Groep B streptokokken tijdens zwangerschap!

Hoi,

Ik zit wat rond te neuzen op verschillende forums en kwam een verhaal tegen over Groep B streptokokken. Over verschillende moeders die dus hun kindje zijn verloren door deze medogelose bacterie!! Ik ben dus ook drager van het Groep B streptokokken en vroeg mij af of er meerdere hier op dit forum zijn die het ook hebben. Ik ben mij echt een hoedje geschrokken toen ik het las, maandag heb ik een afspraak bij de vk en dan krijg ik ook mijn eerste echo ( spannend ) en dan hoop ik wat antwoorden te krijgen. Misschien kunnen jullie al een beetje mijn ongerustheid weg nemen?

Liefs jennifer

@Jenny01 wrote:

Hoi,

Ik zit wat rond te neuzen op verschillende forums en kwam een verhaal tegen over Groep B streptokokken. Over verschillende moeders die dus hun kindje zijn verloren door deze medogelose bacterie!! Ik ben dus ook drager van het Groep B streptokokken en vroeg mij af of er meerdere hier op dit forum zijn die het ook hebben. Ik ben mij echt een hoedje geschrokken toen ik het las, maandag heb ik een afspraak bij de vk en dan krijg ik ook mijn eerste echo ( spannend ) en dan hoop ik wat antwoorden te krijgen. Misschien kunnen jullie al een beetje mijn ongerustheid weg nemen?

Liefs jennifer

jah hoor!! als je goed onder controlle bent in het ziekenhuis tegen de tijd dat je kleintje wordt geboren, gaat vaak alles goed!! een vriendin van mij heeft dit ook, moet altijd in het ziekenhuis bevallen en het kleintje moet dan drie dagen blijven. Ze heeft vijf kinderen, en alle vijf in het ziekenhuis geboren, alle vijf zijn ze gezond!!

heb net even gelezen wat het was, had het nog nooit van gehoord.

Las dat 20% van de zwangeren gbs bij zich draagt en dat het op 10% van de kinderen overgedragen word.

Tuurlijk is de kans dan altijd aanwezig, maar ik denk dat je met goede begeleiding een heel eind zal komen :hug:

Dank je voor jullie antwoorden. Morgen ga ik naar de vk en dan hoop ik hier meer over te horen. Hopelijk valt het allemaal wel mee met de juiste begeleiding.

Liefs jennifer

Hoi!

Bij mij zijn ze er tijdens de zwangerschap ook achter gekomen dat ik draagster ben van de GBS bacterie.

Ik zou sowieso al in het ziekenhuis bevallen.

Op het moment dat ik ontsluiting had heb ik een infuus gekregen met antibiotica erin , na 4 uren hebben ze het nog een keer herhaald , dit is het “mooiste” dat ze 2 keer de antibiotica kunnen toedienen , dit verkleint de kans nog meer dat je kindje er ziek van wordt als het is geboren.

Als je ontsluiting hebt kan de bacterie bij je kindje komen en daarvoor krijg je de antibiotica toegediend.

Toen Rianne geboren was moest ze nog 24 uur ter observatie in het ziekenhuis blijven , ze is niet ziek geworden van de bacterie gelukkig ( dankzij de antibiotica ).

hallo dames,

mijn naam is lynn mama van senne*… ik ben dus ook draagster van gbs, niet zo’n prettigheidje moet ik zeggen, want ik ben dus vorig jaar van mijn zoontje bij 26 weken en 3 dagen bevallen, wel moet ik zeggen via spoedkeizersnede, geen reden tot paniek dus. ivm met het contact bij een gewone bevalling (gbs wordt enkel overgedragen bij normale bevalling) wel is deze ziekte maker niet meer mogelijk de dag van vandaag (in belgie toch) daar iedere vrouw hier antibiotica krijgt vlak voor de bevalling en zowieso erop getest wordt bij ongeveer 32 weken.

bij mij ging het iets anders, daar de bevalling eraan kwam en alles zo in een snel tempo ging heb ik de antibiotica nooit gekregen. mijn zoontje lag in de couveuse en ik was bijna doodziek, EN ze wisten niet waarvan ik ziek was :evil: . ze dachten dat ik de ziekenhuisbacterie had… en maar bloed trekken en maar testen… na een week wisten ze wat ik had, bleek dus gbs te zijn, mijn zoontje lag op sterven en toen kwamen ze zeggen dat hij eigenlijk ten dode opgeschreven stond als hij ook gewoon geboren was. :wall: :wall: :wall: .

het is een heus verhaal ik weet het maar hopelijk overval ik er jullie niet mee, ik wil alleen duidelijk maken,

hoe dan ook, je weet het niet en je voelt het niet als je drager bent, maar als je voor je bevalling staat trek aan de alarmbel mensen en vraag die antibiotica, ze is er voor gemaakt!! ik heb ze niet gekregen de vorige keer, en zelf kun je er heus ziek van zijn!!

ook begrijp ik niet dat er nog in nederland kindjes sterven van gbs, als dit kan uitgesloten worden door de antibiotica.

veel groetjes lynn mama van senne* en :**: en ???

Je moet je niet te bang laten maken hoor!!!

Ik was bij de eerste zwangerschap positief, heb toen baxter gekregen maar reageerde zo allergisch (ging in shock), en het was al speciaal een andere omdat ik allergisch ben aan penicilline, dat ze de boel hebben moeten afzetten. En dus geen tweede baxter meer heb gekregen.

Ze hebben bij Jinthe na de geboorte urinestaal genomen en gecontroleerd, alles was Ok.

Gynaecoloog zei me dat 1/5 vrouwen drager is en van die vrouwen is de kans dat de baby ook besmet wordt 10%. Maar die babies worden lang niet allemaal ook ziek. 1 op 100 wordt ziek en dat kan meestal goed behandeld worden met anibioticum.

Ik wil maar zeggen dat als je GBS positief blijkt te zijn dat je niet hoeft te panikeren!!!

Volgende week weet ik of ik deze keer weer drager ben of niet.

Vind het wel raar dat ze in België standaard testen op GBS en in Nederland blijkbaar niet…

Bij mij is het vruchtwater getest nadat de vliezen gebroken waren. (met 36/5) Dit kwam op mij over als een standaardprocedure. Ik bleek GBS positief. Hieke was al geboren (met spoed ks) toen de uitslag kwam. Ze werd daarop gecontroleerd op temperatuur, ademhalingsfrequentie en hartslag. Als dat afwijkingen zou opleveren zou ze AB krijgen. Dit was gelukkig niet nodig.

Bij een eventuele volgende zwangerschap zal ik sowieso in het ziekenhuis bevallen met antibioticum.