Groenten eten

Wilde Jim tot een tijd terug alleen maar Olvarit potjes, momenteel (en dat duurt toch echt al weer een paar maanden inmiddels) eet hij 's avonds helemaal niks meer, behalve een gebakken aardappeltje, frietjes of pannekoeken of zo, dus de lvoor hem ekkere dingen wel, en ook dat niet eens altijd. Hij krijgt vlak voor het eten niks meer van ons en op de dag eet hij eigenlijk ook niet heel erg veel. 's ochtends fruit of een koekje, tussen de middag 2 boterhammen (en ook niet eens altijd) en dan 's middags weer fruit of een koekje en dan rond 18.00 uur eten. Zo gauw hij zijn bordje voor zijn neus krijgt zegt ie meteen mama ik hoef niet en schuift het weer weg. We hebben van alles geprobeerd: filmpje aan, of juist helemaal niks, een lekker ijsje beloven als hij goed eet of iets anders lekkers, niks dwingends alles vrijblijvend zeg maar. Mee laten helpen met koken en groenten/aardappels snijden/schillen maakt ook niet uit. Maar inmiddels vind ik dat hij vaak last heeft van dunne poep met als gevolg rode geïrriteerde billen, ik denk dat dat een gevolg is van het te weinig groenten eten. Hij gaat dus een keer of 4/5 per week zonder eten naar bed en dat vinden wij nu te lang duren.

helaas geen raad maar kijk wel even mee.

Charity eet al maanden geen groente meer.

alleen wat droge aardappel en als ze zin heeft wat vlees.

Hier ook al van alles geprobeerd en nu toch wel beetje aan het eind.

Maak er nu geen probleem meer van en dan eet ze maar niks.

Lust hij bijvoorbeeld wel tomaat, komkommer of worteltjes (rauw)?

dan zou je hem als snack of bij de lunch dit erbij kunnen geven?

En wat ik een tijdje bij Lotte heb gedaan, is de groente verstoppen:

tomaat en courgette in koekenpan met knoflook en beetje peper. Als het allemaal zacht is dan in de blender tot een sausje maken en dat door de gebakken aardappelen scheppen. Met de gebakken aardappelen ging dan ook de groente mee naar binnen. Gehaktbal wel lekker? Maak gehaktbal met gehakt en ook weer een gepureerde groentenmix. Hij heeft het niet door maar krijgt zo toch de groenten (en de vitaminen!) binnen.

Daarnaast misschien toch multivitaminen voor kids gaan geven als je echt denkt dat hij tekort heeft?

Als je denkt dat dat al lang is. Tim eet sinds zijn eerste verjaardag geen groenten meer en kijk maar in de banner hoe oud hij nu is :?

Wij hebben ook alles geprobeerd. En dan die oordelen van andere mensen hè. Nou stuur hem maar eens naar mij toe, dan zou hij wel groenten eten :twisted:

Ik heb het nu pas sinds kort voor elkaar dat hij weer warm eten eet. Maar eigenlijk voornamelijk het vlees en 1 schepje groente. Hij moet proeven van ons.

We hebben het maar los gelaten, de sfeer aan tafel werd er niet gezelliger op en we waren bang dat Amy dit gedrag zou gaan kopiëren.

Gelukkig leeft zij voor eten, dus die eet alles :mrgreen:

Wat misschien geruststellend werkt: ze eten meestal wel iets uit dezelfde groep: geen groenten, maar wel fruit. Geen aardappels, maar wel brood.

Verder krijgen ze hier een Optimax multi iedere avond.

O heel herkenbaar.

Onze spruit heeft ook langer dan 1 jaar geen groente gegeten, daarvoor wel, waar het fout ging weet ik niet. daarna hoefde hij niet meer.

Brood en groente en vlees eet hij wel, dus dat krijgt hij. Sinds vorige week is hij macaroni gaan eten (hij had op tv gezien dat “Pippie Langleven” ook macaloni eet.) Je wilt niet weten hoe blij ik ben met good old Pippie Langkous. :mrgreen:

Wij hebben heel lang gecompenseerd met brood omdat hij al een slank ventje is.

Probeer gewoon aan te sluiten bij wat hij wel wil, je zal zien ooit gaan ze weer eten.

Onze zoon lust wel pannekoeken, daar doe ik dan van alles door. Pannekoek met spek, pannekoek met appel en of rozijntjes/banaan. Heb je daar wat aan??

Sommige ouders hebben kinderen die af en toe een periode hebben waarin ze slecht avondeten eten. Nou onze dochter eet af en toe wel goed avondeten. Ik heb me er maar bij neergelegd en geef haar iedere dag 2 optimax multivitamines. Ze is wel dol op gebakken aardappelen, frietjes, pannekoeken en worstjes, maar pasta en rijst gaat er niet in. Ook groente is vaak een probleem, erwtjes, spercieboontjes en worteltjes wil ze af en toe nog wel eens eten. Ze wil het ook heel vaak niet eens proberen. Verstoppen in een sausje heeft geen zin, want ze houdt niet van saus. We blijven het aanbieden en eten een paar keer per week de groentes die ze lekker vindt of ze krijgt een worteltje. Als ze wat eet of probeert, zeggen we dat we heel trots op haar zijn en nog blijer met haar zijn en als ze haar bordje leeg heeft gegeten, gaan we hi-fiven met haar en dat vindt ze heel leuk, maar als ze niet wil eten dan helpt niets. Soms geef ik haar een wortel om te snacken.

Hier ook hetzelfde probleem… het maakt het nog erger dat ik een extra persoon (Mijn man) heb die ook niet weg van groente en fruit is (en dat ook niet onder stoelen of banken steekt). Op dat punt heb ik dus 2 kinderen om op te voeden :wall: :? :think:

Vroeger at ze wel fruit, ik eet heel veel fruit en ik deed dat dus altijd gezellig samen met haar. Nu lust mevrouw opeens alleen nog maar banaan, en ook maar 1 of 2 hapjes…

Ik heb helaas geen raad voor je, maar ik leef mee hoor, ik hoop maar dat zoiets tijdelijk is.

Ach hier twee draken. Bas eet al vaanf de 8 maanden geen warm eten meer en pas sinds 2 maanden begint hij te proeven en zelfs te eten, waar we allang tevreden mee zijn. We hebben het lang ons neergelegd, omdat hij erg goed brood en fruit eet en er goed uit ziet verder. Hij eet nu tomaat en komkommer en soms stukjes vlees en afgelopen week met de kermis heeft hij frietjes gegeten, wij compleet verrast. Bij de oppas wil hij ook wel poffertjes eten. Soep soms een paar lepels, het is weinig, maar hier zijn we al erg tevreden mee. Onze Sanne heeft tot een paar maanden geleden erg goed gegeten en wil nu alleen maar wat vlees en soms wat lepeltjes soep, maar dan alleen als papa die geeft :eh: . Brood en fruit gaat ook gewoon prima net als bij Bas.

Mijn broer is pas met zijn 16 jaar goed gaan warm eten en mijn schoonbroer is altijd een slechte eter geweest en nu eigenlijk ook nog.

Mijn man en ik lusten eigenlijk alles.

Hier nog zo’n eentje… :slight_smile:

Onze oudste heeft tot 1 jaar eigenlijk alles gegeten wat hij voor z’n neusje gezet kreeg en toen wat het bijna letterlijk van de één op de andere dag opeens over, met de groente. Hij is wèl dol op sausjes en soep, dus heb toen een hele tijd z’n avondeten gewoon gepureerd, met het idee ‘ach, het gaat vast gauw weer over’… Maar toen hij een half jaar later nog steeds (bijna) alle groente weigerde èn opeens òòk geen fruit meer wilde, zag ik me al de komende jaren nog steeds z’n eten en fruit pureren :snooty: . Heb toen nog wel regelmatig wat fruit voor hem gepureerd, maar de groente een tijd gelaten voor wat het was. wel steeds aangeboden, maar als hij niet wilde, dan maar gelaten.

Met zo 2,5 jaar is ons zoontje - ook van de één op de andere dag - opeens weer begonnen wat (stukjes) fruit te eten en niet veel later wilde hij ook af en toe wel weer wat groente ‘proeven’. Sinds ik echt weinig groente op z’n bord doe en hij voor elk hapje groente één stukje vlees krijgt (voor vlees/vis doet hij alles :mrgreen: ) en als hij à l z’n groente op heeft, krijgt hij pas de rest. Dit werkt zo goed, dat hij sinds kort zelfs niet meer zit te kokhalzen (soms echt, meestal ‘gespeeld’ als hij groente in z’n mond heeft :). Hij eet nu af en toe overigens ook wat paprika, komkommer en dat soort dingen mee - wilde hij eerst nooit wat van weten…

Mij heeft de wetenschap dat een neefje van me een paar jaar (van zo 1,5 tot 4 jaar, meen ik) echt nauwelijks iets gegeten heeft, maar op een gegeven moment opeens vanzelf weer (beter) is gaan eten erg geholpen. Dat neefje is welliswaar een echt vlieggewicht (ligt ook gewoon aan z’n bouw, hoor!), maar verder wel kerngezond!

Blijkbaar hebben dus heel veel kleine kinderen een periode (paar maanden tot een paar jaar) waarin ze ‘gewoon’ slecht (groente) eten…

Wat betreft diarree: blijkt zoiets te bestaan als ‘peuterdiarree’ = diarree zonder oorzaak. Schijnen heel veel kleine kinderen last van te hebben…

Is een speciaal ‘dieet’ voor, ff googlen op ‘peuterdiarree’ :wink:

Geen idee of ze ook diarree kunnen krijgen van te weinig/geen groente eten, maar je kunt anders altijd wat ontlasting laten onderzoeken en/of evt. bloed laten afnemen…

Als je er zorgen over maakt, dan zou ik even tijdelijk 2x per dag fruit geven en geen koekjes meer. De verschillende soorten fruit goed afwisselen. Kijken of zijn ontlasting verbeterd.

Rauwe groenten kun je eens proberen, zet maar eens wat snaaispul als komkommer, cherrytomaatjes etc. zo tegen half zes op tafel. Geen aandacht op vestigen en hem zelf laten pakken. Misschien krijgt hij ongemerkt toch nog iets binnen.

Ik zou stoppen met van alles proberen om hem toch te laten eten. Je frustreert jezelf enorm met allerlei truken uit de kast te halen die dan toch niet werken. En je zoontje is zijn dagelijkse eet-structuur elke keer weer kwijt en weet dan misschien helemaal niet meer waar hij aan toe is.

Wij zijn op een bepaald moment musli in het toetje gaan doen, zodat Bo toch nog met enige vulling in haar maag naar bed ging. Toetjes is hier trouwens standaard, los van of er wel of niet goed gegeten is. Wij vinden toetje een onderdeel van de maaltijd en geen omkoopoptie. En ze gaat niet met een lege maag naar bed.

Twee daagjes bij opa en oma logeren doet hier trouwens ook wonderen in een periode van superslecht eten. Geen idee hoe en waarom, maar hier werkt het. Misschien een tip?

Negeren.

En het totaal niet interessant vinden dat je kind geen groente eet.

:mrgreen:

Want hij voelt heus wel dat het een “ding” is. En dus prima om te gebruiken.

Dus geen ijsjes beloven of ander eten voor hem gaan maken.

Als hij niet eet, dan niet, maar net zo lang aan tafel laten zitten tot iedereen klaar is met eten.

En als jullie een toetje eten, dan mag hij ook een toetje.

En 's avonds geen koekjes of boterhammen tegen de honger.

Het heeft hier heel goed geholpen.

En natuurlijk eet hij de ene keer meer dan de andere keer.

Maar we voelen ons er wel heel veel fijner bij dan toen we er nog wel bovenop zaten.

We hebben wel multivitaminen in huis, voor het geval hij echt heel weinig binnenkrijgt. Maar dat komt niet vaak meer voor.

Succes