Gras zaaien ?

We hebben een huis gekocht en in die tuin hebben we best een aardig grasveldje.

Vorige bewoners deden hier niet zo veel mee, en er zit dus heel erg veel onkruid tussen. En het gras is gewoon niet meer zo mooi (groen).

Nu vraag ik me dus af hoe ik dat gras weer mooi kan krijgen ?

Moet ik het gewoon maaien en dan zaadjes ertussen gooien, en waneer kan ik dat het beste doen ?

Daar moet je wel een aantal stappen voor ondernemen en nu mee beginnen en het ook onderhouden.

Januari/februari (kan nu nog) : kalk strooien

Maart: verticuteren en hierna bemesten (liefst met onkruidbestrijder)

Eind april/mei: gras inzaaien. Je mag dan ca. 8 weken niet op het gras lopen.

juli/augustus: nogmaals bemesten

ca. oktober/november: laatste keer niet te kort maaien

Je kunt er ook voor kiezen de grasmat te verwijderen (omspitten) en helemaal opnieuw inzaaien of zoden leggen als er vrijwel geen gras meer over is. Zoden leggen is niet meer zo duur (hangt een beetje van de oppervlakte af) en je kunt vrij snel weer over je mat lopen (na een week, hooguit twee). Het beste is om graszoden te leggen als het niet te warm is (niet teveel zon), want dan blijf je sproeien. Wel de eerste weken regelmatig sproeien, tot de wortels goed vast zitten. Dus niet vlak voor je op vakantie gaat graszoden gaan leggen.

En ook voor een nieuw/opgeknapt grasveld blijft gelden dat je het moet onderhouden (dus kalk, verticuteren, bemesten en onkruid verwijderen).

weet idd niet om wat voor oppervlakte het gaat, maar een goed graszaad is ook niet goedkoop…

En idd voor je uberhaupt gaat bijzaaien voorbereidend werk doen :thumbup:

@mamaMarije wrote:

weet idd niet om wat voor oppervlakte het gaat, maar een goed graszaad is ook niet goedkoop…

Hier hebben we die van de action en het bevalt geweldig goed :thumbup:
Iedereen vraagt zich af waar wij dat mooie gras van hebben.
Het is ook mooi van kleur en ziet er lekker strak uit.
En het kost natuurlijk geen drol :thumbup:

Het is dus niet mogelijk om mooi gras te krijgen op deze manier:

Onkruid weghalen, en dan zaadjes strooien en dan wachten op gras :think:

het is trouwens de bedoeling dat het gras er volgend jaar uit gaat, heb dus eigenlijk weinig zin om veel aan dat gras te doen.

Ik ken meerdere grasmatten hier in de buurt die nooit zo uitgebreid onder handen worden genomen en er netjes bij liggen hoor :think: ?

Onkruid systematisch wieden (of onkruidverdelger maar das niet zo fijn met kindjes), kunstmest voor een regenbui kom je al een heel eind. Evt graszaad erdoorheen strooien. Maar is het gras niet zo mooi of is de grassoort waardeloos? Wij hadden eerst ook van dat stengelige siergras, niks aan. Nu gazon/speelgras bij de formido vandaan. Maar met echt opnieuw inzaaien heb je wel wat meer werk. Al kwam er toen de eerste keer ook een hoop onkruid op en kon je nog wieden :lol: .

Als de grassoort op zich niet lelijk is zou ik eerder laten revalideren dan helemaal overnieuw beginnen.

Elke grasmat heeft kalk en mest nodig. Heb je kleigrond, dan hoef je maar een keer per drie jaar kalk te strooien, anders echt wel elk jaar en op kleigrond is een keer mesten per jaar genoeg en anders kom je wel aan de twee keer. Graszoden blijven wel drie jaar mooi als je er “niks” aan doet, maar ook dan raken ze in verval als je geen onderhoud pleegt.

Voor je inzaait, moet je eerst bemesten en dan een paar weken wachten. Als je de kale plekken inzaait moet je het licht aanharken (anders is het vogelvoer en hou je niks over) en dan heb je de meeste kans dat het graszaad ontkiemt.

Maar als je het volgend jaar eruit gooit, zou ik niet te veel moeite doen verder. Een keer mesten, paar weken later inzaaien en meer niet doen.

@marietje wrote:

Ik ken meerdere grasmatten hier in de buurt die nooit zo uitgebreid onder handen worden genomen en er netjes bij liggen hoor :think: ?

Onkruid systematisch wieden (of onkruidverdelger maar das niet zo fijn met kindjes), kunstmest voor een regenbui kom je al een heel eind. Evt graszaad erdoorheen strooien. Maar is het gras niet zo mooi of is de grassoort waardeloos? Wij hadden eerst ook van dat stengelige siergras, niks aan. Nu gazon/speelgras bij de formido vandaan. Maar met echt opnieuw inzaaien heb je wel wat meer werk. Al kwam er toen de eerste keer ook een hoop onkruid op en kon je nog wieden :lol: .

Als de grassoort op zich niet lelijk is zou ik eerder laten revalideren dan helemaal overnieuw beginnen.

Kalk en bemesten zorgt er juist voor dat je minder onkruid in je grasmat krijgt omdat het gras gezond is en dus sterk. Dan heeft onkruid en mos minder kans.

Als je echt een mooi grasveld wil, moet je e’m baan voor baan omspitten, met een roller vlak maken, en dan inzaaien. Daarna onderhouden. Dan krijg je een perfect grasmatje. IS wel veel werk. WIj hebben een tuin van 30 m bij 6 meter, dus dat was best veel werk :mrgreen: