groeihormoon

Hmmm… Welke curves worden er bij jullie gebruikt?



Als ik in de Curves van TNO kijk, zit mijn dochter met lengte bij 0,5e perc. Haar broers zitten volgens de TNO curves met lengte net onder de 15e perc. (bij ons 25e perc.), rond de 2e perc. (bij ons rond de 15e perc.) en 0,5e perc. (bij ons net onder de 3e perc.) - apart dat dat zoveel verschilt… Volgens de curves hier zal de eindgrootte van de oudste 2 jongens rond de 1.70m liggen (net als hun vader) en bij de jongste van de jongens en mijn dochtertje rond de 1.60m (net als ikzelf dus). Grappig genoeg kloppen deze ‘voorspellingen’ volgens de TNO curves dan wel weer… :think:

Geen idee, ik kijk altijd mee op de curves van het ziekenhuis. :wink:

Weet ook eigenlijk niet hoe elk lijntje heet. weet dus alleen dat ze nu net boven de onderste lijn zit. en dus in de groeicurve. :wink:

En dat ze netjes haar eigen groeilijntje volgt.

Geloof dat iig tot voor niet al te lang geleden de 3% curve als onderste lijn werd aangehouden, maar dat nu steeds vaker de 5% curve als ‘ondergrens’ wordt genomen…



Moet eerlijk zeggen dat ik het nut van het curve-principe wel zie (voor de groei van een bepaald kind), maar niet snap waarom er zoveel verschillende curves worden gehanteerd. Vergelijken van kinderen wordt zo heel lastig en doordat vaak ook nog eens verschillende criteria worden aangehouden wordt b.v. bij 2 kinderen met exact dezelfde lengte de één dus als ‘prima in orde’ beoordeeld, terwijl de ander ‘te klein’ is, omdat hij/zij buiten de curves valt…