groene ontlasting

Lotte heeft gisterenavond gebruld, gebruld en nog eens gebruld…het leken mij erge buikkrampen te zijn.

Vandaag net hetzelfde, heel de namiddag huilen en huilen, ze kan er niet eens van slapen.

Nu heeft ze vanmorgen wel haar eerste prikjes gehad maar omdat het al van gisterenavond bezig is lijken die prikjes niet de oorzaak te zijn.



Ze had gisteren een erge groene poepluier, vanmiddag ook eentje.

Ze heeft gisteren wel een fles afgekolfde melk gekregen en dat was melk van een 3tal weken oud plus nog een 60 tal ml melk van gisteren en dat was vermoed ik enkel voormelk erg doorzichtoge melk en afgekolfd smorgsn bij een ontploffende borst en dus liep het eruit alvoor ik een TSR kreeg).



Op wat wijst groene ontlasting??



Ik kolf nu ook regelmatig smorgens een 50 tal ml af, maar ik denk dat dit vaak de voormelk is. Ik vries die porties in en als het nodig is ontdooi ik zo’n 150 ml.

als dat enkel allemaal voormelk is, dan kan dat wel krampen geven dacht ik of is dat niet zo ???

Volgens mij wijst het toch op darmkrampen en idd het drinken van veel voormelk, maar de afgekolfte melk zou daar toch niet de boosdoener van moeten zijn (tenzij je het natuurlijk niet goed bewaard had, maar neem aan dat je daar gerust voorzichtig mee bent.) kan ook nog wijzen op teveel gedronken melk, vertelde de kraamzorg toendertijd bij mij!



Hoop dat Lotte snel opknapt! :hug:

Tyas had tijdje geleden ook paar groene luiers (echt spinaziegroen) en CB zei tegen mij dat het waarschijnlijk een reactei op bacterie of virusje was :think: Von dhet toen een beetje raar klinken maar dagen ervoor had hij wel meer krampen.

Ik las laatst toevallig ergens dat groene ontlasting inderdaad meestal duidt op het drinken van vooral voormelk.

Volgens mij HA didt groene ontlastin gop helemaal niets… Lara had het vaak en hij zei dat de ene darm nu eenmaal de andere niet is en dat je je van de kleur niks moest aantrekken. Ook zouden darmen op verschillende momenten verschillend kunnen werken. Een verandering van kleur kan er dus wel op duiden dat er iets ‘anders’ is, maar de kleur groen an sich zegt niks. Zegt hij.



Jullie zeggen dat nu van die voormelk, maar ik heb ook al vaker horen zeggen dat het zou komen door teveel melk. De meningen verschillen dus nogal.



Zoals je het vertelt klinkt het inderdaad alsof je alleen voormelk afkolft. Dat maakt zo’n voeding minder voedzaam. Ik zou dus sowieso proberen om het kolven zo aan te pakken dat het wat gemengdere melk is, zodat het meer lijkt op de live voedingen die ze krijgt.

overvloedige, soms groene, schuimende, stinkende ontlasting kan een symptoom zijn voor teveel melk (hyperlactatie). Zie bv.com



Poep kan echter zeer veel van deze beschrijving afwijken. De poep kan zelfs groen of oranje zijn, er kunnen klontjes of slijm in zitten, of het kan (door de luchtbelletjes) wat consistentie betreft op scheerschuim lijken. De variatie in kleur betekent niet dat er iets verkeerd is. Dit staat er echter ook (zie bv.com)



eventueel groene ontlasting staat ook genoemd bij (voedsel)overgevoeligheid (zie bv.com)



conclusie: het kan van alles zijn, maar het hoeft niets te betekenen 8) :shifty:

Biebels, lastig dat het vanalles en ook niks kan zijn…

De laatste dagen is het hier echt vreselijk wat krampen betreft. Woensdag was topdag…heel de dag huilen en krijsen vd krampen. Donderdag vanaf de later namiddag, gisteren 's avonds een paar uur echt gebruld vd krampen en vanavond was het net zo.

De groene ontlasting is weg, gisteren twee mega spuitluiers. Vandaag nog niks.

Ik kolf nu smorgens of op andere tijdstippen als mijn borsten echt overvol zitten eerst wat af en dan voed ik Lotte.

Tegen de avond lijkt ze erg ontevreden ook aan de borst, drinkt eerst goed maar lijkt niet te willen stoppen, hangt te trekken en te likken en is erg onrustig.



Lena, Als ik echt een voeding afkolf dan is het wel ook achtermelk natuurlijk.

Maar ik zit smorgens soms zo overvol dat ik er de druk wat afkolf en dat is dan makkelijk 50 ml voormelk. Zal het dan misschien beter weggieten ipv bij te houden.

Er is geen strikte scheiding tussen voor- en achtermelk, de melk wordt steeds een beetje vetter naarmate je kindje langer drinkt. Dus 50 cc voormelk kun je niet zo benoemen, vooral niet als je het in een flesje hebt. Dan mengen de vetten zich door de gehele fles, en is er dus geen voor- of achtermelk meer.

Je moet het zo zien: de melk die in de melkkanalen achterblijft gaat scheiden in vocht en vetten. De vetten kleven vast aan de wanden. Zodra de melk weer gaat stromen, laten deze vetten langzaam los en mengen zich met de rest van de melk. Hoe minder lang de melk in de kanalen zit, hoe minder vetten aan de wanden, en hoe sneller de melk dus weer top-vet :wink: is.

Heb je al eens contact opgenomen met een lactatiekundige? Die zou je misschien iets meer kunnen vertellen aan de hand van jouw situatie.

Ja Biebels, dat van achter en voormelk wist ik, maar als je ziet hoe die melk er uit ziet tov een volledig gekolfde fles…Echt bijna water.

De melk wordt toch pas echt vetter als je je TSR hebt gehad niet?? En als ik een overvolle borst afkolf, dan heb ik al een hoop melk voor ik mijn TSR krijg.



Ik zal eens een mailtje sturen naar een lactatiedeskundige.

Maar Biebels, als ik jouw redenering volg dan zou ik zeggen dat je na een nacht hele volle borsten hebt en dat het eerste wat er dan uitkomt minder vetten bevat dan het laatste. De laatste voeding is alweer een hele tijd geleden, dus dieschifting heeft al plaatsgevonden. Als de melk een tijdje stroomt, dan komen er meer vetten bij, maar het eerste beetje (50 cc heb je zo bij elkaar als je op knappen staat :wink: ) zal toch minder vet bevatten?



Ik zou nooit BV weggooien trouwens :wink: .

De melk die te lang in de borsten blijft ‘staan’ vloeit via de poreuze wanden weer terug en wordt opgenomen door je lichaam. Het is dus niet zo dat je borsten na een nachtje slapen vol zitten met ‘uren melk’, maar gewoon de melk van de afgelopen tijd die niet gebruikt is.

Mij is altijd gezegd dat je niet zoveel af kunt lezen aan de dikte/waterigheid van de melk, maar daar weet ik niet alles van… :think:

biebels, je kan idd niet alles aflezen aan de kleur en waterigheid van de melk, maar als ik smorgens wat afkolf en dat vergelijk met melk die ik op een andere moment afkolfde, dan is dat echt heel verschillend, waterig tov cremewit :wink:



Vanavond moet ik weg, ga een volledige afgelofde voeding achterlaten, Lotte heeft al zoveel krampen dat ik het niet wil riskeren de meer waterige melk te geven.

op een en de zelfde dag kunnen je flesjes afgekolfde melk totaal verschillen van ogenschijnlijke samenstelling. De kleur kan van volledig doorzichtig tot zelfs blauwig zijn. Dat betekent niet dat er minder in zit of het minder voedzaam is!!!

@mv2kids wrote:

op een en de zelfde dag kunnen je flesjes afgekolfde melk totaal verschillen van ogenschijnlijke samenstelling. De kleur kan van volledig doorzichtig tot zelfs blauwig zijn. Dat betekent niet dat er minder in zit of het minder voedzaam is!!!




nee, dat niet maar als je meer voormelk hebt afgekolfd geeft dat toch makkelijker krampen?

Nu zit Lotte ook in een beruchte krampenperiode… :? . Vaak is het het ergste rond 6 weken, en zij is nu 8 weken?



Zijn de krampen trouwens minder als ze alleen maar live gedronken heeft? Zou het misschien ook aan de fles kunnen liggen, ipv aan wat erin zit? Dat ze wat veel lucht erbij binnen krijgt?

@lena3 wrote:

Nu zit Lotte ook in een beruchte krampenperiode… :? . Vaak is het het ergste rond 6 weken, en zij is nu 8 weken?



Zijn de krampen trouwens minder als ze alleen maar live gedronken heeft? Zou het misschien ook aan de fles kunnen liggen, ipv aan wat erin zit? Dat ze wat veel lucht erbij binnen krijgt?




ze is 10 weken nu

Ze drikt bijna altijd live, enkel als ik eens weg ben en niet op tijd terug geraak dan fles. Dus de krampen zijn niet door de fles.

Ze heeft een lange tijd amper last gehad van krampen en sinds begin vorige week echt veel last.

Sorry, fout gerekend.



Hmmm, maar dan ligt het dus ook niet aan die afgekolfde melk?

Lara heeft het rond 3 maanden een tijdje gehad. Het was juist een stuk minder en in ene had ik een huilbaby… Na een week werd het weer minder en na een week of 3 was ze weer normaal.



Arme Lotte toch. En arme mama :-* .