met eten zei Luna altijd lust ik niet wil ik niet enz en ik wou nooit de strijd aangaan met haar
nu heb ik toch wel zoiets van ze moet toch eens groente gaan eten dus moet ze een klein stukje of paar stukjes groente eten (dus paar boontjes stukje broccoli enz)
ook als Odin groente krijgt krijgt Luna 1 hapje en als ik zie dat ze het toch best lekker vind moet ze wat meer hapjes nemen van mij
maar… als zij dus een boontje in haar mond neemt is het kokhalzen
en vanavond met broccoli ging ze zelfs overgeven :shock:
is het gewoon een kwestie van wennen of…?
Y. heeft dit ook een tijdje gehad.
Maar hjij at van tevoren vrij goed altijd groente.
Hij begon op een gegeven moment puur uit aandacht het eten op te halen. en dus te spugen.
4 avonden lang elke keer als hij dat deed zijn bord weg gehaald en verder de hele avond niets meer gegeven (behalve toetje)
hierna ging het goed.
ok dus gewoon doorzetten ook met de broccoli
met kokhalzen had ik wel zoiets van :roll: maar dat overgeven…
Maar het eten NOOIT dwingen. Dan wordt het een strijd.
Als ze honger heeft eet ze wel!
nou als ik haar d’r bord voor haar neer zet dan eet ze alles behalve haar groente
dus nu zet ik haar bord eerst met groente voor haar neer omdat ik het toch wel tijd vind worden dat ze dat ook proeft al is het maar elke keer 1 hapje
en dan krijgt ze daarna de rest (aardappelen/rijst/pasta en vlees/vis/kip)
want anders is het direct lust ik niet terwijl ze het nog niet eens in haar mond heeft gehad…
van de week ook ik zat courgette te schillen en in blokjes te snijden voor Odin en ze komt bij mij staan (denk in de veronderstelling dat het komkommer was) mag ik een stukje zegt ze
ik tuurlijk mag dat (komkommer achtige dus kan rauw gegeten worden) dus ze eet het op en zegt hmm lekker
terwijl als ik het op haar bord leg ze direct roept LUST IK NIET!!
dus ja nu “dwing” ik haar tot proeven van groenten ze hoeft niet alles op te eten maar ze moet proeven
Hier eet hij al maanden geen aardappel en rijst of pasta. Vlees alleen kip of gehakt en groenten alleen maar boontjes… ik ben heel makkelijk ga niet dwingen en geef hem dus vaak wel het vlees en de boontjes die hij lust. Ikzelf ga geen strijd aan dat had ik vroeger zelf ook thuis en dat doe ik hem niet aan. Komt vanzelf wel denk ik dan maar :hug:
ja ik heb ook de hele tijd gehad van komt vanzelf maar ze is nu bijna 4 en at alleen groente toen ze baby was :wall:
misschien nog heel even met druemes zijn maar het werd al gauw bah lust ik niet en zonder proeven :roll:
Ik geef Maaike drie keer per week iets wat ze erg lekker vind: Prinsessen macaroni (pasta) Je hebt het ook van Piet piraat. Alle soorten stukjes worden bekeken ik maak er een spelltje van, en daarna eet ze het gretig op.
Ik stop daar dus zoveel mogelijk groenten in. Heel erg fijngesneden, zodat ze het er niet (of nauwelijks) uit kan vissen. Maar die behoefte heeft ze niet, want ze vind het zooooooooo lekker.
Daarnaast lust ze ook graag chilli concarne, dus ook daar gaan kilo’s groenten doorheen.
De rest vind ze wel lekker, als het maar geen groenten zijn.
Maar daar doe ik dan maar niet moeilijk over. Ze heeft iig drie keer per week haar groenten binnen. (ik vries gewoon kleine porties in, zodat zij dit eet als wij iets eten wat voor kinderen oneetbaar is, zuurkool bijvoorbeeld :mrgreen: )
Er wordt alleen de volgende dag niet gesnoept als ze de dag ervoor geen groenten heeft gegeten. Maaike is oud genoeg om dat te begrijpen. Ze hoeft niet veel te eten, als ze het überhaubt maar probeert, en niet meteen “lust ik niet” brult, daar heb ik zo’n hekel aan.
Ze krijgt wel vaak fruit van mij. Dat eet ik zelf ook dagelijks en dat gaat goed. Zo krijgt ze ook haar vezels en vitaminen binnen.
het gaat nu al een stuk beter met de groenten :dance:
ik leg nu dus een paar stukjes groente op haar bord en vertel dat ze eerst dat op moet eten voor ze macronie en vlees krijgt en dat gaat goed sommige groenten begint ze zelfs al lekker te vinden :thumbup: :dance:
hai,
een vriendin van me deed dat ook zo… Eerst aardappies en groente eten, en na ongeveer 10 minuten kwam het vlees op tafel.
Wessel kokhalst soms ook… Het enige dat ik daarop zeg is “stoppen ermee”… zonder aan te kijken en doorgaan met waar ik mee bezig was.
kokhalzen is echt wel aandachttrekkerij in mijn ogen.
@preggie wrote:
kokhalzen is echt wel aandachttrekkerij in mijn ogen.
Daar kan ik het niet mee eens zijn eigenlijk. Als ik een lik boter zou moeten nemen ga ik zeker weten ook kokhalzen!
Fijn dat ze de groente al wat beter accepteert!
het kan best zijn dat een kind gaat kokhalzen. Maar meestal gebeurt dat niet door “smaak” maar door textuur.
Ik ga zelf kokhalzen van alles wat enigzins slijmerig van structuur is, dus mosselen,cottage cheese,draadjesvlees met stukjes tot snot gekookt vet enz.
Kan daar niets aan doen, het gaat me niet om de smaak.
Toch is het bij kinderen 9 van de 10 keer WEL puur aandachttrekkerij.
Wij hanteren sinds enige maanden de regel dat ze van alles wat op hun bord ligt, minimaal 1 hap moeten opeten. Ik rep niet over proeven, ik zeg echt opeten. Als ze niet 1 hap ergens van nemen,dan krijgen ze geen toetje en mogen ze tot ze naar bed gaan, geen ranja meer,enkel water.
Dat vinden die 2 van mij nog erger dan geen toetje en dus werkt dat.
laatst ging Aniek dus kokhalzen toen ze een stukje wortel op moest eten. Jaahhh daaag.
Idd ook gezegd,Aniek,als je gaat kokhalzen is je kans direct verkeken en ga je nu zonder toetje en zonder verhaaltje naar je bed.
Ze weten wel dat ik meen wat ik zeg en ze slikte haar kokhals neiging direct in.
Daarna nog 2 keer gebeurt en sindsdien niet meer.
Zou ze nou alles eten en dan ineens bij 1 groente ofzo gaan kokhalzen, dan wil ik best geloven dat het meer is dan aandacht trekken.
Maar meestal… :silenced:
hier altijd zonder groente veel groente wil ze al proeven als het niet klaar is en nog in de pan zitten.
nu ze wat langer op school zit begin ik wel te merken dat er toch kindjes zijn die zeggen lust ik niet en probeerd ze het ook nee je at het altijd dus nu ook ( en de tafel manieren :evil: altijd netjes zonder smakken praten met volle mond en zo nu vriendje die dat wel doet en kan ik daar weer opnieuw mee beginnen)
misschien is het een optie om bv als het niet echt wil met appelmoes beetje er over heen en dat steeds wat minderen
sommige groentes worden hier zo gegeten maar zoals rodekool prak ik los door de aardappels.
oke… even nuanceren…
als ze nog nooit vast voedsel heeft gegeten is het logisch dat ze kokhalst… maar dan doet ze het ook met snoep, chips en alle “vaste” dingen. Omdat het reflexpunt dat op de tong ligt, nog naar achteren moet verplaatsen.
Maar volgens mijn bescheiden mening is dat hier niet het geval.
Hier met de oudste twee ook gehad en Stijn zit nu volop in die fase. Alles wat er maar enigsinds gezond uit ziet wordt van het bord gehaald en bij voorkeur op mijn bord gemikt. Macaroni wordt kompleet kaalgeplozen en na veel inspecties in zijn mond gestopt.
We maken er geen strijd van. Dan eet hij het maar niet. Mijn oudste was ruim vijf toen hij eindelijk weer groenten ging eten en zijn broer was bijna vier toen hij er weer van kon genieten.
Dan geven we maar een extra stuk fruit op een dag. Of we maken een keer in de week een pan tomatengroentensoep.