Groeicurve

We waren vandaag op het CB. Sophie doet het op alle fronten prima. Gewogen en gemeten: 9400 gram en 78,5 cm. Nu wordt de lengte niet meer apart ingeplot na 1 jaar, maar een lengte-gewicht verhouding, en daarmee zit ze op de onderste lijn :think: . De verpleegkundige begon al wat zorgelijk te kijken, maar ik maak me er niet druk om; ben zelf ook lang en tenger, dus dat heeft ze gewoon van mij. Thuisgekomen heb ik alle waarden weer netjes in de BV-curve ingevuld en wat blijkt: keurig op het gemiddelde. Gemiddelder kan niet.



Zouden ze op het CB nu echt niet eens aparte curven moeten gaan gebruiken voor kindjes die BV krijgen?? Ik denk dat veel moeders erg onzeker worden gemaakt door groeicurven die niet op hun kind van toepassing zijn, waarin ze opeens op de onderste lijn zitten. Terwijl er dus echt niets aan de hand is.

ja je zou denken dat ze dat inderdaad eens moeten invoeren…

Voer je dit in een speciaal programma in?

Op http://www.borstvoeding.com kun je je eigen groeicurve aanmaken.

@Paultje wrote:

Zouden ze op het CB nu echt niet eens aparte curven moeten gaan gebruiken voor kindjes die BV krijgen?? Ik denk dat veel moeders erg onzeker worden gemaakt door groeicurven die niet op hun kind van toepassing zijn, waarin ze opeens op de onderste lijn zitten. Terwijl er dus echt niets aan de hand is.


Het gebeurt idd helaas nog heel vaak dat een moeder daardoor onzeker wordt gemaakt of erger nog: met adviezen thuis komt die eigenlijk helemaal niet van toepassing en niet nodig zijn, zoals vervroegd starten met bijvoeding.

Je zou bij je eigen cb alvast een balletje kunnen opgooien door voor een volgende afspraak de bv-curve van je dochtertje uit te printen en te laten zien? Dat kan een mooie opening zijn voor een toelichting van jouw kant op de groeicurve die is ontwikkeld door de Wereld Gezondheidsorganisatie :thumbup:

ja hierdoor ben ik ook vaak onzeker gemaakt.



Tara krijgt geen bv meer, maar toch voer ik die op bv.com nog in.

Tara zit dan wel onder de middelstelijn, maar toch groeit ze in haar eigen lijn goed omhoog en op het CB waren ze tevreden

@Yvonne Z wrote:

Je zou bij je eigen cb alvast een balletje kunnen opgooien door voor een volgende afspraak de bv-curve van je dochtertje uit te printen en te laten zien? Dat kan een mooie opening zijn voor een toelichting van jouw kant op de groeicurve die is ontwikkeld door de Wereld Gezondheidsorganisatie :thumbup:




Dat wil ik inderdaad gaan doen, Yvonne. Nou zijn ze verder hier bij het CB erg relaxed hoor, dus een heel pittige discussie zal het niet worden. Maar een CB is aan hun eigen landelijke richtlijnen gebonden en kan niet naast hun richtlijnen opeens ook de WHO-BV curven gaan gebruiken. Dat duurt eeuwen, als het er ooit al doorkomt. Maar je moet ergens beginnen, dat is waar.



Heb zelf 2 jaar geleden bij een CB gesolliciteerd, als CB-arts. Maar één van de dingen die me tegenstonden is dat erg weinig tot geen ruimte is voor eigen inzichten, maar je strikt aan de richtlijnen bent gebonden. Ook wel te begrijpen natuurlijk, het kan niet zo zijn dat er op het ene CB iets anders wordt verteld dan op het andere.

En bovendien werk ik liever in een klinische setting, dus ik doe nu iets heel anders.