groeischool problemen...wat zouden jullie doen?

Wij wonen in een snelgroeiende vinex wijk. Hebben het erg naar ons zin en hebben hier 3 scholen bekeken alvorens wij kozen voor de huidige. Een katholieke basisschool die redelijk vernieuwend is en verschillende onderwijsideologien probeert samen te voegen. De kinderen hebben het er erg naar hun zin, nouja, Aniek in elk geval, Peter is nog een beetje zoekende en een ander verhaal.

Maar wij als ouders vinden de school en- sich gewoon erg fijn.



Toen wij Aniek daar op school inschreven net voor de zomer van 2008 hebben we gevraagd hoe het zat met plek en wachtlijsten. Er waren op dat moment geen wachtlijsten en er zouden 3 lokalen vrij komen die nu benut werden door een stichting die peuterspeelzalen en bso uitbaten.

Dus wij hebben Aniek daar naar toe gedaan en Peter sinds oktober 2009 ook.



Maar nu… de stichting die dus lokalen bezet houd, vordert niet echt met haar nieuwbouw (achter de school op 100 meter afstand) en houd dus nog steeds lokalen bezet en inmiddels is de school dermate gegroeid dat ze dus echt die 3 lokalen nodig hebben willen ze niet met veel te grote groepen moeten gaan werken.



Gisteren kregen wij " de oplossing" gepresenteerd. Ze mogen 3 lokalen gebruiken van de vrije school, die zitten in een nieuw gebouw en hebben ruimte zat. Deze vrije school zit of 15 minuten lopen van de huidige school of 5 fietsminuten.

Omdat de vrije school natuurlijk een heel ander uitgangspunt heeft, is daar geen sprake van echte lokalen, maar van een open gebruikscultuur.

De 2 groepen 1/2 die ze nu daar willen huisvesten moeten dan ook 2 van deze " semi" lokalen delen. Het is gewoon een grote open ruimte met een halve scheidingswand.

De groep 3 die ze er willen huisvesten krijgt ivm concentratie en leerweg wel een eigen lokaal.



Ze hebben dus besloten om van de huidige 6 groepen 1/2 er 2 te relocaliseren en van de huidige 3 groepen 3 er ook 1 mee te herlocaliseren.

De schifting van welke kinderen wel en welke niet word gemaakt naar aanleiding van " we willen geen gezinnen opsplitsen" en dus gaan alle kinderen die nu in groep 2 zitten en gezinsoudsten zijn zonder broers en zusjes in groepen hoger dan hen, naar de nieuwe groep 3 op de andere locatie. Alle broertjes en zusjes in groepen 1 en 2 onder hen gaan mee.



Dus zijn wij de pino… want Aniek gaat naar groep 3 en is gezinsoudste.

Peter verhuisd dan ook mee en zal aldaar naar groep 2 gaan.



We vinden het echt verschrikkelijk. Alle kinderen die nu bij Aniek in groep 2 zitten kennen elkaar al vanaf het begin en zijn ook vriendjes van elkaar.

Dit geld ook voor alle andere groepen 2 natuurlijk.

Maar nu gaan ze dus die klassen helemaal uit elkaar trekken. Voor Aniek betekent dit dat zij als enige meisje samen met nog 1 andere meisje naar de nieuwe locatie gaat en dat haar beste vriendinnetjes en nog wat anderen gewoon blijven omdat hun broers/zusjes hoger al op school zitten.

Daarbij is de nieuwe locatie voor mij een stuk verder weg, ik kan het dan dus niet meer lopend af en zie me dus genoodzaakt alsnog een bakfiets ofzo aan te schaffen want dan moeten we op de fiets.

En Michel kan dan niet naar de peuterspeelzaal zoals nu wel is opgegeven want die zit dus IN de huidige school en begint om half negen.



Onze keuzes zijn beperkt…



we nemen alles voor lief en ik zie wel hoe ik het rooi, desnoods in overleg de 2 dagen dat Mies naar de psz gaat de kinderen laten overblijven en ze dan vroeg naar school brengen zodat ik Mies ook optijd weg kan brengen.



We nemen het voor lief en dan gaat Mies niet naar de peuterspeelzaal, tenzij hij terecht kan op een andere die ook in de andere locatie zit.



We halen de kinderen van school en zoeken naar een andere school die minder hard groeit en veel stabieler lijkt te zijn. Maar ja… dan raakt Aniek ook haar vriendjes en vriendinnetjes kwijt.



Ik weet het echt niet, wat is wijsheid… ik ben erg van slag door al dit gedoe. Hadden we geweten dat het zo’n probleem zou worden om alle kinderen te huisvesten in het originele schoolgebouw, dan hadden we direct al voor een andere school gekozen.



Op zich ben ik niet te beroerd voorlopig wat verder weg te moeten, maar ik vind het opdelen van die groepen wel ontzettend naar…



bah bah bah :frowning:

Wat vervelend!

Ik zou zeker met school gaan overleggen en laten weten dat je het er niet mee eens bent.

Ik snap heel goed dat voor jou de vriendinnetjes van Aniek het belangrijkst zijn in deze situatie, maar dat zou ik naar de school toe niet gaan noemen - als ze op basis daarvan voor jou een uitzondering maken, dan is het hek van de dam natuurlijk, dan wil iedereen dat, dus dat zullen ze nooit doen. Dit gewoon in het achterhoofd houden dus, maar niet als belangrijkste wapenfeit gaan gebruiken.



Wat ik zeker wel als argument zou noemen is deze:

@Cell wrote:

En Michel kan dan niet naar de peuterspeelzaal zoals nu wel is opgegeven want die zit dus IN de huidige school en begint om half negen.
Dus dan worden je kinderen toch opgesplitst, en dat willen ze toch juist niet? Plus dat het voor jou als ouder natuurlijk onmogelijk is om je kinderen op hetzelfde tijdstip op twee locaties af te leveren (ik zou de oplossing die je in gedachten hebt vooral ook niet noemen dan)

En misschien is het ook nog een goed argument dat je de nieuwe locatie niet geschikt vindt voor Peter? Een soort half-gedeeld lokaal geeft redelijk wat onrust, en dat lijkt me niet voor alle kinderen goed. Niet iedereen kan ertegen om in een drukke omgeving te werken, dat vergt nogal wat van je concentratievermogen. Waarschijnlijk kun je wel met een paar sterke punten komen waarom dit voor Peter geen goede oplossing is.

Sterkte hiermee, het is zo vervelend als er beslissingen over je hoofd heen genomen worden die een heel groot effect hebben op je kinderen!
Hier spreekt ook mijn eigen frustratie, ik ben niet tevreden over de groepsindeling op Laura's school. Kort samengevat, ze hebben een sterke groep 1 met wat oudere kinderen en een zwakkere jongere groep 1 gecombineerd met kinderen die nu inlopen (dus groep 0 zeg maar).
Ik hoop dat dit volgend jaar evenwichtiger verdeeld wordt, of zo niet, dan wil ik dat Laura naar de betere groep kan. Ik verwacht dat dit nog wel een discussie zal opleveren zodra de indeling bekend gemaakt wordt. En ik ben ook alvast rond aan het kijken naar andere scholen, als alternatief.

Nou, het is er niet beter op geworden. Het laatste woord is er nog niet over gezegd want de beslissingen zoals die er nu liggen zijn over de hoofden van veel ouders genomen zonder enige inspraak en zijn wel gebaseerd op lange termijn. Iets waar de ouders erg op tegen zijn.



Ze hadden ook niet zo’n grote opkomst verwacht, er waren circa 70 ouders.



Vooralsnog hebben we onze argumenten op papier gezet en idd redelijk " objectief" zakelijk gehouden.

Ook de praktische zaken wel benoemd, maar de pedagogische obstakels hebben voorrang.

Mies niet naar de psz van onze keuze omdat dit niet te doen is en Peter die in onderzoek is bij het GGZ voor een ASS stoornis en het niet goed zal trekken dat hij naar een onbekende voor hem niet veilige locatie moet.

We willen vooral duidelijkheid omtrent de duur van het idee. Is het voor een jaar, dan kunnen we ergens naar uitkijken en van alles met ouders onderling proberen te regelen. Er wonen er best veel in de straat en omgeving.

Maar ze willen het zeg maar " voor zolang nodig" en dat kan dus betekenen tot Aniek een groep 8 er is.

En als dat echt de uitkomst gaat zijn, dan gaan onze kinderen zeker weten naar een andere school.



Ben in elk geval vrij ontdaan, komt ook zo lekker koud op t dak vallen zo vlak voor de mei vakantie.

Hoop dat de school bereidt is om naar jouw (zeer terechte) argumenten te luisteren. Hier een keer i.o.m. de directrice en leerkracht een uitzondering gekregen op de klassenindeling omdat dit m.i. veel beter was voor onze zoon. Gelukkig heeft de school me toen echt geholpen (en was het achteraf ook echt de beste keus). Ik hoop dat er een goede oplossing voor je komt!

De oplossing komt er niet…



Er zijn maar 6 plekjes op totaal 80 kinderen om te schuiven en kinderen met een gediagnosticeerd rugzakje gaan voor.

Tel daarbij de kinderen op die bijvoorbeeld geadopteerd zijn en te maken hebben met hechtingsproblematiek en er blijft geen schuifruimte over.



Ik ga er dus alsnog vanuit dat we gewoon de pino zijn.



We zijn er wel mee bezig hoor, heb me aangesloten bij de begeleidingscommissie omdat ik wel wil dat als we dan moeten, dit op een zo goed mogelijke wijze gebeurt en de kinderen er zo min mogelijk last van ondervinden.

Wat dat aangaat vind ik het ook erg jammer dat er veel ouders zijn die hun negatieve mening op de kinderen projecteren en erover praten in het bijzijn van hun kleuter. Die kinderen zijn helemaal ontdaan en zien het niet zitten. Maar ze MOETEN wel en aangezien de kinderen diegenen zijn die het op de nieuwe locatie moeten zien te rooien, erger ik me kapot aan die soort ouders. Je maakt het er voor de kinderen dan niet beter op.

Er was zelfs een ouder die van plan was om met haar kind gewoon 23 augustus bij de originele locatie haar opwachting te maken. Over afwijzing gesproken en stress… wat doe je je kind DAN aan he :frowning:



Over veel zaken hebben ze nog niet goed nagedacht en dan ben ik wel blij dat ik niet dom ben, verstand heb van enige pedagogie en kinderpsychologie en ik het belang van mijn kinderen probeer in het oog te houden.

Ze gaan bijvoorbeeld 1 groep 3 maken op de nieuwe locatie, maar door de scheiding te leggen bij gezinsoudsten zonder broers en zusjes boven zich op school, word dit dus een groep 3 die ALLEEN maar bestaat uit gezinsoudsten. Iedereen weet wel dat de oudste kinderen in een gezin anders zijn dan bijvoorbeeld de middelsten of jongsten en dus krijg je dan een zeer aparte groepsdynamiek.

Ons Aniek is bijvoorbeeld een zeer typerende bemoeizuchtig moedertje… In haar klas straks zie ik nog wel meer van die bemoederende zorgende kindertjes en ja… ik maak me daar zorgen over.

In de brainstorm dus wel aangegeven dat ze daar een ervaren leerkracht op moeten zetten die EN oog heeft voor de sociaal emotionele aspecten van een klas vol gezinsoudsten maar die tegelijkertijd ook didactisch sterk is want groep 3 is wel bepalend voor het begin van het echte leren.



Michel laten we wel gewoon naar de peuter gaan, hij is al opgegeven en op de andere psz bij de dislocatie is geen plek op korte termijn.

Dit betekent wel dat we Aniek en peter op maandag en dinsdag laten overblijven. En dat ze woensdag op mij moeten wachten omdat ik dan eerst Mies op moet halen.

We schaffen dus toch weer een fietskar aan, anders red ik het niet.



Ook zitten de kleuters bij de andere school in op de eerste verdieping. Het is nog niet bekend of er een lift in het gebouw is.

Maar juist groep 1 en 2 worden nog IN de klas begeleid door ouders. Er is ook nog veel interactie met de leerkracht bij het binnenbrengen.

Hoe moeten al die moeders met kinderwagens dit gaan doen?

Ik kwam daarmee omdat ik zelf dus binnenkort weer met baby de school inmoet en ook daar hadden ze nog niet bij stilgestaan…



ik zie er dus nog wel tegenop, maar probeer het toch voor Aniek en Peter zo aantrekkelijk mogelijk af te schilderen want ontkomen eraan gaan we niet.



Helaas

Ik mis het even: de school verhuurt lokalen aan x, maar huurt vervolgens weer lokalen bij y in :think: is het dan niet logischer om x naar y te verhuizen??? :think:

Misschien komt het helemaal verkeerd over hoor maar zo bedoel ik het niet. :hug: Wellicht heb je dan “geluk” dat Peter bij het ggz in behandeling is en kun je daardoor aanspraak maken op een plekje op de oorspronkelijke school? Wellicht met het ggz samen.



Ik zou alles aanpakken om je kinderen naar de hoofdlocatie te laten gaan. Wij maken door een brand op school dik 2 jaar geleden mee dat we nu 2 locaties hebben. De “tijdelijke” locatie loopt altijd achter de feiten aan. daar zitten in ons geval alleen de kleuters en peuters. Vanaf groep 3 gaan ze naar de hoofdlocatie. De leuke dingen worden georganiseerd op de hooftlocatie en de kleuters doen of niet mee of moeten naar de hooflocatie gebracht worden. Alle leuke dingen zoals voorstellingen ed worden niet gedaan omdat er de ruimte niet voor is en omdat de voorstellingen dan zijn op de hoofdlocatie maar niet leuk voor de kleuters want de klassen worden er bij betrokken dus pech voor hun.

Daarnaast geeft het veel onrust. Zelfs voor de kinderen die nooit op de hoofdlocatie hebben gezeten.



Jullie hebben ooit heel duidelijk de keuze gemaakt voor deze wijk en ook voor deze school. mijn ervaring met noodlocaties is niet positief. En als ik wist dat dit voor lange tijd zou duren zou ik mijn kinderen ook op een andere school hebben gedaan. maar er is ons verteld dat het maximaal een jaar zou zijn… Nu is het zeker 3 jaar en als de nieuwbouw dan niet klaar is in juli 2011 dan word er weer naar een andere oplossing gezocht omdat de noodlocatie dan betrokken word in een ander plan…

@eisblume wrote:

Ik mis het even: de school verhuurt lokalen aan x, maar huurt vervolgens weer lokalen bij y in :think: is het dan niet logischer om x naar y te verhuizen??? :think:




Beetje laat, maar dat was ook het eerste wat ik dacht toen ik voor het eerst dit topic las…

@eisblume wrote:

Ik mis het even: de school verhuurt lokalen aan x, maar huurt vervolgens weer lokalen bij y in :think: is het dan niet logischer om x naar y te verhuizen??? :think:




De school is van hetzelfde bestuur als de stichting die de bso en psz uitbaat. Zij gebruiken hiervoor 3 " ruimten" die niet echt aangemerkt kunnen worden als leslokaal. Stel dat zij eruit gaan, dan nog volstaat die ruimte maar om 2 lokalen in te situeren terwijl er 5 groepen een lokaal nodig hebben. Deze mogelijkheid is dus niet toereikend.

De aanwas van kleuters is dermate groot hier in de wijk dat er de komende 3 jaar nog 6 groepen in totaal op de hele school bij verwacht worden. Dat is dus minimaal nog 2 groepen 1/2.

Aankomend school jaar zullen dit er 6 zijn en een instroomgroep, maar over 2 jaar dus 8 groepen 1/2 en een instroomgroep.



Wij hebben overigens aangegeven dat we met Peter bij het GGZ lopen en bezig zijn met diagnosestelling, maar hij gaat dan niet voor op kinderen die al een diagnose hebben.



Wel hebben we de MR achter ons, ze willen het advies aan school geven om deze situatie in elk geval niet langer te laten duren dan 2 jaar max. Daarna moet er in elk geval voor deze groep kinderen een structurele oplossing zijn voor de rest van hun schooltijd. Of dit nu terugkeer betekent naar de hoofdlokatie of permanente vestiging in 1 van de 2 andere lokaties die al als eigen school functioneren of misschien zelfs een totaal nieuwe school… lokatie 4 dus.



Voor ons zelf hebben we aangegeven dat wij als ouders de keuze willen hebben om al dan niet Mies en het volgende kindje weer te laten instromen op de school van onze keuze. Ongeacht waar Peter en Aniek dan naar school moeten. Ik vind het gewoon idioot dat door de schifting op gezinsoudsten NU, alle kinderen onder haar in dit gezin ook zouden moeten instromen op de dislocatie. Dat is pas over 2 en 4 jaar en wie weet hoe het er DAN voor staat.

Ik wil die keuze dus hebben, dat ik kan zeggen… Mies en zus gaan gewoon weer lekker hier naar school. Ik bedoel… Aniek en Peter zijn dan al weer zo zelfstandig dat ze wellicht zelfs zelfstandig naar school kunnen toch.

Die vraag was dus al van meer ouders gekomen en dat hadden ze ook niet verwacht. Dat mensen willens en weten kiezen voor 2 lokaties.



Ach ja…

Ik zit er wel mee, maar weiger het te veel aandacht te geven, heb nog wat andere zaken aan mijn hoofd/lijf he…

Maar een toestand is het wel.

Er is ook gewoon te weinig nagedacht MET de betrokken ouders… ik bedoel een school met 800 leerlingen en dan 7 ouders, 7 maar die hebben meegedacht… dat slaat toch nergens op?

En nu lig ik er daadwerkelijk wakker van… ik kom er gewoon niet uit… :cry:



De kinderen hebben het leuk gehad op school, ze vonden het spannend en nieuw natuurlijk.



Ik vond het lokaal waar Niek zit wel mooi, royaal, grote hal, ja zag er echt leuk, fris en gezellig uit.



Maar dan Peter… eerst al de verrassing dat we weer naar buiten moesten, een andere deur door moesten weer naar binnen alwaar een betonnen trap is gesitueerd die in beginsel gebouwd is als nooduitgang.

Deze trap heeft de school zich toegeeigend als " eigen opgang"

De trap is van beton en in de zomervakantie voorzien van noppen anti slip zeil. Ook is er eenzijdig een extra leuning aangebracht.

Oke, niet ideaal, maar so far so good.

Dan kom je boven in een hal… en dan begint de ellende. 70 kleuters van groepen 1 en 2 die in die kleine hal hun jassen en tassen mogen ophangen en een behoorlijk aantal ouders die zich langs elkaar heen wurmen op snor naar de klas van kindlief.

En daar sta je dan met een baby in de buikdragen en een peuter van 2 die niks wil want hij wil ook " gool" en trekt tot 3 keer toe zijn jas uit.

De trap lonkt dus daar kun je hem dan ook nog 2 x wegtrekken terwijl de ouders echt geen klein jongetje zien en hem bijkans nog net de trap niet afduwen.



Het huilen staat me nader dan het lachen, ik kan Peter nog net gedag zwaaien en een handkus toewuiven om weer achter mies aan te vangen.

Helaas ben je met buikdrager niet heel mobiel en is kind 2 ook niet heel makkelijk op te tillen zo.



Dus ik in tranen van frustratie en stress en de onderbouwcoordinator zegt " er is ook een lift he" Ja en denkt deze moeder :eh: Daarmee kom ik naar boven en beneden, maar dat is het punt niet. Hoe houd ik een 2 jarige peuter weg bij die rottrap als ik mijn zoon even gedag wil zeggen en hoe laveer ik mijn baby en peuter en kleuterzoon veilig tussen die oudermassa heen en dat elke ochtend weer?

Stel dat ik kies voor de kinderwagen of buggy, neem ik de lift, kom boven en dan? Denken ze echt dat een kinderwagen erbij past in die smalle gangen met zoveel ouders?

Zijn ze gek geworden?



Maar laat ik niet kleinzerig zijn, hup de schouders eronder we bedenken wat anders toch?



Morgen ga ik op de fiets en laat ik suus van 6 weken wel in de fietskar zitten… moet kunnen toch… ze valt meestal in slaap en die fietskar staat op de stoep… uit t zicht… ja fijn is anders, maar zou het echt kwaad kunnen?

Ik denk er nog even over na.

Andere opties is de buggy zapp ook op de fiets meeknopen, tja te zot voor woorden, maar je moet wat. Daar Mies dan in vastknopen zodat hij nergens heen kan en hem dan laten staan in de hal beneden bij Niek haar klas…

Is dat wat…

Goed, we kunnen gewoon per dag een optie uit proberen natuurlijk.



S’ middags haal ik ze op en drommen ouders staan op de smalle stoep bij de nooduitgang, ohnee, hoofdingang van ons mini schooltje… Ik zie mijn kinderen niet eens staan zo opeengepakt staan ze en toch heb ik wel wat haast want ik ben ivm weer met de auto en heb er voor gekozen Suus in de auto te laten zitten… ook al weer zo verrotte optie… maar wederom… ik moet toch wat… :silenced:

Krijg mijn kinderen in het oog en zowaar… ze zijn zwart!

Ik vraag ze hoe dat komt, gewoon buitengespeeld…



Buitengespeeld op het schoolplein van de ozo verantwoorde, natuurlijk processen nastrevende school waar ze bij " inwonen" en de glijbaan ligt derhalve op een berg modder welke je dan fijn kan beklimmen om te glijen… bere leuk toch?

Zeker, zeker… behalve voor mijn toch al enorme berg was om dan nog te zwijgen over de bergen geld die het kost om kleding te vervangen die na een paar modderbaden niet meer schoon te krijgen zijn…

Hier word ik dus niet vrolijk van… zandbak zand oke… maar dit is gewoon zwarte grond waar plantjes op moeten groeien…

Of trek ik nou alles in het negatieve… :silenced:



Goed, gefrustreerd dus… ik voel me zo bij de neus genomen door die verd*mde school… maar hee… de kinderen lijden er niet onder toch…



Morgen om 13.15 uur zitten wij bij een andere school… we gaan toch kijken of we niet beter af zijn bij een vast schoolgebouw met stabilliteit.

En nou lig ik dus wakker… wat als we overstappen, krijgen we dan geen spijt… wat als het echt echt maar tijdelijk is en we over een jaar onszelf voor de kop rammen omdat we zijn overgestapt, wat als we het NIET doen en deze situatie is wel voor langere tijd, kun je dan nog switchen als je kind naar groep 5 gaat, is DAT dan wijsheid…



en dat zijn een hoop wat alsen… mama ligt er wakker van… help… :cry:

Ik denk dat je het wel een beetje in het negatieve trekt ja…

Natuurlijk is zo’n trap niet ideaal en is zwart zand niet erg fijn. En het is een gedoe.

Maar dit was de eerste dag.

De eerste dag dat je met 4 kinderen het schoolleven in stapt. School heeft geen boodschap aan een ouder met 4 kinderen. Wat ik bedoel je te zeggen is dat je dat probleem wel houdt, op welke school je ook komt.

Soms heb ik sal in een doek en vliegt lev ervan door, en krijgt saf te weinig aandacht bij het halen of brengen. Heel onhandig en frustrerend maar het is niet anders. Het is ook een kwestie van wennen.



Je woont toch in een kindrijke buurt? Kun je niet een pool met ouders maken?

En in jullie geval toch ergens anders kijken want ik denk niet dat jullie mening snel zal bij draaien. En dan erger je je de komende maanden overal aan.

Lydia…



Dat besef ik dus juist zo… het was de eerste dag en ik zag er al zo tegenop.



Maar dan nog… wat mij nu nog steeds erg bezighoud is met name de toekomst… wat gebeurt er volgend jaar met groep 3, wat gebeurt er met de 2 groepen die er bijkomen…

Komt er dan nog een extra opgang, kunnen die ook in het schoolgebouw van de gastschool blijven…

zoniet, wat dan?



Aniek is nu net begonnen in groep 3, zijn we 2 jaar verder gaat ze dus naar groep 5. Dan heeft ze wel weer nieuwe vriendjes en vriendinnetjes opgedaan. Dan is ze gewend aan de lesmethodes die ze gebruiken.

Ga je dan nog switchen van school? Ik denk dat het dan nog moeilijker zal zijn, maar dan word je dus meteen door interne afstanden van alle mogelijke scholen in deze wijk gedwongen om al je kinderen op deze school te laten.



Kwam er vandaag bijvoorbeeld achter dat er achter een deur een royale hal is die eigelijk bij de gastschool hoort. Maar daar zou ik Suus wel kunnen laten staan in de wagen.

En vandaag was het toch wel iets rustiger, heb wat langer gewacht voor ik naar boven ging en was toch nog optijd. Ze hadden nu de tussendeur naar de trap meer dicht enz.

Dus stel dat je daar allemaal overheen kan stappen en zelfs denkt… nou dan maar in vieze oude kleding naar school want het is en blijft wel een modderpoel daar…



Dan nog blijf ik enorm zitten met de onduidelijkheid van de toekomst.

Zeker omdat het niet alleen om Aniek gaat of om Peter, maar er komen nog 2 kinderen achteraan ook… :think:

Kun je al je vragen die je voor nu en over de toekomst hebt niet opschrijven en voorleggen bij verschillende partijen? Directeur? MR? Coördinator? Ouderraad? Wie weet hebben ze wel al wat antwoorden.



En ik zou het wel wat tijd gunnen. De school moet ook leren van de fouten en wie weet doen ze al snel kleine aanpassingen bij de noodlocatie en wordt het al beter.

Ik zou zeker dit schooljaar nog wat afwachten. Mocht je halverwege het schooljaar nog steeds zo negatief zijn, dan kun je altijd nog uitkijken naar een andere school. Wanneer het schooljaar al is begonnen, zou ik de kinderen niet van school laten wisselen.



En daarbij…eerste schooldag…kinderen zijn toch meer door het dolle heen en moeilijker te handelen. Iedereen heeft een ander gevoel en dat pikt iedereen van elkaar op. Dus geef het even de tijd.



Maar ik spreek niet uit ervaring hoor. Heb wel een kind op een nieuwe school, dus ik weet wel hoe dat gaat. Maar ik heb geen 4 kinderen en daarbij is ieder kind (en iedere ouder) natuurlijk anders. Jij kunt zelf het beste inschatten wat het beste is voor jou en voor je kinderen. Maar neem geen overhaaste beslissingen.



Sterkte hiermee, kan me voorstellen dat je er wakker van ligt :hug:.

Hoe gaat het nu?



Onze school is een paar jaar geleden gedeeltelijk afgebrand. De kinderen moesten toen naar een voor afbraak gereed staand schoolgebouw wat oorspronkelijk bedoeld was als LTS. De lift deed het niet meer en de trap was niet kleuterveilig. Dat is toen opgelost met een extra leuning in het midden van de trap en strakke regels. Ouders mochten niet mee naar boven. De kinderen gingen gezamelijk naar de klas en moesten hand in hand en de leuning vast houden. De juf en hulpouders waren erbij.



Het was een hele vervelende periode die ik niet graag over zou doen. En hoewel het al 2 en een half jaar geleden is hebben de kinderen het er nog vaak over. Komt waarschijnlijk ook doordat een gedeelte van de school nog niet weer is opgebouwt en de kleuters nog steeds op een noodlokatie zitten. Gelukkig niet meer in die lts.



Natuurlijk moet je alles een kans geven maar als ik je verhaal zo lees dna heb ik het donkerbruin vermoeden dat de situatie toch redelijk permanent is. Vooral ook omdat ze heel bewust hebben gekeken welke kinderen en gezinnen naar de lokatie gaan.

Ik weet inmiddels dat kids zich heel snel aanpassen in een nieuwe situatie. Mijn zoon is ook in een andere groep 1 terecht gekomen door splitsing en ik vond het vreselijk, maar hij heeft er geen moment moeite mee gehad ondanks dat het een onzekere jongen is die niet zo goed tegen veranderingen kan. Hij pastte zich aan en had zo weer contact met andere kids. “Vriendschappen” op deze leeftijd zijn anders dan die vanaf groep 3. Ze wisselen nog redelijk makkelijk van kinderen hoe hecht het ook lijkt.

eens… ik heb me dan ook nooit druk gemaakt om Peet… wel om Niek… want die zit dus in groep 3… :wink:



Maar goed… we zijn een week verder en de beslissingen zijn genomen.

We blijven op school.



Zijn wel gaan kijken bij de enige andere optie aan school. Was op zich heel goed allemaal, maar op een schaal waarop onderwijs als " los" word gezien door ons in het kader van montessori of alternatief natuurlijk leren en heel streng klassikaal geordend onderwijs bovenin zit en vast word genoemd… zit de school waar we ooit voor kozen er midden tussen en de school waar we zijn gaan kijken helemaal bovenaan… tegen het rigide klassikaal mega geordende aan.

Ik vond het geen nare school, maar zag mijn kinderen daar nog niet rondlopen.

Toen hebben we een gesprek aangevraagd met de directeur en al onze zorgen op tafel gegooid.



Het gesprek was helder, geruststellend en vol hoop voor de komende jaren.

T kwam erop neer dat als we nu onze tijd uitzitten, de hoop groot is dat Suus straks gewoon weer aan het eind van de straat naar school kan… over pak en beet 3 a 4 jaar dus.

Niet mega, maar wel beter dan 12 jaar veel verderop moeten omdat we nu kiezen voor een andere school.



Ook de lift op school en de modderzooi is besproken en hoewel ik mezelf een zeikerd vond, bleek ik met name aangaande de modder op t plein niet de enige.

Zelfs de leerkrachten hadden hierover geklaagd, ze hadden al aardig wat kinderen reserve kleding, bedoeld voor plasongelukjes, aan moeten trekken omdat de kinderen zo vies waren dat ze eigelijk de dag niet doorkonden.

Dus tot nader order en oplossing word er pleinwacht gehouden bij de modderbult en mogen kinderen daar niet meer op spelen.



Ik hem mijn ritme inmiddels al een beetje gevonden. Bij mooi weer ga ik lopen en dan moeten we er gewoon vroeg uit.

Anders fietsen of als het echt idioot weer is met de auto.

Suus stal ik steeds beneden in de hal bij groep 3 en ook dat gaat goed.

Dan hoef ik alleen Mies maar mee te slepen naar boven.



Ben er inmiddels iets relaxter onder en heb me ook uit t hoofd gepraat dat ik persee om een bepaalde tijd weer weg moet zijn.

Doe dus rustig aan en dat scheelt een boel.

Maar heb wel een beetje meelij met ouders die na het wegbrengen door moeten naar t werk… want het is en blijft enorm krap daar en dus een gestress van niks als je haast hebt.

Ben blij dat het een en ander al is opgepakt.

Maar vooral dat jouw gevoel nu beter is. Die stress is ook niks en je wilt het beste voor je kinderen. Gelukkig lijkt het dus wel een school te zijn waar iedereen meedenkt en ze er toch het beste van proberen te maken.