gordijnvraag

Ik heb ene vraagje:



Mijn huis is: 5 meter breed



240 meter hoog



Ik wil hier graag gordijnen voor zonder motief/ print!

Ik heb geen idee hoeveel meter ik dan nodig heb!

Wie o wie kan mij helpen, dan meeberekend dat er een plooi in gemaakt wordt ect. De normale dingen zegmaar.



De gordijnen die ik gezien heb stond bij dat ze 120 breed waren!



:think:

@veertje wrote:



Mijn huis is: 5 meter breed



240 meter hoog



Ik wil hier graag gordijnen voor zonder motief/ print!


Wil je gordijnen voor je huis ? Of voor je ramen ? ;)

De stofbreedte is vaak 120cm breed. Je moet uitgaan van de railbreedte en dan kan een simpel rekenprogrammaatje je precies vertellen hoeveel gordijn je nodig hebt inclusief plooi.

Kijk hier maar eens :
http://raambekleding.hema.nl/CombinationEdit.aspx?product=7221401

Hier kun je berekenen wat een gordijn in bijvoorbeeld deze stof zou kosten.

En hier :
http://raambekleding.hema.nl/CombinationEdit.aspx?product=7221401
kun je lezen hoe je moet meten.

:shock: :shock: hap slik :shock: :shock:



En dan was die bij de hema maar 4,95 per meter en die ik zag waren 16 euro ooops hartverzakking!!! THNX voor de link!!!

Het is toch;



De .dreedte van je woonkamer x 2…Dat delen door je stof.reedte = aantal .anen die je nodig he.t?



De .anen x 2.40 (Of extra ivm omzomen ofso) = het aantal meters??



Of doe ik het nu helemaal fout :think:



Volgens mij he. je hier ook niets aan :lol: :roll:

Maar wat zijn nu je afmetingen ? Ik begrijp dat je huis 5 meter breed is, maar dat geldt toch niet voor je ramen ? :think:

de meeste stoffen zijn 140 breed dit zijn eigenlijk allemaal overgordijn stoffen



voor een enkele plooi doe je het volgende:

500 + 10 x 1,7 / 140 uitkomst afronden naar boven, dit is het aantal banen dat je nodig hebt. dit aantal neem je mee



dan de hoogte dus 240 + 25 ( je wilt zonder patroon dus dan hoef je daar niets extras voor) die uitkomst x aantal banen = meters stof nodig.



wil je inbetweens, die zijn kamerhoog… dwz meestal 300 cm hoog…

dan doe je 500 +10 x 1,9 = aantal meters nodig,



wil je een vlinder plooi dan doe je dat voor de banen stof x 2,2 ongeveer

voor de kamerhoge stof x 2,5



ik neem altijd meer stof voor de inbetweens of vitrage omdat dat mooier is.

de 10 cm die je erbij optelt is voor de zijzomen. ik ben uitgegaan van een stel, dus dat het sluit in de midden en niet aan een stuk is.



de hoogte moet je niet de strakke hoogte voor nemen… dus niet maat van plafond tot vloer… want dan staan je gordijnen op de grond. van de strakke maat kan je 2 cm aftrekken.

Op de site van de hema staat calculator daar kun je de maten van je raam invoeren, aangeven enkele p[lii. dubbele plooi etc, calculatro rekent dat uit hoeveel stof je nodig hebt…en je kan ook naar de vestiging gaan daar helpen ze je ook…kan je de print van die berekening daar mee naartoe nemen…



geld ook voor kwantum, die hebben dat ook online en in de winkel helpen ze je heel goed, en leuke prijzen en erg mooie stoffen/gordijnen :thumbup:



enige is je moet wel goed meten, ik had dat een keer niet goed gedaan, en toen waren de gordijnen natuurlijk ook niet goed…

tis ook afhankelijk van wat voor plooi je wil een enkele of een vlinderplooi moet je anderhalf tot 2 en half keer de breedte nemen.

Echt gordijnstof is vaak kamerhoog (als je geen motief wil heb je hier niet mee te maken) en de breedte kan verschillen



Verder vlgs mij al voldoende rekensommen gegeven, maar als je het LAAT maken dan geef je de rekensom toch gewoon uit handen aan de maker, dan is het ook zijn verantwoordelijkheid als het niet goed gedaan is :wink:

@femmie wrote:





Verder vlgs mij al voldoende rekensommen gegeven, maar als je het LAAT maken dan geef je de rekensom toch gewoon uit handen aan de maker, dan is het ook zijn verantwoordelijkheid als het niet goed gedaan is :wink:




die zijn alleen verantwoordelijk als ze ook zelf hebben gemeten, als klanten zelf met maten komen en de gordijnen zijn dan niet goed dan is het de verantwoordelijkheid van de klant.