groepsverdeling

Ik vraag me wel eens af hoe dat op andere scholen gaat, de groepsverdeling…



wij hebben hier een groep 0/1 en 2x een groep 1/2. Nu worden dat een groep 0/1, groep 1/2 en een groep 2.



Maar ze gooien dan alle klassen door elkaar. Mijn dochter krijgt 6 andere leerlingen van groep 2 en een samengesteld groepje 1 in haar klas en 5 van ‘haar’ klas gaan naar de andere groep 2…



De tweede gaat nu naar groep 1, daar zitten dan kinderen van de 0 groep die naar groep 1 gaan die eerst bij mn oudste zaten. Ik denk dan: had je toch gewoon een complete groep 1/2 van kunnen maken, wat nu 0/1 is? Of denk ik te makkelijk (of doet school juist zo ingewikkeld)



Lijkt me dat ze nu de vertrouwde klasjes weer door elkaar gooien, volgens jaar weer lekker aan elkaar gewent en dan weer door elkaar husselen…?? vind dat echt jammer!

Ik volg op zich de berekening niet, maar weet natuurlijk ook niet wat de afweging was. Sowieso vind ik groep 0. vaak een gek idee. Wat is er mis met starten in 1/2 en daarmee klaar.



Misschien weet school wel meer over de aankomende toestroom in groep 0, of juist het gebrek aan toestroom.

Misschien heeft het te maken met formatie ruimte en/of te grote toestroom/uitloop, waardoor er gewoon minder klassen gemaakt moeten worden.

Misschien is de verhouding 1 tot groep 2 wel te afwijkend, waardoor deze gesplitst moest worden om de aanwas van de nieuwe kindjes groep 1 te laten passen.

Misschien zijn er wel veel andere redenen.

Misschien gaan er leerkrachten meer of minder werken,waardoor ze dit i.h.k.v. de match leerkracht-groep hebben gekozen.



Wat de reden ook is, er zal vast over nagedacht zijn en misschien was het in dit geval wel kiezen tussen 2 kwaden…



Het husselen van groepen en kindjes in de kleuterklas ontkom je niet aan. Iedereen loopt kans een vriendje/vriendinnetje te zien vertrekken naar een andere groep. zeker in combiklassen 1/2 is het elk jaar weer helemaal nieuw. Nieuwe aanwas en uitloop van de groep 2 kindjes.

Wisselen gaat hoe dan ook gebeuren,zodra ze naar groep 3 gaan straks.

Dat kindjes ineens moeten leren omgaan met nieuwe klasgenoten hoeft niet negatief te zijn, maar zo voelt dat vaak wel natuurlijk.



Een kleuterklas is heel dynamisch. Geen kind start op dezelfde dag,dus nieuw/doorstroom/achterblijven/wisselen…dat is het begin van nog 8 jaar, waarin ze stapje voor stapje om leren gaan met anderen en veranderingen.



Ik snap je punt hoor, hier een kind wat daar zeer moeizaam mee om kan gaan, maar tegenhouden doe je het zeker niet.

Oh vergat een misschien…wie weet gaan sommige kindjes wel over op verzoek van de ouders…hier wat kindjes (incl de mijne), die verzocht hebben om een specifieke leerkracht, omdat de ervaringen met de oudste bij 1 van de kleuterjuffen niet zo fijn was. Na 2 jaar ben je er dan wel even klaar mee. Bijna al die broertjes/zusjes van klasgenoten van mijn oudste, hebben hetzelfde verzoek gedaan…dus…daar ga je al.

Redenen te over…

wat jij denkt kan ook gewoon!! maar ws loopt de school ertegen aan dat je groep 2 niet de benodigde leerstof kan aanbieden met groep 1 erbij in.



Dat gehussel verder snap ik niet, maar het kan ermee te maken hebben dat de ene groep meer zorg behoeft en dat er met bepaalde kinderen keuzes gemaakt moeten worden, of uitelkaar of bij elkaar.



Ik mag hopen… en denk ook wel, dat elke school zorgvuldig alle opties zorgvuldig bekijkt… en hoop dat het voor jullie grote meid een goede keus is!!



gaat het verder goed met haar?

@Emma wrote:

Ik vraag me wel eens af hoe dat op andere scholen gaat, de groepsverdeling…



wij hebben hier een groep 0/1 en 2x een groep 1/2. Nu worden dat een groep 0/1, groep 1/2 en een groep 2.



Maar ze gooien dan alle klassen door elkaar. Mijn dochter krijgt 6 andere leerlingen van groep 2 en een samengesteld groepje 1 in haar klas en 5 van ‘haar’ klas gaan naar de andere groep 2…



De tweede gaat nu naar groep 1, daar zitten dan kinderen van de 0 groep die naar groep 1 gaan die eerst bij mn oudste zaten. Ik denk dan: had je toch gewoon een complete groep 1/2 van kunnen maken, wat nu 0/1 is? Of denk ik te makkelijk (of doet school juist zo ingewikkeld)



Lijkt me dat ze nu de vertrouwde klasjes weer door elkaar gooien, volgens jaar weer lekker aan elkaar gewent en dan weer door elkaar husselen…?? vind dat echt jammer!




Eigenlijk als ik het zo bekijk heb ik het idee, dat het te maken heeft met een mogelijke ‘bottleneck’.

1 bepaalde groep, is misschien oververtegenwoordigd, waardoor er een situatie ontstaat, dat NA volgend jaar, er een te kleine groep 2 ontstaat of onevenredig (kan dus ook precies andersom zijn). Kan te maken hebben met een bepaalde hoeveelheid late leerlingen die er nu al zitten of nog komen gaan. Misschien een paar kindjes die meer zorg nodig hebben uit elkaar halen of juist clusteren en daar een bepaalde leerkracht aan verbinden.

Dat zou even 1 van mijn theorieën zijn om 1 aparte groep 2 te maken,terwijl er zo te zien en normale hoeveelheid groep 1 over blijft.

Ik zou het gewoon vragen, er zal vast een reden voor zijn.



Groep 2 komt hoe dan ook in groep 3 ergens weer samen en de vaste groep 1 (exl. late leerlingen) komt elkaar straks ook weer tegen.



Hier zijn ze voor volgend jaar aan het husselen geweest met leerkrachten i.v.m. minder werken en ouderschapsverlof van 2 juffen.

Daarnaast is er een duidelijke bottleneck ontstaan door 1 a 2 TE grote groepen en 1 a 2 TE kleine groepen. In principe zouden het combiklassen worden op groep 3 en 8 na, maar de huidige groep 3 en 4 waren te groot om 2 combiklassen van te maken (dat zouden dan volgend schooljaar groep 4/5 worden,maar wel 2 aparte groepen).

Best een klus.

Nu is de keuze gemaakt groep 2 alleen groep 3 te laten worden (heel klein groepje). Groep 3 gaat in zijn geheel over als groep 4 en pas vanaf groep 5 gaan ze splitsen (5/6 en 6/7).

Daarnaast gaan juffen samen 1 klas doen. 1 kleuterklas met 2 juffen, maar gek genoeg de 2e juf, gaat niet de andere helft van de klas van onze zoon doen. Lijkt me ook best pittig om 2 verschillende kleuterklassen te draaien verdeeld over 5 dagen. Kan me voorstellen dat je dan even een break wil en een oudere groep wil doen.



Als je het leest, zonder de reden er achter te kennen,dan staat het heel raar, maar lijkt me ook een vreselijke taak elk jaar weer…passen/meten en invullen maar…

Het voordeel van een 0 groepje zie ik wel hoor. Op de school van mijn kinderen hebben ze jarenlang vanaf na de kerstvakantie een 0 groepje gehad. Dat waren kinderen die in dec/jan jaren waren en daar kwamen dan kinderen van febr/maart etc bij tot het groepje vol was.

Voordeel was dat de net 4 jarige niet gelijk in een hele grote groep terecht kwamen en dat de bestaanden 6 groepen 1/2 niet al te groot werden in de loop van het jaar.



Waarom er voor een groep 1/2 en een aparte groep 2 gekozen is voor mij niet duidelijk. Zou navragen wat de aanleiding van deze verdeling is geweest.



Het door elkaar husselen van klassen is voor de ene kind gunstig en voor de ander ongunstig. Maar net zo goed het nadelen heeft heeft het ook voordelen.



Helaas heeft door bezuinigingen de school momenteel geen geld voor een instroom groep en zal het komend school jaar bestaan uit 6 groepen 1/2 die aan het eind van het schooljaar ieder dik 30 kinderen tellen.

hier de afgelopen jaren op school ook wel het 1 en ander aan gehussel gezien…

Sowieso hebben ze hier (vanaf aankomend jaar niet meer vanwege afgenomen groei in leerlingen) 3 groep 1 en 2 groepen 2… in het begin werd er vaak gekozen om 2 groepen ‘heel’ te laten en de 3e groep op te splitsen.

Maar soms werd er ook voor gekozen om gewoon uit alledrie de klassen een derde te plukken en 2 nieuwe groepen te vormen… er werd in elk geval van dit natuurlijk samenvoeg moment ook gebruik gemaakt om bepaalde groepjes uit elkaar te halen of juist samen te voegen.



Kinderen met een zelfde behoefte bij elkaar in en kinderen die samen niet echt boterden, dan wel gezamelijk stoorzenders waren, maar individueel hlemaal niet uit elkaar te halen etc etc.



Mijn ervaring?

Voor mij als ouder is het lastiger als voor mijn kinderen :lol: . Zij kennen binnen no time alle kids + ouders en zelf ben je blij dat je dan met de kerst ongeveer weer weet wie er in de klas zitten.



Vanaf groep 2 zit mijn oudste trouwens wel echt in een vaste groep. Op een verhuizing, 1 zittenblijver en een klas skipper na… De basis van 22 kinderen is al die tijd gelijk gebleven.



Voor nummer 2 is het sowieso weer anders geweest, die is versneld dit jaar en daardoor in een nieuwe klas gekomen.

Kende ik net al die kleuters… ging die naar groep 3… we zijn bijna aan de finish van het schooljaar (nou ja eind juli) en ik denk nu redelijk zeker te weten wie er wel en wie er niet bij hem in de klas zitten :angel: .



De vriendschappen met zijn oude klasgenootjes hielden in het begin aan, maar inmiddels is dat toch een beetje uit het oog uit het hart van beide kanten.

Dat gaat bij de meeste kinderen toch vrij geleidelijk.

Hier gewoon 2x 1/2 groep en na de vakantie is die relatief klein omdat dan alle groep 2 kindjes naar groep 3 zijn gegaan en in het loop van het school jaar komen daar dan de nieuwe kindje bij en. Aan het eind van het school jaar zitten er dan z’ 30 kindjes in de klas

ik heb het nagevraagd, het had te maken met de leeftijden zodat niet alle ‘oudere’ kindjes van groep 1 bij elkaar zitten en de ‘jongere’ van groep 1. Anders had de ene groep in januari allemaal 6 jarige terwijl de andere groep de laatste verjaardag pas tegen de zomervakantie heeft en de kans is dat het leerproces van de hele klas wat vertraging oploopt.



Nouja, jammer ist wel en of het niet anders kan vraag ik me nog steeds af, maar de kinderen vinden het eigenlijk wel prima zo, die zijn sneller tevreden dan de ouders :shifty: :wink:

hier hebben we 3 kleuterklassen, allemaal groep 0/1/2



onze oudste is van september dus is meteen in 1 gekomen, jongste is van maart en gaat naar groep 0 (maar iedereen noemt het gewoon 1)

Hier wordt ook ieder jaar alles door elkaar gehusseld. Alleen groep 7 blijft in de oude samenstelling. Ze proberen in ieder geval wel elke keer wat vriendjes bij elkaar te stoppen.