dag bezig bent met L.R. met opletten en zo.

Die 1 op 1 aandacht lijkt me ook wel goed, alleen is L.R. niet echt een persoontje die zoveel aandacht wil lijkt het wel. Hij wil wel heel veel kroelen en knuffelen en kusjes geven aan ons, maar dat is ook alles ook.

herkenbaar wat je schrijft.

maar wat ik merk als levi alleen is zonder zijn broer (want die zit hem in de weg) dan is hij echt een engeltje.

Weet hier geen andwoord op maar wil je wel ff dikke knuffel geven meis :hug: