Groeiecho met 37 weken, wat zijn de ervaringen hiermee??

Ik heb vandaag een groeiecho gehad, omdat de gyn het idee had dat het kindje wat aan de kleine kant is.

Ze hebben een beentje, hoofdje en buikje gemeten en volgens degene die de echo maakte was het inderdaad een kleiner kindje.

Ze heeft alle onderdelen wel een keer of 6 a 7 gemeten, maar kon er echt niks anders van maken.

Het hoofdje was gelijk aan 35,2 weken, buikje aan 34,1 weken en het beentje 33,5 weken. Schatting was dat het nu 2300 gram weegt.

Ze verwachten nu dat het kindje met 40 weken ongeveer 6 pond zou wegen.



Hoe betrouwbaar is zo’n echo nou daadwerkelijk??

Ben benieuwd naar de ervaringen van anderen?

Zitten ze er erg vaak naast??



Ik vind toch wel wat gek, heb met 30 weken een groeiecho gehad bij de verloskundige, daar liep de algehele groei 4 daagjes voor.

Volgens de gyn is het kindje wat minder hard gaan groeien, doordat het wat minder voeding heeft gehad.

Met 37 weken kreeg ik een echo omdat mijn bloeddruk te hoog was. Er kwam toen uit: klien hoofd, normale buik, lange benen.

Ik dacht: wat voor alien ga ik krijgen :mrgreen:

Maar was een heel normaal meisje met best nog een groot hoofd…

Uit eerder echo’'s bleek het ook klein te zijn maar viel dus erg mee.

Volgens mij wordt het ook onnauwkeuriger als je verder bent in de zwangerschap toch? volgend mij doen ze het daarom met 12 weken.

Ik vond het wel frustrerend, net of je er iets aan zou kunnen doen…Niet dus!

Hoe kan je kindje minder voeding hebben gehad? Ik begreep altijd dat een kindje ‘neemt’ wat ie nodig heeft. Of jij nou veel eet of weinig, je kindje zou er niks van merken. Alleen jijzelf merkt het als je te weinig eet.



Wat betreft de groeiecho’s. Volgens mij kunnen ze dat nooit met zekerheid zeggen. Ik weet ook niet hoe groot de kans is dat ze het goed hebben. Heb er namelijk geen ervaring mee.

Wel heb ik de afgelopen maanden om een andere reden verschillende keren echo’s gehad en daarbij meten ze ook de hoofdomtrek, het buikje en het beentje. Nu loopt het buikje 3 en halve week voor en de rest ongeveer 2 weken. Maar zij hechten daar niet veel waarde aan, als ze net ietjes langer meten dan het beentje is, krijg je al een hele andere uitslag.



Maar ze vinden het niet schokkend dus? Er hoeft niks te gebeuren?

Ik heb een te hoge bloeddruk, wat dus ook uitwerking heeft op het kindje volgens de gyn. Hierdoor kan het dus zo zijn dat het kindje minder voedingsstoffen binnen krijgt en wat minder hard groeit.



Ze maken zich nog niet echt zorgen, maar houden het wel in de gaten.

Heb nu medicatie en moet wat rustiger aan doen.



Vroeg me alleen gewoon af wat de ervaringen zijn hier.

Vind zo’n verschil met de echo met 30 weken.

Ik heb deze ervaring :slight_smile: Bij de 20 weken echo nog iets voor in groei. Maar hier was bij de 30 weken al een lichte achterstand, vandaar dat ik bij 36 weken terug moest komen bij de vk. Toen bleek ze nog verder achter te zijn in groei dus doorverwezen naar het ziekenhuis. Ik moest direct bedrust houden, kreeg dagelijks ctg’s aan huis, heb nog een nacht opgenomen gelegen in het ziekenhuis en diverse echo’s gehad. De schattig was dat ze zo’n 2300 gram zou zijn. Hier heeft de gyneacoloog niet afgewacht en ik ben met 37w6d ingeleid en uiteindelijk was ze 2410 gram 47 cm. Dus ik denk dat als je kindje langer blijft zitten ze best tegen de 6 pond kan redden :slight_smile:



Mij is verteld dat er met de placenta niets mis was. De navelstreng doorbloeding was ook prima. Dus waarschijnlijk maken wij geen grote kindjes. Ze is nu nog steeds niet groot (nog steeds maatje 68 met 10 maanden oud).

Overigens moest ik direct rust houden en dat heeft wel een positieve invloed gehad op de groei.

@Meggie wrote:

was ze 2410 gram 47 cm. .


Echt? :shock: Dat had ik nooit geweten! Wat licht zeg! Maar gelukkig heeft er geen gevolgen door…





Ook Katie was tijdens de groeiecho aan de kleine kant! Ach… Mn vriend was net als ik zelf ook niet te groot bij de geboorte. Dat ze er op gaan letten was me een raadsel want wat deed ik verkeerd waardoor Katie niet goed groeide? Niks… Bij de geboorte was ze dus 2900gr en 45cm :mrgreen: Erg klein maar als ik kijk hoe ze nu is… Ze is nu 70,5 cm lang en weegt 8790 gram… En draagt nu maat 74! Neehoor… Je kind haalt het zo in zodra het geboren is!

Hier andersom…

Tijdens de zwangerschap van de 1e begon tegen het einde de vk zich wat zorgen te maken over de grote en het gewicht van onze knul.

Ze vondt hem klein en had het vermoeden dat hij de 2500 net niet of net aan zou gaan halen.

Echo voor controle gehad en onze bink lag prima in groei en zou bij geboorte ongev 51 cm zijn en ruim 6.5 pond.



Bij geboorte bleek onze knul ong 46 cm te zijn en net aan 6 pond :slight_smile:

beiden geen gelijk en ongelijk gehad haha



nu met 21 maanden is hij 80 cm en 9,2 kilo.

Ik heb aardig wat groeiecho’s gehad. Dochter bleek erg klein met 33 weken. Ze vertoonde ook geen inhaalgroei in de weken erna (eigenlijk gewoon nauwelijks groei), navelstreng doorbloeding was niet optimaal, mijn bloeddruk was hoog…Ben ingeleid en met 37+1 is ze geboren met 2010 gram en 43 cm, ze hadden haar op ongeveer 2200 gram geschat de dag ervoor :wink:



Waarschijnlijk krijg je nu over 10 dagen weer een groeiecho toch?

En 3 kilo lijkt me een mooi gewicht hoor :shifty:



(Ze is nu nog een dunnie, 7,8 kilo vorige week en een maand terug 74,5 cm)

Hier 2 keer ervaring waarvan 1 ik je zal besparen

Ivan was ook aan de kleine kant korte beentjes normaal hoofd en iets kleiner buik

Ik kreeg al elke week een echo dus dat werd goed in de gaten gehouden hij is geboren met 37,3 week en was 2970 en 48 cm

Hier een groeiecho gehad met 39+6, ze dachten dan Milan te groot zou zijn.



Hij werd op 4 kilo geschat. Een dag later is hij gehaald en woog 3400 gram. Ondertussen is het een lekkere bollie :inlove:



Ik vertrouw niet zo op die groei echo’s. In 1 dag meer als een halve kilo gekrompen :wink:

een echo kan er ong 10% naast zitten geloof ik. Dus dat is behoorlijk op zulke gewichten…



mischa was groot daarom een groei echo bij daimen, nou nee hij was gemiddeld…



tja kwam dan wel met 41+4 maar was ook 4180 en 55cm… iets meer dan gemiddeld dus haha

Hier ook zo’n echo gehad, met 39 weken en 5 dagen. Omdat de vk dacht dat hij te groot zou worden om na 40 weken nog via de natuurlijke weg geboren te worden.

De echo wees uit dat zijn hoofdje voor 35 weken was, de rest rond de 37 en 38 weken, flink kleiner dan wat normaal was dan voor bijna 40 weken. Maar gewoon prima, lekker kleintje.

2 dagen later kwam hij er uit, en bleek hij bijna 8 pond te zijn, en waarschijnlijk was hij wel 54 of 55 cm lang. Dus niks kleins aan :smiley:

Dus sinds die keer vertrouw ik er niet meer zo op :wink:

@Kittycat wrote:

Ik heb aardig wat groeiecho’s gehad. Dochter bleek erg klein met 33 weken. Ze vertoonde ook geen inhaalgroei in de weken erna (eigenlijk gewoon nauwelijks groei), navelstreng doorbloeding was niet optimaal, mijn bloeddruk was hoog…Ben ingeleid en met 37+1 is ze geboren met 2010 gram en 43 cm, ze hadden haar op ongeveer 2200 gram geschat de dag ervoor :wink:



Waarschijnlijk krijg je nu over 10 dagen weer een groeiecho toch?

En 3 kilo lijkt me een mooi gewicht hoor :shifty:



(Ze is nu nog een dunnie, 7,8 kilo vorige week en een maand terug 74,5 cm)




Ooow dat was dan inderdaad een klein poppie! Mijn beertje was met 31+2 dus 1900 gram en 44 cm…scheelt gewoon 6 weken zwangerschap :mrgreen:

Bij mijn vorige zwangerschap werd mijn zoontje op de echo rond de 11 pond geschat. Omdat ik zelf klein en tenger ben volgden er ook groeiecho’s en suikercontroles ed. die overigens goed waren. Eigenlijk pas de laatste controle kreeg ik een nieuwe verloskundige en die voelde handmatig mijn buik en zei: ik geloof niks van die echo schattingen, volgens mij is ie normaal van grootte! Uiteindelijk moest ik gewoon vaginaal proberen en inderdaad hoor; hij bleek ‘gewoon’ 3400gram! Mijn ervaring is dus dat de echo er nogal eens flink naast kan zitten.

Nout was met de 20 weken echo groot, liep 2 weken voor. Toen ik in het ziekenhuis lag met 30 weken hebben ze een groei-echo gemaakt waar ze hem te klein vonden. Een paar dagen later in het radboud weer een groeiecho laten maken, daar liep hij precies goed voor de termijn. Uiteindelijk is hij toen wel veels te vroeg geboren, en woog hij precies wat ze voorspelden tijdens de laatste echo.

Mijn vertrouwen in Groeiecho’s is een beetje weg.

Wij zouden een baby krijgen van +/- 48cm en 3000 gram, daarna was er sprake van 5kg en 57 cm.

Tenslotte is hij geboren met 4020gr, en 53cm.

Ik had met 36 weken een groeiecho, ook vanwege mijn hoge bloeddruk. Tegen mij werd meteen gezegd “zo dat is een flinke”, dus toen ik met 37+1 ben ingeleid en mijn zoon maar 2945gr woog vroeg ik mij echt af of die echoscopiste haar bril was vergeten met die echo. Wel was mijn zoon lang voor 37 weken 52cm. Nu is hij 81cm en bijna 12 kilo, heb dus alsnog “een flinke” gekregen :lol: .

Vorige zwangerschap erg veel echo’s gehad. Altijd 4 weken voor op groei, tot we een keer een andere echoscopist hadden, toen was ze maar 2 weken voor op groei. Met 39w2d laatste groeiecho gehad, door eigen echoscopist, daar leek ze 4600 gram, uiteindelijk met 40 weken gehaald en was ze 4440 (maar had wel in het vruchtwater gepoept). Hier bleek het dus wel vrij goed te kloppen. Maar ik weet dat tijdens mn bevalling de diensdoende gyn nog zei, ach groeiecho’s, pondje meer pondje minder (dus verschil van 1 kg!!!) kan zomaar.

Ik heb meerdere groeiecho’s gehad omdat ik een lichte zwangerschapsdiabetes had. De laatste was met 39 weken.

Z schatte toen dat Wessel rond de geboorte tussen de 3300 en 3500 zou wegen.

Hij is 2 weken na die echo geboren en woog toen 3355 gram.

Vrij precieze meting dus.

Zijn hoofdje werd klein geschat al die tijd en net als zijn grote zus had hij inderdaad een lekker klein bolleke wat inmiddels een lekkere bolle toet geworden is :inlove:

Hier hebben we 2 groeiecho’s gehad, maar Jesse zou een vrij normaal kindje worden qua postuur… ze gingen uit van met 40 weken ong. 3500 gram. Jesse was uiteindelijk met 39 weken 4235 dus tja… pondje meer of minder klopt wel, maar vond m niet echt normaal qua postuur…



Ben benieuwd wat nr. 3 doet straks, met nr. 1 3980 en nr 2 dus 4235 :shock: