Groep 1 t.e.m 8, leg mij eens uit?

Hier in belgië gaan ze vanaf 2,5 jaar naar school, ze starten in een peuterklasje.

Vanaf het schooljaar dat ze dan 3 worden gaan ze in september naar de 1e kleuterklas.

Dus bij ons gaat het zo:



2,5 jaar - 3 jaar: peuterklas

3j - 4j: 1e kleuter

4j - 5j: 2e kleuter

5j - 6j: 3e kleuter

6j - 7j: 1e leerjaar

7j - 8j: 2e leerjaar

8j - 9j : 3e leerjaaar

9j - 10j : 4e leerjaar

10j - 11j : 5e leerjaar

11j - 12j : 6e leerjaar



Daarna gaan ze naar het middelbaar.

Kunnen jullie eens de groepen naast mijn lijste plaatsen zodat ik het een beetje snap? :think:

@Bietje wrote:

Hier in belgië gaan ze vanaf 2,5 jaar naar school, ze starten in een peuterklasje.

Vanaf het schooljaar dat ze dan 3 worden gaan ze in september naar de 1e kleuterklas.

Dus bij ons gaat het zo:



2,5 jaar - 3 jaar: peuterklas

3j - 4j: 1e kleuter

4j - 5j: 2e kleuter

5j - 6j: 3e kleuter

6j - 7j: 1e leerjaar

7j - 8j: 2e leerjaar

8j - 9j : 3e leerjaaar

9j - 10j : 4e leerjaar

10j - 11j : 5e leerjaar

11j - 12j : 6e leerjaar



Daarna gaan ze naar het middelbaar.

Kunnen jullie eens de groepen naast mijn lijste plaatsen zodat ik het een beetje snap? :think:




4-5 groep 1

5-6 groep 2

6-7 groep 3

7-8 groep 4

8-9 groep 5

9-10 groep 6

10-11 groep 7

11-12 groep 8

En dan middelbare school.

Ok, bedankt, dus ik moet eigenlijk beginnen tellen vanaf het 2e kleuter, waar Broes nu zit omdat jullie later starten.

Ik zal het zo proberen te onthouden, dankjewel! :thumbup:

Jups, groep 1 is 2de kleuter… groep 3 is het 1ste leerjaar. Heb het laatst mijn moeder ook moeten uitleggen haha :slight_smile:

we hadden vroeger kleuterklassen 1 en 2 (4 tot 6 jr) daarna ging je naar de 1e klas…t/m klas 6 (6-12jr)

maar toen het groepen werden hebben ze de kleuterklassen erbij getrokken en zijn daar begonnen met tellen… vandaar nu groep 1 t/m 8 (4-12 jr)

@Madre wrote:



4-5 groep 1

5-6 groep 2

6-7 groep 3

7-8 groep 4

8-9 groep 5

9-10 groep 6

10-11 groep 7

11-12 groep 8

En dan middelbare school.






Na de basisschool ga je toch eerst naar het voortgezet onderwijs en dan naar middelbaar beroepsonderwijs?

middelbare school is een ander woord voor voortgezet onderwijs :wink:

@Kira80 wrote:

middelbare school is een ander woord voor voortgezet onderwijs :wink:




oja, ik dacht dat vmbo/havo/vwo voortgezet/voorbereidend onderwijs was en dat daarna middelbaar onderwijs volgt.

Het was nu duidelijk, maken jullie het weer ingewikkeld! :naughty: :mrgreen:

@rijstkorrel wrote:

@Kira80 wrote:
middelbare school is een ander woord voor voortgezet onderwijs :wink:




oja, ik dacht dat vmbo/havo/vwo voortgezet/voorbereidend onderwijs was en dat daarna middelbaar onderwijs volgt.




na basisonderwijs ga je met een jaar of 12 richting voortgezet onderwijs, dus vmbo (4 jaar, de naam mavo komt ook weer steeds meer voor overigens!), havo (5 jaar), vwo (6 jaar) en dan door naar MBO/HBO/WO (duur afhankelijk van de gekozen richting).



Hopelijk is het nu voor Bietje ook weer een beetje duidelijk? :lol:

En het is dan dus of vmbo, of havo, of vwo (al kun je na het hoogste niveau vmbo wel havo gaan doen en na havo wel vwo).



En middelbaar beroepsonderwijs is mbo, dat kan je gaan doen na het vmbo.



Wel een handig plaatje (al kun je na de havo dus ook naar het vwo, die pijl mist (en wellicht nog wel een paar?)):



Ik geloof niet dat dit plaatje het echt makkelijker maakt voor iemand die ons schoolsysteem niet precies kent :mrgreen:



Ja, mbo is middelbaar beroepsonderwijs. Maar het voortgezet onderwijs wordt ook wel ‘middelbare school’ genoemd. Ik denk dat het een term van oudsher is? :think:

@Drella wrote:

Ik geloof niet dat dit plaatje het echt makkelijker maakt voor iemand die ons schoolsysteem niet precies kent :mrgreen:



Ja, mbo is middelbaar beroepsonderwijs. Maar het voortgezet onderwijs wordt ook wel ‘middelbare school’ genoemd. Ik denk dat het een term van oudsher is? :think:




basisschool was altijd lagere school, het vervolg dus logischerwijs middelbare school en had je nog het hoger onderwijs.



Er is natuurlijk genoeg veranderd er kwam lager beroepsonderwijs (lts, lbo etc etc) maar dat is nu onder gegaan in het vmbo… wat gevolgd werd door mbo en uiteindelijk hbo.



We hebben het hier geloof ik een beetje lastig gemaakt in de loop der jaren :wink: want zelfs als mijn kids naar de middelbare school gaan straks… zijn al die profielen die ze tegenwoordig hebben ook nieuw voor mij… een vakkenpakket kiezen zoals ik dat heb gedaan is voor hun niet meer aan de orde, zitten toch vast aan de profielen en dan is het pakket ook al deels vast.

Haha ja je zou als ouder haast een cursus moeten volgen om te weten wat straks precies de mogelijkheden zijn voor je kind :mrgreen:



Zo was ik pasgeleden al helemaal verbaasd dat op de basisscholen de grens voor in welk schooljaar je zit in de meeste gevallen helemaal niet meer op 1 oktober ligt. Ik ben zelf op 2 oktober jarig, dus die grens hield me nog wel eens bezig :roll:



Ja, dat de lagere school basisschool werd weet ik nog goed, ik ging van klas 5 ineens naar groep 8. Vond ik heel stoer 8)

@Drella wrote:

Ik geloof niet dat dit plaatje het echt makkelijker maakt voor iemand die ons schoolsysteem niet precies kent :mrgreen:


Ligt er aan of je visueel bent ingesteld of niet. Mij worden dat soort dingen door plaatjes altijd veel duidelijker dan door tekst (die er ook al voldoende staat, de afkortingen zijn volgens mij allemaal al een keer voorbij gekomen :)).



@mamaMarije: Tegen de tijd dat jouw kinderen naar de middelbare school gaan is er vast al weer heel veel veranderd. :mrgreen: :slight_smile:

@Drella wrote:

Ja, dat de lagere school basisschool werd weet ik nog goed, ik ging van klas 5 ineens naar groep 8. Vond ik heel stoer 8)




Dat had ik ook. Heb er alleen niet aan kunnen wennen. Voor mij bleef het echt nog de zesde klas. Vond die groepen ineens maar stom :roll:. Ben er pas aan gaan wennen toen ik op een blauwe maandag de PABO deed. :shifty:

Die nieuwe schoolsystemen heb ik me nog helemaal niet in verdiept. Geen idee ook waar al die afkortingne van het VMBO voor staan. Ik ben na de lagere school de MAVO gaan doen, toen HAVO en daarna HBO. Volgens mij is het principe nog hetzelfde toch?

@Wijnanda wrote:

@Drella wrote:
Ja, dat de lagere school basisschool werd weet ik nog goed, ik ging van klas 5 ineens naar groep 8. Vond ik heel stoer 8)




Dat had ik ook. Heb er alleen niet aan kunnen wennen. Voor mij bleef het echt nog de zesde klas. Vond die groepen ineens maar stom :roll:. Ben er pas aan gaan wennen toen ik op een blauwe maandag de PABO deed. :shifty:

Die nieuwe schoolsystemen heb ik me nog helemaal niet in verdiept. Geen idee ook waar al die afkortingne van het VMBO voor staan. Ik ben na de lagere school de MAVO gaan doen, toen HAVO en daarna HBO. Volgens mij is het principe nog hetzelfde toch?




VMBO is Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs.

Hier zit de oude mavo onder en het oude LBO.

Is momenteel wel genoeg om te doen overigens… de mavo kinderen waren meer leerkinderen en LBO meer praktijk/actie gericht. Dat verschil in kinderen is er nog steeds, maar niet meer in het onderwijs.

Mavo komt wel op steeds meer plaatsen terug… in elk geval in naam…

Vraagje terug: wat zijn de schooltijden bij jullie in Belgie?



Hier variert het per school.

@juulke wrote:

Vraagje terug: wat zijn de schooltijden bij jullie in Belgie?



Hier variert het per school.


Hier varieert het ook hoor, de meeste scholen hebben hier de vrijdag vroeger gedaan maar de school van Broes en Senne niet.

De uren bij hen zijn zo:



Kleuter: 9u - 11.55u en 13.15u-15.30u (ma, di, do en vrij).

9u - 11.55u (woe).



Lager start alle dagen om 8.40u.