Bij het ene kdv hebben ze de baby’s apart en bij de andere de baby’s bij de groep (dus verschillende leeftijden bijelkaar)
Het 2e zou beter zijn omdat kinderen dan met elkaar leren omgaan (met verschillende leeftijden) en dat ze bv van elkaar leren.
Nou heb ik zelf als eens bij beide soorten een dagje mogen werken en ik vond het eerste toch prettiger. De babyruimte straalde rust uit en zij hadden dan ook echt rust. Ik denk dat ik zeer belangrijk is.
Ik heb zelf nog geen kinderen maar wij gaan daar aan werken
Wat vinden jullie en wat zijn jullie ervaringen!
hoi
volgens kennis van me die op kinderdagverblijf werkt en eerst alleen kids tot ze liepen in de groep had.
en nu van 0-4 jaar zij vond het eerste fijner voor de kinderen heerst meer rust in de groep voor de baby’s en oudere kinderen hebben meer aandacht,en mogelijkheden om eens te knutselen.dat lukt in groep met kids van 0-4 jaar bijna niet,ze leren wel weer meer op hun beurt wachten vaak te veel en te lang omdat er babys zijn die flessen en verschoning nodig hebben.ligt natuurlijk ook beetje aan verdeling groep half half dan is het voor de leidsters flink aanpoten,waardoor de aandacht voor oudere kinderen er als eerste bij in schiet.
Laura gaat pas sinds deze maand naar een kdv, en ze zit op een groep met alleen kinderen van 2-4, dus van haar leeftijd en iets ouder. Gezien haar voorkeur voor wilde spelletjes en alles na willen doen van oudere kinderen, voor haar hartstikke leuk zo.
Maar dat is op straat ook, als ze in de zandbak speelt, dan zoekt ze eerder oudere kinderen op dan jongere, zit ook een beetje in haar karakter.
Op het kdv van Laura hebben ze overigens een open deuren beleid, dus op bepaalde uren kunnen de kinderen alle groepen in en uit lopen. Het blijkt dat Laura het dan toch ook wel interessant vindt om eens even bij de baby’s te kijken.
En in die uren komen vaak de oudere kinderen uit de gemengde groep naar de peutergroep toe. Dus dan loopt het lekker door elkaar.
Ach, voor allebei valt wel wat te zeggen denk ik.
Misschien als een kind van jongs af aan naar het kdv gaat, is het ook wel fijn dat het gewoon 4 jaar in dezelfde groep kan blijven? En eventueel samen met broertjes of zusjes (als je er een paar kort op elkaar hebt).
ik werk zelf op een (0-4jaar)verticale groep
en heb stage gelopen op horizontale groepen
mijn voorkeur gaat uit naar verticaal
zowel broertjes/zusjes zitten bij elkaar
en ze leren heel veel van elkaar
de overgang van baby naar peutergroep is er niet
dit kan voor een kindje heel erg wennen zijn,
de rustige babygroep inruilen voor drukke peuters
in 4 jaar geen nieuwe leidsters maar alle jaren dezelfde
daarbij moet ik wel zeggen dat het wel een goede verdeling moet zijn
dus niet bv 1 baby bij allemaal peuters maar wel van elke leeftijdsgroep
(0-1 1-2 2-3 3-4) gemixed. hier proberen ze bij ons wel heel veel rekening mee te houden
persoonlijk moet ik zeggen dat ik een babygroep veel harder vind werken dan een verticale groep,
dit omdat de verticale groep zich vaak in 2 delen splitst
de baby’s slapen als de peuters spelen
en de peuters slapen hebben de baby’s het hele lokaal voor zichzelf en is het heerlijk rustig voor ze!!
nee ik zou mijn vertical groepje niet inruilen voor een horizontale groep
vind het zelfs jammer dat mijn kindje op horizontaal komt straks omdat wij het enige kdv zijn met een verticale groep en de rest horizontaal is
Ik denk dat als je het aan een ouder vraagt waarvan een kind op een horizontale groep zit je zal horen dat dat echt wel het “beste/leukste” is, en van ouders met een kindje op een verticale groep dat dat het "beste/leukste " is.
Tigo heeft 4 jaar lang op een verticale groep gezeten en ik vond dat dus erg leuk en gezellig. Vond het leuk om te zien dat de kleintjes bij de hele groep werd betrokken. Dus met gezamelijk eten werd tigo er in de wipstoel er gezzelig bijgezet enzo…
Maar ik weet zeker dat als tigo op een horizontale groep had gezeten ik net zo entousiast zou zijn geweest…
Bedankt voor jullie leuke reacties en verhalen!
Zeer leerzaam!
Leuk om over de horizontale en vertikale groepen te lezen.
Meer verhalen zijn wat mij betreft gewoon welkom!
Ikzelf heb voor Timo gekozen voor een verticale groep in mijn vorige woonplaats. Het leek me goed dat er verschillende leeftijden bij elkaar zaten zodat kinderen wat van elkaar leren en om leren gaan met kleinere/grotere kinderen. Ook kunnen ze lang in 1 groep blijven en kunnen broertjes en zusjes bij elkaar. Kortom, meer zoals de thuissituatie.
We zijn verhuisd en hier doen ze niet zo aan verticale groepen, helaas. Maar…Mila zit nu in een babygroep en ik denk dat het voor babies niet veel uitmaakt. Misschien zijn babies zelfs wel beter af in de babygroep. Alles is er afgestemd op babies, en de groep is kleiner met meer begeleiding. Ik ben er toch wel over te spreken :thumbup:
Timo zit nu in een groep van 1-4 (helaas gaan ze die splitsen in dreumesen en peuters want ze breiden uit) en die vindt het helemaal geweldig met de grotere kindjes. Hij leert er veel van en probeert echt mee te spelen. Ik denk dus dat vanaf 1 jaar een verticale groep heel goed zou werken.
Ik denk inderdaad dat dat het is! Voor baby’s lijkt met me beter om een aparte groep te hebben en zodra ze ouder worden dan kunnen er wel wat meer leeftijden bij elkaar! Dat is natuurlijk wel zo gezellig en zo leren ze van elkaar. En voor broertjes/zusjes wel zo leuk!
Sam zit op een kdv in een verticale groep. Persoonlijk vind ik dat veel gezonder dan in een groep met alleen baby’s. De wereld bestaat nou eenmaal niet alleen uit baby’s en op deze manier leert hij gelijk met andere kindjes omgaan, hij heeft een hoop te kijken en is er gelijk interactie met de andere kindjes. Hij vindt het bijvoorbeeld geweldig om aan tafel te zitten als de peuters gaan eten. :inlove:
mischa is begonnen op de babygroep, en wij hadden aangegeven dat hij met 1 jaar naar verticaal zou gaan.DIt omdat we natuurlijk niet wisten wat voor kindje hij zou izjn, dus hem eerst lekker baby wilden laten zijn.
Hij zat op den duur al wel vaak bij de dreumessen enz omdat hij zich op de babygroep ging vervelen, maar bij een eventuele 2e zou ik het weer zo doen.
Bij Luuk heb je 3 groepen:
Baby’s - Dreumes - Peuters en als het goed is komt er volgend jaar nog een groepje bij…
Ik vind hetbeter werken dan wanneer de kinderen allemaal door elkaar heen zijn.
Hoi,
Mijn zoontjes zitten allebei in een verticale groep. Het bevalt ons goed. Zo ervaren ze in de loop der jaren wat het is om klein, groter en groot te zijn. Ze zitten ruim 3,5 jaar bij zo’n beetje dezelfde leidsters en kindjes. Heel stabiel.
Wat iemand anders al schreef: als de baby’s slapen, hebben de peuters alle ruimte en als de kleinsten wakker zijn, mogen de grootsten van helpen.
Het valt me op dat zeker onze oudste van ruim 3,5 zowel met jonge als met oudere kinderen goed om kan gaan.
We hebben hier destijds bewust voor gekozen en we hebben er geen spijt van.
Groetjes!