gourmetten

Hallo,

wij gaan met sinterklaas gourmetten (als de kinderen de cadeautjes hebben gekregen) met mijn ouders.

Nu gourmetten wij wel vaker, maar ik wil wel eens wat anders klaarmaken. Heel vaak bestel ik nu een schaal bij de slager. Hier zit dan wel van alles op.

Zelf doen we daar nog champignons, ui, paprika o.i.d. bij. Nu kwam ik op internet al een aantal andere dingen tegen: kabeljauwblokjes met ham eromheen, kipsnitzeltjes zelf maken, biefstukblokjes.

Wat doen jullie nu op de gourmet?

Ben erg benieuwd.

Naast de dingen die je al noemt :wink: :

schenkkan met geklutst ei om eitjes tebakken en spek erbij

of lekker pannenkoekenbeslag! dat eet ik zelf altijd meer dan het vlees e.d. :mrgreen:

@Elmo wrote:

of lekker pannenkoekenbeslag! dat eet ik zelf altijd meer dan het vlees e.d. :mrgreen:

ik ook :mrgreen:

frikadelletjes, kleine gehaktballetjes platdrukken zodat je kleine hamburgertjes hebt, stokbroodjes… mmm… kruidenboter! Daar zouden we onze kinderen heel blij mee maken!

Pannenkoeken beslag doet het hier altijd goed, Eimengsel ook.

Shoarmareepjes zijn ook een groot succes trouwens.

Maar ook eens een keer zoete dingen, zoals fruit kunnen leuk uitpakken, gebakken appeltjes met poedersuiker en kaneel bijvoorbeeld

Of lekker gebakken banaan met wat gehakte walnoten …

wij hebben inderdaad vlees, maar ook vis en dan meestal iets als garnalen. Verder salade erbij, ananas, komkommer, tomaatjes, champignons, paprika, ei, pannekoekbeslag, stokbrood met kruidenboter of kruidenkaas, ui in ringen

Ik hou er zelf niet zo van, maar anderen vinden het heerlijk:

Kippenlevertjes (voorgekookt), omwikkeld met spek. Op de plaat en tadaa…

Wat ik wel lekker vind :mrgreen: :

Eventueel kan je (bij gebruik van een pannetje) ook nog geitenkaas (schijfjes zijn evt gewoon te koop in de supermarkt) omwikkelen met ontbijtspek. Flink olie in het pannetje, heet laten worden en dan bakken tot de kaas begint te smelten.

Ennuh, wat dacht je van voorgekookte aardappelschijfjes om op te bakken. Of om een mini tortilla van te maken met wat geklutst ei en wat van de fijngesneden groenten.

Plakjes courgette, simpel maar ook heerlijk!

Eventueel wat pangasiusfilet en een beetje sojasaus. Wokken gaat niet, maar zo geef je er ook een beetje Aziatisch tintje aan.

Eet smakelijk!

Ik mis frietjes… los erbij dan, en sate saus :lol:

maar hier ook altijd garnaaltjes, voorgebakken aardappeltjes…

veel koude salade…

even uit mijn gourmetdocument geknipt. ik hou namelijk niet zo van de standaard vleesschotels.

banaan:

Bereiding

Snijd 2 gepelde rijpe bananen in 8 stukjes.

Wikkel ieder stukje in een plakje ontbijtspek of bacon.

Bak de bananenvinken aan tafel in een beetje olie rondom krokant en lichtbruin. .

aziatisch garnalenomelet:

Ingredienten

4 scharrelei(eren) ,

2 eetlepels melk ,

6 eetlepels sojasaus ,

200 gram shiitake , in reepjes

3 bosui , in dunne ringen

125 gram roze garnalen ,

olie ,

Bereiding

Klop in een kan de eieren los met de melk en peper en zout (naar smaak). Meng in een schaaltje de sojasaus met het citroensap tot een sausje. Meng in een kom de shiitake, bosuitjes en garnalen.

Zet de kan met ei, de kom met garnalen en het suasje op een platte schaal en zet het geheel afgedekt in de koelkast tot gebruik. Zet vlak voordat de gourmet start de schaal op tafel.

Verhit in een pannetje wat olie en bak wat van het garnalenmengsel al omscheppend 2 minuten. Schenk er een beetje ei overheen en laat de omelet stollen.Schuif het pannetje onder de gourmetgrill en laat de bovenkant van de omelet goudbruin worden.

Doop stukken van de omelet in het sausje.

champignons met spek:

12 kastanjechampignons ,

12 plakjes gerookte ontbijtspek , rechte plakjes

2 takjes rozemarijn ,

Benodigdheden

Spiesjes

Bereiding

Snijd van de champignons de steeltjes en wikkel de champignons in de plakjes ontbijtspek.

Ris de naaldjes van de takjes rozemarijn en strooi erover.

Rooster de champignons met spek 5 min. Keer regelmatig

aubergine:

Ingredienten

3 eetlepels pijnboompitten ,

1 aubergine , in plakken van 1 cm dik

2 bollen mozzerella , in plakjes

200 ml tomaten pastasaus , uit pot of pakje naar keuze

milde olijfolie ,

Bereiding

Rooster de pijnboompitten in een droge koekenpan goudbruin en doe ze in een schaaltje.

Leg de plakken aubergine en mozzarella op een platte schaal. Schep de pastasaus in een schaaltje en zet het schaaltje pijnboompitjes bij de aubergine en mozzarella.

Verhit in een pannetje een beetje olijfolie en bak de aubergineplakken 2 minuten per kant gaar. Of gril de plakken op de grillplaat bruin en gaar. Betsrijk de bovenkant met wat pastasaus en leg er een plakje mozzarella op. Laat de kaas onder de gourmetgrill smaelten. Bestrooi met peper en pijnboompitten.

fritatta:

Ingredienten

3 scharrelei(eren) ,

2 eetlepels melk ,

mespuntje paprikapoeder ,

chorizo ,

prei , in dunne ringetjes

Bereiding

Kluts 3 eieren met 2 eetlepels water of melk, zout, peper en een mespuntje paprikapoeder en zet dit mengsel op tafel.

Zet er in smalle reepjes gesneden chorizo en dunne ringetjes prei bij.

Verwarm weinig olie, giet er een beetje van het eimengsel in en verdeel er chorizo en prei over.

Bak er een omeletje van.

pangasiusilet met brie

Ingredienten

2 pangasiusfilet ,

zonnebloemolie ,

1 citroen ,

zout ,

peper ,

8 plakjes brie ,

bieslook ,

Bereiding

Snijd 2 pangafilets in 8 gelijke stukken.

Bestrijk ze met arachideolie of zonnebloemolie waaraan 1 eetlepel citroensap en 1 theelepel citroenrasp, zout en peper is toegevoegd.

Zet dun gesneden plakjes brie en 2 eetlepels gehakte bieslook op tafel.

Bak de pangafiletjes aan één kant.

Draai ze om. Leg de brie erop zodat deze iets smelt en bak kort de andere kant.

Strooi de bieslook erover.

scampis met citroen

1 citroen ,

3 eetlepels olijfolie ,

versgemalen peper ,

500 gram scampi’s , diepvries, ontdooid

25 gram gesnipperde bieslook ,

2 teentjes gesnipperde knoflook ,

Bereiding

Boen de citroen schoon, rasp de gele schil eraf en pers de vrucht uit. Meng in een grote kom het citroensap, 1 eetlepel olijfolie, zout en versgemalen peper.

Marineer de scampi’s hier tot gebruik in.

Bestrijk aan tafel een gourmetpannetje met olie en verhit het op het gourmetstel.

Bak per keer 1 of 2 scampi’s tegelijk met aanhangende marinade tot ze bruinroze kleuren en gaar zijn (2-3 min.).

Meng de citroenrasp met de bieslook en de knoflook.

Breng dit mengsel op smaak met zout en peper. Strooi het over de gebakken scampi’s.

Tips

Je kunt ook reuzengarnalen gebruiken

visspiesjes met rauwe ham

ngredienten

250 gram kabeljauw ,

citroensap ,

paprikapoeder ,

bosui ,

8 plakjes rauwe ham ,

Bereiding

Snijd 250 gram (ontdooide) kabeljauw in blokjes.

Besprenkel ze met citroensap en bestrooi ze met paprikapoeder.

Snijd een bosuitje in stukjes van 1-2 cm.

Rol de stukjes vis met stukjes bosui in rauwe ham en rijg ze aan kleine spiesjes.

Bak ze aan tafel rondom krokant en lichtbruin.

Hmm lekkere recepten komen er hier voorbij.

Wij willen met de kerst gourmetten.

Ik blijf even mee lezen.

Wij maken ook altijd pannekoeken op het gourmetstel, hartstikke lekker om vanalles doorheen te gooien. Courgette kun je met vanalles combineren en zo uit het bakje eten of even aanbakken.

Ik ben zelf groot liefhebber van de dingen die je niet op de bakplaat gooit, dus die je tussen het bakken door gewoon zo kunt eten. Lekkere dingen zijn dan komkommer, olijfjes, stukjes fruit, gewoon lekker voor de afwisseling.

Frietjes klinken als een goed idee! Ga ik echt doen de volgende keer (zullen mijn schoonouders leuk vinden, kom ik met frietjes aanzetten voor kerst).

Ik denk dat er al veel goeie dingen genoemd zijn maar dit is mijn bijdrage.

In de nieuwste Allerhande staan wat recepten voor op de gourmet.

En als je op de AH site kijkt en gourmet(ten) bij recepten in tikt heb je ook heel veel (nieuwe) recepten. d

:drool: