Gordijnen babykamer - dilemma!

Ik ben momenteel 21 weken zwanger en we zijn druk bezig met het voorbereiden van de babykamer. We weten al zo’n beetje hoe we het willen hebben, alleen over de soort gordijnen kunnen we maar geen beslissing nemen.

Volgens mij hebben we 3 opties:

• vitrage die er nu hangt laten hangen en verduisterende overgordijnen nemen
  • lichtdoorlatend rolgordijn icm verduisterende overgordijnen
  • verduisterend rolgordijn met lichtdoorlatende overgordijnen

Ik ben erg benieuwd welke keuze jij gemaakt hebt en waarom!

Alvast bedankt :slight_smile:

Wij hebben een soort van rolgordijn (niet verduisterend) met overgordijnen (in relatief grote mate verduisterend)

Idem als ikke :smiley: het rolgordijn is bij ons wit, dus geen inkijk - wel licht. Gordijnen zijn in donkere en lichte strepen.

Er is wel een tijd geweest bij Marijne als dreumes dat het te licht was. Ik zou dus in ieder geval voor iets verduisterends gaan, zodat je het echt donker kunt maken als je dat wilt.

Wij hebben een wit plise-gordijn met zo’n top-downsysteem (niet verduisterend) en dan verduisterende overgordijnen erbij. We hebben voor de plise gekozen omdat je deze ook alleen aan de onderkant dicht kunt doen (dan is de bovenkant van het raam dus vrij en heb je daar lichtinval, maar je hebt geen inkijk) en voor verduisterende gordijnen omdat het lekker donker moet kunnen worden omdat je kind de eerste jaren van zijn/haar leven toch ook overdag slaapt en in ons geval ook omdat de kamer op het Zuidwesten ligt en het gordijn in de zomer zo ook veel warmte tegenhoudt.

Ik begon met luxaflex en overgordijnen, toen verduisterende rolgordijnen genomen, maar daar kwam langs de zijkanten nog zoveel licht dat ik de overgordijnen ook verduisterend heb gemaakt. Bij de nieuwe kamers hebben we weer luxafles (ivm licht doorlaten en ze wel zo kunnen draaien dat we geen inkijk vd overburen hebben, en heb ik de overgordijnen meteen verduisterend besteld. Ik vind zelf over gordijnen beter verduisteren dan rolgordijnen.

Het laatste, verduisterend rolgordijn (al komt er aan beide kant wel licht door maar dat komt omdat we het op een manier hebben opgehangen dat het niet helemaal goed tegen de muur aan zit, maar dat is niet storend) en gewone gordijnen. En waarom? Omdat ik die gewone gordijnen zo ontzettend leuk vond.

Ik denk dat je ook even moet kijken hoe dicht eventuele verduisterende gordijnen tegen de muur aan kunnen hangen. Wij hebben een uitstekende vensterbank en het gaat om een dakkapel, dus verduisterende gordijnen hadden weinig geholpen omdat er dan alsnog veel licht door de kieren zou komen. Daarom hebben wij gekozen voor een verduisterend rolgordijn dat heel dicht tegen het raam aan hangt. En we hebben wel overgordijnen, maar dat is meer voor de sier :wink:

Wij hebben aluminium kleurige horizontale lamellen ( luxaflex in de volksmond) Dit is een goede zonwering. Dan hebben we donkere verduisterende rolgordijnen. Die gaan over de overhangende vensterbanken. Klein beetje licht aan de zij kanten maar dat is eigenlijk wel prettig. En voor de mooi hebben we nog creme overgordijnen. Ze filteren het licht wel mooi maar feitelijk heb je er niets aan. :smiley:

ik zou een licht rolgordijn doen (ook omdat je die naar beneden kan doen en zo wel licht in de kamer ivm dag/nachtritme maar de zon tegen houd in de zomer) en dan verduisterende gordijnen.

Wij hebben vitrage met overgordijnen, maar niet extra verduisterende overgordijnen. Wat inhoudt dat het schemer blijft op zijn kamertje als het buiten nog niet donker is maar heeft nog nooit problemen gegeven.

Wij hebben verduisterende gordijnen en lichtdoorlatende rolgordijnen bij de kids en dat werkt prima, zo weten ze wanneer het dag is en ook wanneer het nacht is,

Bj ons zelf hebben en verduisterende rolgordijnen enverduisterende gordijnen. Dit omdat ik echt donker moet slapen, heb zelfs soms nog een slaapkapje op :mrgreen:

Wij hadden lamellen bij de eerste, bij de tweede een verduisteringsrolgordijn en de derde een rolluik.

En daaroverheen vanaf de eerste al lichtdoorlatende overgordijnen/vitrage.

Goh wat grappig om te lezen. Wij hebben overal gewoon alleen gordijnen, ik zou niet weten waarom er een rolgordijn bii zou moeten?

Wij he ben bewust ook geen verduisterende, om te voorkomen dat de kids straks alleen maar op een volledig donkere kamer kunnen slapen, niet praktisch als we eens ergens anders zijn waar dat niet zo is.

Wij hebbe rolluiken, gordijnen zijn voor de gezelligheid.

Ik heb verduisterende rolgordijnen … Maar heb dan ook van die kantelramen

Heb juist voor verduisterend gekozen omdat dat ook een boel warmte tegen houd en mijn zoontje heel moeilijk in lichte kamer kan slapen vooral in de zomer erg lastig dus omdat het dan lang licht blijft

Ik zelf krijg ook pijnachter mijn ogen als ik niet in donker slaap dus kon me er wel iets bij voorstellen

pijn achter je ogen? :shock: Dat kan ik me voorstellen als je heel de tijd met een lamp op je ogen zit ofzo, maar niet zo van een middagdutje of in slaap vallen om 19u en dan een paar uurtjes in gewoon daglicht (wat ook met gewone gordijnen natuurlijk wel minder is) slapen.

Ik denk dat het toch echt vooral gewenning is hoor.

Lune ik geloof dat ieder mens anders is

Maar IK als persoon krijg pijn achter mijn ogen als het licht in mijn kamer is

Ik krijg ook pijn aan mijn ogen bij een. Bepaald daglicht en heb ook al snel een zonnebril op omdat ik anders hoofdpijn krijg

En blijkbaar heeft mijn zoon daar ook last van.

Er werd gevraagd waar ieder voor zich voor gekozen heeft en waarom

Dus dat heb ik verteld

Bedankt voor al jullie reacties! We zijn er helaas nog steeds niet helemaal uit. Denken er nu over om de vitrage zolang te laten hangen en verduisterende overgordijnen te nemen.

Op den duur willen we nieuwe kozijnen laten plaatsen en de vitrage dan vervangen door een lichtdoorlatend rolgordijn. Ik vraag me alleen af hoeveel licht zoiets doorlaat. Weet iemand dat toevallig? :slight_smile:

Denk dat dat per stof verschillend is

Denk dat je moet denken aan schemer donker